Moderator: Redaktörer
Köp ett begagnat Zacry D-250 för ca 1000:- på blocket. Resten av pengarna går till element 1000:- och material 500:-..danne_linkinpark skrev:Varför ska man inte köpa bilbashögtalare? Vad är det bästa man kan få tag på för slutsteg för max 1500kr och bashögtalare för 1000kr? Vart köper man material till lådan mm, mdf skivor?
Är lådstorleken okej så kan det funka med D-250 steget då det har en bashöjning som hjälper till att få upp den nedre oktaven. Elementet skall iallafall användas i sluten låda som nämn ovan här.danne_linkinpark skrev:Men de har en mycket lång slaglängd och kan gå ner mot 20hz och det är inte så dyrt heller?
Kaffekoppen skrev:Rysligt svårt att bygga något vettigt med de värdena....
Absolut! Var med och tog fram Shiva 12" och vi valde dubbla talspolar just av den anledningen.BengtO skrev:Använder man bara en talspole förändras ju parametrarna på elementet oxå
Dubbla talspolar möjliggör ju en hel del kombinationer, antingen kan man köra 4 ohm + 4 ohm (med stereosteg) eller paralellkoppla så steget ser 2 ohm, alternativt seriekoppla så steget ser 8 ohm..
Detta förutsatt att det är 2x4 ohms spolar då.. Finns ju massor av olika varianter..
Du får alltid mer för pengarna begagnat...danne_linkinpark skrev:Jag har tittat lite på Rila Subwoofer Förstärkare S150ETH på hifikit och undrar om det kunde vara nått den är ju inte så dyr!
Nwalmaer skrev:Nej, nej, nej. Det är också en bilbas, anpassad för att användas i en bilkupé med dess ungefärliga 12 db/oktav förstärkning av låga frekvenser. I en hemmamiljö kommer den inte prestera bra alls, då ett typiskt rum kanske har 3 db/oktav rumsförstärkning. Som jag skrev tidigare ska du leta efter en bas med lågt Fs-värde, runt 20-snåret. Sen resterande parametrar beror på om du vill köra slutet eller portat (En portad låda är mer effektiv, men faller brantare under avstämningsfrekvensen. En dåligt konstruerad portad låda kan även låta riktigt illa, medans det är svårare att klanta sig med en sluten ditå, och element anpassat därefter).
En annan bra regel... ju flashigare design, desto sämre att använda i hemmamiljö!
boom skrev:nu får du förklara dig lite närmare hur en bil bas kan förstärka med 12db oktav.
har för mig att det beror på hur lådvolymen är
Kaffekoppen skrev:Kupén förstärker eftersom varje angränsande ytan "blir en spegelbild" av elementet. Mycket förstärkning i en bilkupé!
Danne!
De föreslagna lådvolymerna för Pioneer är bara för användning i bil. För hemmabruk blir resultatet skitkasst!
Ps.. om du vill lära dig mer så låna boken "the loudspeaker Design cookbook" av Vance Dickasson på biblioteket. Den är på engelska, men värd att titta igenom!
Nwalmaer skrev:Ljudia är inte kloka.
Nu har jag nog svårt att hänga med vad du egentligen menar....boom skrev:nu var det väl inte prat om en bil utan hemma
sen kan man räkna om volymerna på lådan
men man kan vända på steken och andvända en xxls12 i bil
Kaffekoppen skrev:Nu har jag nog svårt att hänga med vad du egentligen menar....boom skrev:nu var det väl inte prat om en bil utan hemma
sen kan man räkna om volymerna på lådan
men man kan vända på steken och andvända en xxls12 i bil
Nwalmaer skrev:Boom, försök själv få till bra resultat med ett element med Fs kring 40-snåret och Qts på över 0.5. Det går bara inte. Men faktum är att i en bil skulle det funka, trots att simulerad anechoic frekvensgång ser ut som kurvan som gud glömde.
Angående MDS-elementet. Sådär på rak höft skulle jag tro att det lider av samma problem som tidigare förslag. Lådan skulle bli abnormt stor för att undvika puckelpist-syndrom och dess låga linjära slaglängd skulle bli ett problem. Inte prisvärt!
Jag tror ingen här skulle köpa det. Du har redan fått finfina förlag på slutsteg. Finns det några skäl till att inte följa dem?danne_linkinpark skrev:Har också hitta ett bättre slutsteg dett MDS PH-120 som ger 480 W som max kan det vara nåt?
danne_linkinpark skrev:Är inte mds inbyggnasslutsteget bättre ända rilas, ger ju ändå mer effekt?
Om man inte frågar får man inga svardanne_linkinpark skrev:Bara undra
danne_linkinpark skrev:Peter säg några subbaselement dåfår kosta 600-1200kr?
Titta på elementets parametrar, gå till ljudia.se och slå in värdena i onlineprogrammet under "teknik"danne_linkinpark skrev:Kan man ha den i en 60-80 liter basreflex eller sluten kanske?
nl1970 skrev:
Är det så du ska få till lådan i tävlingenTack så mycket
danne_linkinpark skrev:Nog har jag nog bestämmt mig av element blir nog ett Bumper 1248 X på hifi kit men jag hittar ingen fs på denna eller är jag blind?
....
Resonansfrekvens (Hz) 30,6
danne_linkinpark skrev:Undra hur dettta är det rymms i min budget?
http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=1786
danne_linkinpark skrev:är detta element avsett för hifi eller bilstereo http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=1786
danne_linkinpark skrev:är detta element avsett för hifi eller bilstereo http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=1786
och haakan du har inte föreslagit det?
danne_linkinpark skrev:Ok, men nu har jag hittat ett som ser bra ut kanske Peerless 315SWR39/134 THSX-4L-AL SLS 830669 det är en 12" eller kanske man skulle ta motsvarande 10", sen en sak till det finns en som heter Peerless 257SWR 39 115 SDX 4L AL och den kostar 200kr mer men är det stor skillnad på ljudkvaliten på denna och Peerless 315SWR39/134 THSX-4L-AL SLS 830669? Och inga mer bilelement såg en annan på ett forum som hade byggt en bas med ett bilelement och han blev väldigt besviken på den
danne_linkinpark skrev:sen en sak till det finns en som heter Peerless 257SWR 39 115 SDX 4L AL och den kostar 200kr mer men är det stor skillnad på ljudkvaliten på denna och Peerless 315SWR39/134 THSX-4L-AL SLS 830669?
danne_linkinpark skrev:Men den kostar ju lite till?
danne_linkinpark skrev:Men den där för 990:- ska väl vara i en sluten låda och som jag har förståt det får man mest bas med basrflex låda?
Borgaren skrev:Köp Tangbandare, redan föreslafgna ett par ggr. w8-740c. De ryms i din budget och du får dubbla subbar!! Inte snygga men sätt galler framför. Och titta inte på magneten när du monterar den.
Kaffekoppen skrev:Shivas qts är lagt jut vid 0,35 för att fungera i olika konstalationer. Elementet fungerar utmärkt i EBS basreflex, sluten (gillar själv en låda med q=0,6 vilket mitt preproduktionsexemplar spelar med hemma) och vanliga basreflexlådor. Elementet har även används till IB varianter ...
Jag vill inte påstå att Shiva vill ha sluten låda, det går utmärkt att använda elementet på fler sätt.
Naqref™ skrev:Låda på 80-90l och en avstämning på 22Hz är nog lämpliga riktpunkter vid simulering.
Haakan_W skrev:vad är det som är galet med det`?
Kolla på byggvaruhusen, MDF finns i 16, 19 och 25mm. Du får ett bra resultat med19mm som du stagar!danne_linkinpark skrev:Har vart runt och tittat lite vart kan man köpa MDF billigast? 22mm?
Elementet vi pratar om är inte XLS 10"UrSv skrev:Nä, 80 liter portat med XLS 10" är inte nåt vidare. Funkar faktiskt i mindre lådor ned till lite drygt 20 liter med EN slav.
Det spelar ingen roll var du placerar porten då våglängden är så stor i de frekvenserna. Placera den där det passar bäst och ser snyggast utdanne_linkinpark skrev:45 hög då, kan man sätta basporten framåt?
Kaffekoppen skrev:Elementet vi pratar om är inte XLS 10"UrSv skrev:Nä, 80 liter portat med XLS 10" är inte nåt vidare. Funkar faktiskt i mindre lådor ned till lite drygt 20 liter med EN slav.Läs tråden!
Haakan_W skrev:SD-kuddar ska du ha under subben, faner hittar du på www.fanerkompaniet.se
BengtO skrev:Haakan_W skrev:SD-kuddar ska du ha under subben, faner hittar du på www.fanerkompaniet.se
Ska och ska, beror väl ändå lite på hur subben ser ut och vad man har för golv?
Kaffekoppen skrev:Jaja, men nu är det ju inte den vikten hans sub kommer ha
Du har ju sån ansenlig massa på låda i förhållande till den rörliga massan att sitter bara elementet är ordentligt kopplat till lådan....
Haakan_W skrev:klä den med krokodilskinn! det vore nåt det
Äsch, vi psykar bara Håkan lite....han ser sig så manlig men har ändå valt ett pjuttigt mellanrigister i vad han kallar manlighetshögtalare.danne_linkinpark skrev::evil:![]()
danne_linkinpark skrev:Men det är inte det som är problemet jag kan inte programmet så bra? Vad ska man använda, WinISD beta eller bassbox pro?
danne_linkinpark skrev:http://www.minhembio.com/forum/index.php?act=Attach&type=post&id=20822
Så blev den!
Svante skrev:Prova! Lägg sedan upp resultatet och tala om vad du har gjort så får du säkert feedback!
danne_linkinpark skrev:Vad står FB för? Hur djup bas
danne_linkinpark skrev:Som föregående talare sa menade han att frekvenskurvan ska bli mindre vid 80 hz?
danne_linkinpark skrev:Hur menar du?
steveo1234 skrev:Varför förlita sig på rummets stöd? Varför inte designa en rak subwoofer och tacka för det stödet man får och istället jämna ut kurvan med en PEQ?
danne_linkinpark skrev:Om man tittar på den designen jag har gjort:
ype: Vented Box
Shape: Prism, square
Vb = 90, liters
Fb = 24,82 Hz
Fill = normal
No. of Vents = 1
Vent shape = round
Vent ends = two flared
Dv = 80, mm
Lv = 220, mm
Så sticker kurvan ner vid 115 hz
danne_linkinpark skrev:Har ändrat mig lite den blir 100 liter på lådan 55djup, 45hög och 40bred?
danne_linkinpark skrev:Har vart och tittat på lite olika ställen som jag trodde hade mdf, jag var först på k-rauta bara 19mm, sen silvan där hade de men det såg inte ut som de kunde såga där och sen var jag på hornbach och där hade de bara 19mm också, nån som vart på bahouse som vet om de har 22 mm och om de sågar?
Kaffekoppen skrev:MDF finns väl inte i 19mm?
K-rauta tog 368:- för 19mm 1220x2400mm skiva
Kaffekoppen skrev:jajaSkrev fel - menade 22mm - men det kanske är fel att inte det finns det också.
![]()
Har iallafall aldrig sett det...
Kaffekoppen skrev:Finns de som sågar gratis...
Kaffekoppen skrev:Det spelar ingen roll. Skruva mycket, biltema har billiga skruvar! Förborra. Se till att inte glömma att staga - det blir stora krafter i lådan (väggarna spelar gärna med)
Kaffekoppen skrev:Jag skruvar och ser glad ut...det ger press till limningen och förhindrar att det rör sig, glider på limmet. Har inte tillgång till kexmaskin..
BengtO skrev:Finns väl i den dimension som tillverkaren väljer att göra den!
Kaffekoppen skrev:Det brukar bli bättre om man har dem inomhus lite innnan man jobbar med dem, om det inte bara är inbillning...
Kaffekoppen skrev:Som med allt virka alltså....skall torkas ner lite extra på plats. Då borde min teori om försegling medelst lackering på insidan vara okej. Lackering på alla sidor förhindrar dimensionsförändring (och sprickor) pga förändrade fuktkvoter.
mike34 skrev:Kaffekoppen skrev:Som med allt virka alltså....skall torkas ner lite extra på plats. Då borde min teori om försegling medelst lackering på insidan vara okej. Lackering på alla sidor förhindrar dimensionsförändring (och sprickor) pga förändrade fuktkvoter.
Ja man ska veta att det är ett levande material, kanske designa lådor och liknande så det tillåts röra sig utan att finishen sabbas.
Funkar det verkligen att försegla ? Fukt tar sig ju igenom det mesta.
Kaffekoppen skrev:Det funkar...iallafall har mina skarvar inte krypit fram - i de fall jag använt 2-komponentspackel - och förseglat ändträ noga
tollen88 skrev:Skulle bara säga att jag bytt namn på min profil, det är tråskapan av denna tråd!
Nwalmaer skrev:Bara för att en låda är stor eller ett element kräver stor låda så innebär det inte djupbas! Dock är det lättare (kortare rör/portlängd) att stämma av lågt ju större låda...
W8-740C (eller var det E... kvittar, båda är billiga!) finns det ju en erkänt bra konstruktion för, jag tycker du ska köra med den.
Borgaren skrev:Tydligen så skall E modellen vara bättre pga annan upphängning ( ej skumgummi anatgligen). Men det är vad hifidistrubition säger. Och de är ju aningen partiska i frågan eftersom de enbart för e-modellen
tollen88 skrev:Ingen som har åsikter om dessa tre slutsteg till sub?
tollen88 skrev:Jag provad värdena på TG WQ-760A elementet i Winisd beta och resultat blev en ca 100 liters basreflex låda, jag kan inte så mycket om programet och vad som är bra mm men det där med -3db hamnade på ca 24hz nån som kan förklara lite mera?
tollen88 skrev:Byggmax hade med de kallar det Glasull det finns olika tjocklekar 45mm,70,95,120,145 vilken tjocklek ska man ha då om det ska vara i en basreflex låda, på dett ungefär om det det går att säga?
tollen88 skrev:Jag men det kan väl inte bli så dåligt om man har simulerat i olika program som tex winisd m.m?
När man ska räkna ut volymen på lådan m.m ska dämpmaterialet ska vara med som en volym eller ska man bara stryka volymen på dämpmaterialet? En annan sa det?
UrSv skrev:Jag tror efter vad jag läst på forumet här tidigare (sökning ger mycket info om d-250) att slutsteget är alldeles utmärkt men att filterdelen lämnar en del övrigt att önska beroende på vad man har för önskemål.
tollen88 skrev:Nån som kan lite om element som vet vad som är fs på detta element:
http://www.tb-speaker.com/detail/1208_03/wq-760a.htm
är det 25 ??
tollen88 skrev:Någon som har nått förslag hur man kan plcaera allt på lådan. jag hade tänkt en låda 40 bred 50 hög 50 djup=100 liter. Det jobbiga är att slutsteget är 40 hög och basen 31 bred och basporten 18 bred jag får liksom inget kläm på det var jag ska placera allt speciellt inte basporten!
Det är mycket snack.. det är inte lösull du skall använda, utan skivor so har fina bindningsskick. Det har varit en evig diskussion om det här, särskillt på amerikanska site/listor, men ingen har hittils kunna visa ett element som gått sänder..tollen88 skrev:Men asså det kan inte förstöra högtlaren? Dammar det genom basporten om man har en sådan. Vad jag har hört ska inte fårull vara bättre?
tollen88 skrev:Tänkte limma ihop två stycken 25 mm mdf skivor till baffeln då behöver man väl inte stadga där utan bara sido skivorna? Kan man använda rundstavar till stadgning? Snart byggdags
Kaffekoppen skrev:Välj det material du känner dig trygg med. Täckjacksfodret, det vita, har mest effekten av att agera isotermiskt, dvs kyla luften vilket kyler talspolen, vilket leder till att Q inte ökar så mycket (leder till högre basnivå men på bekostnad av artikularitet och djupbas)
Nwalmaer skrev:Jag tror inte på isover med dagens välventilerade element. Jag kör alltid med sådant där vitt syntetiskt fluff. Det är inte heller kritiskt med stora portade lådor, kör lite på känn bara.
nifrit skrev:Snubblade över denna smått fantastiska tråd men råkade stänga fliken med den i firefox innan jag hunnit läsa klart och vart tvungen till att regga mig för att kunna söka upp den igen med forumets sökverktyg. men efter att ha läst hela blev jag smått besviken över att det inte fanns någon upplösning!
Jag vill se den färdiga lådan!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 229 gäster