.. så har jag äntligen hittat ett lämpligt moddoffer, som många på nätet redan har moddat. Det känns nämligen lite svårt att göra sin första DIY-elektronik modd med förutsättningen att komma på allt själv.
Vad blev det?
En Sony DVP-NS900V i silver, ett demoex som jag egentligen betalade alldeles för mycket för: 1000Kr, men det tyckte jag det kunde vara värt för framtida sysselsättning och att bättre moddobjekt sällan syns på Blocket för speciellt bra priser.
Syftet är att få en bra "source" enligt devisen "source first", i själva verket är jag fortfarande ganska sugen på en bra vinylspelare men jag inser trots allt att det är dött. Så det blir en multidisc moddad till en ren CD/SACD-spelare.
Varför Sony DVP-NS900V?
Som jag skrev, för att många redan moddat den med bra resultat. Omdömena om Sonyns originalljud varierar vilt, till viss del kan det nog bero på krångliga menyer dvs att folk kört med fel inställningar annars har jag svårt att tro att omdömena skulle variera så mycket. Dom flesta verkar dock överens om att SACD låter väldigt bra på den, så grundkonstruktionen verkar inte vara helt kass. Det är fler som klagar på Red Book-CD, därav att den kan bli kul att modda.
Vilka övriga fördelar har den?
1. Det är en av dom snyggaste multispelarna med den rätta lösbits Hifi high end-looken.
2. Chassiet är ganska rymligt, så det finns utrymme för extra elektronik i den.
3. Sony Precision Drive 2 som sitter i den är erkänt en av dom bästa drivarna, jag har sett flera på nätet som har haft high end Pioneer som inte klarar repade/skadade skivor som fungerar utmärkt i Sonyn. Sony driven är dessutom både snabb och tyst.
4. Den är till viss del "förberedd" för moddning genom att den redan har ett separat ljudkort med egen analog strömförsörjning, den har redan dubbla klockor, alla videokretsar+display går att stänga av redan från början och chassiet är stabilt.
5. Den har hyfsade Analog Devices 24/192 DAC:ar som tydligen går att få att låta väldigt bra med rätt utgångssteg.
6. Den har både spdif och optisk utgång om man känner för att bara använda den som drive någon gång.
7. Så kan jag äntligen få prova SACD och höra om det finns någon fördel med det.
8. NS900V har lägre S/N än Sonys nyare spelare 115dB, dom nyare ligger vad jag sett som bästpå 112dB, så även där verkar grundkonstruktionen sund även om konstruktörerna gjort vissa ljudliga misstag.
9. Anledningen att välja en multiformatsspelare framför en ren CD-spelare är för att jag tror att en DVD-drive är bättre, och att jag är nyfiken på SACD.
Nackdelar?
1. Det är en Sony.
2. Deras nyare SACD chips anses låta ännu bättre, men en ny spelare får jag inte för 1000Kr och en sån har jag kanske ingen lust att modda heller.
3. Pioneer 668 låter ju tydligen dokumenterat bättre, omoddad, men en sån får jag verkligen inte för 1000Kr dessutom är Sonyn snyggare. Och moddad kanske Sonyn kan komma ikapp?
4. Den spelar inte DivX och mp3, men jag kommer inte att använda den som videospelare alls och jag har redan spelare för alla upptänkliga format. mp3 tycker jag är bäst att köra från datorn.
Så vad tycker ni? Verkar det ok? Är det kanske redan någon som har moddat en Sony och har några tips att komma med? Jag har ju ingen mätutrustning så jag får skaffa mig en multimeter och förlita mig på befintliga moddar.