Önskar hjälp med passivt filter

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
W201

Önskar hjälp med passivt filter

Inläggav W201 » 2006-03-24 01:25

Bästa forumskollegor!

Hoppas inte följande problem är för trivialt för er! Goda ideer mottages tacksamt.
Det aktuella högtalarparet är ett sorts hybrider tänkta för både PA, instrument och med acceptabel användbarhet till musiklyssning.
I konceptet ingår välsnickrade 80-liters basreflexlådor (fb ca 40 Hz) av MDF med något sluttande baffel och separat kavitet till mellanregister.
Kaviteten är helt sluten och på ett par liter, och dämpad med syntetisk dämpvadd, medan basutrymmet är delvis dämpat med "pyramidmatta".
Basreflexröret är på 150mm, och riktat rakt på basmagneten, och mynnar rakt bakåt. Inga blås- eller biljud hörs vid musik.
Elementen är följande:

Diskant: http://editweb.iglou.com/eminence/eminence/pages/products02/hf/apt.htm Det är APT 200 ("mini-Dolly") som används.
Mellanregister: http://editweb.iglou.com/eminence/eminence/pages/products02/speakers/alpha6.htm
(Att det blev just Eminence berodde på att jag hade ett tillgodo i en butik som inte hade så mycket annat att välja på.)

Baselementet är ett Cerwin Vega! 15" - EB 154 eller någon snarlik modell...
(Tyvärr blev jag av med dess parametrar i en hårddiskkrasch, men det är tidigare småsignalssimulerat till ovanstående låda, där den presterade helt OK utan filter.)

På grund av brist på tid och mätmöjligheter har inte dessa högtalare fått de filter som krävs. För närvarande sitter ett 12 dB/oktav LP till basen vid ca 400 Hz, och ett 12 dB/ oktav HP vid ca 400Hz till midden. Midden har ingen LP sektion idag, så den spelar parallellt (men med omvänd polaritet) med diskanten, som delas 12 dB/ oktav vid 6kHz.
Både mid och diskant har dessutom varsin L-pad, som jag INTE vill offra. De behövs för att hybridkonceptet skall funka.
Alla filterkomponenter är väl tilltagna, med låg likströmsresistans i spolar osv.

Problemen är framför allt följande:

1. Det verkar finnas en (o)hyfsad puckel eller resonans i basen strax under delningsfrekvens. Det känns som om -5 dB runt 250 - 300 Hz på en oktavbands-Eq gör susen.

2. Dist/cone break-up från midden och alldeles för mycket output från dess övre register. (Middens återgivning skiljer sig hörbart från den av Eminence uppritade kurvan. Det låga registret är svagare än specen, och puckeln vid 4kHz verkar högre och verkar fortsätta upp i diskanten. Den spelar starkt (och fult) uppemot 10kHz.)

3. Det krävs mycket Eq-kompensering i området 3 - 8 kHz, gärna -10dB eller så.

Jag har funderat på om man skulle kunna lägga ett LP 6dB/oktav redan vid 2kHz i midden? Och diskanthornet är väl ett CD-horn (?), men Eminence har bara angett en generell delning utan hornkompensering? Kan man kombinera ett HP 6dB/oktav vid tex 12kHz med ett HP 12dB/oktav vid 5kHz för hållbarhet?
Tacksam för tips, eftersom jag har för lite tid för att göra allt labbande själv.

/Alexander

Användarvisningsbild
W201

Inläggav W201 » 2006-03-24 21:53

Finns det inte någon som orkar bidra med något?

Problemen är framför allt följande:

1. Det verkar finnas en (o)hyfsad puckel eller resonans i basen strax under delningsfrekvens. Det känns som om -5 dB runt 250 - 300 Hz på en oktavbands-Eq gör susen.

2. Dist/cone break-up från midden och alldeles för mycket output från dess övre register. (Middens återgivning skiljer sig hörbart från den av Eminence uppritade kurvan. Det låga registret är svagare än specen, och puckeln vid 4kHz verkar högre och verkar fortsätta upp i diskanten. Den spelar starkt (och fult) uppemot 10kHz.)

3. Det krävs mycket Eq-kompensering i området 3 - 8 kHz, gärna -10dB eller så.

Jag har funderat på om man skulle kunna lägga ett LP 6dB/oktav redan vid 2kHz i midden? Och diskanthornet är väl ett CD-horn (?), men Eminence har bara angett en generell delning utan hornkompensering? Kan man kombinera ett HP 6dB/oktav vid tex 12kHz med ett HP 12dB/oktav vid 5kHz för hållbarhet?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Re: Önskar hjälp med passivt filter

Inläggav Naqref » 2006-03-24 22:05

W201 skrev:1. Det verkar finnas en (o)hyfsad puckel eller resonans i basen strax under delningsfrekvens. Det känns som om -5 dB runt 250 - 300 Hz på en oktavbands-Eq gör susen.

Har du testat med att förse basen med en konjugatlänk? Anpassar man inte filtret till den stigande impedansen så kan man få en kraftig stigning precis under delningen.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
W201

Inläggav W201 » 2006-03-24 23:21

Hej Naqref!

Tackar för svaret! Det är mycket möjligt du har rätt! Jag tycker inte elementet bråkar på samma sätt, när jag provar utan filter. <svårt att säga>
Hmm, lite osäker nu :oops: , men behöver man inte veta talspoleinduktansen för att fixa en bra länk? Vet den inte.
Eller kan man approximera ett visst värde om man vet elementets T/S parametrar och impedans? :?:

/Alexander

Återgå till DIY-forum