Bas-absorbent som fungerar

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zvenzzon

Bas-absorbent som fungerar

Inläggav zvenzzon » 2006-04-04 01:30

Fick för en tid syn på en spännande tråd (observera kalkylbladet) på ett annat forum och tänkte att det där borde man ju prova.

Mer bakomliggande teori finner man i arkivet.

Det handlar alltså om att bygga absorbenter av formrör/gjutrör/papprör som är till för att gjuta betong i (finns att köpa hos välsorterade bygghandlare).

Sagt och gjort. Jag laddade hem kalkylbladet som esl knåpat ihop och fyllde i rumsmått och såg de resonansfrekvenser som kalkylbladet räknat fram stämde väl med hur jag har upplevt mitt lyssningrum vid lyssning (både musik och tongenerator, sinus).

Jag upplevde att det var en frekvens som hängde kvar väldigt länge i rummet, och förstärktes kraftigt. En mätning med sinussvep bekräftade mina lyssningsintryck. Mycket riktigt visade det sig att jag hade primärt två elakartade resonanser: vid 48 och 51 Hz. Betongväggarna gjorde nog sitt.

Bild

Bild

Bild

Min plan var att försöka klämma in ett rör med diameter 250 mm liggande bakom soffan, samt två stycken stående rör med diametern 190 mm bakom draperiet vid högtalarväggen.

Då var det dags att åka till Beijer byggmaterial och köpa formrör. Smidigt var att man kunde köpa på lösmeter och själv kapa upp 3 meterslängderna till lagom långa (så de gick in i en SAAB) bitar, samt slippa betala för spillet.

Med rören på plats där hemma var det dags att försluta bottnen. Hade lite spillbitar av MDF i förrådet (vem har inte det?) som blev bra som fot till de två rör som skulle stå upp. Limmade fast och tätade med billigast möjliga klägg på biltema: akryltätning.

Bild

Bild

Det visade sig snart under injusteringens gång att det var en ren nödvändighet att kunna justera rörets längd exakt (ju längre rör desto lägre avstämningsfrekvens och vice versa). Det gör enklast genom att såga till en 10-20 cm lång rörstump med samma diameter, dela den längs med, lägga ändrarna lite omlott (så att diametern minskar) och sen sticka ner stumpen i mynningen på det långa röret.

Bild

På så sätt kan man enkelt skjuta ner/dra upp rörstumpen för att ändra den totala längden (avstämningsfrekvensen).

För röret som skulle ligga bakom soffan dög det inte, av utrymmesskäl, med en fyrkantig mdf-bit utan där "råkade jag ha hemma" (dvs: åkte och köpte :oops: ) en plasttallrik med lämplig diameter. Med samma klägg applicerat blev förslutningen i denna stil:

Bild

Okej, dags att justera in dessa bjässar då. Upp med mätutrustningen (Behringer ECM-8000, dator, tombstone samt hemmabyggd mikrofonförförstärkare).

Bild

Okej, så hur ser det ut utan absorbent? Det är lätt att testa även om rören står kvar i rummet. Det är bara täppa till mynnigen med t.ex. en elfa-katalog så blir absorbenten verkningslös.

Utan absorbent:
Bild

Vi provkör absorbenten med 250 mm diameter liggandes bakom soffan.
Här är den enbart försluten i ena änden, ingen dämpning inuti röret. Vi siktar på att dämpa toppen vid 48 Hz.

Bild

Ojdå, toppen blev visst en djup dip på 15 dB istället. Med röret helt tomt får man mycket högt Q-värde (låg bandbredd). Detta är ju inte bra. Vi måste även, förutom att matcha avstämningsfrekvensen, hitta rätt Q-värde hos absorbenten. Hur görs då detta? Jo, genom att slänga i lite tyg i botten på röret (vid förslutningen) så minskas Q. (bredare verkningsområde i frekvens) men också mindre effekt vid avstämningsfrekvensen. Man kan säga att dämpeffekten sprids ut över ett större frekvensområde. Man vill matcha Q-värdet på absorbenten med Q-värdet på rumsresonansen.

Det här blir årets tillfället att städa klädgarderoben. Lämpligt dämpmaterial är således gamla tröjor, handdukar, kalsonger, urvuxna shorts etc, etc :D
Bild

Så vad händer när vi slänger in lite dämpning?

Utan absorbent (för jämförelsens skull):
Bild

Absorbent med fyra tshirtar i botten:
Bild

Här ser vi att vi har kommit lite närmare, men Q-värdet hos absorbenten är fortfarande för hög, dvs vi har fortfarande en liten "dip" i mitten av den ursprungliga 48 Hz resonansen.

Ökar man ytterligare dämpningen lite i taget och så hamnar på rimligt Q efter ett tag och då kommer man tillslut att få något i denna stil:

Bild

När man ökar dämpningen (med mer dämpmaterial i röret) så ska man vara medveten om att resonansfrekvensen samtidigt sjunker något. Men det är ju inga problem att kompensera för, vi byggde ju tidigare så att rörlängden var justerbar.

Efter detta gick jag vidare med de två andra rören (bakom draperiet) och riktade då in mig på den kvarvarande Toppen vid 51 Hz.

Det visade sig i slutändan fungera bäst med att låta röret bakom soffan (250 mm diam) vara verksam vid 51 Hz, (fram med fogsvansen för att stämma om den) och de två (190mm diam) rören bakom draperiet vid 48 Hz.

Gjordes [s]samma[/s] noggrann justering av avstämningsfrekvens och Q på alla tre rör så fick jag så småning om följande resultat.
Blå kurva: ingen absorbent.
Röd kurva: alla tre absorbenter verksamma.

Bild

Och i hela basområdet:
Bild

Efter att ha lyssnat på musik (för en gångs skull, det blir mycket sinussvep när man justerar in) i anläggningen i en vecka så är jag mycket imponerad över resultatet. Mitt rum som tidigare upplevdes som väldigt resonant och otrevligt beter sig nu mycket snällare och jag kan inte påstå att jag stör mig alls på problemfrekvenserna längre. Total kostnad hamnade på dryga femhundralappen och jag det är lätt min hittills bäst spenderade femhundring. Resultatet blev praktiskt taget osynligt också:

Bild
Senast redigerad av zvenzzon 2006-04-04 10:24, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-04-04 01:37

mycket trevlig läsning och inte minst engagemang!

nån ggn måste detta testas :!:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-04-04 02:12

Ja, basabsorbenter är ofta* mycket bra, men de är inte alltid hustruvänliga. Bygger ofta basabsorbenter som är dolda i väggen därför. Kan tillägga att jag alltid brukar försöka att ge absorbenten ett något (eller mycket) lägre Q-värde än rummets resonans. Har hellre en extra absorbent istället.

Skulle vara kul att se hur skillnaden med och utan absorbent ser ut i just ditt rum, när du placerar mätmikrofonen precis mitt i rummet också. Alltså där fundamentalresonanserna från rummet inte har ett maximum. Inte sällan gör absorbenterna nytta även där, fast på ett annat sätt.

Vh, iö

- - - - -

*Men oftast tycker jag absorbenter för resonanserna missar målet, eftersom men bedömning är att de som dimensionerar dem inte brukar ta tillräcklig hänsyn till att det ju finns ståendevågor också - och att dessas betoningar inte bara ändrar amplitud utan också flyttar sig i frekvens som funktion av lyssnarens plats i rummet.

De faktiska dimensioneringarna kan därför hamna väldigt fel om man som utgångspunkt för dem utgår ifrån mätningar på lyssningsplats.
Senast redigerad av IngOehman 2010-03-16 18:05, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2006-04-04 04:18

Men du! 8O
Nu så! Nu är det runda ägget kokt!

Med just den dimensionen, hur räknar man ut rätt längd för rätt frekvens?
Jag har monster resonanser vid 56Hz (eller var det 46?) och måste prova nåt sånt där.

Hur mycket nytta gör den som ligger bakom soffan jämfört med de främre?
Gör de mest nytta där det bildas mest oväsen, hörn?
Bör man placera på både långvägg och kortvägg eller är det mest antal som spelar roll?

Natt natt, nu ska jag sova. :P

Tillägg:
Om man tar ett mindre rör, mindre dimension, ska det vara kortare då?
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2006-04-04 10:42

Se det fina kalkylbladet esl har knåpat ihop (finns länk i ursprungsposten). Den räknar ut rörlängd, och den stämmer faktiskt rimligt bra, men lite justeringsmån är ändå nödvändigt för att få det exakt.

Vad gäller mitt rum så ligger det till så här:

Bredden är 3,58 meter, så 1:a resonansfrekvensen hamnar på 48 Hz. Det är alltså resonansen mellan lyssnarvägg och högtalarvägg. Rören placeras lämpligen i valfritt tryckmaximum, och om jag förstått det rätt så hamnar tryckmaximum för denna resonans intill hela bägge väggarna. (?)

Denna resonans var den jag dämpade med de två rören bakom draperiet (190mm).

Längden på rummet är 6,74 meter, och 51 Hz är alltså den 2:a resonansen i rummets längs-led. Denna resonans har även ett tryckmaximum i mitten av rummet (längs-led) förutom vid de två väggarna. Eftersom min soffa står så att ena änden är nära rummets mitt (i längsled) så passade det bra att placera mynningen på absorbenten för denna resonans där.

Det går även bra att spela sinuston med överensstämmande frekvens och sen gå runt och lyssna var det låter starkast.

Upplever att röret med 250 mm diameter är ungefär lika effektivt eller möjligen lite effektivare än de två rören om 190 mm diameter (tillsammans). Kan dock inte svära på att så är fallet på grund av olika placeringar vid testförsök. Anledningen till valet av diameter var helt enkelt att jag tog så breda som var möjligt att knöka in...

Observera att jämförelsen avser upmätt frekvensgång. Jag har inte nog kunskap att uttala mig om eventuella bieffekter av en dåligt vald placering (med med fin utmätt frekvensgång). Har dock inte märkt av några konstigheter hittils dock.

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2006-04-04 11:08

IngOehman skrev:Skulle vara kul att se hur skillnaden med och utan absorbent ser ut i just ditt rum, när du placerar mätmikrofonen precis mitt i rummet också.

Ska försöka komma ihåg det nästa gång jag tar fram mikrofonen.

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2006-04-04 11:16

Väldigt pedagogisk tråd! Jag har själv följt föregångaren på Hififorum och byggt ett par rör.

Rören köpte jag på Byggmax (l 80, d 20) för 20 kr styck.

Ihopsättning med smältlim från Clas Ohlson.

Letade ett tag efter just en plasttallrik, men lyckades så småningom hitta lite spånskiva på en stockholmstrottoar utanför en lägenhetsrenovering samt fick tag på en såg. (Jag bor alltså i studentrum och saknar de flesta verktyg och utrymme för hemmapulande.)

Det där med justering av rörlängd är något jag också skulle behöva göra. Topparna (47, 135 Hz) verkar faktiskt flytta sig uppåt!

Här är mätning utan dämpning:

Bild

Med t-shirt ovanpå och tygremsa inuti:

Bild

Som vanligt har jag använt min allmänt bespottade myggmick och datorn...
...perspektiv...

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2006-04-04 11:29

Det ser vid en första anblick ut som att du dämpar lite lite för lågt i frekvens, dvs att absorbenten är verksam vid "vänstersidan" av din resonans, och inte mitt på. Därav "förflyttningen" till höger av toppen.
Fram med fogsvansen. :D

Om du är rädd för att kapa för mycket så gör det inte så mycket. Det går bra att förlänga röret vid mynningen genom att rulla lite kartong/wellpapp till en cylinder, och sticka ner en bit. (Om man har slut på formrör.)

Även jag har provat att justera Q genom att enbart spänna på ett tyg på mynningen.Det fungerar visserligen och verkar ge samma resultat, MEN... Alla tyger jag provade med hade för hög flödesresistans så de gav allihopa upphov till för lågt Q så jag skrotade den idén. Verkar dessutom vara svårare att kontrollera bandbredden exakt med tyg-över-mynningen-metoden.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-04-04 11:39

Vad händer om man börjar med tyg och sedan gör lite hål i det med typ en spik? Inte så att man kan tune:a sig till rätt Q på det viset? *bara en idé i förbifarten*
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-04-04 11:47

zvenzzon skrev:Även jag har provat att justera Q genom att enbart spänna på ett tyg på mynningen.Det fungerar visserligen och verkar ge samma resultat, MEN... Alla tyger jag provade med hade för hög flödesresistans så de gav allihopa upphov till för lågt Q så jag skrotade den idén. Verkar dessutom vara svårare att kontrollera bandbredden exakt med tyg-över-mynningen-metoden.

tyg över mynningen tycker jag verkar vara en bra ide om man bara får bukt med vilket tyg man ska använda....

skulle ju se riktigt bra ut om man målade röret svart sydde ett överdrag av sånt där tyg man brukar ha på högtalar "skydden" sen förstås ett avslut med nån snygg skiva av massivt trä...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-04-04 12:02

Zvenzzon:

Har du provat med högtalarfronttyg, eller en tjockare (3 cm eller så) svart skumfront?

Vh, iö

- - - - -

PS. Fast jag föredrar ändå att dämpa nära botten av röret, för annars får man inte den önskvärda med stigande frekvensens ökande dämpningen. Alltså fallande Q-värden för parasitresonanserna (3xFo, 5xFo, 7xFo, 9xFo, 11xFo, 13xFo...).
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2006-04-04 12:17

IngOehman skrev:Har du provat med högtalarfronttyg, eller en tjockare (3 cm eller så) svart skumfront?

Nej, hade tyvärr inget sådant hemma.

Märkte dessutom att det gick att justera dämpningen något genom att spänna tyget framför mynningen olika hårt. När tyget var "jätteslappt" så fick jag lite mindre dämpning. (högre Q, dock inte tillräckligt högt med det tyg jag provade). Är dock övertygad att gå till det om man laborerar lite. Den estetiska prestandan kan ju bli bättre med tyg över mynningen. Dessutom slipper man att katten kryper in i röret (om man har det liggandes). Tyckte en av mina mätningar såg konstig ut, och när jag undersökte saken närmare kom katten utkrypandes ur röret. :D

IngOehman skrev:PS. Fast jag föredrar ändå att dämpa nära botten av röret, för annars får man inte den önskvärda med stigande frekvensens ökande dämpningen. Alltså fallande Q-värden för parasitresonanserna (3xFo, 5xFo, 7xFo, 9xFo, 11xFo, 13xFo...).

Aha, så det är därför det har föreslagits att hänga ner en smal tygremsa från mynning till botten.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-04-04 12:21

om det då är bättre att dämpa i botten så är det ju intressant hur stor skillnad ett högtalarfrontstyg gör om man spänner det över hålet? för då får man ju både det estetiska samt det praktiska

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-04-04 12:26

zvenzzon skrev:Tyckte en av mina mätningar såg konstig ut, och när jag undersökte saken närmare kom katten utkrypandes ur röret. :D

S.k. aktiv dämpning, då? 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2006-04-04 12:55

Vill bara tacka för en otroligt bra och pedagogisk tråd.

HEJA! :D
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-04-04 13:11

Nattlorden skrev:
zvenzzon skrev:Tyckte en av mina mätningar såg konstig ut, och när jag undersökte saken närmare kom katten utkrypandes ur röret. :D

S.k. aktiv dämpning, då? 8)

Tror det är en katalysator! :D
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2006-04-14 23:32

Tog det slut där?
Ska vi konstatera att detta är den vettigaste basabsorbenten man kan konstruera för veckopengen?
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2006-04-15 01:21

Jag återkommer om två veckor när jag flyttat.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2006-04-15 09:34

Alltså ursäkta en som fortfarande är okunnig inom akustik men är detta en kvartsvågs(dämpare)?

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-04-15 10:30

Frutti skrev:Alltså ursäkta en som fortfarande är okunnig inom akustik men är detta en kvartsvågsabsorbent?

jepp :) finns en ganska bra tråd på hf om dessa

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv

Inläggav Bernt_inaktiv » 2006-04-15 10:53

Kul! Dessa har jag propagerat för ända sedan jag var hemma hos Esl för något år sedan och fick dem demonstrerade. Jag blev imponerad - minst sagt. Så enkelt att vem som helst kan göra det - och så effektivt!
Själv har jag två rör bakom soffan för jag fick inte tag på annat än 20cm rör. De syns knappt, men de gör skillnad! :D

Att resonansfrekvensen flyttas uppåt har jag också observerat men jag förstår inte riktigt varför.
Utnämnd till kräk och viktigpetter men bryr mig inte.

Admin och DIY-mod www.hififorum.nu

använder INTE ignorescript.

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-04-15 11:06

Jag funderade på att bygga dessa själv, men sedan så löste sig saken naturligt:
jag har två resonansuppsökande absorbenter som kom på att min högtalarkabel kommit i självsvängning:

Bild

Problemet fixat... 8)
Inaktiv

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2006-04-16 00:15

Bernt skrev:..
Att resonansfrekvensen flyttas uppåt har jag också observerat men jag förstår inte riktigt varför.

Kompenseras det bäst med ett till eller funkar det bättre med att bara ändra längden eller dämpning på röret?
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-04-16 00:32

pingvinlakrits skrev:jag har två resonansuppsökande absorbenter som kom på att min högtalarkabel kommit i självsvängning

Alltså, det verkar vara en genomgående trend: inget rum utan en eller flera akustikjusterande katter... :lol:
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2006-04-16 03:05

Bamsefar skrev:Alltså, det verkar vara en genomgående trend: inget rum utan en eller flera akustikjusterande katter... :lol:
Jag har satsat allt på att få bort de tidigaste reflexerna.

Bild
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv

Inläggav Bernt_inaktiv » 2006-04-17 10:26

-distortion- skrev:
Bernt skrev:..

Kompenseras det bäst med ett till eller funkar det bättre med att bara ändra längden eller dämpning på röret?
zvenzzon skrev nog svaret i ett tidigare inlägg. Jag har nog inte prickat resonansfrekvensen exakt. Nu har jag ju två rör och de har jag gjort en liten aning olika långa. De ligger åt var sitt håll bakom soffan.

Jag håller på och fixar lite mätmöjligheter mellan varven så då kan jag trimma in det lite bättre. Nu har jag använt LTS frekvenssvep och öronen. Det är enkelt och blir bra det också men inte samma nogrannhet förstås. Esls Excelark stämde bra.
Utnämnd till kräk och viktigpetter men bryr mig inte.

Admin och DIY-mod www.hififorum.nu

använder INTE ignorescript.

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2006-04-17 16:47

Jo, jag upplevde själv att toppen ser ut att "flytta sig". Eller rättare sagt, man får maximum vid en annan frekvens. Så verkar det bli när man inte riktigt prickar rätt i frekvens, mycket riktigt. Om toppen flyttas uppåt i frekvensled så behöver korrigeringen också flyttas upp en smula (kortare rör). Vice versa gäller förstås.

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2006-04-17 22:52

Hittade rör på Coop, men de var ganska så tunna. Hur viktig är stabiliteten, eller tjockleken i detta fallet, på rören?
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2006-04-18 10:31

Jag kikade runt på Coop, Byggmax, K-Rauta samt Beijer i Linköping. Tyckte alla såg likvärdigt tjocka och fina ut, förutom Byggmax som hade sina rör förvarande utomhus, med allehanda deformationer som följd :?. Dock var det bara Beijer som hade långa längder (3 meter). De andra butikerna saluförde rör om 1.2 meter.

mvh

Användarvisningsbild
figge_bagge

Inläggav figge_bagge » 2006-10-25 19:30

Hej, jag undrar var man kan få tag på program som gör mätningar likt zvenzzons. Heter det Tombstone? Och var hittar man det i så fall?
"Guldfisk" har också gjort fina mätningar, vilket program är det?
MVH Fredrik

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2006-10-25 20:01

...perspektiv...

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-10-25 20:11

Klicka här så får du den gamla gravstenen.

edit .... nu var jag inte så snabb ....
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-10-25 20:13

...med den sedvanliga varningen att följa den blå länken i triggerrutan. :wink:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-10-25 20:44

Kul läsning, jag ycker annars att man hör att det måste till så väldigt mycket behandling för att det ska "ta"´, men här verkade det ju gå någorlunda enkelt.

Lustigt med kalkylarket, det verkar inte ta hänsyn till kombinationsmoder, som (1,1,0). Visserligen är väl grundmoderna värst, men någon mod på snedden kan man väl råka ut för.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2006-10-26 09:03

När den här gamla tråden åter kom upp kan jag passa på att tillägga att jag noterat att biltema tagit hem en variant av "absorbenter". Sök på "Gjutrör" på www.biltema.se

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2006-10-29 15:52

zvenzzon skrev:När den här gamla tråden åter kom upp kan jag passa på att tillägga att jag noterat att biltema tagit hem en variant av "absorbenter". Sök på "Gjutrör" på www.biltema.se

Gjutrör
Materialtjocklek: 4 mm. Längd: 1200 mm.
De rör jag sett på Coop är inte så här tjocka tror jag. De kändes ganska sladdriga när jag kollade på dom.
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
Mixon

Inläggav Mixon » 2006-10-30 01:23

Detta måste ju testas. Har varit och införskaffat lite rör. Ett från Beijerbygg, 2.9*0.25m. Killen på beijer frågade om jag hade cement, Vad svarar man? :D

Har möblerat så att högtalarna står efter långsidan i mitt vardagsrum med hemska resonanser som följd. En första mätning med ett odämpat rör.

Bild

Tombstone, vilket smidigt program!

Proppade i lite fluffig fårull, stämde på nytt och provlyssnade lite. Redan med ett rör så är resultatet klart hörbart. Så flera rör har införskaffats. :)

Bild

0.8*0.2m från Byggmax. Lite mindre rör men priset är helt rätt.

Härligt med lite mer kaos än vanligt i vardagsrummet. Hoppas ingen såg mig bära in dessa till lyan. :oops:

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2006-10-30 09:38

Framåt!
...perspektiv...

nijo

Inläggav nijo » 2006-10-30 22:37

En sak som jag funderar på är om det verkligen är så bra att dämpa på den vägg som högtalaren står mot. Då dämpar man ju i princip direktljudet.

Nu kanske det spelar mindre roll om man nu får dämpat elaka resonanser...

/jonas

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-10-30 23:39

Mnjae, direktljudet är väl det som kommer direkt från högtalaren. Läste i ngn annan tråd, minns inte vilken, att det vanligtvis anses att reflekterat ljud som har en fördröjning på mindre än 5ms efter direktljudet grumlar densamma. Kommer reflektionen efter 5ms så skulle det uppfattas som klang. När jag lirar carlsson så är det ju viktigt som tusan att dämpa reflexen nära högtalaren, och eventuellt första reflexen (är lite osäker på hur det bör vara) på sidoväggarna. Men att dämpa taket är en dålig idé för hela vitsen med carlsson.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-10-31 09:51

nijo skrev:En sak som jag funderar på är om det verkligen är så bra att dämpa på den vägg som högtalaren står mot. Då dämpar man ju i princip direktljudet.
Nu kanske det spelar mindre roll om man nu får dämpat elaka resonanser...
/jonas

En del genomtänkta kontrollrum har faktiskt tegel eller betongvägg i främre halvan, (den som kallas Dead End) för att inte dämpa basområdet, de frekvenser som adderas i fas med direktljudet. DeadEnd-väggen är sedan täckt med absorbenter som dämpar de högre frekvenser som inte adderas i fas utan bara spökar till det.
I bakre delen (LiveEnd) är det ofta tvärt om, det är mer träpaneler och diffusorer samt fjädrande membranväggar som dämpar bastonerna så dom inte ska reflekteras tillbaka och skapa utsläckningar, men där reflekteras en lämplig andel av högre frekvenser, dvs efterklangen.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

nijo

Inläggav nijo » 2006-10-31 11:25

Paa,

Ja, det är så jag resonerar. Om man dämpar basen som ligger i fas så kommer man ju att behöva öka förstärkningen motsvarande. Den förstärkningen är ju tex medräknad i Carlsson högtalare (och även den LTS-3v-F1 som jag har).

Nu kan det ju vara så att det totalt sätt blir bättre även om högtalarens distorsion kommer att öka när man ökar ljudtrycket. Det är ju inte alltid man har samma möbleringsmöjligheter i sitt vardagsrum som i en studio. Som tex hemma hos mig där jag funderar på om det är någon idé att ställ helmholtzresonatorer vid högtalarväggen.

/Jonas

Användarvisningsbild
Mixon

Inläggav Mixon » 2006-10-31 19:29

Fler rör har hamnat bakom soffan. Så här mäter det med tre rör med diametern 0.2 och ett med 0.25 m. Alla avstämda runt 47 Hz fyllda med cirka 50% löst packad fårull.

Bild

Rören är tillslutna i botten med frästa mdf-skivor. Instämning av rören har jag gjort genom att knacka dem i golvet. Så här låter det.

Litet rör först utan dämpning och sedan med lite fårull i botten.
http://user.faktiskt.io/mixon/rummet/81Hz.wav

Lite större rör utan dämpning.
http://user.faktiskt.io/mixon/rummet/47Hz.wav

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2006-10-31 23:00

Är alla avstämda exakt på samma frekvens? Jag spritt ut mina tre över 6 Hz. (Fast då har jag också en nästan sammanfallande dubbeltopp.)

Jag har köpt högtalartyg som jag ska prova att spänna över öppningarna och se hur det påverkar bandbredden. Dessutom blir det mycket snyggare än med trasor från en randig gammal pyjamas. När jag orkar blir det dessutom vardera ett rör för lättare resonanser högre upp i frekvens (88, 115, 140, 165 Hz).
...perspektiv...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-10-31 23:43

Det här är ju jätteintressant, de verkar ju effektivare än man någonsin skulle kunna tro, och ingen har ju påvisat så bra resultat från så pass små basfällor förut.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Mixon

Inläggav Mixon » 2006-11-01 00:16

guldfisk skrev:Är alla avstämda exakt på samma frekvens? Jag spritt ut mina tre över 6 Hz. (Fast då har jag också en nästan sammanfallande dubbeltopp.)

Jag har försökt stämma alla på ungefär samma ställe och fylla så mycket dämpull tills man får rätt Q. Kul att se att nivån ökar under resonansen. Vad kan detta bero på?

Har gjort några inspelningar för att lyssna på resultatet genom hörlurar.

http://user.faktiskt.io/mixon/rummet/signal_utan_med.wav
Först signalen, sedan samma signal genom högtalarna utan rör och sist med rör. Varje fall spelas tre gånger. Inspelningen är bandpassfiltrerad.

http://user.faktiskt.io/mixon/rummet/utan_med_utan_med.wav
Ett klipp för att jämföra utan och med rör.

http://user.faktiskt.io/mixon/rummet/utan_med_10perioder.wav
10 perioder 47.7 Hz. 20 ms linjära start- och stoppramper. Med och utan rör. Inte bandpassfiltrerad. :)

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2006-11-01 01:11

Kopierar in lite från min medlemstråd:

---

Tack!

Jag har ju sett till att placera dem i tryckmax och laborerade lite med olika placeringar. Just nu är tre något olika långa pipor aktiva i området 54-60 Hz där två resonanser sammanfaller. Det syns vid mätning, men jag har inte blindtestat. Det skulle jag iofs kunna göra med sambons hjälp.

Bild

Den korta pipan bakom hörnet verkar runt 75 Hz (inte med på denna mätning) och jag ska nog ge 88, 115 och 138 Hz varsin också. Tänk på att min skräpmick är närapå så krokig som kurvan och faller under 100 Hz.

Härnäst ska jag förbi Hifikit och köpa högtalarfronttyg att täcka över öppningarna med för att se om piporna kan göras lite mer bredbandiga och snygga. Just nu använder jag fult och lite halväckligt utslitet pyjamastyg som flödesreglering.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Mixon

Inläggav Mixon » 2006-11-01 02:46

guldfisk skrev:Jag har köpt högtalartyg som jag ska prova att spänna över öppningarna och se hur det påverkar bandbredden.

Blir intressant och se hur de blir med högtalartyget över öppningarna.

Den där 75 Hz-aren känns igen är det månntro golv-takresonans? :)

nijo

Inläggav nijo » 2006-11-01 12:11

Anledningen till att nivån även kan höjas i vissa frekvensområden är ju att basfällor inte bara dämpar toppar utan även jämnar ut dalar. Om du tex mäter mitt i rummet (där du har ett minima) borde det vara tydligt att nivån ökar i pss som den sänks i tryckmaxima.

Kul att följa framstegen!

/jonas

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2006-11-01 12:12

Rummets höjd är: 249 cm.
Rummets längd är: 302 cm.
Rummets bredd är: 635 cm.

27 Hz b=x h=0 l=0 (B1L0H0)
54 Hz b=x h=0 l=0 (B2L0H0)
56 Hz b=0 h=0 l=x (B0L1H0)
62 Hz b=x h=0 l=x (B1L1H0) D
68 Hz b=0 h=x l=0 (B0L0H1)
73 Hz b=x h=x l=0 (B1L0H1) D
78 Hz b=x h=0 l=x (B2L1H0) D
80 Hz b=x h=0 l=0 (B3L0H0)
87 Hz b=x h=x l=0 (B2L0H1) D
88 Hz b=0 h=x l=x (B0L2H1) D
92 Hz b=x h=x l=x (B1L1H1) D
98 Hz b=x h=0 l=x (B3L1H0) D

D är diagonala/tangentiella resonanser.

Som du ser stämmer inte verkligheten perfekt med teorin. Jag ska dubbelkolla med triggningen nästa gång jag mäter. Det här är inte högprioriterat just nu, så vi får se när det blir av.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-11-01 14:04

Om man stoppar ull i en pipa så sänks väl avstämningsfrekvensen samtidigt som Q-värdet minskar? Ullen gör att ljudvågorna går långsammare och det verkar som piporna blir längre.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Mixon

Inläggav Mixon » 2006-11-01 19:05

paa skrev:Om man stoppar ull i en pipa så sänks väl avstämningsfrekvensen samtidigt som Q-värdet minskar? Ullen gör att ljudvågorna går långsammare och det verkar som piporna blir längre.

De låter väl rimligt.

Jag vill bestämma Q-värdet på den enskilda resonansen som uppstår mellan långsidorna i rummet. Hur exciterar och mäter jag den bäst?

Har provat flytta runt högtalare och mikrofon och får minst sagt olika resultat beroende på placering. Funderar om de är bättre att stämma av rören efter något annat än just de resultat man får vid lyssningsposition?

nijo

Inläggav nijo » 2006-11-01 23:37

Den enskilda resonansen? Frågan är väl om den finns? :)

I detta fallet så samverkar ju rummets alla begränsningsytor. Sen är det ju såklart så att längsdimensionen ger upphov till en stående våg. Om "längsresonansen" sammanfaller med sidovärranas resonans så kan man ju mäta i olika punkter i längsled. Fast resultat kommer ju att variera tämligen mycket.

Vad man kan göra är att försöka dämpa den stående vägen i längsled, kanske genom att sätta upp kraftiga gardiner i mitten rummet (i bredd alltså). Lite bökigt och man ändå isolera den i längsled helt. Någon annan kanske har någon bättre idé?

/jonas

Användarvisningsbild
Mixon

Inläggav Mixon » 2006-11-02 01:08

nijo skrev:Den enskilda resonansen? Frågan är väl om den finns? :)

I detta fallet så samverkar ju rummets alla begränsningsytor. Sen är det ju såklart så att längsdimensionen ger upphov till en stående våg. Om "längsresonansen" sammanfaller med sidovärranas resonans så kan man ju mäta i olika punkter i längsled. Fast resultat kommer ju att variera tämligen mycket.
/jonas

Jag har testat att flytta runt mätmicken och hittar ganska snabbt "sammanfallande" resonanser som inte är kopplade till längd, bredd eller höjd.

nijo skrev:Vad man kan göra är att försöka dämpa den stående vägen i längsled, kanske genom att sätta upp kraftiga gardiner i mitten rummet (i bredd alltså). Lite bökigt och man ändå isolera den i längsled helt. Någon annan kanske har någon bättre idé?

Där sa du ju nått. Kanske två högtalare, en i varje hörn efter långsidan säkerhetställer att de resonanserna inte exciteras.

Användarvisningsbild
Buggebubben

Inläggav Buggebubben » 2007-01-11 19:09

Var tvungen att testa detta.
Får väldigt olika kurvor beroende på vilken volym som används vid inspelning. Ska det vara så?

Edit: Så skulle det inte vara. Har löst det nu.

Lite intressant är att man får exakt samma resultat med micen till mitt heatset som man för med en Brüel & Kjaer 2250 som går loss på cirkus 200 000 SEK.
Så ni som oroar er för miccen, den duger nog :)

Nils_inaktiv

Inläggav Nils_inaktiv » 2007-05-16 11:43

om man har 1:a resonansfrekvensen på 30 hz, måste den först "aktiveras" för att det överhuvudtaget ska kunna uppstå nån resonans vid 2:a resonansfrekvensen, alltså 60 hz?

om man t.ex. har en högtalare som då bara går ner till 40 hz, och därmed inte sätter igång 1:a resonansfrekvensen, kan det ändå uppstå en resons vid 60 hz då?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-05-16 11:45

Nils skrev:om man har 1:a resonansfrekvensen på 30 hz, måste den först "aktiveras" för att det överhuvudtaget ska kunna uppstå nån resonans vid 2:a resonansfrekvensen, alltså 60 hz?

om man t.ex. har en högtalare som då bara går ner till 40 hz, och därmed inte sätter igång 1:a resonansfrekvensen, kan det ändå uppstå en resons vid 60 hz då?

Nej resp Ja.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2007-05-16 11:56

Nils skrev:om man t.ex. har en högtalare som då bara går ner till 40 hz, och därmed inte sätter igång 1:a resonansfrekvensen, kan det ändå uppstå en resons vid 60 hz då?

Ja det kan det. Mätningarna är ju gjorda som så att en frekvens i taget spelas och mäts.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-05-16 12:00

Nils skrev:om man har 1:a resonansfrekvensen på 30 hz, måste den först "aktiveras" för att det överhuvudtaget ska kunna uppstå nån resonans vid 2:a resonansfrekvensen, alltså 60 hz?

en högtalare som är specad till -3db@40hz går förstås djupare än så....alla högtalare kan spela alla frekvenser...frågan är bara hur starkt det blir eller går

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2007-05-16 13:32

paa skrev:En del genomtänkta kontrollrum har faktiskt tegel eller betongvägg i främre halvan, (den som kallas Dead End) för att inte dämpa basområdet, de frekvenser som adderas i fas med direktljudet. DeadEnd-väggen är sedan täckt med absorbenter som dämpar de högre frekvenser som inte adderas i fas utan bara spökar till det.
I bakre delen (LiveEnd) är det ofta tvärt om, det är mer träpaneler och diffusorer samt fjädrande membranväggar som dämpar bastonerna så dom inte ska reflekteras tillbaka och skapa utsläckningar, men där reflekteras en lämplig andel av högre frekvenser, dvs efterklangen.

En del genomtänkta lyssningsrum i hemma-miljö också...

mitt exempelvis :wink: :lol:

Det är uppbyggt på exakt samma vis;

Dead End: Hårda betongväggar, kraftig dämpning över basområdet (även
i taket).

Live-End: Diffusering, basdämpning (membran, spalter, etc)
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
-micke-

Inläggav -micke- » 2007-05-16 18:24

Nu har jag testat detta också och måste säga att resultatet är över förväntan.
Jag vet inte om mätningen visar så jättestor skillnad men jag upplever en stor förbättring.
Basområdet har tidigare uppfattats lite bumligt och odefinierat men har nu blivit mycket renare och tydligare.
Systemet används enbart för filmtittande.
Mina absorbenter är avstämda för 43, 46 samt 78 hz.
Mätningar med och utan absorbenter
Bild

Rören (43-46hz) placerade mot bakre väggen.
Bild

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2007-05-16 19:12

Snyggt! Är det tyg utanpå?

Jag justerade om mina absorbenter förra veckan, och då passade jag på att testa den mätmetod IngOehman (?) nämnde i någon annan tråd:

Placera mikrofonen mitt på väggen i både höjd- och längsled. Spela med en (1) högtalare på mitten av väggen mitt emot.

På detta vis syns effekten av två motstående väggar tydligare, och man ser lättare verkan av absorbenterna vid injustering.

Upprepa för det andra väggparet.

Användarvisningsbild
-micke-

Inläggav -micke- » 2007-05-17 12:45

zvenzzon skrev:Snyggt! Är det tyg utanpå?

Ja, det är ett grå/brunaktigt tyg med lite skimmer i.

Nils_inaktiv

Inläggav Nils_inaktiv » 2007-05-17 14:06

micke, kunde du placera var som helst i rummet för att få dom att fungera?

Användarvisningsbild
-micke-

Inläggav -micke- » 2007-05-17 15:18

Nils skrev:micke, kunde du placera var som helst i rummet för att få dom att fungera?

Nej, men de 3 vid bakre väggen kändes naturligt att placera där. De dämpar bl.a resonansen vid 43hz som kommer av att rummet är 8 m långt.
Kanske att det rör som dämpar 46hz hade kunnat placeras vid en sidovägg men jag har testat och inte hittat något som ger bättre effekt. Utseendemässigt passar det dessutom bättre där bak.
Det kortaste röret som dämpar golv/tak-resonansen vid 78hz var jag tvungen att lägga ner längs rummets vänstra sidovägg, nästan framme vid främre väggen. Där var enda stället där det röret fungerade överhuvudtaget.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2007-05-20 21:44

OT; Micke, var fick du tag på Reservoir Dogs-tapeten t.v.? Tyg, papper???

Användarvisningsbild
-micke-

Inläggav -micke- » 2007-05-21 19:00

Adhoc skrev:OT; Micke, var fick du tag på Reservoir Dogs-tapeten t.v.? Tyg, papper???

Den är målad för hand, dock med hjälp en projektor.

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2007-05-27 09:41

Hej! Har börjat meka lite med "Tombstone" för att kunna mäta de basresonanser som hörs vid sinussvep i mitt ganska kvadratiska vardagsrum.
- Suveränt litet program, ställde bl.a. in subwoofer - delningen på min lilla hemmabio i TV- rummet. Det syntes tydligt en kraftig dip kring delningsfrekvensen som förklarade varför anläggningen låtit så tunt. Byte av delningsfrekvens ordnade till det hela. Fortsätter finjustera, resten av familjen är redan tokig på alla testtoner....... :wink:

Mina frågor är följande:
1. Räcker mätmiken till Denon 2105 för detta? (kör den direkt in i min laptop)
2. Hur/var bör man mäta
- mik på lyssningsplats 1,5 från bakvägg?
-mik nära bak/ sidovägg?
- mitt i rummet?
- en eller två högtalare?
3. Bör man byta till externt ljudkort?

Visionen är att bygga ett antal basabsorbenter som i kombination med en behringer DSP 1100P skall optimera basgången.
Tacksam för alla råd och förslag!

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2007-06-18 11:02

Lånar tråden lite och snikar in en annan fråga: Hur mycket fri luft måste det finnas utanför mynningen på ett sådant rör? I "sidled"? Ovanför?

Om man t.ex. placerar ett rör mellan en bokhylla och ett hörn där rörets diameter är allt mellanrum som finns, kommer det att funka?

Om röret skulle placeras så att ett fast föremål hamnar rätt så nära rörets mynning, typ 20 cm ovanför? Problem?

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2007-06-18 16:25

Floyd skrev:Lånar tråden lite och snikar in en annan fråga: Hur mycket fri luft måste det finnas utanför mynningen på ett sådant rör? I "sidled"? Ovanför?

Om man t.ex. placerar ett rör mellan en bokhylla och ett hörn där rörets diameter är allt mellanrum som finns, kommer det att funka?

Om röret skulle placeras så att ett fast föremål hamnar rätt så nära rörets mynning, typ 20 cm ovanför? Problem?

Om det finns en yta på sidan om rörets mynning, så kommer denna att påverka avstämningen. Det blir som att intilliggande ytor utgör en förlängning av röret. Jämför med hörnplacering vs väggplacering. Två vs en stödyta. Någon annan effekt, såsom sämre dämpning har jag inte märkt av.

Föremål rakt ovanför mynningen borde väl vara lungt, om man har 1-2 rördiametrar fritt. :?:

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2007-06-27 11:08

Får man samma funktionalitet av att använda två mindre rör istället för ett större?

T.ex. 2 st 150 mm istället för 1 st 190 mm? Totala arean hos två st 150 mm blir ju klart större än hos ett ensamt 190 mm.

Eller är det så att det bara blir pannkaka av det hela om de enskilda rören är alltför små?

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2007-06-27 12:27

Länken till xls-formuläret funkar inte. Nån som har laddat ner det och kan lägga upp det här istället? :)
semper simplicissima solutio

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2007-07-10 14:56

Bumpar tråden en smula och passar på att klämma in ett litet (?) spörsmål:

Jag har nu gått vidare i min jakt på mina akustikmonster hemma i betongbunkern. (5,4 x 3,7 x 2,35) 46 Hz-monstret är dräpt och nu har jag gått på jakt efter 93 Hz- och 96 Hz-monstren. MEN...problem.

Rören (2 st) är dimensionerade helt enligt det föträffliga excel-dokument som tidigare har länkats till, och är byggda på precis samma sätt som 46 Hz röret. (190 mm diameter) Men trots detta kan jag inte hitta något enda ställe i rummet där de gör någon som helst nytta. Har flyttat runt dem längs långvägg, kortvägg, hörn o.s.v. utan att hitta en enda plats där e gör nytta. Vad kan vara tokigt?

Användarvisningsbild
jacken

Excel dokumentet

Inläggav jacken » 2007-07-15 21:54

Som sagt ovan fungerar inte länken till beräkningsarket. Är det någon som har det och kan ladda upp här?

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-11-27 19:04

...perspektiv...

Användarvisningsbild
wayfarer

Inläggav wayfarer » 2007-11-28 16:55

Floyd skrev:Rören (2 st) är dimensionerade helt enligt det föträffliga excel-dokument som tidigare har länkats till, och är byggda på precis samma sätt som 46 Hz röret. (190 mm diameter) Men trots detta kan jag inte hitta något enda ställe i rummet där de gör någon som helst nytta. Har flyttat runt dem längs långvägg, kortvägg, hörn o.s.v. utan att hitta en enda plats där e gör nytta. Vad kan vara tokigt?

Kolla att ställa/lägga ut dem i rummet. Det kan vara så att resonansen är en diagonal, eller bygger på en studs, så som vägg-tak hörnet mot golvet till andra väggen-tak hörnet. De där rören måste väl placeras i en plats med maximal partikelrörelse.
Magnus Westerlund

Zatoichi: Even with my eyes wide open, I can't see a thing

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-11-28 18:11

[s]Jag har blivit lite förvirrad angående placering.[/s] Min utgångspunkt har varit att öppningarna ska befinna sig i tryckmax (enklast väggar och hörn) för aktuell stående våg och så att säga utgöra ett hål i väggen. Det är ju så det beskrivs i headphonelänken "Revenge of the giant toilet paper rolls". [s]Sedan har jag läst i någon annan tråd på hififorum (vill jag minnas) och nu här om hastighetsmax.

Kan någon bringa klarhet?[/s]

(Min underliggande förståelse: I tryckmax/min är partikelhastigheten noll och hastighetsmax är trycket konstant.)

---

Floyd:
Har du visualiserat hur de stående vågorna går i ditt rum?
http://www.hunecke.de/english/calculato ... modes.html

(Idealiserat, men brukar ge ett hyggligt praktiskt hum och dessutom ökad förståelse för fenomenet.)
Senast redigerad av guldfisk 2007-11-29 13:16, redigerad totalt 1 gång.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2007-11-28 21:08

wayfarer skrev:De där rören måste väl placeras i en plats med maximal partikelrörelse.

Är det verkligen så? Eller är det där man har maximal amplitud på tryckskillnaden?

Användarvisningsbild
wayfarer

Inläggav wayfarer » 2007-11-29 11:57

zvenzzon skrev:
wayfarer skrev:De där rören måste väl placeras i en plats med maximal partikelrörelse.

Är det verkligen så? Eller är det där man har maximal amplitud på tryckskillnaden?

Jag hade fel, tänkte inte tillräckligt. Dessa "absorbenter" bygger helt klart på att dämpa tryckskillnaderna.

Men frågan är väl fortfarande var man skulle placera dessa om man har en diagonal eller reflekterad resonans. Hemma har jag en resonans som studsar mellan tak och vägg, ner under soffan och upp till andra hörnet. Den placering som skulle kunna dämpa den resonansen vad jag förstår är under soffan, eller uppe i taket mot väggen om jag använde denna typ av absorbenter.
Magnus Westerlund

Zatoichi: Even with my eyes wide open, I can't see a thing

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-11-29 13:28

Jag har tre av mina rör liggande bakom soffan-lyssningsplatsen, men de går faktiskt alla på axiala resonanser. Dock är B2 (54 Hz) och L1 (57 Hz) nästan identiska, så röröppningar halvvägs längs väggen borde påverka dem båda. Undrar om det är positivt, negativt eller gör det samma?
...perspektiv...

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2007-11-29 22:13

visst är det kul att dekorera sitt finrum med stora papprör, men när ett gäng smådiskar gör jobbet lika bra...

http://www.combak.net/roomtune/roomtuning.htm
Bikinitider

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-11-29 22:27

Tankeväckande, fast jag föreslår att vi håller tråden fri från ormoljediskussioner. Den är värd mer.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2007-11-30 18:30

förlåt :cry:
Bikinitider

Användarvisningsbild
-micke-

Inläggav -micke- » 2007-12-02 14:20

Den här sidan kan kanske hjälpa till att avgöra var "tryckpunkterna" uppträder.
http://www.hunecke.de/en/calculators/room-eigenmodes.html

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2009-01-14 09:43

Hur blir det om man ökar diametern kraftigt, upp till 50-60 cm? Bör inte området som dämpas bli större? 70-80 cm höga sådana cylindrar skulle jag kunna tänka mig som piedestaler för stora krukväxter. Kombinera med några 150cm höjd och 25 cm i diameter så har man ju täckt ett ganska stort område.
Ytterliggare idé: om lyssningsväggen är en vägg som gränsar mot uteplats, kan man bygga en låda på utsidan som via håltagning i väggen fungerar som basabsorbent? Denna låda på utsidan kan bli en trevlig sittbänk om 3x0,5x0,5 m = 750 liter. Hur skulle öppningen se ut för att vara optimal ur absorbtionssynpunkt?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-03-15 10:13

Har nu kört med rör för att åtgärda rumsnoder.
Andraresonansen för rummets bredd på 8,70m och första från rummets längd på 4,00m är de jag angripit med två olika rör bakom soffan. Det har fungerat bra, men jag har aldrig tagit tag i första resonansen på 20Hz beroende på rummets bredd, 8,70 m.
Gjorde ett litet test igår med ett rör på 4,20 meter !!! med lite fluff i botten, placerat bakom soffan med öppningen mot kortväggen.
Detta rör plockade ner 20Hz betydligt enligt xtz, mycket imponerande. Det dystra i försöket att en nod vid 37-38Hz poppar upp med högt Q trots att röret för 4,0 m (längden) ligger kvar bakom soffan det också med mynningen i centrum av rummets bredd. Dock inte på golvnivå utan ovanpå det låååånga röret.
Help me!!

Är det någon idé att attackera 20Hz? Hör man den? Är det inte bättre att koncentrera sig på 2:a resonansen av denna, samt första av rummets längd(4,0 m). Runt 37-45Hz finns ju mer information i musiken än vid 20Hz.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-03-15 10:41

Tack för att du lyfte tråden, EXCEL-programmet kom väl till pass. Har klurat länge på att få bort en 40Hz topp.
Har för närvarande inget att tillföra.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-08-18 19:39

Då bumpar vi upp denna gamla tråden.
Tänkte att jag skulle testa att bygga en av dessa rören för att motverka en rumsmod hemma :)

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2011-08-19 09:09

De fungerar bra men kräver lite intrimning och optimering. Det går inte att
pricka rätt från början baserat på beräkningar, så gör rören teleskopiska.

Använd 25-30 cm-rör, finna på Biltema. Klenare fungerar mycket sämre.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-08-29 15:47

Ja att göra dem teleskopiska har jag redan tänk.
Och 30cm verkar ganska lagom.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-09-08 17:33

Vad tror ni om att ha en mindre diameter och använda fler rör istället?

jag had just nu en soffa som står 5cm från bakväg och att flytta denna ytterligare 25cm framåt kommer bli problematiskt. 10cm kan dock fungera så jag får in ett rör med 15cm i diameter. Jag kan då stapla 4stycken på höjden bakom soffan.

Tror ni att 4st 15cm rör kommer dämpa något?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-09-09 13:01

Ingen?

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2011-09-11 21:11

Tveksamt (magkänsla). Då hade jag gjort en HH-absorbent istället.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-09-11 21:17

PetterPersson skrev:Tveksamt (magkänsla). Då hade jag gjort en HH-absorbent istället.

Jag tycker ändå att det borde fungera. 4st 15cm rör har ju samma mynningsarea, och volym, som 1st 30cm rör.

Visst en HH skulle vara skoj att bygga, men har ingen arbetsplats eller tillgång till alla verktyg för att bygga hemma.

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Re: Bas-absorbent som fungerar

Inläggav Knuttebaloa » 2019-05-18 07:53

Lite dåligt med aktivitet i den här tråden på sistone :lol:

Skulle kunna tänka mig testa dessa i mitt nya hifi-rum (förutsatt att rummet inte visar sig vara helt problemfritt :roll: ) Någon som kan länka till/lägga upp excel-dokumentet på nytt? Jag får det inte att fungera via någon existerande länk.

Det hade också varit trevligt med en uppdatering avseende erfarenheter av bygget och resultatet!
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Re:

Inläggav Knuttebaloa » 2019-05-18 14:51

AndreasArvidsson skrev:
PetterPersson skrev:Tveksamt (magkänsla). Då hade jag gjort en HH-absorbent istället.

Jag tycker ändå att det borde fungera. 4st 15cm rör har ju samma mynningsarea, och volym, som 1st 30cm rör.

Visst en HH skulle vara skoj att bygga, men har ingen arbetsplats eller tillgång till alla verktyg för att bygga hemma.

Testade du att bygga någon gång?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Re: Re:

Inläggav AndreasArvidsson » 2019-05-18 15:00

Knuttebaloa skrev:Testade du att bygga någon gång?

Nej blev aldrig av att jag gjorde det. Jag kör idag med PEQ istället.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2019-05-18 16:19

Jag har faktiskt testat med kvartsvågsrör. Det var ett väldigt misslyckat projektarbete på gymnasiet. Jag hade en del 15cm-rör, 4 tror jag, som jag stämde av till samma frekvens. Jag har för mig att resultatet blev en knappt mätbar, än mindre hörbar sänkning. Men jag var antagligen inte något vidare bra på att mäta då.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2019-05-18 16:22

Tarzan skrev:Jag har faktiskt testat med kvartsvågsrör. Det var ett väldigt misslyckat projektarbete på gymnasiet. Jag hade en del 15cm-rör, 4 tror jag, som jag stämde av till samma frekvens. Jag har för mig att resultatet blev en knappt mätbar, än mindre hörbar sänkning. Men jag var antagligen inte något vidare bra på att mäta då.

Kan de haft för liten volym eller varit felplacerade?

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Inläggav Knuttebaloa » 2019-05-18 16:58

AndreasArvidsson skrev:

Det är förstås ett gångbart alternativ. Jag väntar själv på HAs nya försteg med PEQ. Bara fjärren som låter vänta på sig :) Hade dock vart trevligt att behöva PEQa så lite som möjligt.

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Inläggav Knuttebaloa » 2019-05-18 17:04

Tarzan skrev:Jag har faktiskt testat med kvartsvågsrör. Det var ett väldigt misslyckat projektarbete på gymnasiet. Jag hade en del 15cm-rör, 4 tror jag, som jag stämde av till samma frekvens. Jag har för mig att resultatet blev en knappt mätbar, än mindre hörbar sänkning. Men jag var antagligen inte något vidare bra på att mäta då.

Haha, ok!

Annars kan väl resultatet bli fullt hörbart även om det inte mäter så märkvärdigt mycket bättre, som jag förstår det. Men det är klart, mäter man fel kan det väl bli hur som helst :)

Jag tänker mig nog rör med diameter om iaf 20-30 cm. Med det beror förstås på problemfrekvensen.

Flera verkar ju ha uppnått goda resultat!
Senast redigerad av Knuttebaloa 2019-05-18 17:07, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Inläggav Knuttebaloa » 2019-05-18 17:06

Ingen som sett röken av Excel-dokumentet, eller kan redogöra för vad som stod i det?

Användarvisningsbild
Grahnbarr

Inläggav Grahnbarr » 2019-05-18 19:14

Tror det är den filen jag har. Har laddat upp den på Dropbox.

https://www.dropbox.com/s/vxz6yc15itccmgb/Tubecalcorgelpipa_version1.xls?dl=0
HTPC - Yamaha RX-V667 - Larsen L6

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2019-05-18 20:42

Cortado skrev:

Kan de haft för liten volym eller varit felplacerade?

De kan möjligen varit felplacerade även om jag har för mig att jag testade på många olika ställen där det fanns ett tryckmax, men det kan också bero på att rummet jag testade dem i var ett helt kalt och tomt källarrum med murade väggar som, precis som du skriver, antagligen hade behövt mycket större doningar för att påverkas nämnvärt.

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Inläggav Knuttebaloa » 2019-05-18 22:15

Grahnbarr skrev:Tror det är den filen jag har. Har laddat upp den på Dropbox.

https://www.dropbox.com/s/vxz6yc15itccmgb/Tubecalcorgelpipa_version1.xls?dl=0

Å så fint, Grahnbarr, tack!

Har du provat bygga?

Användarvisningsbild
Grahnbarr

Inläggav Grahnbarr » 2019-05-19 09:14

Knuttebaloa skrev:Å så fint, Grahnbarr, tack!

Har du provat bygga?

Nej, samlade på mig flera olika akustik-verktyg/räknare när jag började med mitt rum men testade aldrig bygga just detta.
Blev några säckar isolering i en basfälla bak i rummet istället.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2019-05-19 09:29

Knuttebaloa skrev:
AndreasArvidsson skrev:

Det är förstås ett gångbart alternativ. Jag väntar själv på HAs nya försteg med PEQ. Bara fjärren som låter vänta på sig :) Hade dock vart trevligt att behöva PEQa så lite som möjligt.

Fjärrat försteg kommer så oroa dig inte :)

Ja absolut vill man först och främst ta hand om rummet akustiskt, men en PEQ är ett bra komplement för de som inte kan eller vill bygga stora basfällor.

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Inläggav Knuttebaloa » 2019-05-19 09:53

Grahnbarr skrev:
Knuttebaloa skrev:Å så fint, Grahnbarr, tack!

Har du provat bygga?

Nej, samlade på mig flera olika akustik-verktyg/räknare när jag började med mitt rum men testade aldrig bygga just detta.
Blev några säckar isolering i en basfälla bak i rummet istället.

Intressant! Enligt vilken princip är basfällan byggd, och hur bra fungerar den?

Användarvisningsbild
Grahnbarr

Inläggav Grahnbarr » 2019-05-19 10:40

Knuttebaloa skrev:Intressant! Enligt vilken princip är basfällan byggd, och hur bra fungerar den?

Är en stor porös absorben med ribbor framför för att inte dämpa annat än bas/mid.
Du kan läsa mer om det i min medlemstråd https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=16&t=15664

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Inläggav Knuttebaloa » 2019-05-19 17:45

Grahnbarr skrev:
Knuttebaloa skrev:Intressant! Enligt vilken princip är basfällan byggd, och hur bra fungerar den?

Är en stor porös absorben med ribbor framför för att inte dämpa annat än bas/mid.
Du kan läsa mer om det i min medlemstråd https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=16&t=15664

Tack, jag läser tråden!

P Arvidsson

Inläggav P Arvidsson » 2019-05-19 21:55

Dålig bild, men exempel på rätt ok fungerande basabsorbenter.
Exempel med och utan två stora (ca 350 liter styck) hemmabyggda Helmholtz absorbenter, manuellt avstämda runt 45Hz. Jag byggde dem för att ha variabel avstämning mellan 30-80Hz om jag minns rätt. Litet rum på drygt 15 m2.
Ofiltrerade into P-basar (äldre aluminium-modell), mätt vid lyssningsplats med klass 1 mätmikrofon.
Bilagor
IMG_1182 (1).jpg
IMG_1182 (1).jpg (23.29 KiB) Visad 3129 gånger

Återgå till DIY-forum