TROLLDIST nu ver. 7.6

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
lilltroll

TROLLDIST nu ver. 7.6

Inläggav lilltroll » 2006-05-12 22:35

Det här är nu TROLLDIST helt egna tråd. Här pratas det enbart om Trolldist :!:

Trolldist är ett MATLAB baserat program som i nuläget mäter
Linjär Tonkurva, impulsvar, harmonisk dist, harmonisk dist vid konstant nivå samt exporterar digitala EQ's. Detta baserat på logaritmiskt svept sinus som faltas med en robust invers. Dessutom kan man provspela de digitala delningsfiltrena på det vanliga ljudkortet.

Du behöver MATLAB (minst ver 6.5) med signal toolboxen, gärna med DAQ toolboxen också. Ver 7.6 är körbar utan DAQ toolboxen, men inte realtids-delningsfilter. Trolldist använder JAVA i bakgrunden, vilket kommer med MATLAB.
För att köra koden under Linux så måste några mindre ändringar göras.
Det är oklart om det går att få igång ljudkortet i Linux baserat på DAQ toolboxen.

Här kommer ver. 7.6 BETA

Nu med realtids digitala delningsfilter
CDS prototyp
Kan mäta inuti lådan samt utanför i frifält.

http://user.faktiskt.io/lilltroll/DIY/Trolldist/Trolldistcrossover.m

http://user.faktiskt.io/lilltroll/DIY/Trolldist/qmoredataIIR.m

http://user.faktiskt.io/lilltroll/DIY/Trolldist/qmoredataFFT.m

Ladda ner filerna och lägg dem i samma katalog - kom ihåg det är bara en prototyp, handpåläggning kan behövas här och där.
Den vänstra line-in ska kopplas till någon av line-out kanalerna. Detta används för att synka fördröjning i ljudkortet.
Mikrofonsignalen bör komma in på den högra line-in. Använd en extern mikrofonförstärkare! Det kan dock fungera att bara köra mikrofon in. Då måste PREDELAY>0 i huvudprogrammet, tex 512.

Var försiktiga med era diskanter! Prova först med något tåligare att allt blev rätt. Jag tar inget som helst ansvar för uppeldade element!
Senast redigerad av lilltroll 2006-05-14 21:49, redigerad totalt 13 gånger.
Beach 2010 - Nyårslöftet - ehh ingen kommentar
* * * * * * * * * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
lilltroll

GUI

Inläggav lilltroll » 2006-05-12 22:36

Om någon vill hjälpa till att utveckla ett GUI så blir jag glad !

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2006-05-13 00:03

Impinerande, om inte annat.....Det närmaste jag kommit är med Amigan:n....... 8O

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-05-14 19:02

Faktiskt.se - nu med öppen källkod!

Användarvisningsbild
bchi

Inläggav bchi » 2006-05-14 21:19

Det här verkar helt galet coolt!
Kommer att kolla på det direkt efter att tentaperioden är över :D

/Martin

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-05-14 21:38

Jag måste ju se till att de som gör dyra program för sånt här inte somnar till på soffan i lugn och ro. :lol: 8)

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-05-15 02:42

Jag lovar - snart ska jag städa Trolldist så det blir användarvänligt istället för att lägga på ännu fler häftiga funktioner!

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Den dagen den sorgen 8O :roll: :oops:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-15 08:06

:-)

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-05-15 18:51

Det ser lovande ut att kunna komma åt alla kanaler på ljudkortet från MATLAB. Man behöver dock ASIO drivrutiner till kortet. DAQ toolboxen kommer att ersättas av en mycket potentare paket med kompilerad dll.

Har man inte ASIO drivare med från tillverkaren så kan man i vissa fall hitta något fulfack på nätet, eller så kan man pröva (om man gillar att pula):

http://www.asio4all.com/

Jag själv kommer nog att prova på ett firewire proffskort med ASIO drivare från fabrik istället för att bråka med något SoundBlaster kort.

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2006-05-16 14:36

Matlab och Linux var inte på humör för att samarbeta på min dator, så jag flyttade ljudkortet till windowsdatorn och lödde ihop en loopback-kabel. Men något verkar inte stämma, kan det vara nivån som är fel? När jag kör trolldist ser impulssvaret ut såhär innan fönstring:

Bild

Såhär ser en PSD på inspelningen ut (loopback respektive från mikrofon) om det kan ge några ledtrådar:

Bild

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-05-16 15:14

Om man kopplar kanalerna fel kan det se ut så där. Du ser impulsvaret för ett högpassfilter med låg gränsfrekvens dvs AC kopplingen !?

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2006-05-16 15:41

Så var det! Orkar inte löda om kablarna, så fick byta plats på kanalerna i mjukvaran. Nu ska det mätas så länge grannarna orkar :wink:

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2006-05-16 17:11

En första mätning:

Bild

Distmätningen känns som man att man borde ta med ett lastbilsflak salt med tanke på brusande mikförstärkare med mera, men samtidigt verkar det ju rimligt med toppen som sammanfaller med elementets uppbrytning. Det kanske kan ge en fingervisning iallafall?

Delar man brant känns det som att elementet kan vara användbart, och det kan man ju faktiskt kosta på sig när det är digitalt.

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-05-17 02:46

JohanS skrev:Så var det! Orkar inte löda om kablarna, så fick byta plats på kanalerna i mjukvaran. Nu ska det mätas så länge grannarna orkar :wink:

Jag har hemmalödda kablar, som kan vara fel. Har jag skrivit fel i instruktionen ovan ???

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-05-17 02:48

JohanS skrev:En första mätning:

Bild

Distmätningen känns som man att man borde ta med ett lastbilsflak salt med tanke på brusande mikförstärkare med mera, men samtidigt verkar det ju rimligt med toppen som sammanfaller med elementets uppbrytning. Det kanske kan ge en fingervisning iallafall?

Delar man brant känns det som att elementet kan vara användbart, och det kan man ju faktiskt kosta på sig när det är digitalt.

De trunkerade kurvorna undertrycket bruset mycket bra vanligtvis, beroende på sveptid/fönstring.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-05-17 09:02

Här är 7.6 CSD på ett 2" dome mellanregister, har inte hunnit spänna upp nån tältduk ännu. Skall försöka få ihop S/PDIF-anslutningen så jag kan leka lite filter.

Bild

Man ser att elementet ligger vid strandkanten och solar sig, vågorna från havet syns tydligt .... :wink: Fin inbyggd BBC-dip också ...
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2006-05-17 13:22

Nu har jag fått leka av mig lite. Tangbandelementet fick ganska fint frekvenssvar redan med ett enkelt LP-filter. Men hur sparas koefficenterna för EQ:n?

LP-filtret skapar jag i SPTOOL i Matlab, exporterar som TF och plockar ut koefficenterna med [LPa,LPb]=tfdata(filter1,'v'). Sedan lägger jag bara på filtret på signalen, y=filter(LPa,LPb,y) innan jag sveper. Går det att göra på motsvarande sätt med EQ:n, eller ännu hellre automatiskt (har inte lyckats tyda allt i programmet än)?

Diskanten är för närvarande placerad på absolut sämst möjliga ställe på baffeln och behöver mycket EQ för att funka :wink:

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-05-17 15:30

JohanS, va bra med lite brux på digitala filter, matlab är inte min närmaste vän precis.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-05-17 18:53

JohanS skrev:Nu har jag fått leka av mig lite. Tangbandelementet fick ganska fint frekvenssvar redan med ett enkelt LP-filter. Men hur sparas koefficenterna för EQ:n?

LP-filtret skapar jag i SPTOOL i Matlab, exporterar som TF och plockar ut koefficenterna med [LPa,LPb]=tfdata(filter1,'v'). Sedan lägger jag bara på filtret på signalen, y=filter(LPa,LPb,y) innan jag sveper. Går det att göra på motsvarande sätt med EQ:n, eller ännu hellre automatiskt (har inte lyckats tyda allt i programmet än)?

Diskanten är för närvarande placerad på absolut sämst möjliga ställe på baffeln och behöver mycket EQ för att funka :wink:

Det är redan klart.
Spana in:

USE_DQ=0; %Prova ditt digitala filter=1 / Mät som vanligt=0

Sökvägen till filtrena väljer man på rad ~187 för tillfället.

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2006-05-17 19:02

lilltroll skrev:Det är redan klart.
Spana in:

Hittar ingen sån variabel, bara REALTIME_EQ=0. Är det senaste versionen som ligger ute här?

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-05-17 19:06

JohanS skrev:
lilltroll skrev:Det är redan klart.
Spana in:

Hittar ingen sån variabel, bara REALTIME_EQ=0. Är det senaste versionen som ligger ute här?

Ahaa, nieeeee :oops: Den nya har massor med nytt godis. Realtids filtreraren fixar både IIR FFT-FIR samt IIR+FFT-FIR.

Kan prova att lägga ut en ny.

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-05-17 19:23

Här kommer en BETA BETA ver. av Trolldist 7.62 för er som vill leka med digitala delningsfilter. Städningen har börjat. Varje ny ver ska innehålla mycket fler funktionsanrop än den gamla koden.

http://user.faktiskt.io/lilltroll/DIY/Trolldist/Trolldist7.62_BETA_BETA.zip

Packa upp filerna och placera dem i en egen tom katalog. Blanda aldrig gamla Trolldist.m filer med nya. Funktionsanropen är delvis omskrivna.

Den här är extremt BETig. Alla kombinationer av filteranropen fungerar inte smärtfritt än.

Användarvisningsbild
lilltroll

Glädje

Inläggav lilltroll » 2006-05-17 19:27

Vad jag har väntat på denna rutin till MATLAB

>> playrec('getDevices')

ans =

deviceID: 0
name: 'MOTU FireWire Audio'
inputChans: 22
outputChans: 22

Totalt 44 kanaler in/ut i realtid med bara 256 samples fördröjning i MATLAB. (Bestämms av ASIO buffern)

Koden ska fungera till alla typer av ljudkort och under multitrådning.

Vi tackar det unga geniet Robert Humphrey som har skrivit koden till det. Jag sitter på en för-release, så ni får hålla er till tåls tills den blir ofentlig. Kommer dock att skriva om trolldist under tiden.

Användarvisningsbild
lilltroll

TOOLBOX

Inläggav lilltroll » 2006-05-18 18:56

Det går nog bli en TOOLBOX av det här istället - TROLLTOOL !

Trolldist
Digital EQ
Realtids filtrerare

som helt egna verktyg i samma TOOLBOX

Jag har en fungerande prototyp på realtidsfiltreraren för multikanal nu i MATLAB.
Någon som har ett ljudkort med ASIO drivare som vill prova om det fungerar på mer än min dator?

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2006-05-19 12:21

Sådär, nu har jag ett någorlunda fungerande filter, tvåvägs FIR med EQ. Av någon anledning får jag en puckel vid 10 KHz, men det ser ändå ljusår bättre ut än tidigare...

Jag testar gärna realtidsfiltreraren, bara att skicka över filerna!

Bild

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-05-19 17:56

Mäter du i en annan punkt än du skapade filtrena ? Så länge du inte kompenserar för nollställen på enhetscirkeln så har kompensatorn kapacitet för att räta ut kurvan så att felet blir mindre än 0.1 dB. Men det är ju många andra saker som spelar in, t ex baffeldiffraktion.

Är det den som spökar för dig? I så fall måste du trunkera impulssvaret från diskanten innan kantreflerna kommer. På det sättet skapar du inte en kompensator som fungerar i en punkt men gör alla andra sämre. (Finns flera sätt)

Använder du Butterworth filter, eftersom de summerar till mer än 1?

Du ska få en förlaga av TOOLBOXEN. Där kan man lätt skapa Linkwitz-Riley filter för jämna ordningar. Där är också delningsfiltret separat från EQ, så att man kan ändra snabbt.

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2006-05-20 08:18

lilltroll skrev:Mäter du i en annan punkt än du skapade filtrena ? Så länge du inte kompenserar för nollställen på enhetscirkeln så har kompensatorn kapacitet för att räta ut kurvan så att felet blir mindre än 0.1 dB. Men det är ju många andra saker som spelar in, t ex baffeldiffraktion.

Är det den som spökar för dig? I så fall måste du trunkera impulssvaret från diskanten innan kantreflerna kommer. På det sättet skapar du inte en kompensator som fungerar i en punkt men gör alla andra sämre. (Finns flera sätt)

Jag mäter i samma punkt, men jag kan tänka mig att det är kantreflexer som stökar. Ska testa med lite olika längd på fönstret till impulssvaret och se vad som händer.

lilltroll skrev:Använder du Butterworth filter, eftersom de summerar till mer än 1?

Du ska få en förlaga av TOOLBOXEN. Där kan man lätt skapa Linkwitz-Riley filter för jämna ordningar. Där är också delningsfiltret separat från EQ, så att man kan ändra snabbt.

Jag gjorde FIR-filter som faller av med 48dB/oktav, men jag la -3dB vid delningen, och det är väl -6dB det ska vara för att summera ihop till 1.

Toolboxen låter spännande, det är ett imponerande program du har fått ihop redan nu!

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-05-20 15:08

Det beror på fasen hur många dB ner det ska vara. Ligger det i fas så blir det addition, dvs -6 dB som i Linkwitz-Riley. Udda Butterworth ger fi grader och då blir det annorlunda, nämligen vadå (fi samt Nivå):?:

Du vet väl att du kan använda
Kod: Markera allt
[Blow,Alow]=butter(n,wg);[Bhi,Ahi]=butter(n,wg,'high')

direkt i MATLAB!?

Vill du göra fir, kan du sedan använda
FIR=impz(Bx,Ax,n);

Inge fel med GUI, men om du snabbt vill ändra i realtid så är det enkelt.

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2006-05-20 23:13

Jag hade missat impz-funktionen helt, sökte förgäves efter något liknande häromdagen 8O

Tack för tipset, förhoppningsvis mäter jag inget imorgon då jag borde tentaplugga, men det är ju svårt att låta bli.

Användarvisningsbild
lilltroll

Kärlek !

Inläggav lilltroll » 2006-05-22 19:34

Lilltroll hjärta MOTU

Äntligen, inga mer besvikelser på :evil: Soundblaster :evil:

Nu har jag +- 0.25 dB upp över 80 kHz i Trolldist tillsammans med ASIO Firewire kortet MOTU traveler.
Nu kan jag mäta höööööööööööööggggt upp i frekvens!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-22 20:06

Användarvisningsbild
Gaston

Inläggav Gaston » 2006-07-08 22:57

Låter hur lovande som helst 8)
Hur går det med toolboxen?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-07-09 10:25

Bara att vänta in... händer mycket i Lilltrolls tillvaro nu ;-)

Användarvisningsbild
Gaston

Re: TOOLBOX

Inläggav Gaston » 2006-07-11 01:18

Jag blev lite upphetsad efter att ha läst följande, kunde därför inte låta bli att fråga om det skett något ... :D
lilltroll skrev:Jag har en fungerande prototyp på realtidsfiltreraren för multikanal nu i MATLAB.

PS. Fick igång Trolldist i Matlab 6.1. Fick ändra lite i relop-syntaxen bara && ---> &

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-07-12 01:01

Snart kommer nog den publika MATLAB-dll:en med komplett hjälptext, som utgör kärnan i programmet :!:

Användarvisningsbild
lilltroll

BETA

Inläggav lilltroll » 2006-07-12 01:43

Jag och alla mina BETA ver som aldrig blir klara :cry: Jag är en usel människa :?

DIGITAL realtids EQ för MATLAB både för IIR och FIR filters

Om nu någon vill ha en förtitt så kan ni titta på detta.

Vet ej om det fungerar för MATLAB ver. <6.5

http://user.faktiskt.io/lilltroll/DIY/Trolldist/playrec.dll

http://user.faktiskt.io/lilltroll/DIY/Trolldist/realtimefilter.m

Lägg båda filerna i samma katalog, dll-filen bör inte ligga i någon speciell Windows katalog.

Följande exempelrad lyssnar på S/PDIF signalen från CD-spelaren och spelar ut det högpassfiltrerat (IIR) i ena hörlursutgången.

realtimefilter([1 -1],1,[],[],11,13,44100,'cheap',10)

Ditt ljudkort har säkerligen en annan mappning på kanalerna, så dessa måste DU ändra i exemplet (om du inte har ett MOTU-Traveler kort som jag starkt kan rekomendera)

För tillfället är det bara 1 kanal in och 1 kanal ut, men det är bara att bygga på!

Om man ökar delayen som i exemplet är 10 sidor lång så miskar sannolikheten för klick och annat otyg i ljudet. Windows är ju inget realtids-OS och kör processer hit och dit. Synpunkter och önskningar om hur det ska fungera mottages tacksamt.

Om det inte fungerar, så börja med att skriv följande i MATLAB

>> playrec('getDevices')

Då bör man se något liknande, (fast med ditt ljudkort)

ans =

deviceID: 0
           name: 'MOTU Audio ASIO'
     inputChans: 14
    outputChans: 14

>>

Om inte, så kolla upp dina ASIO drivare till ljudkortet - de måste vara inst. på maskinen.

Användarvisningsbild
Gaston

Re: GUI

Inläggav Gaston » 2006-07-13 21:55

lilltroll skrev:Om någon vill hjälpa till att utveckla ett GUI så blir jag glad !

Jag kan tänka mig att kolla lite på det iaf :)
Kan ju lika gärna avslöja att jag redan börjat. För de som undrar kan jag avslöja att GUIDE suger klubba :twisted: . Har börjat med ett GUI som förhoppningsvis skall bli någorlunda enkelt att konfigurera om när det behövs. Önskar jag kunde lite mer om matlabs klasser, man kunde kanske gjort nått med dom för att göra det ännu mer konfigurerbart.

GUI't jag bygger siktar bara in sig på att lyfta ut variablerna i scriptet till ett GUI. Ingen ombyggnad av befintliga displayer eller så ....

Användarvisningsbild
lilltroll

GUIDE

Inläggav lilltroll » 2006-07-14 00:42

Varje gång jag börjat med GUIDE så har jag tröttnat innom 1 h och tryckt eject.

Användarvisningsbild
lilltroll

Fristående kod

Inläggav lilltroll » 2006-07-20 03:08

Nu har jag gjort de första trevande försöken att göra det som helt fristående kod, dvs .exe fil och det fungerar - både ljudet (ASIO) och grafer.
Mycket lovande - men jag bör ändra en del saker i koden innan det är leveransklart.

Någon som är sugen att prova, och som inte har något MATLAB alls inst. på sin dator ?

Det man tydligen måste göra om man inte har någon MATLAB på datorn är att köra mglinstaller.exe som t. ex. finns att ladda ner här:

http://www.mathworks.com/support/solutions/files/s32452/

därefter måste man lägga till en rad i sin path.

Mer info:

On PCs, your customers run the MATLAB Compiler Run-Time Library Installer by double-clicking on the mglinstaller.exe file. Your customers can specify the name of the directory into which they want to install the libraries. By default, the installer puts the files in the current directory. After the installer unpacks and uncompresses the libraries, your customers must add the bin\win32 subdirectory to the system path variable (PATH). For example, if your customers specify the installation directory mgl_runtime_dir, then they must add mgl_runtime_dir\bin\win32 to PATH.

Användarvisningsbild
lilltroll

FUNGERAR

Inläggav lilltroll » 2006-07-20 04:09

Nu har jag lyckas kompilera en komplett Trolldist med ASIO till en exe fil som fungerar :D :D :D

(Den är lite menlös just nu, eftersom man inte kan ställa in något)
Kan kör bara, fönstrar med musen och upp kommer resultaten.

Lika så bra att kompilera realtimefilter också då :!:

Användarvisningsbild
lilltroll

2.1 filtrerar

Inläggav lilltroll » 2006-08-20 01:04

Nu finns det en 2.1 digital filtrerare för ASIO i realtid. Den tar en stereo in, t ex S/PDIF och filtrerar den med önsvärda filter i stereo till frontarna (2 ASIO kanaler ut), samt adderar de två kanalerna digitalt samt applicerar ett annat filter som skickas till den 3:e ASIO utgången - till monosubwoofern. Ni som har problem att få frontarna att spela ihop med subban rekomenderas att prova detta (Om ni har ASIO ljudkort med många kanaler) :idea:

Själv kör jag piP + lillkub med detta. Fungerar ihop med Media-Playern i samma dator vilket är ett stort plus. Skickar MP-signalen till S/PDIF-ut, som är patchad till S/PDIF in.
Kräver dock ett ljudkort med lite möjligheter. Filtreraren kan gå i bakgrunden och behöver inte kosta mycket CPU. Denna går nog att göra stand-alone (.exe) fil av, men jag vet inte hur man då ska generera önskvärda filter... än. Borde vara högintressant för er med en media-dator hemma som fungerar som media-nav. :)

Användarvisningsbild
n3mmr

Trolldist i annat än MATLAB

Inläggav n3mmr » 2006-08-22 13:34

Kan trolldist köras i Scilab??

Det är ju gratis.

Citat från reklamen: MATLAB has two major disadvantages: 1) it's expensive. 2) it costs a lot
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Gaston

Re: GUI

Inläggav Gaston » 2006-08-22 23:28

Uppdatering:
Jag var nästan färdig med det statiska och lättkonfigurerbara GUIt jag pratade om nedan när jag och Lilltroll pratades vid per telefon.

Lilltroll och jag har delvis snackat ihop oss och jag har börjat mecka på ett slags ramverk. Detta ramverket innehåller så mycket mer och blir snabbt trassligt. Just nu har jag paus, paus betyder att man glömmer :? . Så när jag börjar igen ska jag försöka skriva ner mer innan jag börjar koda.

(Paus förresten, jag har ju byggt ihop och testat en högtalarprotyp, se DIY-forumet)

Jag skall iväg på jobb i 3 veckor snart, blir det lite lungt på kvällarna kanske jag kan ta tag i detta då igen.

Gaston skrev:
lilltroll skrev:Om någon vill hjälpa till att utveckla ett GUI så blir jag glad !

GUI't jag bygger siktar bara in sig på att lyfta ut variablerna i scriptet till ett GUI. Ingen ombyggnad av befintliga displayer eller så ....

Användarvisningsbild
lilltroll

Re: Trolldist i annat än MATLAB

Inläggav lilltroll » 2006-08-23 01:03

n3mmr skrev:Kan trolldist köras i Scilab??

Det är ju gratis.

Citat från reklamen: MATLAB has two major disadvantages: 1) it's expensive. 2) it costs a lot

MATLAB är jättetrevligt så länge man är akademiker, då är det nästan gratis - Sedan blir det jätteotrevligt :(

Jag har seriösa tankar på att börja lära mig någon fritt vid sidan om, men det finns ju flera alternativ att välja på.

Hur som, Trolldist i open source ver kan väl kompileras av vem som helst på något universitet och distribueras så länge det inte används för komersiella syften, eller har jag fel?

Har på prov gjort en kompilerad trolldist som fungerade utan problem ... hittills.

Siktar på att nästa Trolldist ska gå att kompilera till fristående exe-fil. Run-time biblioteket laddas ner gratis från tillverkarens hemsida.

Jag tänker dock noga kontrollera att jag inte begår något licensbrott innan jag kompilerar och lägger ut det publikt.

Användarvisningsbild
n3mmr

Re: Trolldist i annat än MATLAB

Inläggav n3mmr » 2006-08-23 09:06

lilltroll skrev:
n3mmr skrev:Kan trolldist köras i Scilab??

Det är ju gratis.

MATLAB är jättetrevligt så länge man är akademiker, då är det nästan gratis - Sedan blir det jätteotrevligt :(

Jag har seriösa tankar på att börja lära mig någon fritt vid sidan om, men det finns ju flera alternativ att välja på.

Basåjavet::

Vad ska man ladda ner för att få hem Trolldist i source, komplett? Så kan jag kanske prova, det påstås att det finns en delvisöversättare för MATLAB -> Scilab.

Tråden är så extremt lång så jag hittar inte runt i den längre. Demens, trtoligen.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Återgå till DIY-forum