LÅDTYP
Det är slutna lådor. QTC för simuleringarna är omkring 0.83.
Det sjunker förstås (lådan fungerar som en mycket större låda), när du proppar i dämpmaterial. Vet inte vad som händer med ljudet när vi går mot lägre QTC-värde, men lägre värden än i exemplen är vanligare.
ELEMENT I BOTTEN + DIMENSIONER
Om du delar med 100:a ordningens delningsfilter nånstans under de 70 hertzen så spelar det nog inte så stor roll om elementen pekar mot Mecca eller Kina.
Vad jag vill inspirera till är att inte se baslådorna som "ifyllnad", utan som en lika viktig del som resten av registret.
Jag tycker det skulle se fint ut med baselementen framtill på ungefär likadana lådor som du har (fast slutna), med kanske ett vitt tyg över själva elementet. Mums
Kika på dessa exempel på vad som pågår där baslådan kommer att rulla av:
http://www.audioasylum.com/forums/set/messages/45229.html
FÖRSTÄRKARE
Jag röstar på likadana förstärkare till både basarna och fostexarna. De ska trots allt spela samma musik samtidigt, eller hur? Om den där RILA-förstärkaren kan spela musik så kan du ju köpa två såna istället...
Enligt kurvan du visade verkar det inte bli någon jätteskillnad i ljudnivå mellan lådorna, så kanske "lika bra" att börja med att dela passivt?
Jag pekar lite lätt mot den där kurvan och säger "titta! naturlig 1:a ordningens avrullning". Mmm. Naturligt.

Vill du dela ännu högre upp så är det bara att sätta ett högpassfilter på Fostexen. Nånstans... På nåt vis...
Kan det verkligen stämma att det hela landar på bara omkring 90dB?
Hur som helst. Omkring 10W-20W till varje element borde funka fint.
LÅDMATERIAL
27mm björk blir suveränt. Täck gärna invändigt med fastlimbart tjockt dämpmaterial.
P.S. paa: Jag tycker de tre "bästa" alternativen ser riktigt fina ut i basen. De här värdena är verkligen inget att skämmas över, särskilt utan flåshål i lådan:
NHT: -3dB 30Hz
Scan-Speak: -5dB 30Hz
Seas: -8dB 30Hz