Moderator: Redaktörer
henko skrev:MapletreeAudioDesign menar du så klart...ja en lista på vilka delar så beställer jag direkt, den är ju vad jag förstår riktigt bra enligt de recensioner jag har hittat via deras hemsida.
henko skrev:ok. tack.
men gäller inte: paralellkoppling
1/r= 1/r1 + 1/r2+ 1/r3 osv...
eller missupfattar jag det?
henko skrev:Så det enklaste blir att seriekoppla dem istället? Just för lsyoutens skull alltså?
henko skrev:När det gäller likriktarna, ska det vara samma modell på båda ställena, det verkar stå 2A på den nedre?
Det står bara 1A på den du rekomenderade.
henko skrev:Sen när det gäller dioden D5 Green LED pilot, det är bara en vanlig lusdiod för att visa av/på, eller har jag fel? Vilken är att rekomendera? Det finns en uppsjö av olika upptäckte jag.
henko skrev:Sen är väl listan komplett.
henko skrev:Skulle man (frågar snällt) få köpa dessa 12B4 av dig?
Kanske kan jag betala dig för en trafo ifrån svebry också?
Har inte hittat något som verkar vara indentiskt på elfa.
henko skrev:Verkar som om BHIAB hade mycket bättre priser, ska beställa på måndag ifrån dem istället.
henko skrev:Tänkte att man skulle dokumentera byggnationen med bild och text, som ett litet reportage. Hade varit kul!
Jag måste passa på att tacka dig Soundbridge för alla tips och hjälp och länkar! Nu återstår bara byggandet.
henko skrev:Vilken trafo från ELFA menar du? artnr?
Jag hängde inte riktigt med på...Trafon har mittuttag så man kan jorda det och köra med AC på glöden.
Hej Henrik.
119DA är inget som jag sålt tidigare, så de måste beställas.
Risk för lång leveranstid. Priset är 252:-/st.
Menar Du att Du behöver 230V sekundärspänning?
I så fall bör det fungera med två motkopplade 12,6V-trafos, där Du tar ut
glödspnningen mellan dem.
Jag har en billig modell av Engelsk tillverkning, men de är kanske en aning
för klena, 20VA.
Annars kan Du ta en titt på Hammonds 266-serie t.ex.
http://www.hammondmfg.com/266.htm
266M12 borde räcka bra, men Du behöver alltså två stycken. Priset på den är
303:-/st.
Det räcker kanske med en mindre modell också.
Alternativet är en trafo för 230V, t.ex. 229B230 för 235:-
http://www.hammondmfg.com/229.htm
eller 185C230 för 225:- http://www.hammondmfg.com/185.htm
plus en så'n där engelsh trafo för 12,6V. Den kostar 130:-
Det finns ju tyvärr, såvitt jag vet, inga vanliga transformatorer med både
230 och 12,6V, utan det är 6,3 som gäller för glöden.
henko skrev:Såja, då har man en riktig bild på sin nuna!
Ser mest ut som en terrorist på rymmen...
Är faktiskt en 27årig snäll liten gift man...eller liten nörd som frugan brukar kalla mig samtidigt som hon klappar mig lite på huvudet.
henko skrev:230 VAC / 50mA & 12,6VAC / 1mA.
henko skrev:MÅste bara få tillägga att jag köpt Bruce Rozenblits bok "Tube Audio Design" och ska med spänning läsa ut den i sommar!
henko skrev:Upptäcker att han rekommenderar märket TRIAD på transformers och att de har modeller med samma värden i sina scheman som vi ska använda i våran MADamp, kan det vara dessa som Mapletree använder kanske? De är ju faktiskt inte specade på märke i komponentlistan!?
henko skrev:Oj , ska ändra specen till Svebry direkt!
henko skrev:Blir det starkare kraft ut till jacket då dämpas inte det upp efter rören?
henko skrev:Aha.
Du menar ifall jag kanske skulle vilja uppgradera den till kanske en förförstärkare och vill öka signalens styrka med andra rör eller bara ha en starkare output?
Typ som line-preamp schemat som också finns på MAD?
henko skrev:Förresten vilken volympoot ör det på bilden? Själv beställde jag Alps. En Typ RK18. 100kr exkl.moms. Är den ok? Jag uppgraderade S-5 Electronics byggsatsen med en sådan och det var en helt sjuk förbättring av ljudet och mjukheten i ökn/sänkning av volymen.
Nästa fråga gäller rörhållarna. Är det 2st 9-pins och en "skruvad" av ngt slag??? Jag ser inte riktigt på bilden...är det till ECC83?
henko skrev:Bra tips på att göra hål i chassit???
Körde som sagt med en stålborr i vanlig borrmaskin och det blir flis och inge snyggt alls , faktiskt......kan man banka ut hålen med något specialverktig kanske???
henko skrev:Det hade varit fräckt att ha en sån på MADén, kanske köra mp3 eller nått. Har du byggt en sådan innan eller? Antar att man måpste reglera strömmen ganska lågt ner för att driva den jämfört med rören.
henko skrev:Ska skaffa PAYPAL och beställa direkt!
henko skrev:var det denna du hade byggt? http://www.sparetimegizmos.com/Hardware/Stereo_6t9.htm
henko skrev:Idag köptes Sennheiser 515 hörlurar på hifiklubben. Just nu spelar jag in dem medans jag räknar polynomfaktorisering. Att lyssna är roligt - att faktorisera är dödstråkigt...
henko skrev:Vad är det?
henko skrev:Jag blir galen..vill börja bygga, men EA tar sin lilla tid...du hade fått alla grejerna va?
henko skrev:Du som vet allt "Soundbrigade"...
Funderar på en sak, hur lägger man till en pre-out på en förstärkare?
henko skrev:http://www.triodeel.com/dynaco.html
måste bara kolla denna sidan, lite kostar det ju så klart men coolt att de säljer kit och även chassi enl. orginal layout på denna amp som jag faktiskt har sett mina släktingar ha när jag var liten.
henko skrev:Ska flytta i helgen och det stör mig lite att EA inte har skickat delarna ännu.....men vad ska man göra...
Provade att designa ett kretskort i nått gratisprogram, men fattade inte vad jag sysslade med. Hade tyckt det var snyggt med ett riktigt kretskort att löda fast allt på!
Har du nån erfarenhet av kretskortsdesign program?
henko skrev:Edwin är det freeware eller?
henko skrev:Försökte mig på at designa ett power supply på 12B4 rörförförstärkaren du emailade mig. Men det verkade inte som om jag litar på det så pass mycket att jag vågar bygga ett.
henko skrev:Vilka formler ska man använda (eller regler) för att få motstånden och kondningarna att få rätt värde? eller formulerar jag mig galet kanske?
För man kan väl inte bara kopiera ett power supply?
Ska man då istället bara ta rätt output på trafon och sedan bara likrikta den?
I detta fallet då 260Volt ut på trafon men vilken Ampere?
/henrik
dimitri skrev:Visserligen inte ditt prisspann men ändå, kanske bra att veta:
http://www.world-designs.co.uk/acatalog/AmpKits.html
Jag har byggt deras högtalare och förstärkare. Mkt nöjd.
henko skrev:Jag tycker mig känna igen KITSén ifrån World Design, de är skrämmande lika gamla worldaudiodesign fast ca 100€ dyrare....
henko skrev:Varför dessa kondningar i olja?
dimitri skrev:Det är möjligt. Inte är det olivolja iaf.
>Hej Henrik.
>
>Ursäkta dröjsmålet.
>
>Så här är det:
>Hammond har tydligen ersatt 119D med 119DA. Båda finns dock att beställa,
>men med leveranstid.
>119D tar dryga tre veckor, 119DA en vecka mindre.
>Priser:
>119D: 195:-
>119DA: 252:-
>
>Mvh/ Sixten Forsén
>EDGAR Audio
>Hamrevägen 88
>821 34 Bollnäs
>0278-193 01
>070-344 93 01
>www.edgaraudio.se
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 221 gäster