Dipolsubbar etc...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Dipolsubbar etc...

Inläggav Slartibartfast » 2003-12-04 01:53

Jag funderar skarpt på att bygga mig en,,,, eller två.. ;) Dipolssubbar. Antagligen med en viss 8" som skall komma på posten om någon vecka.. Men vad är teorin bakom? De skall alltså jobba med varandra? Har hört någon om stag mellan konerna? Är det sanning 8O

Well finns säkert 1000 (nästan.. ;)) på detta forum som har bra svar!

Det är ju några som bygt sådant menar jag..

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv

Inläggav Bernt_inaktiv » 2003-12-04 21:39

Så här ser mina ut, inga stag. Lådan är öppen åt båda håll. Baselementen spelar mot varandra.

Bild

Bild

Läs mer på http://www.linkwitzlab.com/woofer.htm
Utnämnd till kräk och viktigpetter men bryr mig inte.

Admin och DIY-mod www.hififorum.nu

använder INTE ignorescript.

Användarvisningsbild
Fuling

Inläggav Fuling » 2003-12-07 16:52

Bernt, visst är det Pro Audios basar du kör med? De som säljs i fyrpack på hifikit ?? :D
Tänkte bara höra för jag ska nog ganska snart beställa hem grejer till ett par dipolsubbar och det står mellan pro audio och MGR.
Tänkte först ett par H-bafflar med en MGR 15" i varje, men vid närmare eftertanke så verkar W-bafflar bättre.

Är det några särskilda mått och formler man måste följa då man bygger dem eller är det bara att smacka ihop nånting i ungefär lagom storlek?

Sist men inte minst: Hur beter sig W-bafflar när man kommer lite högre upp i frekvens? Jag måste nog dela mina mellan/diskantbafflar vid ca. 150 Hz, kan det kanske vara för högt för den här sortens basar?

I nödfall kan jag ju förstås sätta "vingar" på huvudpanelerna och dela dem lite lägre.

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv

Inläggav Bernt_inaktiv » 2003-12-09 00:08

Ja, det är Pro Audio SW12.
Kolla på Linkwitz sida, där finns mått. Det är väl inte så blodigt med måtten, större går lägre.
Jag delar vid 50Hz med 12 dB. Sen måste du boosta basen i botten för dipol faller med 6 dB per oktav neråt. Jag delar först och sen har jag ett separat slutsteg för dipolbasarna.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2003-12-09 13:38

Hmm har du lite mer info om hur du menar? Eller, klart du har.. men alltså.. hur rullar den av? Jag har ett nad 2140 som skall bryggas och sedan bränna lite bas, och delningsfilter är niga prbs att kirra.. men just detta med teorierna har jag lite probs med. W och H? :)

Ja jisses.. ;)

Användarvisningsbild
Fuling

Inläggav Fuling » 2003-12-09 15:48

Bernt: Ser att SW12:orna ligger på 4 ohm, du har alltså seriekopplat dem då eller plågar du livet ur dina stackars OTL-stärkare genom att tvinga dem att driva 2 ohms last?? :D

Jag hoppas det inte gör något om man bygger "lådorna" ganska mycket högre än på ritningen, jag har nämligen tänkt ställa mellan/diskantbafflarna ovanpå basarna och då blir baslådorna ca. 60 cm höga om det ska stämma.

Jag har en liten tankegång kring förstärkeriet till den här sortens basar: Skulle inte strömåterkopplade förstärkare med hög utgångsimpedans kunna vara något?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2003-12-09 21:41

Jag har nu inhandlat 8 st SW12 12" basar, samma som Bernt...

Dessa skall på prov "gömmas " in i något som skall fungera som vardagsrumsbord, High WAF då ett sådant behövs i alla fall...

Antingen ett avlångt (övre bild) eller ett kvadratiskt (undre bild)

Delat & Eq'at med ett Behringer Ultre Drive 24/96 digitalt delningsfilter...
Detta har även digitalt delay för att fixa avståndsskillnaden till huvudhögtalarna...

I den undre skissen sitter basarna lite förskjutna i höjdled för att packa dem tätare (överlappet i skissen)

Skissen är alltså "bordet" sett ovanifrån utan bordsskivan (och bottenplattan)

Bild

/Stefan

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv

Inläggav Bernt_inaktiv » 2003-12-13 01:27

Jag tror på den övre skissen.
Jag har basarna seriekopplade.
OTLen hade blivit sur på mig annars.

Användarvisningsbild
Fuling

Inläggav Fuling » 2003-12-13 01:36

Jaha, det går alltså bra att seriekoppla basar utan menliga effekter.
Jag har fått för mig att det inte är så lyckat, men jag får för mig så mycket saker :twisted:

Användarvisningsbild
Fuling

Inläggav Fuling » 2003-12-15 00:52

Dåså, då har man lagt en beställning på fyra stycken Pro Audio tolvtummare och ett gäng polskruvar.

Alla barnen firade jul enligt kristen tradition utom Daniel för han stod nere i källaren och svor åt cirkelsågen.

Vadå, skulle det rimma också?? :evil:

Återgå till DIY-forum