Mich skrev:Hur är de som surround/bak-kanals högtalare i lite finare hemmabio system, där det skall gå att spela rätt så högt (villa)?
Jag tänker mig då att det används 4+4 eller 4+4+4+4 styckna.
Kanske funkar för vanliga människor, men vi lite ljudtokiga. Är det något att ens försöka med eller blir det hel fel?
//Michael
Kaffekoppen skrev:De körs i ett system med pi60 frontar och 4 NHT 1259 som basstöd.... och ägaren är nöjd..
Maarten skrev:Det är några till som jag vet har hört dem, t ex Niklas och Tomas på detta forum som jag byggde ihop med, samt Audix, Amit + några andra (givetvis Naqref). De har inte skrivit något (kanske kommer att göra?)
Ja, jag borde kanske skrivit lite mer hur det låter.
Jag kör alltså med 6 st (2+1+1+2) MUPPS-w (eller vad kallas surround-varianten?) som bakhögtalare i min lilla hemmabio där pi60 agerar frontar som delas vid 80 Hz mot 4 st NHT 1259-basmoduler (inte basstöd, Kaffekoppen, det är ju något annat det

).
Hur bra är dom då som surroundhögtalare? Jag har egentligen inte så mycket att jämföra med, inget alls i mitt nuvarande lyssningsrum faktiskt. Tidigare (i min gamla lägenhet) hade jag EPS-w och min känsla är att de var bättre än MUPPS-w, både spridnings- och ljudtryckskapacitetsmässigt. Vore kanske konstigt annars. Har också hört Ino a2 och dessa är såklart överlägsna på allt, men till ett helt annat pris. Jag tycker ändå att MUPPS-w är tillräckligt bra. De har inte alls gjort bort sig i sällskapet. De är dessutom mindre och MYCKET billigare. Jag gissar att de är bättre än de flesta system med endast två bakhögtalare.
Jag brukar spela ganska starkt, en bra bit under vad pi60 klarar förvisso, men det är ändå så att det vibrerar i soffan (och en hel del annat också, tyvärr) emellanåt. Akilleshälen hos MUPPS-w tycker jag inte är ljudtryckskapaciteten (med 6 st) utan snarare den begränsade spridningen. Det borde man kunna kompensera med fler i antal (om man inte får utslag av tanken på seriekoppling) och genomtänkta invinklingar. Minst 6 st, helst fler, så tror jag att det problemet är löst, men hur många man behöver beror också på hur rummet ser ut.
Klangmässigt är det inga konstigheter. De integrerar fint med frontarna när filmljudet håller hög klass. Flerkanalsmusik spelar jag aldrig, som en konsekvens av det pinsamma utbudet.
Sen har jag ett par fullregister MUPPS också!
Dom sitter för närvarande på väggen uppe vid taket i sovrummet och drivs av min gamla receiver (Denon 1802). Om man bortser från att den placeringen är helt fel och att de akustiska förutsättningarna i ett sovrum inte är direkt optimala (dämpning bakom/runt huvudet istället för bakom/runt högtalarna) så funkar det faktiskt riktigt bra! De spelar rent och fint upp till ganska starka nivåer. Det som förbluffar mest är nog hur djupt de spelar. Har inte kört nåt svep, men skulle gissa på att de återger toner ner till 50 Hz i mitt sovrum. Fast vid så låga frekvenser fladdrar elementet rätt rejält så man får vara lite försiktig med volymkontrollen.
Allra bäst lät de hemma hos Audix som har ett väldämpat rum med kontrollerad efterklang. Det paret MUPPS vi lyssnade på där var Maartens som han hade monterat filter i. Tror det var med 3,3 Ohms dämpning. Tyvärr hade vi inte möjlighet att placera dom nära odämpad vägg, vilket är rekommenderat. Där lät det så bra att jag hade kunnat leva med dom som frontar under nån månad eller så, innan abstinensen efter mina pi60 hade blivit för svår. Enligt Maarten så är inte skillnaden med och utan filter jättestor, men planerar man att använda dem som frontar för seriös lyssning tycker jag man kan kosta på sig filter också. Skall man däremot ha dem som datorhögtalare, eller i sovrummet, tycker jag man kan skita i det. Jag har inga filter i någon av mina.
Hoppas mina intryck av MUPPS och MUPPS-w är av intresse för någon annan!