Göra mönsterkort med hjälp av kvartslampa?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
maal

Göra mönsterkort med hjälp av kvartslampa?

Inläggav maal » 2006-11-28 14:03

Håller på med att bygga ett LTS-basfilter men saknar mönsterkort. Så tanken är att etsa själv. Jag har fixat en film på mönsterkortet med hjälp av dom filer som Naqref la ut (tack för det Anders). Min fråga är om man kan använda en gammal hederlig kvartslampa (en sån som tanterna solade ansiktet med förr) eller om man måste ha en "riktig" UV-lampa? En del påstår att det funkar alldeles utmärkt, medans jag på kjell.com läste att det inte funkar... :roll: Om det nu funkar så vore jag också tacksam om någon kunde tala om hur länge man ska belysa, avstånd till kortet m.m. Jag har lite andra projekt på gång, så det vore ju kanon om min kvartslampa gick att använda. Hittade lampan på en loppis i lördags för 20:-. Om det var ett fynd 8O ....det får vi väl se. Lampan har en diameter på 120mm och effekten är 150w. Lampan är märkt "Infraphil" F7.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-11-28 14:05

Var det inte nån som tipsade om solljus istället för lampa, med motsvarande tidsförlängning, prova "sök".
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-11-28 14:09

www.olimex.com

Kostar 25-30 USD per 100*160 mm :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-11-28 14:25

Morello skrev:www.olimex.com

Kostar 25-30 USD per 100*160 mm :)

32USD minimum för fjorton dagar (max) leveranstid.

Dvs 230:-. OK för ett enstaka kort, blir lite dyrt om man ska ha många, eftersom dom inte verkar köra mängdrabatt, annat än den delade frakten.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
maal

Inläggav maal » 2006-11-28 14:48

Tack för informationen gubbar, men min fråga var om jag kan köra med min gamla "solarielampa" :wink: . Dvs. en kvartslampa. Laminat kan jag ju köpa på ELFA eller kjell.com.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2006-11-28 15:02

det går alldeles utmärkt, men tar längre tid.

fotoresisten är som känsligast för UV runt 300-365 nm, solarielampor skickar ut ca 350-400 nm.

Går tom med lysrör, men tar lång tid.

problemet är att eftersom ingen vet hur känsligt laminatet är eller hur stark uvstrålningen är får du räkna med ett antal spillaminat för att testa fram dig, så i slutändan kanske det kostar lika mycket som att skicka till olimex (laminat, framkallningsvätska samt etsmedel) och då ej medräknat frustrationen.

/Rickard

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-11-28 15:31

Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-11-28 16:08

rikkitikkitavi skrev:det går alldeles utmärkt, men tar längre tid.

fotoresisten är som känsligast för UV runt 300-365 nm, solarielampor skickar ut ca 350-400 nm.

problemet är att eftersom ingen vet hur känsligt laminatet är eller hur stark uvstrålningen är får du räkna med ett antal spillaminat för att testa fram dig, så i slutändan kanske det kostar lika mycket som att skicka till olimex (laminat, framkallningsvätska samt etsmedel) och då ej medräknat frustrationen.

/Rickard

Ett problem dock: Han uppger att lampan är en Philips Infraphil. Det är ingen UV-lampa, utan en IR-lampa
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
maal

Inläggav maal » 2006-11-28 18:56

n3mmr skrev:
rikkitikkitavi skrev:det går alldeles utmärkt, men tar längre tid.

/Rickard

Ett problem dock: Han uppger att lampan är en Philips Infraphil. Det är ingen UV-lampa, utan en IR-lampa

Det var ju inte bra 8O ... Den kostade ju bara 20:- så det är ju inte någon större katastrof. Jaha gubbar, tack ändå för all info. Det blev en ganska kort tråd den här gången. Får väl försöka hitta på något annat. Att bygga en UV-ljuslåsda blir ju inte ekonomiskt hållbart då jag bara ska göra något enstaka kort. Eller har ni något annat förslag för att belysa kort? Som sagt, tack ändå!

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2006-11-28 19:33

Jag kör med en 60-tals sol-lampa. För 10 år sedan rök lampan och jag köpte en ny på Elfa, en 300W Osram "Ultra vitalux" (vanlig lamp-sockel), som funkar fortfarande. 5 minuter på en knapp halvmeters avstånd har funkat bra till mina prototypkort.
Elfas art.nr. 33-540-08, men den är inte precis billig, ser jag: 510:- +moms.

/Oftast låter jag numera Cogra.se göra mina prototypkort, "utvecklarservice".

Användarvisningsbild
maal

Inläggav maal » 2006-11-28 22:31

Jag funderade på om man kunde köra med sk. Black-light lampor? Hittade en lampa hos kjell.com En lampa med vanlig E-27 sockel. 75W med artikelnummer 63-608. Kostar 29:- Två stycken sådana i en låda ska enligt vad jag läste på ett annat forum funka bra. Kan det fungera tro...?

manw

Inläggav manw » 2006-11-28 22:42

Tror att detta har varit uppe nånstans förut (Kanske var det på DIY-Forum). Jag använder hursomhelst ett 18W kompaktlysrör (inget med UV-ljus eller andra konstigheter), i en blomlampa med reflektor, exponeringstid 17min.

Har gjort ett flertal projekt med denna, så det funkar mycket bra.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-11-28 22:48

Jag limmade en plexiglashuv till skivspelaren med ett lim som enligt uppgift ska härdas i UV-ljus.
Passade på en dag när solen sken ordentligt och det gick bra.

Är det inte någon sorts acrylplast som tandläkarna lagar hål i tänderna med nu för tiden ? Där gäller ju också UV-belysning för härdning.

mike34

Inläggav mike34 » 2006-11-29 07:02

Köpte ett litet UV-lysrör på elfa och en billig armatur med vanligt rör i och monterade allt i en gammal kopiator som hade nån tvåstegs process där belysning va ett av stegen.
Blev en perfekt exponeringsmaskin, tar 6-7 minuter att få rätt resultat.
Om du finns i Göteborg kan du alltid titta förbi så kan jag exponera åt dig.
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-11-29 11:30

manw skrev:Tror att detta har varit uppe nånstans förut (Kanske var det på DIY-Forum). Jag använder hursomhelst ett 18W kompaktlysrör (inget med UV-ljus eller andra konstigheter), i en blomlampa med reflektor, exponeringstid 17min.

Har gjort ett flertal projekt med denna, så det funkar mycket bra.

Kompaktlysrör kan vara många olika saker: vilken typ använder du??

Samt, vad - h-e är en blomlampa?? Var hittar man såna och hur ser dom ut??

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-11-29 11:57

Ragnwald skrev:Jag limmade en plexiglashuv till skivspelaren med ett lim som enligt uppgift ska härdas i UV-ljus.
Passade på en dag när solen sken ordentligt och det gick bra.

Är det inte någon sorts acrylplast som tandläkarna lagar hål i tänderna med nu för tiden ? Där gäller ju också UV-belysning för härdning.

Det här är OT men måste berättas.
Smarta killar hade slipat ett trägolv och ville inte betala för lack när man kunde sno det gratis hos arbetsgivaren - Kährs i Nybro. Alltså plockade man med sig en hink hem och strök ut det.
Grejen var att det aldrig torkade - det var nämligen UV-härdande ....
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-11-29 14:23

maal skrev:. Eller har ni något annat förslag för att belysa kort? Som sagt, tack ändå!

Nu tar vi det från början:

Gå till Kjell & Co

Inhandla en UV-lampa 89434 99:-
en ets-skål 89406 69:-
en påse etspulver 89409 35:-
en påse framkallning 89405 25:-
ett resistbelagt laminat 89418 29:-
Etsningspincett 89408 19:-
---------------------------------------------------------------------
Total 277:-

Gummihandskar och skyddsglasögon mot stänk, behövs. Etsskålen bör ställas på en träskiva ovanpå diskbänken eller spisen. Ha fläkten på. Om du inte bygger en mössa till UV-lampan så behövs UV-skyddsglasögon, såna som man har i solarier.

Lampan sätts i en mycket värmetålig armatur. Ha på dig skyddsglasögon, UV-strålningen är extremt besvärlig för ögonen.
Eller gör en kartongmössa med alufolie på insidan att sätta över lampa och laminat och allt, med ventilation i toppen.

Skriv ut mönstret på overhead, 2 eller 3 ggr: Lägg filmerna i så många lager att du
inte ser några ljusstick genom svärtan mot ett dagsljusfönster.

Passa in mönstret över det avklädda resistbelagda kortet. lägg en plexiglasskiva (akrylglas) över. sätt lampan 45 cm ovanför, belys i 3-9 minuter (säger Kjell & Co). (tvekar om tiden, man ska egentligen vara beredd att prova en gång eller två, och kasta bort ett misslyckat laminat.)

Ev, om kortet du ska etsa är mindre än laminatbiten du köper, kan du skära av en liten bit, och försöka etsa en liten del av laminatet, prova då ca 8 minuter.

Framkallas enl instruktioner på framkallningspulvrets påse, i etsskålen.

Skölj sen etsskålen.

Etsa sen i ca 40-50-gradig etslösning enligt instr på påsen. Man rör om, t ex med en akrylpinne, eller pincetten eller en glasbit. Eller vaggar FÖRSIKTIGT på skålen

Icke använd lösning kan förvaras mörkt. Häll bara i den mängd lösning du behöver i skålen.

Kjell & Co säljer mörka flaskor för att förvara ets- resp framkallnings-lösning.

UVlampan blir VÄLDIGT varm i sockeln, så porslinssockel är bra.

Etsvätskan är miljöfarligt avfall. Färdig lösning skall förvaras i glasflaska.
Den angivna påsen ger ca 1 liter, och man gör av med ung hälften på ett laminat.
OBS att använd lösning SKALL lämnas till sopstation, med korrekt märkning.

manw

Inläggav manw » 2006-11-29 14:58

Jo, precis så görs det i hemmiljö. Jag har dock en vanlig kompaktlysrörslampa och ökat exponeringstiden till 17 minuter.

Så ställer jag in etsskålen i ugnen och värmer till ca 70 grader, annars tar det en evig tid. Detta med ugnen har dock ett lågt WAF :roll:

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-11-29 15:47

manw skrev:Jo, precis så görs det i hemmiljö. Jag har dock en vanlig kompaktlysrörslampa och ökat exponeringstiden till 17 minuter.

Så ställer jag in etsskålen i ugnen och värmer till ca 70 grader, annars tar det en evig tid. Detta med ugnen har dock ett lågt WAF :roll:

Åså om igen:

VILKET j-a kompaktlysrör? Det finns massor, varav massor inte alls ger nån rimlig exponeringstid!

Etsskålen är nån plast: 70 grader? Tål den det?
Eller vad använder du?

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-11-29 16:15

I Allt Om Elektronik nummer 3/2006 finns en utförlig artikel där de bygger en UV-lampa för kretskortsframkallning av UV-LED.
Ser ut att bli en ganska liten och smidig och oöm sak.
Har någon här på forumet byggt en sådan?

manw

Inläggav manw » 2006-11-29 16:31

n3mmr skrev:Åså om igen:

VILKET j-a kompaktlysrör? Det finns massor, varav massor inte alls ger nån rimlig exponeringstid!

Tror att det är ett vanligt jävla vitt Philips 18W kompaktlysrör. Har inte modellbeteckningen här och nu när jag sitter på jobbet. Den som tipsade mig använde ett "vanligt" vitt lysrör.

EDIT: Har för mig att lysrör fungerar just som så att gasen inuti ger ljusvåglängder kortare än lämpligt för belysning, och detta kortvågiga ljus får pulvret på glasrörets insida att lysa med ett synligt ljus med längre våglängd.

EDIT: "Blomlampan" som jag förutsatte att de flesta förstod var mer korekt uttryckt en armatur. I det här fallet en rund "potta" 28 cm i diameter med metallskärm med reflektor inuti.

n3mmr skrev:Etsskålen är nån plast: 70 grader? Tål den det?
Eller vad använder du?

Japp, 70 grader tålde den, men inte 90 eller 100, vill man vara säker så kan man ta nåt av glas kanske.

Jag vågade ta chansen med både lysröret och plastskålen, och det gick bra, vill man vara säker och tycker att det är värt pengarna att köpa proffsgrejer så visst kan man göra det :wink:

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2006-11-29 17:10

du kan faktiskt använda rostfria material att värma upp etsvätska baserad på persulfat i. Järnklorid eller saltsyra/väteklorid fungerar dock sämre. Däremot är det inte att rekommendera att använda det till att förvara etsvätskan i då kopparmetall faller ut (då den är ädlare än krom, nickel o järn) . skulle koppar falla ut sitter den bara fast löst o går bprt med svinto. titan tål alla sorter (eftersom vissa vattenkokare har värmeelement belagt med titan för att tåla saltvatten kan det vara av intresse)

glas är inte att rekommendera om det är för höga temperaturväxlingar.
det är som vanligt med glas o varmt vatten...

etsmedel i sig angriper ämnen som metaller , hud (långsamt, men missfärgar gärna) och kläder. Alla vanliga plaster tål etsmedel. temperaturen kan vara ett problem. testa med vatten av samma temperatur. lim kan vara känsligt (vilket vi erfor med ett hemmalimmat
etsakvarium där limmet var silikonbaserat)

Etsmedel är sura och oxiderande (pH ca 0-3 beroende på typ) och löser upp cement o murburk också. Kopparinnehållet gör att de skadar bakteriestammarna i reningsverket (etsmedlet i sig neutraliseras fort)

etsmedel i lösning frigör syrgas (persulfat varianten) eller klor/syrgas/klorvätegas (saltsyra/väteperoxid) varför man inte skall stänga flaskor med använt etsmedel helt. Solljus påskyndar sönderfallet.

det var lite kemi bakom det hela...
/rickard

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-11-29 17:15

manw skrev:
n3mmr skrev:Åså om igen:

Tror att det är ett vanligt jävla vitt Philips 18W kompaktlysrör. Har inte modellbeteckningen här och nu när jag sitter på jobbet. Den som tipsade mig använde ett "vanligt" vitt lysrör.

EDIT: "Blomlampan" som jag förutsatte att de flesta förstod var mer korekt uttryckt en armatur. I det här fallen en rund "potta" till metallskärm med reflektor inuti.

n3mmr skrev:Etsskålen är nån plast: 70 grader? Tål den det?
Eller vad använder du?

Japp, 70 grader tålde den, men inte 90 eller 100, vill man vara säker så kan man ta nåt av glas kanske.

Jag vågade ta chansen med både lysröret och plastskålen, och det gick bra, vill man vara säker och tycker att det är värt pengarna att köpa proffsgrejer så visst kan man göra det :wink:[/i]

Nädå: jag kommer att prova: etsskålen kostar inte många spänn.

Men, alltså: kompaktlysröret: Om du orkar kolla typ och färgbeteckning (kan vara en bokstavskombination eller en 3-siffrig beteckning: typå 834 eller 121 eller nåt).
Är det ett ca 20 cm långt dubbelt glasrör? En glödlampsersättare med E27??
att det tar 17 minuter retar ju ingen mer än en själv..
Jag kan väl köpa allt utom UV-grejerna och prova

Du menar alltså en lampa som ska lysa på en blomma, och som kan köpas hos weibull???

Användarvisningsbild
maal

Inläggav maal » 2006-11-29 20:59

mike34 skrev:Köpte ett litet UV-lysrör på elfa och en billig armatur med vanligt rör i och monterade allt i en gammal kopiator som hade nån tvåstegs process där belysning va ett av stegen.
Blev en perfekt exponeringsmaskin, tar 6-7 minuter att få rätt resultat.
Om du finns i Göteborg kan du alltid titta förbi så kan jag exponera åt dig.

Tackar så mycket för ditt erbjudande, men jag bor i Strängnäs. Ca. 50 mil från Götet så det blir väl lite långt att åka. Har du något artikelnummer eller typnummer på lysröret? Jag måste tacka dig och alla andra som lämnat alla kanonbra tips i denna tråd. Stort tack! :D En gammal arbetskompis ringde och sa att dom skulle kasta en gammal bygglampa på hans arbetsplats. Ska få den imorgon. Själva lampanhuset är i aluminium. Ca. 20x30 cm och 15cm hög med en reflektor i. Ett skyddsglas sitter framtill. Det tror jag blir en bra låda till min UV-box. Vet inte riktigt om jag ska sätta i en sk. lampa av black-light typ. Samma polare har en sån lampa hemma, så det är väl bara att prova. Kom på att jag kan använda porslins-sockeln som sitter i den infralampa som jag köpte på loppisen för 20:- (i tron att det var en UV-lampa 8O ). Då kom ju skräpet till någon nytta i alla fall :) . Det dom har gemensamt är ju att dom passar i samma sockel: E27.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-11-29 22:18

Man kan tillägga att en vanlig halogenlampa utstrålar en del UV....

Ska man vara blligast på den säkra sidan så köper man en gammal solarielampa (kanske ett halvkroppsolarie på Myrorna eller nåt för ett par hundra kr) men man kan testa ett vanligt lysrör (som läcker rätt mycket uv-ljus genom det floroscerande skiktet). Jag använde ett halkroppssolarie tidigare. Nu kör jag via Olimex...
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

manw

Inläggav manw » 2006-11-29 23:19

Såja, nu har jag plockat fram armaturen med lysröret. Själva kompaktlysröret visade sig vara ett OSRAM DULUX D 18W/41 (Made in Germany). Ett "dubbelt" kompaktlysrör.

Det var armaturen som är en Philips TYP FDK 202-118. Detta är mer eller mindre en rund "halv glob" som jag helt enkelt ställer på den glasskiva som fixerar filmen mot fotolaminatet.

mike34

Inläggav mike34 » 2006-11-30 00:03

33-541-72 i elfa va det rör jag köpte. Till det så passade en liten armatur som fanns att köpa i lampaffären/elaffär. UVrörets längd är standard så det kommer inte bli nåra problem att hitta nått som passar.
Sen får man mecka ihop nån mekanisk grunka att lägga laminat och film på.
Som sagt jag tog en gammal kopiator som i princip va gjord för just det här. Den här kopiatorn hade två lampsocklar i botten, en i var ände av en rektangulär reflektor som är lite större än ett A4. Jag rev ur lampsocklarna och fick in lysrörsarmaturen under reflektorn i botten av lådan så lysrörsinfattningarna sticker upp i hålen där lamporna satt, REN TUR, behövde inget mer göra.
Resten va redan klart, glaskiva med diffuserande plast, ett mjukt textilvaderat ganska tungt lock som sluter över pappret/plastfilm/laminat. En knapp att slå på skiten med och sen får man ta tid själv.
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
maal

Inläggav maal » 2006-11-30 01:02

manw skrev:Såja, nu har jag plockat fram armaturen med lysröret. Själva kompaktlysröret visade sig vara ett OSRAM DULUX D 18W/41 (Made in Germany). Ett "dubbelt" kompaktlysrör.

Det var armaturen som är en Philips TYP FDK 202-118. Detta är mer eller mindre en rund "halv glob" som jag helt enkelt ställer på den glasskiva som fixerar filmen mot fotolaminatet.

Kan det va en så´n här?

http://www.onoffice.se/products-a-oe.ph ... ghlight=12

Hur långt avstånd har du mellan lysröret och laminatet när du belyser kortet?

manw

Inläggav manw » 2006-11-30 09:54

[quote="maalKan det va en så´n här?

http://www.onoffice.se/products-a-oe.ph ... ghlight=12

Hur långt avstånd har du mellan lysröret och laminatet när du belyser kortet?[/quote]

Den ser ut så i alla fall, sedan kanske spektrat ser lite olika ut för olika lysrör? UV-strålningen är väl egentligen en biprodukt för den normala användningen (se ovan i tråden).

Avstånd, Hmmm... ca 5-7 cm kanske, så är det ju en reflektor i armaturen också.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2006-11-30 19:51

Är det inte så att man skall undvika vanligt glas, för att det stoppar lite av UV ljuset.
Det är också därför som det brukar vara en glas skiva framför halogen lampor, t.ex. skrivbordslampa.

PS. Har ett svagt minne om detta, men jag kan ha fel.

//Michael

Användarvisningsbild
maal

Inläggav maal » 2006-11-30 20:10

Mich skrev:Är det inte så att man skall undvika vanligt glas, för att det stoppar lite av UV ljuset.
Det är också därför som det brukar vara en glas skiva framför halogen lampor, t.ex. skrivbordslampa.

//Michael

Du har nog helt rätt tror jag. Jag har läst det någonstans har jag för mig. Blir "uv-förlusten" mindre om man har ett så tunnt glas som möjligt? Ska nog satsa på att bygga UV-boxen med riktiga UV-lysrör som är avsedda för detta. Räcker det med ett lysrör, eller ska man ha två? Eller ännu fler...?? Det beror ju givetvis på hur stora kort man tänker göra. Till at börja med så ska jag som sagt bygga Naqref´s LTS-basfilter. Kortet till filtret mäter 100x160 mm. Då kanske det räcker med ett rör...?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-12-01 11:13

Visst kan man undvika glas men jag har använt glas vid något tillfälle. Tar längre tid.
Man kan köra med en 100W glödlampa också om man ordnar lite luftväxling och kan vänta.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-12-01 11:35

maal skrev:
Mich skrev:Är det inte så att man skall undvika vanligt glas, för att det stoppar lite av UV ljuset.

//Michael

Du har nog helt rätt tror jag. Jag har läst det någonstans har jag för mig. Blir "uv-förlusten" mindre om man har ett så tunnt glas som möjligt? Ska nog satsa på att bygga UV-boxen med riktiga UV-lysrör som är avsedda för detta. Räcker det med ett lysrör, eller ska man ha två? Eller ännu fler...?? Det beror ju givetvis på hur stora kort man tänker göra. Till at börja med så ska jag som sagt bygga Naqref´s LTS-basfilter. Kortet till filtret mäter 100x160 mm. Då kanske det räcker med ett rör...?

2 rör, ca 5 cm från "glaset".

Skaffa en akrylglasskiva. En tunn glasskiva av fönsterglas förlänger exponeringen lite, bara.

Kjell&Co har en färdig UVbox för 150x230 mm (räcker för de flesta kort upp till 160x220, eftersom man normalt lämnar 5 mm marginal) som kostar 599. Byggsatsen för en 2rörs (som då klarar lite större kort, kanske 180 x 300??) hamnar på lite mindre, plus då att lådan får man bygga själv. Tänk på att använda tunt glas eller akrylglas i lådans topp.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2006-12-01 12:39

http://hem.passagen.se/dallespcb/

hobbypulare som gör kretskort.
jag har aldrig beställt av honom själv, men vi har haft en del mailkontakt.

/rickard

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-12-01 15:54

rikkitikkitavi skrev:http://hem.passagen.se/dallespcb/

hobbypulare som gör kretskort.
jag har aldrig beställt av honom själv, men vi har haft en del mailkontakt.

/rickard

För de enklaste korten verkar det bli billigt...

Användarvisningsbild
maal

Inläggav maal » 2006-12-05 23:18

Naqref™ skrev:Man kan tillägga att en vanlig halogenlampa utstrålar en del UV....

Ska man vara blligast på den säkra sidan så köper man en gammal solarielampa (kanske ett halvkroppsolarie på Myrorna eller nåt för ett par hundra kr) men man kan testa ett vanligt lysrör (som läcker rätt mycket uv-ljus genom det floroscerande skiktet). Jag använde ett halkroppssolarie tidigare. Nu kör jag via Olimex...

Hur länge ska man belysa kortet om man gör som du gjorde, dvs att köra med ett gammalt solarium?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-12-05 23:47

Naqref™ skrev: Nu kör jag via Olimex...

Det låter bra det där. Men kan du berätta mer. Hur mycket måste man beställa för att få vettiga priser, hur mycket kostar det för hur stora kort?? Leveranstider? Betalningssätt??

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-12-06 09:10

Soundbrigade!

http://www.olimex.com kan vara lämplig läsning. Verkar ligga på från 32 $ för ett enkelsidigt kort. Bulgarien är väl på väg i en EU, men just nu tillkommer kanske tull och moms?

Återgå till DIY-forum