Moderator: Redaktörer
Morello skrev:www.olimex.com
Kostar 25-30 USD per 100*160 mm
rikkitikkitavi skrev:det går alldeles utmärkt, men tar längre tid.
fotoresisten är som känsligast för UV runt 300-365 nm, solarielampor skickar ut ca 350-400 nm.
Går tom med lysrör, men tar lång tid.
problemet är att eftersom ingen vet hur känsligt laminatet är eller hur stark uvstrålningen är får du räkna med ett antal spillaminat för att testa fram dig, så i slutändan kanske det kostar lika mycket som att skicka till olimex (laminat, framkallningsvätska samt etsmedel) och då ej medräknat frustrationen.
/Rickard
n3mmr skrev:rikkitikkitavi skrev:det går alldeles utmärkt, men tar längre tid.
fotoresisten är som känsligast för UV runt 300-365 nm, solarielampor skickar ut ca 350-400 nm.
Går tom med lysrör, men tar lång tid.
problemet är att eftersom ingen vet hur känsligt laminatet är eller hur stark uvstrålningen är får du räkna med ett antal spillaminat för att testa fram dig, så i slutändan kanske det kostar lika mycket som att skicka till olimex (laminat, framkallningsvätska samt etsmedel) och då ej medräknat frustrationen.
/Rickard
Ett problem dock: Han uppger att lampan är en Philips Infraphil. Det är ingen UV-lampa, utan en IR-lampa
manw skrev:Tror att detta har varit uppe nånstans förut (Kanske var det på DIY-Forum). Jag använder hursomhelst ett 18W kompaktlysrör (inget med UV-ljus eller andra konstigheter), i en blomlampa med reflektor, exponeringstid 17min.
Har gjort ett flertal projekt med denna, så det funkar mycket bra.
Ragnwald skrev:Jag limmade en plexiglashuv till skivspelaren med ett lim som enligt uppgift ska härdas i UV-ljus.
Passade på en dag när solen sken ordentligt och det gick bra.
Är det inte någon sorts acrylplast som tandläkarna lagar hål i tänderna med nu för tiden ? Där gäller ju också UV-belysning för härdning.
maal skrev:. Eller har ni något annat förslag för att belysa kort? Som sagt, tack ändå!
manw skrev:Jo, precis så görs det i hemmiljö. Jag har dock en vanlig kompaktlysrörslampa och ökat exponeringstiden till 17 minuter.
Så ställer jag in etsskålen i ugnen och värmer till ca 70 grader, annars tar det en evig tid. Detta med ugnen har dock ett lågt WAF
n3mmr skrev:Åså om igen:
VILKET j-a kompaktlysrör? Det finns massor, varav massor inte alls ger nån rimlig exponeringstid!
n3mmr skrev:Etsskålen är nån plast: 70 grader? Tål den det?
Eller vad använder du?
manw skrev:n3mmr skrev:Åså om igen:
VILKET j-a kompaktlysrör? Det finns massor, varav massor inte alls ger nån rimlig exponeringstid!
Tror att det är ett vanligt jävla vitt Philips 18W kompaktlysrör. Har inte modellbeteckningen här och nu när jag sitter på jobbet. Den som tipsade mig använde ett "vanligt" vitt lysrör.
EDIT: "Blomlampan" som jag förutsatte att de flesta förstod var mer korekt uttryckt en armatur. I det här fallen en rund "potta" till metallskärm med reflektor inuti.n3mmr skrev:Etsskålen är nån plast: 70 grader? Tål den det?
Eller vad använder du?
Japp, 70 grader tålde den, men inte 90 eller 100, vill man vara säker så kan man ta nåt av glas kanske.
Jag vågade ta chansen med både lysröret och plastskålen, och det gick bra, vill man vara säker och tycker att det är värt pengarna att köpa proffsgrejer så visst kan man göra det[/i]
mike34 skrev:Köpte ett litet UV-lysrör på elfa och en billig armatur med vanligt rör i och monterade allt i en gammal kopiator som hade nån tvåstegs process där belysning va ett av stegen.
Blev en perfekt exponeringsmaskin, tar 6-7 minuter att få rätt resultat.
Om du finns i Göteborg kan du alltid titta förbi så kan jag exponera åt dig.
manw skrev:Såja, nu har jag plockat fram armaturen med lysröret. Själva kompaktlysröret visade sig vara ett OSRAM DULUX D 18W/41 (Made in Germany). Ett "dubbelt" kompaktlysrör.
Det var armaturen som är en Philips TYP FDK 202-118. Detta är mer eller mindre en rund "halv glob" som jag helt enkelt ställer på den glasskiva som fixerar filmen mot fotolaminatet.
Mich skrev:Är det inte så att man skall undvika vanligt glas, för att det stoppar lite av UV ljuset.
Det är också därför som det brukar vara en glas skiva framför halogen lampor, t.ex. skrivbordslampa.
PS. Har ett svagt minne om detta, men jag kan ha fel.
//Michael
maal skrev:Mich skrev:Är det inte så att man skall undvika vanligt glas, för att det stoppar lite av UV ljuset.
Det är också därför som det brukar vara en glas skiva framför halogen lampor, t.ex. skrivbordslampa.
PS. Har ett svagt minne om detta, men jag kan ha fel.
//Michael
Du har nog helt rätt tror jag. Jag har läst det någonstans har jag för mig. Blir "uv-förlusten" mindre om man har ett så tunnt glas som möjligt? Ska nog satsa på att bygga UV-boxen med riktiga UV-lysrör som är avsedda för detta. Räcker det med ett lysrör, eller ska man ha två? Eller ännu fler...?? Det beror ju givetvis på hur stora kort man tänker göra. Till at börja med så ska jag som sagt bygga Naqref´s LTS-basfilter. Kortet till filtret mäter 100x160 mm. Då kanske det räcker med ett rör...?
rikkitikkitavi skrev:http://hem.passagen.se/dallespcb/
hobbypulare som gör kretskort.
jag har aldrig beställt av honom själv, men vi har haft en del mailkontakt.
/rickard
Naqref™ skrev:Man kan tillägga att en vanlig halogenlampa utstrålar en del UV....
Ska man vara blligast på den säkra sidan så köper man en gammal solarielampa (kanske ett halvkroppsolarie på Myrorna eller nåt för ett par hundra kr) men man kan testa ett vanligt lysrör (som läcker rätt mycket uv-ljus genom det floroscerande skiktet). Jag använde ett halkroppssolarie tidigare. Nu kör jag via Olimex...
Naqref™ skrev: Nu kör jag via Olimex...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 177 gäster