Tips på element m.m. till liten 2-vägare?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ceder

Tips på element m.m. till liten 2-vägare?

Inläggav Ceder » 2007-01-08 15:57

Hej, jag går i tankarna på att bygga ett par stativare med modest volym (12-18 liter, typ) 2-vägs således. Budgeten är inte spikad, men ca. 2-3000/paret.

Har tidigare skruvat ihop ett par Acoustic Excellent från hifikit och tanken är väl att jag skall göra mer själv denna gång (räkna på låda, bygga filter m.m.) Har därför några frågor:

A) har läst en del på "Hur Hifi" (http://www.drkrupp.se/hifi/index2.html) och börjar väl bli lite klokare, någon som har tips om andra bra sidor och gärna några hyfsade "gratis" program för beräkningar och dyl.

B) Har börjat kika lite på lämpliga element, men tänkte även be om lite hjälp här. I det kit jag skruvade ihop sitter det SEAS P17RCY, är rätt nöjd med dom, tips på andra (snäppet bättre) element mottages dock tacksamt. Då budgeten är stram så är det väl max 700 SEK/st. som gäller..

C) Antar även att det är 6,5" jag är hänvisad till om jag vill ha så bra bas som möjligt i en så liten låda (8" får jag nog inte in) eller?

D) Min tanke är att välja en bas/mid först och sedan hitta en passande diskant, rätt eller fel?

//DC

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Re: Tips på element m.m. till liten 2-vägare?

Inläggav Max_Headroom » 2007-01-08 16:24

dd5348 skrev:Hej, jag går i tankarna på att bygga ett par stativare med modest volym (12-18 liter, typ) 2-vägs således. Budgeten är inte spikad, men ca. 2-3000/paret.

Har tidigare skruvat ihop ett par Acoustic Excellent från hifikit och tanken är väl att jag skall göra mer själv denna gång (räkna på låda, bygga filter m.m.) Har därför några frågor:

A) har läst en del på "Hur Hifi" (http://www.drkrupp.se/hifi/index2.html) och börjar väl bli lite klokare, någon som har tips om andra bra sidor och gärna några hyfsade "gratis" program för beräkningar och dyl.

B) Har börjat kika lite på lämpliga element, men tänkte även be om lite hjälp här. I det kit jag skruvade ihop sitter det SEAS P17RCY, är rätt nöjd med dom, tips på andra (snäppet bättre) element mottages dock tacksamt. Då budgeten är stram så är det väl max 700 SEK/st. som gäller..

C) Antar även att det är 6,5" jag är hänvisad till om jag vill ha så bra bas som möjligt i en så liten låda (8" får jag nog inte in) eller?

D) Min tanke är att välja en bas/mid först och sedan hitta en passande diskant, rätt eller fel?

//DC

A) Bra sidor att läsa på:
http://sound.westhost.com/beginners.htm
Mycket bra sida, även för den som hållit på ett tag.
Det finns mera bra på den sidan också.

Tänk på när du räknar på filter att många gratisprogram utgår ifrån att elementen har konstant impedans. Det har dom inte i verkligheten, inte på långa vägar. Så alla "standard lösningar" är att betrakta som något att utgå ifrån. Även elements frekvensgång måste tas i beaktande, också detta brukar gratisprogramen strunta i.
Filtret är den svårasta biten i en högtalare och det ska mycket till innan man får till ett bra på första skottet. Ett tips är därför att montera filtret i en egen kammare på baksidan eller undertill, så det är lätt åtkomligt för modefieringar.

B) Jag kan tyvärr inte rekomendera något annat baselement i den aktuella prisklassen, då jag anser att SEAS P17RCY är det bästa du kan få i den storleken för rimliga pengar (under 2000 spänn, typ). Ett alternativ kan vara 6,5a som Seas gör för LTS och som finns att köpa på HiFi-kit i sthlm (+ postorder, förståss).

Trevlig diskant verkar vara på gång från Peerless:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=15334

D) Rätt eller fel, tja... Man kan ju börja med att bestämma vilke egenskaper man ska ha på den färdiga högtalaren (med avseende på tänkt lyssningsrum, placering etc). Sedan får man välja element som passar in i det resultat man vill ha.

Förslag på gratis program: Speaker workshop. + vår formmedlem Svantes program. Sök på "basta" här på forumet så kommer det säkert upp nåt.

Bra att ha: Mät-mirkofon + vettigt ljudkort.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Ceder

Re: Tips på element m.m. till liten 2-vägare?

Inläggav Ceder » 2007-01-08 16:45

Max_Headroom skrev:

D) Rätt eller fel, tja... Man kan ju börja med att bestämma vilken egenskaper man ska ha på den färdiga högtalaren (med avseende på tänkt lyssningsrum, placering etc). Sedan får man välja element som passar in i det resultat man vill ha.

Tack för snabbt svar.

Vilka egenskaper jag vill ha, det var ju en bra fråga :)

Jag vill att det skall låta "bra" :wink: Eller mer seriöst: jag är låst av utrymmesmässiga skäl till en förhållandevis liten låda och tight budget.

Lyssningsrummet är på typ 10m2 (2,8 x 3,5) högtalarna kommer stå en bit från ena kortsideväggen, jag kommer därmed "sitta" centrerad mellan dessa med ett anstånd på ca. 2,5 meter (vet inte om det hjälper...)

Jag lyssnar på all sorts musik, mest soul/funk och en förhållandevis modest ljudnivå.

Är inte behov av "dunka-dunka-bas" (vilket jag knappast kan få ur ett par 6,5" i alla fall)

Uppfattar ofta som diskanten som "vass" på många högtalare, så diskant jag landar på får gärna uppfattas som "mjuk"

Edit: diskanten du länkade till erkar vara trevlig, men utanför min budget.. andra förslag mottages tacksamt.

Den som följde med i det kit jag byggde tidigare var Seas H 392, men den uppfattade i alla fall jag som "vass"

//DC

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-01-08 18:30

Diskanter:
Vifa XT25 blir aldrig vass och ger ett exakt ljud utan "skimmer". Seas H1189, inte heller vass men mer "skimmrande / luftigare" än Vifan. Båda diskanterna har god upplösning och detalj.

Bas-mellan:
Seas CA18RNX bra bas och dynamiskt men lite krokig frekvensgång.
Vifa XT18, mjukt ljud, bra om man ej skall spela starkt.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2007-01-08 19:47

skrutten skrev:Diskanter:
Vifa XT25 blir aldrig vass och ger ett exakt ljud utan "skimmer". Seas H1189, inte heller vass men mer "skimmrande / luftigare" än Vifan. Båda diskanterna har god upplösning och detalj.

Bas-mellan:
Seas CA18RNX bra bas och dynamiskt men lite krokig frekvensgång.
Vifa XT18, mjukt ljud, bra om man ej skall spela starkt.

Tack för svar/input

Har några frågor på tipsen ovan:

Diskanterna:
vilken Vifa (XT25) diskant åsyftas? eller gäller omdömmet båda? anledingen till frågan är att jag på hifikit hittar två: http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=1120 och http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=948

Seas diskanten hittar jag inte på hifikit (finns säkert fler ställen att kolla på, jag vet) har du någon alternativ beteckning på den eller tips på annan webshop (primärt i Sverige) som har den?

Bas/mid:
Seas elementet hittar jag, men vad jag kan utläsa är det avsett för en sluten låda. Jag har visserligen inte specat att jag hade tänkt mig en basreflex :oops: men för att få så bra bas man nu kan få i ett par 6,5" i en hyfsat liten låda så är väl den lådkonstruktionen att föredra?
Dessutom "brukar" väl en sluten låda vara större än en basreflex? (om du vill uppnå samma/liknade djup i basen)

Eller är jag ute och cyklar här?

Missförstå mig inte, är mycket glad för all input/svar och jag är ingen "bas-bög" :) men då jag inte kommer komplettera med en sub så tänkte jag att basreflex kanske vara lämpligast (men då jag är grön är det kanske en förenkling att säga så?)

Elementet från Vifa hittar jag inte på hifikit, har du någon alternativ beteckning på den eller tips på annan webshop som har den?

//DC[/b]

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-01-08 20:41

Hifikit har elementet. Ring dem.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-01-08 21:05

Seas H1189 = 27TDFC
Vifa XT25 = XT25TG30-04

Seas CA18RNX = H1215 = Ger djupbas vid rätt avstämning (27-28 Hz) i basreflexlåda. (Hifi kit kallar högtalaren felaktigt för C18RNX)

Vifa XT18 säljs av Ljudia, men det kan nog hända att även HIFI-kit har den, du kan ju maila dom och fråga.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2007-01-08 21:58

skrutten skrev:Seas H1189 = 27TDFC
Vifa XT25 = XT25TG30-04

Seas CA18RNX = H1215 = Ger djupbas vid rätt avstämning (27-28 Hz) i basreflexlåda. (Hifi kit kallar högtalaren felaktigt för C18RNX)

Vifa XT18 säljs av Ljudia, men det kan nog hända att även HIFI-kit har den, du kan ju maila dom och fråga.

Tack för klargörandet :)

Återgå till DIY-forum