Helmholtz panelabsorbenter ??

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
StephanO

Helmholtz panelabsorbenter ??

Inläggav StephanO » 2003-12-26 21:23

Hej!
Jag har gjort en enkel mätning i mitt rum och fått fram att jag har drygt 15 dB "förstärkning" mellan 20-50 Hz, vilket också stämmer med mitt rums egenmoder på längden (7m) och tvärsen (4m).
Det gör att det "dönar" (ja, jag e Göteborgare :D ) i hela huset, när jag spelar musik som tex Yello. Man hör att rummet sas "kör igång".
Tänkte försöka dämpa dessa frekvenser med Helmholtz panelabsorbenter. Jag hittade denna sidan http://www.mhsoft.nl/Helmholtzabsorber.asp
Har lite funderingar kring dimensioneringarna.
Finns det någon "undre" gräns på perforeringsgraden, dvs ej lägre än X %, för att den skall fungera :?:
Hur stor yta bör man minimum ha för att uppnå någon vettig effekt :?:
Andra kriterier att ta hänsyn till :?:
Andra förslag på absorbenter för att dämpa dessa låga frekvenser :?:
Mvh Stephan

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-12-27 16:18

Hej!

Om du med perforeringsgraden avser hur stor yta som portöppningarna har så beror det på hur mycket absorberande yta du behöver och vilket Q-värde absorbenten har. En helmholtz har ju en absorberande yta som är betydligt större än själva öppningen. Hur stor den (fiktiva absorberande ytan) är beror på Q-värdet hos absorbenten. Ju högre Q destu större yta absorberar den över (beror även på vilken frekvens den är inställd på). Dock så ska du ju ha en med rätt lågt Q (du behöver dämpa ett brett spektrum) och då får du ha rätt stor yta. Vågar inte spekulera i hur stor. Det brukar dock behövas rätt många kvadratmeter (vilket gör att många väljer aktiva lösningar för att ordna till problemen i basområdet istället).
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
StephanO

Inläggav StephanO » 2003-12-29 10:09

Hej!

Jag hade tänkt använda mig av 20cm djup ram fylld med stenull, 12mm spånplatta (med ca 0.1-0.15% perforering) och göra flera st som är 120*60cm, dvs ca 0.7 m^2 per st. Totalyta ca 5-6 m^2.
Detta till en början. I ett senare skede får jag kanske öka på ytan ytterligare ed :!: :?: :)

Jag hade ev tänkt att beklä den perforerade ytan med ytterligare 5-7 cm stenull, för att även dämpa en del högre frekvenser också. Detta sänker väl också Q-värdet och ökar "bandbredden" som absorbenten verkar över, eller har jag fått det om bakfoten :?:

Hur beräknar jag Q-värdet på absorbenten :?:

Mvh Stephan

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2003-12-29 19:44

jag har xtremt kort minne men jag tror mig minnas att man kan bygga hyffsat effektiva helmoholtzabsorbenter med avstämda papprör, ju större papprör och portmynning dessto bättre. q-värdet kan man sedan justera genom att addera dämpmaterial i pappröret. dessa funkar nog okej då du bara vill korrigera ett "ganska" smalt frekvensområde

alternativt så kan man oxå bygga kvartvågsfällor
Bikinitider

Återgå till DIY-forum