I väntan på LTS-godoteRIAAn (är på g såg jag) så snidade jag snabbt ihop en HadeRIAA.
Komponenter hade jag redan, därav namnet HadeRIAAn, fritt snott från Snoddas.
Här är offret för det hela, en Thorens TD124 med en Ortofon VMS-20 mm-puppa sittande på en Sonabarm.

Det hela rör sig runt en LM387, udda IC som är hyfsat ormoljesäker då den är kopplad helt annorlunda än de man möjligen skulle vilja provbyta med. Då den har gått ur produktion för >10 år sedan har den säkert det rätta vinylfunket i sig.
Nåt sånt här blir det alltså, direkt plankat från Nationals datablad.

Först måste det ordnas med lite elförsörjning, och för att få ut maximal ljudkvalitet tog jag en liten eliminator från Sonab och skrotade den. Ur den kommer trafon och kretskortet med likriktare och filter. Man kan inte vara nog försiktig med strömmen, Sonabström är alltid minst lika bra.

Det hela lämnar runt 12 volt filtrerat, men det visade sig vara i snålaste laget, klipper och dummar sig.

En ny stabbad likriktardel rådde bot på eländet, nu är det 18 volt reglerad spänning vilket ger >8 volt pp ut innan klippning. Alla här använder väl bananer och tvinnad kabel till ljudanläggningen ?

En trave komponenter från förrådet och ett experimentkort hittades i en låda. Nåt så här är det tänkt, enkelt och .... ? jaja, vi får se hur det blir .....

Schemat blev lite modifierat efter befintliga komponenter i junkboxen, inget att oroa sig för, avvikelsen ligger säkert inom 10 dB, plus/minus i värsta fall.

En stunds lödande senare så ser resultatet ut så här, storleken blev 4 x 4 cm för komponentytan. Kul koppling på ICn, allt blir helt symmetriskt på båda sidor om hållaren.

Lite mäta och testa visar att det fungerar ungefär som tänkt. Det skiljer 0,23 dB mellan kanalerna, det får jag leva med. Nästan spikrak fasgång mellan 100 och 20k, är det bra att ha det?

Jag limmade in kraftkortet på ena sidan i skivspelarens plint och RIAAt på andra, drog kabeln runt plintens insida. Sonabtrafon känner sig omedelbart hemma, det sitter ju redan en Sonab-arm på verket. Så här blev det hela till slut.

Lite mer test och sedan inkoppling till den övertrötta NAD-förstärkaren. På med Crosby et al och vinylen Deja Vu, och visst låter det.
Mäter bra och låter dåligt som någon skrev.

Det skall bli kul att jämföra med naq's kort sedan. Jag är ju mest van vid rör-RIAA, man kanske skulle slänga ihop en sån också för jämförelsens skull.....?
Glad Påsk på er alla där ute i groovet.
.