Fasjustering till subb

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
GrodanB

Fasjustering till subb

Inläggav GrodanB » 2007-05-30 16:13

Jag funderar på att bygga mig ett litet "försteg" till mina subbar...

Just nu använder jag bara ett 2-kanals slutsteg som jag kopplar LFE kanalen till. (Via sk. Y-kabel)

Men att använda min recivers filter känns både ooptimalt och inte speciellt justerbart.

Så jag funderar på vad jag behöver för funktioner.

1. Nätdel, ganska självklart.
2. Volymkontroll eller kanske skall kalla den nivåjustering.
3. Fasjustering...
4. ACE? LT?

Den fråga som jag är osäker på är 3... (därav trådnamnet).

Som jag förstått det är denna diskutabel. Eller? Är det en användbar funktion?

Sen har jag ju 2 subbar. Är det värt nått att kunna justera dem separat? (både nivå och fas)

Punkt 4 vore ju kul att leka med... Men undrar om man har nog med kompetens....

Finns det mer som skulle vara önskvärd funktion i en subförförstäkrare?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-05-30 17:22

Beroende på rum och använda lådor kan en EQ för att ge en peak åt tidigt avfallande lådor vara nåt. Lämpligen justerbar så man inte bygger fast sig i beroende till en sub.

Bra att ha, om du inte har det tidigare i signalkedjan: Sub sonic-filter.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Challe

Inläggav Challe » 2007-05-30 22:55

Beroende på hur generösa inställningar du har i surroundförstärkaren (om det är en sån du använder?) för avståndsjustering mellan front och sub så behöver du ev. inte fasjustering.

Eftersom det är viktigast att högtalarna ligger i fas vid delningen, där ljudvågorna är runt 4m (80Hz) så borde det gå att få till rätt bara genom att justera avståndet för frontar (och ev surr.) och suben. Förstärkaren översätter det väl ändå bara till fördröjningar mellan kanalerna. Om det nu inte finns avancerade funktioner för att ändra tomkurvan för varje kanal beroende på avstånd. Men jag tror inte att det finns.

Det baserar sig på att du inte har för stor fördröjning av den elektriska signalen genom de olika förstärkarna.
Hos mig har jag lyssnat fram ca. 1m skillnad vilket motsvarar 3ms. Tror att det är en rimlig skillnad för de olika signalvägarna.

Jag är osäker hur stor skillnad ett avancerat passivt filter i huvudhögtalarna påverkar fördröjningen av signalen jämfört med subbar utan något passivt filter.

Användarvisningsbild
GrodanB

Inläggav GrodanB » 2007-05-30 23:25

Subsonic skall nog tillföras... funderar på att göra det trimbart... dvs. inte enkelt tillgängligt utan typ trimpot på kretskortet. Eller är det "overkill" att ens ha det justerbart?

Tja... jo visst kan jag justera avståndet i recivern och/eller i DVD:n... men fasjusteringen handar ju om max en halv periods försjutning och då förhoppningsvis samma förskjutning i alla spelade frekvenser... Måste kolla upp detta lite nogrannare. Men det kanske bara är som att skjuta mygg med kanon?

Så nu är det:

1. Nätdel, ganska självklart.
2. Volymkontroll eller kanske skall kalla den nivåjustering.
3. Subsonic (justerbart?, bortkopplingsbart? finns det någon vinnst i att INTE ha ett???)
4. Fasjustering...
5. ACE? LT?

Användarvisningsbild
Challe

Inläggav Challe » 2007-05-31 01:42

Hur har du tänkt koppla?
Om du inte vill använda det inbyggda delningsfiltret så behöver du föra tillbaka de filtrerade frontarna till recivern på något sätt. Är den separerad mellan för och slutsteg?

Eller missförstår jag dig? Det ska inte vara något filter för delning mellan bas/topp?

Jag har det kopplat på samma sätt som du har det nu. Vore kul om det fanns fler möjligheter.

Användarvisningsbild
GrodanB

Inläggav GrodanB » 2007-05-31 08:12

Planen är nog att inte filtrera frontarna som det är just nu i alla fall...

Men det kanske kommer att bli nödvändigt...

Jag har förstått det så att det finns en separat subkanal som inte mixas in i frontarna även om de står på "large" OM det finns en subb kopplad till systemet.

Jag vill normalt använda frontarna "fullregister" men i alla fall i film ge lite stöd till dem under 40-45Hz där de är lite svaga.

Min reciver tillåter mig inte att styra delning mellan frontar/LFE kanalen. jag vill ju bara ha stöd under ca 45 Hz. Men jag är tämligen säker på att recivern inte delar vid den frekvensen samt inte heller speciellt brant.

Kan inte minnas att jag sett vilken delning min reciver har...

Sen använder jag sällan min reciver till avkodning av ljudet längre eftersom min DVD är betydligt modernare låter jag den sköta det...

hmm... så funderingen nu är om jag skall skippa fasjoxet och om man skall stänga av subben i DVD/Recivern (så subkanalen mixas in i frontarna.) Norpa frontljudet från utgångarna och skapa mig en egen subkanal... som då är mer optimerard för mitt system... (suboptimerat kanske till och med :))

Många funderingar blir det... Problemet är att frontljudet är jag mest rädd om... vill inte föra in massa jox om det inte behövs eftersom jag vill ju behålla kvaliteten på detta ljudet mest av allt. Resten kan man ju leka med hur man vill utan att det på nått sätt känns så kritiskt...

Användarvisningsbild
Challe

Inläggav Challe » 2007-05-31 12:10

Jag har precis samma funderingar som dig. Vill kunna växla huvudhögtalarna mellen delade och fullregister, eller fullregister med basstöd vid film.

Problemet som jag ser det är att huvudhögtalarna och basarna har olika fasgång under säg 100Hz.
Även om man kan ställa in dem att spela i fas vid 80Hz så glider de isär vid lägre frekvenser. Vid 40Hz kan det skilja så mycket att det blir utsläckningar.
Det hänger antagligen mest på olika avstämningar som ger olika fasvridningar.

Kanske går det att bygga in faskontroll över hela registret i någon form av ACE. Då kan man anpassa nästan alla basar till nästan alla huvudhögtalare.

Ingvar har ju bygt basstöd till pi60 så det går ju att lösa.

Användarvisningsbild
GrodanB

Inläggav GrodanB » 2007-05-31 13:37

Japp det är pga. av att det bara ändå stämmer i en frekvens som gör att jag tivlar på om det är lönt att lägga tid på det...

Kanske skall börja med ett som har volym och subsonic och göra en nätdel och se vart jag kommer med detta.

Tror att när man väl har en nätdel som kan leverera +/-15 volt och några hundra mA så kan man ju testa lite olika konfigurationer...

Återgå till DIY-forum