Moderator: Redaktörer
Reconsider skrev:1) Jag har sett att många högtalare har en asymetrisk placering av elementen. Vad vinner man med detta och - är det att föredra?
Finns det några tumregler för detta?
Sedan skulle gärna vilja ha råd när det gäller allt tänkbart som har med elementplacering att göra. Bredden på baffeln?
Vinner man något , annat än estetiskt, på att ha baselementet på sidan?
Och basporten - finns det några tumregler när det gäller placeringen av den?
Reconsider skrev:En annan sak jag funderar över:
När jag simulerade filter (olika varianter från första ordningens Butterw
till mer avancerade varianter), så fick jag en konstig impedanstopp runt 50 Hz. Hur tar man bort såna???
Reconsider skrev:Ytterligare en sak: Hur långt kan man lita på simuleringsprogram av olika slag? Är det en början man får att laborera utifrån, eller brukar det bli bra redan från ruta 1?
Reconsider skrev:Baffelsteget - är det kompensation för att dämpmaterialet i lådan får den att verka större än den är - från högtalarens point of view?
Reconsider skrev:I basta - tas det hänsyn till detta vid dimensionering av röret?
Richard skrev:Jag har konstruerat basreflexhögtalare på hobbynivå under många år och enligt min subjektiva uppfattning låter det alltid bättre med reflexröret pekandes bakåt, med en nogrann placering av högtalarens avstånd till väggen bakom.
Överavstämnda lådor låter bättre än underavstämnda, men detta är bara min subjektiva åsikt. ( förövrigt håller sinus konstruktör med mig i detta, han gav mig goda råd i denna fråga under 90-talet.)
Basen blir konstig och oartikulerad med underavstämning, i varje fall med de element jag provat.
Tanken är att den har lätt avsmalnande form (smalare upptill) och ska skruvas fast med fyra insex maskinskruv på baslådan. Mellan lådorna någon typ av o-ringspackning. På det sättet kan jag komma åt och modifiera delningsfiltret när jag labbar.
Reconsider skrev:Jag har sett att många högtalare har en asymetrisk placering av elementen. Vad vinner man med detta och - är det att föredra?
Finns det några tumregler för detta?
Reconsider skrev:Sedan skulle gärna vilja ha råd när det gäller allt tänkbart som har med elementplacering att göra. Bredden på baffeln?
Reconsider skrev:Vinner man något , annat än estetiskt, på att ha baselementet på sidan?
Reconsider skrev:Och basporten - finns det några tumregler när det gäller placeringen av den?
Nu trillade tioöringen ner. Det kan naturligvis påverka spridningen också..ändrad baffelstorlek alltså, men det är knappast något som har med kompensationen i basområdet - där lär det låta lika.patrikf skrev:Det skulle vara intressant att testa en sak.
Att jämföra två högtalare med olika väsentligt olika baffelstorlek och kompensation för baffelsteget. Skulle man inte höra skillnad?
Kaffekoppen skrev:Richard skrev:Jag har konstruerat basreflexhögtalare på hobbynivå under många år och enligt min subjektiva uppfattning låter det alltid bättre med reflexröret pekandes bakåt, med en nogrann placering av högtalarens avstånd till väggen bakom.
Överavstämnda lådor låter bättre än underavstämnda, men detta är bara min subjektiva åsikt. ( förövrigt håller sinus konstruktör med mig i detta, han gav mig goda råd i denna fråga under 90-talet.)
Basen blir konstig och oartikulerad med underavstämning, i varje fall med de element jag provat.
Richard gillar alltså 4:e ordningens basreflex. Det har jag också gjort, mest pga av att om man inte är duktig på att beräkna basportar kan man minska effekterna av blåsljud eller mellanregister utströmning.
Därtemot har han misslyckats kapitalt med underavstämda lådor, något jag har motsatt erfarenhet av. De beter sig mer som slutna lådor med låg grupplöptid och bra rumsintegration. Men de ger inte samma direkta "imponatorbas" som en högre portad låda kan göra. Och lådorna blir stora.
Det handlar som så ofta om kompromisser!
Reconsider skrev:Jag lurades om hastigheten i porten. 35 m/s ska det vara och inget annat.
Spelar det förresten någon större roll om porten tillverkas av papprör eller avloppsrör i pvc eller något annat?
Skrovlig insida eller blank insida gör det någon skillnad?
Och om man börjar och avslutar röret med en radie, så ska väl den ökade volymen detta ger upphov till räknas med antar jag (?)
patrikf skrev:Det är väl just pga den ändrade spridningen som baffelstegskompensationen görs!
Nåväl. Jag har svårt att tänka mig att det INTE hörs skilnad i ett rum om man ökar säg 4 db i delningsfiltret vid 200 resp 400 hz som baffelstegskompensation.
phon skrev:patrikf skrev:Det är väl just pga den ändrade spridningen som baffelstegskompensationen görs!
Nåväl. Jag har svårt att tänka mig att det INTE hörs skilnad i ett rum om man ökar säg 4 db i delningsfiltret vid 200 resp 400 hz som baffelstegskompensation.
menar du så här?
Med den bredare baffeln börjar spridningen minska vid lägre frekvens. Om man kompenserar den breda och den smala baffeln för sina respektive baffelstöd, så kommer de att låta olika i rummet. Men ....
patrikf skrev:En smaksak alltså.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 223 gäster