Perfekta hemmabio ljudet som DIY projekt?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Helmut

Perfekta hemmabio ljudet som DIY projekt?

Inläggav Helmut » 2007-09-16 23:51

I min hemma bio har jag kopplat DVD spelaren direkt till slutstegen. Enligt de flesta tester är ljudet i analoga utgångarna sämre än de digitala men jag vill inte köra signalerna genom en hemmabioförstärkare.
Jag skulle vilja ansluta digitala utgången direkt till en ic krets som omvandlar digitalt till 5 + 1 ljud utan att skicka signalerna genom en massa andra mer eller mindre onödiga kretsar. Problemet är att jag inte hittat en lämplig krets hos företag som säljer komponenter direkt till oss amatörer.
Eller kan ja bygga om min DVD spelare och montera in en ny analogförstärkare som är ansluten direkt till den inbyggda dekodern.
Funderar också om det skulle vara möjligt att använda ett data ljudkort utan att ansluta den till en dator.
Någon som har förslag på hur jag skall få det perfekta ljudet och om det finns lämpliga sidor på nätet?

Användarvisningsbild
jiggy

Re: Perfekta hemmabio ljudet som DIY projekt?

Inläggav jiggy » 2007-09-18 23:55

Helmut skrev:I min hemma bio har jag kopplat DVD spelaren direkt till slutstegen. Enligt de flesta tester är ljudet i analoga utgångarna sämre än de digitala men jag vill inte köra signalerna genom en hemmabioförstärkare.
Jag skulle vilja ansluta digitala utgången direkt till en ic krets som omvandlar digitalt till 5 + 1 ljud utan att skicka signalerna genom en massa andra mer eller mindre onödiga kretsar. Problemet är att jag inte hittat en lämplig krets hos företag som säljer komponenter direkt till oss amatörer.
Eller kan ja bygga om min DVD spelare och montera in en ny analogförstärkare som är ansluten direkt till den inbyggda dekodern.
Funderar också om det skulle vara möjligt att använda ett data ljudkort utan att ansluta den till en dator.
Någon som har förslag på hur jag skall få det perfekta ljudet och om det finns lämpliga sidor på nätet?

motu 828 mkt2 använder jag när jag mixar dvd i studion funkar mbra men lite fler in ut gångar än du behöver,
8 in/ut +2 mic/line in spdif , adat 8in/ut
man kan även köra den fristående.
RMe har också ett bra kort
lycka till med ditt forskande :idea:

Återgå till DIY-forum