Olja fanér?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
__10

Olja fanér?

Inläggav __10 » 2004-02-13 17:43

Hej alla experter.

Jag har ett par högtalare fanérade med jakaranda som jag nu vill olja. Anledningen till att jag vill olja i stället för att lacka är dels för att jag (och regeringen) tycker det är snyggare och med levande än att lacka, dels för att det (väl?) är lättare att rädda smårepor och dylikt. Dock har jag aldrig sysslat med det här tidigare, så jag känner mig lite osäker. Jag vill förstås ha en stark och tålig yta, men då jag inte har några barn som kommer med kladdiga fingrar eller folk som parkerar kaffekoppar på högtalare i min närhet, behöver de inte vara extremt tåliga.

Vad jag har förstått är kokt linolja utspädd med balsamterpentin någon form av standard, men att även teakolja och Danish Oil är bra. Vaxning är väl ett annat alternativ, men det har jag förstått gör finishen ljusare och i så fall går det bort (se punkt 1 nedan).

Frågor:
1. Obehandlad är fanéren för ljus (liknar körsbär) och jag vill alltså att den ska bli lite mörkare. Hur mycket skiljer det mellan olika oljetyper här?

2. Det jag är mest orolig för är att solen ska UV-bestråla mina lådor och göra dem fula, finns det oljor som skyddar mot detta, eller finns det någon chans att reparera det i efterhand?

3. Var köper man bäst ovanstående produkter? Färgaffären?

4. Finns det andra uppenbara eller mindre uppenbara saker man bör tänka på?

5. Tyvärr är fanéren lite trasig i överkant på ena högtalaren, är det något som döljs eller framträder om man oljar?

6. Ska man glömma alltihop och satsa på lack trots allt?

Jag uppskattar alla råd och tankar ni har att komma med! :)

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Re: Olja fanér?

Inläggav DQ-20 » 2004-02-14 17:34

__10 skrev:Hej alla experter.

Jag har ett par högtalare fanérade med jakaranda som jag nu vill olja. Anledningen till att jag vill olja i stället för att lacka är dels för att jag (och regeringen) tycker det är snyggare och med levande än att lacka, dels för att det (väl?) är lättare att rädda smårepor och dylikt. Dock har jag aldrig sysslat med det här tidigare, så jag känner mig lite osäker. Jag vill förstås ha en stark och tålig yta, men då jag inte har några barn som kommer med kladdiga fingrar eller folk som parkerar kaffekoppar på högtalare i min närhet, behöver de inte vara extremt tåliga.

Vad jag har förstått är kokt linolja utspädd med balsamterpentin någon form av standard, men att även teakolja och Danish Oil är bra. Vaxning är väl ett annat alternativ, men det har jag förstått gör finishen ljusare och i så fall går det bort (se punkt 1 nedan).

Frågor:
1. Obehandlad är fanéren för ljus (liknar körsbär) och jag vill alltså att den ska bli lite mörkare. Hur mycket skiljer det mellan olika oljetyper här?

2. Det jag är mest orolig för är att solen ska UV-bestråla mina lådor och göra dem fula, finns det oljor som skyddar mot detta, eller finns det någon chans att reparera det i efterhand?

3. Var köper man bäst ovanstående produkter? Färgaffären?

4. Finns det andra uppenbara eller mindre uppenbara saker man bör tänka på?

5. Tyvärr är fanéren lite trasig i överkant på ena högtalaren, är det något som döljs eller framträder om man oljar?

6. Ska man glömma alltihop och satsa på lack trots allt?

Jag uppskattar alla råd och tankar ni har att komma med! :)

1. Inte mycket. Den största färgförändringen sker på grund av att du "väter" ytan. Du måste också tänka på att olika träslag kan förändra färg över tiden. Är dock inte säker på hur din jakaranda kommer att bete sig. Vill du ha en mörkare färg som är ljusäkta måste du betsa.

2. Att olja är inte någon ytbehandling i den mening att den ger skydd. Det finns vissa produkter som går under namnet olja men som egenligen är fernissa eller en blandning av fernissa och härdande olja. Olja kan man göra för att det ser snyggt ut eller att man uppskattar ytan. Men något skydd i någon rimlig bemärkelse ger det inte.

3. Båtaffärer brukar ha mycket olika grejor för trä, från linolja via Owatrol till polyurethanfernissa. Slöjddetaljer har en hel del på postorder om du känner för naturprodukter eller Danish Oil.

4. Låt inte oljan torka på ytan. Stryk på och torka av överflödet efter några timmar.

5. Om olja suger in i ändträet kommer denna yta att bli mörkare eftersom trä suger kapilärt i fiberrikningen. Prova med lite lacknafta eller så för att se resultatet.

6. Japp. Lack eller fernissa skyddar, till skillnad från olja. Vill man gå halva vägen kan man stryka på en oljeblandad fernissa som Owatrol, tunnt med en trasa. Men man kan göra likadant med en vanlig fernissa. Det är inte så kinkigt med ädelträ. Man får då ett visst skydd men det ger inte ett lackerat utseende. Olja kan man välja pga. 1) man gillar ytan, 2) man ägnar sig åt traditionella tekniker 3) inre tvång. Man bör inte välja olja om man vill ha en ytbehandling som 1) skydda träet mot slitage, fukt och uv-strålning , 2) en lättskött yta som går att torka av med en fuktig trasa utan att riskera skada trät.

Å andra sidan kanske man inte skall överdriva kraven på ytbehandling av högtalare i ädelträ. Kommer det fläckar på kan man ju torka av med lacknafta och stryka på mer olja. Slitage och fukt är ju ganska små problem i ett vanligt vardagsrum. Hoppas jag. :)

För övrigt kan jag rekommendera "Understanding Wood Finishing" av Bob Flexner. Mycket bra för förståelsen bakom ytbehandling. Läser du den kommer du garanterat att förstå vad som är problemen med olja.

/Dahlqvist

PS. Balsamterpentin luktar gott och man känner sig väldigt ursprunglig och så, men du kan lika gärna köra med tändvätska eller lampolja, typ Festival om du behöver späda linolja. 8O. Funkar fin-fint och luktar inte. DS
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2004-02-15 15:36

Vill bara poängtera att det faktiskt är en skyddande ytbehandling att olja!

Du täpper till fibrer, vilket är desamma som med en lack. Och detta
gör att du får en skyddande yta. Och fördelen med olja är att den är lättare att gå tillbaka och bättre om något oväntat skulle inträffa, men att du istället MÅSTE ta hand om behandlingen. Olja är ju inte beständigt på samma sätt som lack.

Att olja en högtalare, känns dumt eftersom man måste gå tillbaka och kladda på ny olja till och från, men utseendemässigt är det ju det snyggaste alternativet enligt mig!

Du kan även gå till många möbelbutiker och inhandla olja, vi har 4 sorters möbeloljor att vällja på och vi har kunnig personal (inte jag..) som vet hur man ska sköta oljade ytor mer ingående.
Jag är bara en lycklig ägare av ett oljat ekmöblemang, och säljare av dylika. Därför så vet jag något om ytbehandlingar och oljor.

mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-02-15 17:48

Slartibartfast skrev:Vill bara poängtera att det faktiskt är en skyddande ytbehandling att olja!

Du täpper till fibrer, vilket är desamma som med en lack.

Okej då, lite nytta gör det väl ändå. Oljan brukar ju höja ytspänningen så att man hinner torka av spillet innan det sugs ned i träet. Men om det täpper till porerna lika bra som en lack då är det inte "olja" utan fernissa eller "olja+fernissa". Dessa produkter säljs ibland under namnet "olja".

Slartibartfast skrev:Jag är bara en lycklig ägare av ett oljat ekmöblemang, och säljare av dylika. Därför så vet jag något om ytbehandlingar och oljor.

Ek tillhör faktiskt de träslag som är så täta och tåliga att man inte behöver ytbehanda dem. Suger väldigt lite olja (eller vätska överhuvudtaget). Just det faktum att ek inte behöver oljas gör det lämplig att olja: det behöver helt enkelt inte skydd. Samma gäller t.ex. teak och jakaranda. Men återigen: högtalare är ju inte den mest utsatta av våra möbler. Därför går det nästan med vad som vars utseende man gillar.

Tycker,

Dahlqvist
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2004-02-15 22:57

Japp, ek är väldigt tätt.

Men anledningen till varför man oljar i möbelbranschen idag är miljökrav. Lackerna blir så pissiga när man måste hålla miljönormer, och då oljar man hej villt istället.

Som sagt är jag inte helt inne på detta men jag anser att olja är ett bättre skydd en intet! Med stor marginal dessutom, men det är ju helt ointressant i sammanhanget!

Jag hoppas man får se bilder på det hela när det är klart?! :D
admin

Återgå till DIY-forum