Vad tänka på vid "kloning" av OA11?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

niclas

Vad tänka på vid "kloning" av OA11?

Inläggav niclas » 2007-11-11 18:09

Som rubriken antyder funderar jag på att bygga ett par högtalare som liknar Carlssons OA11 i storlek och när det gäller dess egenskaper.

- Rimligt små och lättplacerade (får gärna fungera "ok" placerade nästan hur som helst..)
- Ska ha ett ljud som sprider på ett bra sätt (lounge-högtalare)
- Lågt pris <2000kr paret (gärna billigare..) för element och delningsfilter.
- Måttliga krav på ljudtryck och djupbas.

Har ni förslag på lämpliga kandidater till element som bas/mellan resp diskant? Vilka egenskaper hos elementen är det man ska titta på för att uppnå kravspecen?

Det kommer säkert fler frågor senare. :)

/Niclas

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2007-11-12 15:46

Menar du OD-11 eller möjligen en snikvariant av OA-12 (med bara en diskant)?

Bäst är väl förstås att använda "originalbasen" B65-OAII och matcha med en hyfsad dome-diskant (i väntan på ny originaldiskant från SSC). Ett tips på en liten och bra diskant, till ett otroligt pris, är Zachry hr-017 från Ljudia (www.ljudia.se). Jag har själv byggt flera varianter med den, och med rätt dämpning låter den mycket bra! Priset? 89:- kr inkl moms!

Johan

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2007-11-12 18:18

"- Ska ha ett ljud som sprider på ett bra sätt (lounge-högtalare)"

vad menas?

"Ett tips på en liten och bra diskant, till ett otroligt pris, är Zachry hr-017 från Ljudia"

är inte det en liten bas, hr-017?
Bikinitider

niclas

Inläggav niclas » 2007-11-12 18:26

Var kanske lite otydlig med just "kloning". Menar något som liknar just OA11 i storlek och dess egenskaper (möjligtvis mer ortho-aukustisk liknande OA12 med två diskanter).

Zachrydiskanten du tipsade om verkar vara en bas.. fast jag hittade nog den du menade:
http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ ... 0&cart_id=

Kan vara intressant, speciellt då den är rimligt liten i dimensionerna.

"- Ska ha ett ljud som sprider på ett bra sätt (lounge-högtalare)"

vad menas?

Ehwm.. ja, att den ska låta stort/brett och utan någon speciell sweetspot. Typ. :)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2007-11-12 20:29

"Menar något som liknar just OA11 i storlek och dess egenskaper "

jag tror inte det har funnits något som hetat oa11 i carlssonvärlden, däremot en liten kub vid namn od11

"Ehwm.. ja, att den ska låta stort/brett och utan någon speciell sweetspot. Typ."

jag tror att lounge är ett rumsbegrepp, likt "live end dead end" som jag förstår det - men du vill något annat?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2007-11-12 23:57

Zachry hr-017, -018, 019 eller -020. Beklagar om jag rör ihop siffrorna. Alla dessa element, både basar och diskanter är otroligt duktiga - och billiga. Jag har två basar och en diskant i 16L basreflex som monitorer till digitala trummor - spelar grymt!

Mitt tips är alltså, om du inte är ute efter en exakt kloning, att t.ex. bygga en kub med vinklad toppbaffel och montera 2 eller 4 Zachry basar plus lämpligt antal diskanter riktade åt olika håll - kan inte misslyckas. Återkommer med exempel på bilder och avstämningar senare.

Johan

Tillägg: Hänvisar tills vidare till min avatar t.v. som visar en av mina bakkanaler i hemmabion. 4xZachry hr-019 plus diskanten hr-017 i en 34L låda avstämd vid 34 Hz. 2,5-vägs delning vid 100Hz/4000Hz. 6dB dämpning på diskanten. Hr-019 är på 16 ohm så den gör sig bra för parallellkoppling i större system. Elementkostnad till två lådor: 970 kr!!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2007-11-20 23:51

Återkommer här med ett par bilder som visar byggen nämnda i föregående inlägg.
T.v. en av två golvplacerade monitorer till digitala trummor.
T.h. mina bakkanaler till hemmabion.

Bild

Återgå till DIY-forum