Filter för VU-meter

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Keba

Filter för VU-meter

Inläggav Keba » 2007-12-10 15:31

Hej allvetande forum!
Jag behöver ett enkelt schema för en VU-meter. Jag har ett analogt visarinstrument som har suttit i en bandare (kassetdäck) och är graderat i dB, tänkt att visa VU. Vridspoleinstrument.
Jag vill koppla det till en mikrofonförstärkare för att enkelt kunna kolla ungefär vilken nivå jag har på signalen, men det vore ju bra om den visade ungefär enligt standarden för VU-metrar. Någon som har ett enkelt schema att del med sig av? Får ev. innehålla en OP eller två.

Användarvisningsbild
Keld

Inläggav Keld » 2007-12-12 23:52

Kanske kan det här vara till hjälp:
http://sound.westhost.com/project55.htm

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-12-13 00:38

Mja, det finns standardiserat, men jag har inte pappren. Man ska inte glömma att även insturmentet i sig har en mekanisk tröghet, som jag tror utnyttjades flitigt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Keba

Inläggav Keba » 2007-12-13 20:11

Keld skrev:Kanske kan det här vara till hjälp:
http://sound.westhost.com/project55.htm

Detta skulle kunna vara vad jag söker. Han som skrivit artikeln verkar ha en viss koll på hur det ska vara. Jag behöver nog inget helt exakt heller. PPM är bra att ha också.
Svante skrev:Mja, det finns standardiserat, men jag har inte pappren. Man ska inte glömma att även insturmentet i sig har en mekanisk tröghet, som jag tror utnyttjades flitigt.

Jo, egentligen ska man nog ha mekanisk dämpning i instrumentet. Jag får nog klara mig med det jag har för det ska inte bli så dyrt och jobbigt att bygga. Mätarna jag har är nog rätt enkla, och lite flippriga vad jag kommer ihåg. Märke sony.

Tack för förslag och kommentar!

Återgå till DIY-forum