Förstora baffelhål

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Förstora baffelhål

Inläggav rikkitikkitavi » 2007-12-23 23:18

Säg jag har ett baffelhål diameter 177 mm till ett djup av 4.5 mm

Finns det något smart sätt att förstora detta till 182 mm? O djupet 6 mm?

Hålet är inte genomgående utan det är försänkningen för elementet så det ligger jämnt mot baffeln.
Det finns ett hål innanför som är 158 mm, och genomgående (21 mm MDF) men det behövs inte ändras på.

Vill inte gärna göra en ny baffel då jag lagt en hel del energi på ytbehandlingen.
Att tillverka en jigg eller liknande för överhandsfräsen är helt ok. Tror inte jag klarar att frihandsfräsa bra nog...

god jul på er!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Förstora baffelhål

Inläggav Svante » 2007-12-23 23:28

rikkitikkitavi skrev:Säg jag har ett baffelhål diameter 177 mm till ett djup av 4.5 mm

Finns det något smart sätt att förstora detta till 182 mm? O djupet 6 mm?

Hålet är inte genomgående utan det är försänkningen för elementet så det ligger jämnt mot baffeln.
Det finns ett hål innanför som är 158 mm, och genomgående (21 mm MDF) men det behövs inte ändras på.

Vill inte gärna göra en ny baffel då jag lagt en hel del energi på ytbehandlingen.
Att tillverka en jigg eller liknande för överhandsfräsen är helt ok. Tror inte jag klarar att frihandsfräsa bra nog...

god jul på er!

Sätt fast en bit MDF av samma tjocklek som baffeln på en ribba. Fäst ribban tillfälligt med skruv på baffelns insida så att du får MDF-biten i plan med baffeln. Borra ett hål i MDF-biten så att det hamnar i centrum på det önskade hålet. Fräs försänkningen med vanlig jigg och borrhålet som centrum. Fräs hålet för högtalaren.

Har inte provat proceduren själv, men det borde funka. Det knepiga blir att skruva inifrån, men det borde gå. Kanske får du lämna skruvdragaren inuti lådan medan du fräser :) .
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-12-23 23:40

En typisk seas till peerless operation???
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-12-23 23:40

Försänkningen ska vara 9.5mm större radiellt. Skulle kanske fungera att använda en fräs med kullager som får följa det inre hålet. Beror ju på hur runt och fint det är?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2007-12-23 23:40

tack svante!
fick igång tankegången, nu har jag lösningen!

kan inte skruva innifrån tyvärr, men jag kan borra genom baffeln från utsidan och fästa ribban mha bult istället. borrar då i försänkningen så syns det inte.

Eftersom försänkningen har en diameter på 177 mm, men hålet har 158 mm finns det alltså 9 mm att vifta på som jag kan sätta bultarna i.
Får bara använda en smal pinnfräs så den går fri från bultarna :)

skrutten, nej. Kanske en scanspeak till scanspeak :)

tvett: tror inte det finns sådana fräsar , men man kan köpa profilstål och skära till såklart. inte så lätt utan rätt verktyg dock...

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-12-25 13:36

Jag skulle nog försöka såga ut en rundel som passar i hålet och fästa genom att limma en "pinne" tvärs över hålet i baffeln, på insidan och limma rundeln på pinnen med mitthål som sitter på rätt ställe.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2007-12-27 00:46

Fräs till en rundel med YD ca 177 och som passar i den befintliga urfasningen med djupet 4,5 mm. Fräs till en ny rundel med YD 158 som precis passar inuti det befintliga genomgående hålet, tjocklek ca 10-20 mm bara den är stadig och inte sviktar. Spika ihop de två rundlarna med genomgående axeltapp på plats och fräs YD 182 med djupet 6 mm som du ville ha. Behöver inte skruvas fast, bara ”ploppas i” och fräsa på.

Du kan använda en fräs med YD som avverkar i den övre rundeln, det spelar ingen roll iom att den undre rundeln centrerar jiggen och den övre bara är till för att rida mot den befintliga falsen och som stöd i höjdled mot fräsplattan. Hittar du inget lämpligt material med t = 4,5 mm funkar det med masonit som brukar vara 3,2 mm + 1 kasserad CD som är 1,3 mm tjock => 4,5 mm. CD:en är bara 120 mm i dia men har du en överhandfräs med normalstor fräsplatta sträcker den sig över "luftgapet". Resten av fasningen inåt som är 4,5 mm djup går lätt att fräsa på fri hand till 6 mm djup.

Återgå till DIY-forum