Iaf var de gamla domarna rätt mjugt tyg och dessutom intryckta. Med de nya plupparna i plast kanske lite spridning vunnits.
Sen fick jag ju chans att se hur dom ser ut på insidan.
Vet inte om det riktigt sysn på bilderna men talspolen går förvånadsvärt högt upp. Slutar cirka 2-3 cm ovanför polstycket. På utsidan syn inte detta alls utan det verkar ihoplimmat hela vägen (en fingerinspektion avslöjar att infästningen är väldigt hård). Jag upplevde det som en lite annorlunda lösning. De är i vilket fall avsedda för hårt bruk i sluten låda så det kanske är en fråga om hållbarhet.
Har även ett par linn 3 tums diskanter. Första generationens hårda domar som linn använde. En vit aluminiumdome så vitt jag kan se. Tog en bild av den som varit intryckt. Ja helt inverterad var den nästan efter att jag låtit den stå framme till alla klåfingrars förtret (tydligen). Jag hade just låtit göra en (framgpnsrik!) avgjutning av frontplattan för att senare kunna göra basen till en waveguide.. Den överlevde all gips, mina syskonbarn och alla andra faror men sen var det nån som varit där och tryck in domen iaf..
Så jag slängde alla avgjutningar och avskrev projektet. Efter lite distans tog jag i dagarna och formade ut domen med baksidan av en mejsel. Nu ser den ju nästan ut som den gjorde innan och känns rätt styv. Frågar är bara om den är det också.. Lite jämförande mätningar kan komma att presenteras.
Sist tänkte jag visa en modd av en känd diskant. Kanske inte den vackraste och helt ovetenskaplig. Fs borde ha sänkts men jag vet inte. En mätning kanske kan avgöra det hela. De har dock aldrig varit intryckta

Kan säga det om bilderna också att det inte är läge att ta närbilder med en Finepix A350.. Bilden av polstycket är en bra bild på hur dålig fokus det blir när man är närmare än en halvmeter. Sista bilden ser också inte helt fin ut. Kom dock på tanken att fota genom ett förstoringsglas. Funkar rätt bra ibland. Dock får man lite reflexer i glaset på en del bilder.
Tyvär kom jag på förstoringsglaset efter att jag monterat mittplupparna..
Casco kontaktlim användes. Tog inte bort allt klet som satt efter de gamla plupparna. Nån konstig gummimassa som helt enkelt inte skulle kommit av utan att jag blivit tokig och till sist kört kniven genom membranet. Efter en uppmjukning med aceton bet geggan rätt bra i pluppen så jag tillförde bara mer kontaktlim. Förhoppningsvis sitter det.