Rummet är långsmalt 6,5x3,5m. Ena långsidan är yttervägg i betong och 6,5m lång, den andra långsidan är bara 3,5m, består av gips och har en 1,5m öppning på varje sida (1,5+1,5+3,5=6,5m). Den vänstra öppningen går mot köket och den högra mot hallen. Vänster kortvägg består mest av fönster och balkongdörr. Höger kortvägg är av gips.
Jag ska försöka redogöra för vad jag vet, tror och hur jag resonerar. Jag tar tacksamt emot råd och tips.
Detta tror jag:
Jag bör placera soffan med ryggen mot (men en liten bit ur från) den kortare långväggen (som är av gips). Högtalarna bör placeras vid den andra långväggen (den av betong). Detta tror jag dels ger basen lite stöd och dels minskar reflektionerna av låga frekvenser bakom lyssningsposition (eftersom gipsväggen reflekterar mindre än betongväggen).
Är detta rätt resonerat så långt?
Om inte, vad är fel?
Nu till det eventuella problemet. Min kära sambo har redan "bestämt" att soffan ska stå med ryggen mot den längre långväggen (den av betong) och då måste högtalarna stå vid den kortare långväggen (av gips). Argumentet är att man när man kommer in i vardagsrummet ska se en jä..a bauta tavla hängande på väggen bakom soffan. Jag kanske inte ens behöver nämna att mina försök till argument för bättre ljud inte riktigt gick hem...

Vad är det egentligen med det kvinnliga släktet och deras fablesse för att göra entré...? Jag menar, det är ju inte direkt buckingham palace vi snackar om utan en 4:a på 99kvm...
Nåväl, det jag då tror kommer att hända (förutom att man ser den där jä..a tavlan när man kommer in i rummet

Jag tror också att reflexerna bakom soffan kommer att bli kraftigare då ljudet studsar mot betong istället för gips. Stämmer detta?
Nu kanske det ändå finns en lösning, i alla fall något som kan funka. Lägenheten är ett nybygge och vi har möjlighet att från börja få den kortare långväggen (av gips) förstärkt. Detta för att man ska kunna hänga upp en platt tv på den. Jag vet ännu inte vad denna förstärkning består av (ska kolla med byggföretaget). Det kanske bara är ytterligare en gipsskiva utanpå den ursprungliga samt tätare reglar. Om det är så, räcker det för att ge högtalarna tillräckligt stöd i basen eller krävs det kraftigare förstärkning? För att slippa reflexerna från betongväggen bakom soffan, räcker det med att stoppa in absorbenter bakom bautatavlan eller gör det för lite skillnad?
Förutom detta så borde det faktum att det är två stora öppningar på var sida om den kortare långväggen påverka ljudet. Men vilket är att föredra, eller vilket är minst dåligt, att dessa öppningar är på varsinn sida om högtalarna eller att högtalarna spelar rakt in i öppningarna från den motstående väggen?
Jag är tacksam för all hjälp jag kan få, inklusive bra argument mot sambon