Lång eller kortslagig högtalare?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Helmut

Lång eller kortslagig högtalare?

Inläggav Helmut » 2008-01-30 01:21

Finns det några regler för vilka proportioner man skall ha på en högtalarlåda eller är det viktigaste att volymen på lådan stämmer med beräkningarna. I min ungdom var högtalarna breda för att ge en hög imp faktor men något senare skulle lådorna vara höga och smala för att undvika reflexer.
Dagen långslagiga subwoofers är utrustade med en rejäl gummikant och jag har en känsla av att ytan på gummikanten är lika stor som membranet. Eftersom kanten är mjuk får jag en obehaglig känsla av att kanten kommer att svänga i otakt och dessutom kommer att deformeras allt eftersom trycket i lådan varierar. Eller har jag gjort ett tankefel i mina teorier om gummikanten? Är det bättre att välja ett element som passar i en större låda?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-01-30 10:00

det viktigaste är nog att lådan stämmer funktionsmässigt oavsett lådform, det finns nog inga superideala proportioner - eller, om vinsten med sådana hade varit vida överlägsna alla andra proportioner så skulle nog alla lådor se likadana ut

There is no substitute for cubic inches!
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-01-30 10:04

angående feta upphängningar, att kanten spelar "urfas" är nog mest bekymmer med element med stor bandbredd, vid låga frekvenser är våglängderna så stora att eventuell "gummikantsdistorsion" ligger mycket lågt i nivå
Bikinitider

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-01-30 11:00

allt handlar väl om hur mycket luft som kan pumpas. en hälften så stor bas som slår dubbelt så långt pumpar lika mycket luft som en dubbelt så stor som slår hälften så långt.

Men sen finns det ju andra begränsningar. det kan vara svårare att få den långslagiga att spela med lite disto då talspolen vandrar mer. luften i lådan får utstå större kompression osv..
jag tror att det är praxis att räkna halva upphängningen som en "del av membranet" på de med kraftig kant. men såna tumregler kanske man inte bör lyssna för hårt på.

samtidigt finns det jättemånga som svär dyrt och heligt på att det inte går att ersätta stora element i stora lådor. kanske är det pga att de ger mindre dist?

själv tror jag en kobination av stor membranyta och redig slaglängd är att föredra.

vad gäller lådan självt bör den ju passa elementet. men väldigt små lådor i förhållande till elementets pumpförmåga ska man nog akta sig för
Mvh
Magnus

Återgå till DIY-forum