Horn för Ljudbäfvern

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Horn för Ljudbäfvern

Inläggav soundbrigade » 2008-02-11 21:51

Precis när jag beställt material till den här:

Bild

Skickar Sonido (http://www.sonido.hu) den här ritningen på ett nyare och bättre horn men det får väl bli se då.

Bild

Vill prova en högtalare med icke oansenlig verkningsgrad.

Fråga till publikum inna jag går vidare: Vad betyder "Spread the wool equally in the chamber!". Vilket är kammaren?
Senast redigerad av soundbrigade 2008-02-12 00:02, redigerad totalt 1 gång.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

MacBruce

Re: Horn för Ljudbäfvern

Inläggav MacBruce » 2008-02-11 21:55

soundbrigade skrev:
Vill prova en högtalare med icke oansenlig verkningsgrad.

Fråga till publikum inna jag går vidare: Vad betyder "Spread the wool equally in the chamber!". Vilket är kammaren?

Det är väl utrymmet bakom elementet. (Du får det att rycka i den gamla hornsnickartarmen, som jag trodde var för evigt avsomnad... :wink: )
--

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-02-11 22:21

Jag har aldrig byggt horn - bara pipor men aldrig horn.
Elementet, vilket jag säkert har nämn här på faktiskt förut, är ett 144mm bredbandselement från ungerska Sonido:
http://www.sonido.hu/adat_pdf/sfr/sfr144-8.pdf
Jag vet inte om det är det mest optimala element, men jag vill inte riktigt bygga med samma element som alla andra (TB 3" eller Fostex).
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2008-02-11 22:40

soundbrigade skrev:Jag har aldrig byggt horn - bara pipor men aldrig horn.
Elementet, vilket jag säkert har nämn här på faktiskt förut, är ett 144mm bredbandselement från ungerska Sonido:
Jag vet inte om det är det mest optimala element, men jag vill inte riktigt bygga med samma element som alla andra (TB 3" eller Fostex).

Som alltid nu för tiden får jag börja med "det var ju ett tag sedan, men..."

Den lilla kaviteten bakom elementet kopplar bort hornet vid högre frekvenser. Frågan är, hur väl detta och hornet spelar ihop med ett annat element än vad högtalaren är designad för?
--

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-02-11 23:17

Hornet är för detta element.
Elementet valdes för att det var udda och lagom exotiskt (ungerskt) och kostade ett bra pris.
Hornet är lagom litet också. Fullt medveten om att jag inte dar djupbas men väl lite tryck.

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2008-02-12 00:00

soundbrigade skrev:Hornet är för detta element.

Ah, då missuppfattade jag. Skall bli kul att se resultatet.
--

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-02-12 00:04

Kolla Sonido's hemsida - där finns både elementet och ritning det första hornet. Tyvärr är den sidor bara på ungerska men lite pennstreck och ett och annat Vas och Qms är universellt.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-02-12 00:05

Hur mycket bättre på en skala skall det nya hornet vara då?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-02-12 00:14

paa skrev:Hur mycket bättre på en skala skall det nya hornet vara då?

Så här mycket bättre:
It is an earlier version which also works but the current is better.
.

Jag har MDF för skapligt mycket pengar i barnvagnsrummet så jag slänger inte det och satsar på version 2. Jag ska försöka få till de här innan DIY-träffen i Gbg och sedan snappa upp vad folk tycker.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-02-12 00:28

OK, jag tyder det som några pinnhål upp skalan, men inte så hemskt mycket ändå, i förhållande till det perfekta ljudet.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-02-12 09:20

Jag förväntar mig inget "perfekt" ljud utan mer en högtalare bättre anpassad till mina småförstärkare.
Ikväll ska jag börja fräsa och limma ... :)

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2008-02-12 12:41

Glöm inte att ta bilder, bäverskrutt! :)
Back in black!

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-02-12 12:44

Rookie skrev:Glöm inte att ta bilder, bäverskrutt! :)

HÄLVÄTTÄS DJÄVLAR. Det säger du nu när jag redan byggt dem, testat dem och sålt dem ....

Självklart Rookie-mannen.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-02-12 13:30

Michael från Vargön hjälpte mig att släpa in 6 ton (kanske inte så mycket) MDF-skivor hit in:
Bild

Bagageremmar är guds gåva till mänskligheten:
Bild

Stora flaken är sidorna,, låmga smala baffeln och de andra snuttarna ska sitta på insidan, topp, botten och bak. En låda:

Bild

Användarvisningsbild
snillet

Inläggav snillet » 2008-02-12 13:38

Mmmmm, minns mina Fostex Fp203 bestyckade horn *kärlek*
Tekniknörd
Samlar på högtalare
Besiktigar hissar
Å sådär.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-02-13 09:46

Var inte på hugget igår. Snuvan hade satt sig i värmecentralen och jag hade börjat få feber.
Till råga på allt hade Byggcenetr sågat ett par bitar i fel mått. Sidorna var 10cm för långa och en innerdel var 3 cm för kort - GRRRRRRRRRR! :evil:
Hade inte lust att hyvla på mina stolar utan limmade ihop det jag kunde, alltså baffel, topp, botten och bakstycke. Detta paket, tillsammans med hornets innerdelar limmas ihop med sidorna nästa tisdag.
Bild

Sedan lossnade fräsen när jag fräste ur för elementen, och sedan var den förstörd :evil: :evil: :evil: - hur jag ska få ut hålen sedan vet jag inte riktigt men jag har en idé ...

Bild

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-02-13 09:49

Jag limmar med PU-lim för att dels få den extra styrkan, dels fylla alla spalter ordentligt.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-02-14 15:10

Undrade om man behövde en frekvenskompenserande länk till elementet men fick det här glada beskedet:

There is absolutely no need for any networks curing the impedance. The impedance is pretty much linear and within a common and reasonable
range. However, uo will hear it by yourself )).

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-02-14 15:55

Däremot kan man ju tänka sig att det vore trevligt med ett litet baffelstegskorrigerande filter :)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-02-14 16:15

Kaffekoppen skrev:Däremot kan man ju tänka sig att det vore trevligt med ett litet baffelstegskorrigerande filter :)

Kanske det kanske. Men sen. Viktigast är att bli klar så jag kan ha med dem till Göteborg.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-02-20 12:18

I kläm:

Bild

PU-lim är guds gåva till människan. Fäster bra och skummar upp och fyllar alla spalter man råkat skapa.
Ska fräsa ur hålet för elementet nästa gång - om en vecka.
Då har jag förhoppningsvis fått inte stålar och kan skicka ner för frakten. Sonido glömde notera det på prislappen....

Ed. Sonido har skickat elementet och förväntar sig att jag skcikar pengar för frakten separat. Jag får inte glömma, meddelar de mig. Kanonfirma!

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-02-23 17:13

Sonido hade sedemera identifierat mig som "Magnus" vilken tydligen är känd både här och där och tyckte jag skulle skita i att betala frakten - jag betalade ändå. Det här kan ju bli stort .... med Sonido menar jag. 8)

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2008-02-23 17:33

Konstruktionerna har olika storlek på kammaren bakom elementet, den ena är mindre än den andra. Jag skulle nog bygga den som har en större kammare, för att sedan fylla den med absortionsmaterial alternativt något som minskar volymen (ex vis vatten fyllda plastpåsar. Allt detta för att försöka få elementets resonansfrekvens, monterat i hornet att överensstämma med den utvidgningsfrekvens som hornet är tänkt att ha.

Konstruktionen ser dessutom ut ha vara rätt lämpligt utformad för att du skall få ett trihedralt horn om du placerar ditt bygge upp och ner (med mynningen nedåt) i ett hörn så att du låter väggar och golv bilda en ytterligare förlängning på din konstruktion. Det medför dock att högtalarelementet hamnar nere vid golvet i ditt fall, kanske inte gör så mycket eller så inbjuder det till en ny lyssningsposition.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-02-23 18:56

Sonido antydde att design #2 var "bättre" men att #1 inte var dålig. Jag hade bara #1 när jag beställde MDF och #2 kom lite oväntat. Jag hade dessutom kunnat fixa 2:an eftersom sidorna var 10cm för långa.

I övrigt valdes det här hornet för att ritning fanns och Sonido valdes av ren nyfikenhet även om jag nu noterar en del positiv kritik, där många tycket att Sonido slår både Jordan och Fostex på fingrarna vad gäller ljudkvalitet och pris.

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2008-02-23 20:25

soundbrigade skrev:Sonido hade sedemera identifierat mig som "Magnus" vilken tydligen är känd både här och där och tyckte jag skulle skita i att betala frakten - jag betalade ändå. Det här kan ju bli stort .... med Sonido menar jag. 8)

Fasen, man kanske skulle byta förnamn...
Om det nu ger dylika fördelar att heta Magnus 8O :wink:

Allvarligt, hoppas att det blir bra och att du hinner.
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-02-23 20:35

Jag tror det är sista kursdag för våren på tisdag. Får bygga låda#2 hemma - limma (PU-lim) och skruva (URRRRRRRK!).
Måste ta med lite träpinnar och såga lite snett bara.

Kommer du till Göteborgs-DIY:et?

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2008-02-23 20:46

Jomenvisst kommer jag, om man bara får utan att ha med något eget så.
Är det bestämt när och var?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-02-23 21:19

Det finns ut ställare och be sökare - alla lika väl komna. Inget är be stämt när var och hur.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-02-25 12:20

Det tog nära en vecka för pengarna att ta sig den elektriniska vägen ner till Budapest och ett par dar för elementen att ta sig hit till lilla Vänersborg (undras om parisarna skulle kunna tänka sig att kalla Paris för Lilla Vänersborg??)

Lådan innehöll två bredbandselement (med fasplugg i svarvad bok 8) ), två anslutningsdosor, lite dämpull och skruvar och bultar för att fästa högtalarna - det har jag aldrig upplevt förr (mina Allegro-satser var ett undantag).

BILDER:

Bild

Bild

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2008-02-25 14:25

Vore intressant med lite mera exakta prisuppgifter, glädjen i detta bygge smittar av sig...

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-02-25 15:12

landa skrev:Vore intressant med lite mera exakta prisuppgifter, glädjen i detta bygge smittar av sig...

Två styck element 142 Euro + 44 Euro i frakt. (i svenska runt 1750 kr)

Då får man element + anslutningsdosa (vad säger man??) + en påse ull + skruvar och ritning till horn.

Jag hade grejjerna på några dagar - skitsmidigt. Gruppköp kanske?! :)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-02-27 19:37

Måste slänga upp närbild på faspluggen:

Bild

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2008-02-27 20:07

soundbrigade skrev:Måste slänga upp närbild på faspluggen:

Som Döderhultar'n sa om flygning: "Det ger nästan en ekivok känsla." :)
--

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-02-27 20:13

MacBruce skrev:
soundbrigade skrev:Måste slänga upp närbild på faspluggen:

Som Döderhultar'n sa om flygning: "Det ger nästan en ekivok känsla." :)
--

Kan du peka ut faspluggen i din .... högtalare? :D

Jag har en låda "nästan" klar. Hade inget frässtål så jag kunde ta ur hålet i baffeln.
Låda #2 snor jag ihop hemma. Köpte skruv så jag kan dra ihop den riktigt - har inga skuvtvingar.

Samtidigt har en påse komponenter till delningsfilter landat. Det är till en o-ortodox 2-vägare. Beskrivning kommer. För den som är otålig: Läs AudioXpress Sep, Oct, Nov 2003.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-02-27 20:42

Den ser ut som en fästing. 8O

Edit: ...i arslet, tillade min hustru. :P
Senast redigerad av KarlXII 2008-02-27 20:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-02-27 20:45

KarlXII skrev:Den ser ut som en fästing. 8O

Som citadell tycker jag .... åhå jaha ... oj ... :oops: ... tyckte du skrivit fästning ... :oops: .

De som kommer till DIY-träffen i Göteborg, eller ämnar besöka Huggbävern i hans bäverstuga (3:e våningen) kan få beundra elementen. Elemenetet är bara 5 1/4" så pluggen är ganska liten men det ser skönt ut ändå.

Användarvisningsbild
snubber

Inläggav snubber » 2008-02-27 21:49

Knacka bort faspluggen och tryck dit ett ECL82, då får du en aktiv högtalare med "integral drive". :roll: :wink:

Jag funderade mer på en 805:a ....
Leif

"man lär så länge man har elever"

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-02-28 00:04

KarlXII skrev:Den ser ut som en fästing. 8O

Edit: ...i arslet, tillade min hustru. :P

Nu har hon fått upp ögonen för faspluggar och börjar trakassera mig för att mina högtalare påminner om Madonnas trattbehå. Fan också. :x

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-02-28 01:24

soundbrigade skrev:Jag har aldrig byggt horn - bara pipor men aldrig horn.

Kul projekt. Berätta gärna hur de låter när de låter.
Hojta till om du behöver få något översatt från ungerska.
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-02-28 09:14

Moment-23 skrev:Jag vet inte om det är det mest optimala element, men jag vill inte riktigt bygga med samma element som alla andra (TB 3" eller Fostex).

Kul projekt. Berätta gärna hur de låter när de låter.
Hojta till om du behöver få något översatt från ungerska.[/quote]
Tack mannen med den underbara nicken. Det har varit lite jobbigt att hitta runt på Sonidos hemsida men TS-parametrarna är universella tydligen och Istvan Varga på Sonido fixar bra engelska.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2008-02-28 16:39

soundbrigade skrev:
Kaffekoppen skrev:Däremot kan man ju tänka sig att det vore trevligt med ett litet baffelstegskorrigerande filter :)

Kanske det kanske. Men sen. Viktigast är att bli klar så jag kan ha med dem till Göteborg.
Jag skulle föreslå ett lågnivåfilter till den. Så man slipper bränna en del av den fina känsligheten. Det är ju perfekt för en sådan högtalare.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-20 18:30

Det blev en Kaffekoppare - alltså slutbygget på DIY-träffen i Göteborg. Lödde in och bultade fast elementen i sista minuten på Svartedalsskolan och kunde för första gången lyssna på hornen "på riktigt".
Lådorna var hoplimmade, grundade och spacklade 1:a gången samt grovt putsade (och fortfarande dammiga).
Omständigheterrna gjorde att det tog ett tag tills möjlighet fanns att lyssna på dem DIY-träffen i Göteborg i lördags men då lyssnades det desto intensivare.
Jag tycker, och tror många andra tyckte att de lät "bra". De gick bra högt upp i frekvens och basen fanns där även om den inte var avgrundsdjup. Känsligheten var mycket god - det gick att spela dem med en 0,75W rörförstärkare (Darling).

Kan lämna lite info för intresserade:
Ett par högtalare med frakt går löst på 180 Euro ungefär. Jag har begärt in en offert på 5 par, om det skulle bli aktuellt med gruppköp.

Användarvisningsbild
Kludden

Inläggav Kludden » 2008-04-20 19:00

Hej!
Jag blev förvånad att de lät så bra. liten förstärkare och inte inspelade.
Rapportera hur de låter efter ett tag. Angående gruppköp så räkna med att jag tar ett par.
Mvh
Per

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-04-20 19:41

Jag kom aldrig mig för att lyssna på dem. Får man dyka över ngn afton, herr Hugg Bäfver?
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-20 20:17

Vee-Eight skrev:Jag kom aldrig mig för att lyssna på dem. Får man dyka över ngn afton, herr Hugg Bäfver?

Men snälla Vee Eight, du vet ju att du är så välkommen på negerkaffe med negerbollar. Mattias aka Hummern ska hjälpa mig att lacka dem i veckan, så det tar nån vecka innan de är hemma igen.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-20 21:09

soundbrigade skrev:
Vee-Eight skrev:Jag kom aldrig mig för att lyssna på dem. Får man dyka över ngn afton, herr Hugg Bäfver?

Men snälla Vee Eight, du vet ju att du är så välkommen på negerkaffe med negerbollar. Mattias aka Hummern ska hjälpa mig att lacka dem i veckan, så det tar nån vecka innan de är hemma igen.

Lacka högtalarna, inte negerbol ... blattebollarna menar jag.

Användarvisningsbild
karneolen
Skrot-Nisse

Inläggav karneolen » 2008-04-20 22:34

Jag hänger på med Simon när du får hem dem om det är okej, de verkar
intressanta dessa horn. Skicka ett PM när de är hemma igen :)
... Gott kaffe é kallare än varmt, och då helst i stora kvantiteter ...
(- : | Uppväxt med OD-11:or | : -)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-20 22:36

karneolen skrev:Jag hänger på med Simon när du får hem dem om det är okej, de verkar
intressanta dessa horn. Skicka ett PM när de är hemma igen :)

Jupp!

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-23 11:04

Jag fick kurvor, scheman till diverse hornkonstruktioner och massa beskrivningar av Sonidos högtalare - ska sortera lite och lägga upp.
Där fanns bl a beskrivning av Aion:

Bild

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-23 20:41

Vill citera Sonidos Istvan Varga:

Dear Magnus,

Tangbands are good indeed. However, as you`ve mentioned, smallish. As a general rule you never get a big sound out of a (too) small configuration. The SFR-144`s are somewhat an exeption (but of course!))
We believe that SFR-178`s are our most well balanced speakers in terms of sound and detail. And on the opposing side the SFR-200`s have the biggest "big sound" coming out of them and they have that "singing voice" to them.
They`re real performers too with huge dynamics and dramatic effect but bit less on detail.
People like it`s sound the most (don`t know why... think a nice overall balance is much better)

Fostexes are not that great, they struggle with significant colorations in the mids which are pretty unpleasing to the ear.
That`s why they are tyring. However, they`re still way ahead of Lowthers both in quality and sound (AND price)

Our recommended plan for the SFR-144 Back-Loaded Horn Cab is attached.
However, as for the looks you will have to use your own creativity I guess. It`s DIY afterall and that`s the sake of it!

Regards,

Zoltan Varga
Sonido

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-23 20:42

Now we`re really happy that you`ve managed to do our cabs.Hope that they
really convinced you now.
Well, regarding the bass ... you`re right. There is no excessive bass
performance for sure. The SFR-144 `s are for smaller rooms and mainly
they sing with classical music. For example if you put the SFR-200`s in
a smaller room you could just go crazy of the amount of the bass in a
matter of minutes .... where the SFR-144 will perform evenly. Size
matters you know. You can work wonders up to a point and get great bass
out of smaller speakers with magic, but the voodoo ends at one pont
where physics comes in.

For music of the likes of Infected Mushroom you would definitely need
something bigger (and a bigger room as well). However, for such type of
music (electro) fullranges are not really a must or better said they
won`t shine and blister that much with it. Of course the SFR-178 will
provide lightning fast, precise and credible drums and the SFR-200`s
would add some of that "real live prformance" kind of feel with more
dynamics and "aura" to the performnce (they are our most "open" sounding
things while SFR-178`s are our personal all round favorites because of
their nice balance). Still we woudld say that altough the SFR-s are
overall performers, they are much more well suited for natural
instruments of Jazz/Rock and Classical music where the integrity of voice
is more considered.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-23 20:43

MIA transformers for 20 bucks? Are you sure?
Well, I wanted to mention is that our speakers sing with tube amps.
Preferably low wattage and high end. Some higher wattage amps don`t
really bear the speakers at low volume settings as they cannot open up.
You know that is the drawback of having LOUD speakers with lots of dB-s.

The likes of Pass designs are also very well suited (Class A operation)
They provide a very warm and lively sound. Unfortunately Sonido`s are
pretty unforgiving. If you put a harsh element anywhere in the chain it
will show. A scratchy D/A or a lower class amp and you got it. Straight
into the ears. Same thing with errors on recordings. The SFR144 among
all has the the most detailed response. Has that sort of almost "picky"
quality. There`s a litte demon sitting in there on hungarian paprika who
picks up every note, every nuance and analyzes it for errors and only
after lets it go. It really needs its 350 hours of listening time to
break in...
The 178 is much "wiser" than its little brother. And the 200 just covers
up every mistake with voice of content. Like, "look, there are errors but
I`ve still got something to say." But of course you can still hear
everything, it`s just that it concentrates on something else. He is the
Gofather who has alredy heard and seen lots of stuff and accepts
everything as it is and passes it to you in a wise manner. Sort of like
"Life is good, don`t worry".

Ok. once again gone too far...
We are really happy that support us so well. We cannot translate our
gratitude for what you have done for us so far.
There is nothing against group buys and we`re looking forward to it.

And P.S. I`m a guitar player myself (altought not influenced by the
Classico/Italian style but rather by the same place where the
transformers are) anyway, you managed to make me pretty curious about
that CD now.
Definitely would like to give a listen.

Regards,

Zoltan

Användarvisningsbild
Kludden

Inläggav Kludden » 2008-04-24 11:06

Hej Bävern!
Läser man vad soltan har skrivit har du många timmar kvar att lyssna på hornen innan de är inspelade. Undrar var det slutar när de lät så bra i Gbg.
Mvh
Per

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-24 12:22

Det undrar jag med... :)

Jag gillar nog att det är lite botten, men viktigare är som sgat att det låter bra för övrigt. Högtalare med uschla mellan- och diskantregister kan ju ha hur djup bas som helst; inget blir bättre för det.

Användarvisningsbild
Kludden

Inläggav Kludden » 2008-04-24 13:04

Hej!
Bas går alltid att fixa med någon sub eller dylikt, Jag tycker nog att det är viktigare med ett rent och luftigt ljud än med lågbas när jag lyssnar på musik. Basen finns där oftast om inte, så ialla fall en antydan.
Men när det kommer till hembion är det Petters horn som gäller då huset skall skaka och rysta vid diverse ljud.
Mvh
Per

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-24 13:10

Hade jag haft pengar, tid (nåja) ork, energi och lite djävla engagemang hade jag byggt Aion-hornen - bilden strax ovanför. Tror det går betydligt djupare. Det är dessutom snyggt men WAF-faktorn är ändå låg.
Det hornet är 1800 mm högt; funkar det men en takhöjd på 2500 mm?

Ericson

Inläggav Ericson » 2008-04-24 19:50

Kul tråd!
Vore kul att lyssna, men Östersund är låååååångt bort...
Aion är skitsnygg!
Har själv ett par Fostex Everest på vinden nånstans (när vi nu snackade höga högtalare med bredbandare).

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-24 19:55

Ericson: Lite idéer om vad man kan förvänta sig får du om du läser Istvans meddelanden. han är visserligen partisk men ändå.
Jag har inte lyssnat på dem inspelade; så långt har vi inte kommit, men det vi hört lovar gott.
Och visst Aion vore ett härligt projekt att sätta tänderna i.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-04-26 14:51

Apropå hornhögtalare, så hittade jag denna tråd på norska www.hificentralen.no

Bild

Bild

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-26 16:13

Nu är ju detta ett HORN inte en PIPA ....

Men i det här fallet är det vackrare ju större ... :D

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-04-26 16:18

soundbrigade skrev:Nu är ju detta ett HORN inte en PIPA ....

Men i det här fallet är det vackrare ju större ... :D

Jaha! Vad är skillnaden?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-26 16:36

Pipan är ekvivalent med en orgelpipa - den stäms av med halva eller kvartar av våglängden. Sedan görs den gradvis bredar i öppningen för att klara fler frekvenser.
Hornet är en sorts impedansanpassare som ökar elemenetets verkningsgrad - tänk megafon.

Lite grovt.

Det är två skilda principer, även om de delvis överlappar, men det gör ju TL och BR med.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-08-08 18:57

Hummern ringde häromdagen och undrade om jag ville ha hem lådorna. De har liskom varit hos honom för att få lite färgklickar på sig. Visst, säger jag. Kom bara! Och den gode Hummer-mannen väntar med sin ultra-renoverade Fjord Fjokus på gården.

Bild

Sedan åker vi hem till han (som dagens bedagade ungdom säger) och lassar in ett par Rättvisk-färgade lådor:

Bild

Åsså har jag dem äntligen hemma. De ska bara få härda färdigt (4 lager topplack):
Bild

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-08-08 18:58

Kaffemannen ville se lite klåsapps på sprutjobbet:

Bild

Bild

Ed. Jag tror man kan ha ihjäl sig när man jobbar med MDF men skarvarna kommer alltid att synas oavsett hur man gör. Från hell-vetten rapporteras att fan han själv (se nedan) skriver på vilka "skänk-din-själ-till-mig-kontrakt" som helst utom de där han krävs att fixa skarvlösa MDF-lådor till högtalare.

Bild
Senast redigerad av soundbrigade 2008-08-08 19:02, redigerad totalt 1 gång.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-08-08 18:59

I med elementet och ge oss en närbild :)

Snygg färg!!

Edit: Du hann precis göra det..närbild ialalfall :)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-08-08 19:06

Jaja, ta det lugnt. Hustrun behöver hjälp med nylonstrumporna (jag fyllde jämt i onsdags och får min föllelsedagspresnt ikväll .... :P )

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2008-08-08 19:11

:mrgreen:
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2008-08-08 19:34

Grattis bävern! Skitsnygga högtalare! :D Jag blev lite avis...
Back in black!

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-08-08 19:37

Det krävs en Hummer för att fixa sådant här! Tack mattias för fint jobb!

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2008-08-08 20:32

De vart stiliga. Grattis i efterskott!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-08-08 20:35

Grattis mannen!

Det finns lite födelsedagsgrappa i en glas här när det passar :)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-08-08 20:39

Jag är där om 3 timmar .... (inte)

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2008-08-09 00:27

soundbrigade skrev:Kaffemannen ville se lite klåsapps på sprutjobbet:
Bild

Ed. Jag tror man kan ha ihjäl sig när man jobbar med MDF men skarvarna kommer alltid att synas oavsett hur man gör. Från hell-vetten rapporteras att fan han själv (se nedan) skriver på vilka "skänk-din-själ-till-mig-kontrakt" som helst utom de där han krävs att fixa skarvlösa MDF-lådor till högtalare.

Det där trollar du lätt bort med lite Rättviks-kurbits.
--

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-08-09 04:16

MacBruce skrev:Det där trollar du lätt bort med lite Rättviks-kurbits.
--
Vad är det för något?

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-08-09 06:49

Kaffekoppen skrev:
--
Vad är det för något?

Bild

Dekorationsmålning med blomstermotiv från Dalarna.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-08-09 08:37

Anslutningssladdarna ska lödas varför jag bara lagt i elementet:

Bild

Användarvisningsbild
snubber

Inläggav snubber » 2008-08-09 09:20

Jamen ??? du kan väl inte löda elementet liggandes ... ??? då kommer tennet att kristallisera sig i fel riktning mot jordmagnetfältet!!!

Det inser du säkert att fel riktning i det kristalina tennet leder ofelbart till mindre välljud! Så här gäller att löda elementet från insidan i lådan!!

Man kan så klart använda lämpliga lödfria kontakter, men detta må räknas som fusk ... :wink:
Leif

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2008-08-09 10:47

Tenn med bly ger också bättre ljud har jag hört. På något sätt så hjälper det att ha lödtennsrullen stående på högtalaren efteråt, speciellt på din typ av högtalare. En sorts shakti, sägs det. Har inte provat själv.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-08-09 10:49

soundbrigade skrev:Ed. Jag tror man kan ha ihjäl sig när man jobbar med MDF men skarvarna kommer alltid att synas oavsett hur man gör. Från hell-vetten rapporteras att fan han själv (se nedan) skriver på vilka "skänk-din-själ-till-mig-kontrakt" som helst utom de där han krävs att fixa skarvlösa MDF-lådor till högtalare.

Därför ser man till att ha en hel baffel och skravarna på sidan? :wink:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
karneolen
Skrot-Nisse

Inläggav karneolen » 2008-08-09 12:00

Huggis de bävris, helschyst färg ser kanon fina ut. Tror du Mattias åtar sig mer jobb?
... Gott kaffe é kallare än varmt, och då helst i stora kvantiteter ...
(- : | Uppväxt med OD-11:or | : -)

Användarvisningsbild
hummern

Inläggav hummern » 2008-08-09 12:14

Nattlorden skrev:
soundbrigade skrev:Ed. Jag tror man kan ha ihjäl sig när man jobbar med MDF men skarvarna kommer alltid att synas oavsett hur man gör. Från hell-vetten rapporteras att fan han själv (se nedan) skriver på vilka "skänk-din-själ-till-mig-kontrakt" som helst utom de där han krävs att fixa skarvlösa MDF-lådor till högtalare.

Det skulle ju helt klart vara att föredra ,måla mdf är en ny erfarenhet och visst skarvarna är ett kapitel för sig det var tvunget att helspacklas för attans vad färgen sögs in men trots flitig spackling lyftes alla skarvar fram när färgen kom på,nja skarvarna går nog att få bort spackla ,slipa spackla,slipa måla spackla,slipa ,slipa lite till

Användarvisningsbild
hummern

Inläggav hummern » 2008-08-09 12:28

karneolen skrev:Huggis de bävris, helschyst färg ser kanon fina ut. Tror du Mattias åtar sig mer jobb?

Håller med om kulören klart schyst val av bävermannen .Skulle inte tro att det blir något mer lackjobb då jag inte har tillgång till lackbox garaget och grannar tål nog inte mer rökdimma.Du såg inte något röttrökmåln hos dig vi bor ju i samma lilla håla ha ha .Nu är det ju ochså snart hummer fiske då drar hummermannen till väst

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2008-08-09 13:02

Vee-Eight skrev:
Kaffekoppen skrev:
--
Vad är det för något?

Bild

Dekorationsmålning med blomstermotiv från Dalarna.

Precis: http://sv.wikipedia.org/wiki/Kurbits
--

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-08-09 13:25

hummern skrev:
karneolen skrev:Huggis de bävris, helschyst färg ser kanon fina ut. Tror du Mattias åtar sig mer jobb?

Håller med om kulören klart schyst val av bävermannen .Skulle inte tro att det blir något mer lackjobb då jag inte har tillgång till lackbox garaget och grannar tål nog inte mer rökdimma.Du såg inte något röttrökmåln hos dig vi bor ju i samma lilla håla ha ha .Nu är det ju ochså snart hummer fiske då drar hummermannen till väst

Men du kanske ska måla HELA garagedörren rättviksröd innan du drar ... :wink:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-08-09 14:50

hummern skrev:Det skulle ju helt klart vara att föredra ,måla mdf är en ny erfarenhet och visst skarvarna är ett kapitel för sig det var tvunget att helspacklas för attans vad färgen sögs in men trots flitig spackling lyftes alla skarvar fram när färgen kom på,nja skarvarna går nog att få bort spackla ,slipa spackla,slipa måla spackla,slipa ,slipa lite till

Ja, det har varit min modell förut. Hoppas på mindre av den varan nu när jag lärt mig att det krävs 2-komponentsspackel för att inte spacklet skall krympa när färg kommer på.

Får se vad som händer med mitt projekt där jag skall spruta vitt... troligen blir det tjockt lager med grundfärg, slipning, spackling, mer grundfärg, slipning, slutfärg, slipning, slutfärg och sedan ger jag upp och skiter i skarvarna :lol:

Användarvisningsbild
hummern

Inläggav hummern » 2008-08-09 14:55

magnus skrev
[Men du kanske ska måla HELA garagedörren rättviksröd innan du drar ... :wink:[/quote] Ja det skulle ju vara häftigt funderar på att också sätta in mina 6,5"sonido i porten vilken baffel det blir, kan ju bli problem vid regn
Senast redigerad av hummern 2008-08-09 15:02, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
hummern

Inläggav hummern » 2008-08-09 15:00

kaffekoppen skrev

[Ja, det har varit min modell förut. Hoppas på mindre av den varan nu när jag lärt mig att det krävs 2-komponentsspackel för att inte spacklet skall krympa när färg kommer på.

2 k användes, vanligt träspackel har ju också en tendens till att spricka

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-08-09 15:45

Kaffekoppen skrev:Ja, det har varit min modell förut. Hoppas på mindre av den varan nu när jag lärt mig att det krävs 2-komponentsspackel för att inte spacklet skall krympa när färg kommer på.

Det kommer inte att hjälpa!
MDF-skivorna krymper olika på tjockleken jämfört med längs/tvärs-riktningen vid luftfuktighetsförändringar så efter jul, senast, så kommer ändträytorna att synligt ligga på annan nivå än resten!
Numera pensionär.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-08-09 15:54

De lådor som jag gjorde för 8 år sedan har förtfarande inga synliga skarvar. Det är inte olösbart.

Kan hända att den kraftiga stagningen där det går 25x25mm ribbor limmade efter lådsidorna och är limmade mot ytorna hindrar rörelsen tillräckligt. Men det tog mycket underarbete innan det blev bra.

XTZ har ju 25mm MDF-lådor där det verkligen inte finns synbara skarvar. Hur och med vilken typ av lack de produceras i Kina vet jag inte.

Baslådorna har avfräsningar vid skarvarna som är fyllda med 2-komponents spackel den här gången vilket jag hoppas hjälper till.

I vilket fall som helst har jag ingea skarvar mot bakstycket (försänkt) och hel baffel.

Måste bara återigen berömma den riktigt fina färg som huggbävern har på sina alster :)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-08-09 16:08

Elementen på plats, och, Snubbern, om man lyssnar liggande kompenserar man för det horisontellt lödda lödtennet.

Bild

Bild

Bild

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-08-09 16:10

De där tas väl med till DIY-2009 hoppas jag :)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-08-09 16:13

Bara de får plats. Jag lär väl åka med Hummern och han har förhoppningsvis sina horn (en storlek större) klara då. Men jag förutsätter att du dyker upp här hemma nångång innan dess.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2008-08-09 16:19

Kanonfina!! Bra jobbat :)
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-08-09 16:46

Justa! Gillar speciellt S&M-quacktin med gagball. :D
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-08-09 17:11

Almen skrev:Justa! Gillar speciellt S&M-quacktin med gagball. :D

Det var väl det första du såg, va?! :wink:
Det är en special-quackti som dämpar oönskade missljud. 8)

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2008-08-09 17:14

Hifitidningen skriver: Med läder-ankan får man en fastare bas, ett öppnare och mer nyanserat mellanregister, och en mindre essig diskant :wink:

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-08-09 17:22

.. och med en ballgag tar man bort alla tredjetonsdistortioner. Jag funderade på att sätta en läderhuva på ankan men det gör ljudet FÖR transparent.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-08-09 17:26

Kaffekoppen skrev:XTZ har ju 25mm MDF-lådor där det verkligen inte finns synbara skarvar. Hur och med vilken typ av lack de produceras i Kina vet jag inte.

Har dom inte gerade sidor då?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2008-08-09 17:28

soundbrigade skrev:.. och med en ballgag tar man bort alla tredjetonsdistortioner. Jag funderade på att sätta en läderhuva på ankan men det gör ljudet FÖR transparent.

Äh! Det avhjälper du ju med "den rätta kabeln" :lol:

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-08-09 18:13

Funderade på det här: om man kör ett spår någon mm i skarvarna och fyller med ett lagom segt spackel, skulle det inte kunna bli bra?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-08-09 18:15

Mr Ekan gjorde ju istället markerade spår i skarvarna. Det blev snyggt.

Jag har till mina basmoduler gjort markerade spår som är fyllda med 2-komponentsspackel. Vi får se framåt vintern som paa nämner..

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2008-08-10 12:31

Med en sådan anka måste jag väl ha mina lederhosen på eller spelar det ingen roll? Tjusiga högtalare har du i alla fall. Hur låter det, för du har väl provspelat lite?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-08-10 13:02

Jag har lyssnat på Malenkie Tragedii, Natasha (Chesky Lab), Museo Rozenbach, Nine Horses och Tschizh&Co - rockigt, jazzigt, bluesigt. Allt lät riktigt trevligt.
Det finns lite bas i lådorna, vilket kanske beror på att konstruktionen inte är renodlad exponentilahorn utan lite TL, basreflex och pipa.

När jag spelade Tjakovskijs 1:a pianokonsert tyckte jag det lät lite grötigt på sina ställen, men jag kan ha fel.

Användarvisningsbild
Falken

Inläggav Falken » 2008-08-14 00:48

Det blev ju kanonsnygga, de e kul att ha något som ingen annan har .

Vad e det för typ av lack?
Det finns inga genvägar till det perfeka ljudet /Bruflos HIFI PS: Vad Har du för Dolby?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-08-14 07:33

Det är Flüggers lösningsmedelsbaserade snickerilack. Rättvik heter nyansen.

Användarvisningsbild
muddywaters

Inläggav muddywaters » 2008-08-14 08:20

Riktikt snygga! Grattis!

Användarvisningsbild
snubber

Inläggav snubber » 2008-08-14 09:28

soundbrigade skrev:Det är Flüggers lösningsmedelsbaserade snickerilack. Rättvik heter nyansen.

Jag trodde att det var "Engelskt rött" som SJ har på sina vagnar ... :wink:

Hade tänkt att föreslå att du målar fönster på hornen så ser de ut som stora modelltågsvagnar. :roll:

Men så kom jag ihåg att du rallade amerikanska tåg, och då passar det inte med svenska tågvagnar i vardagsrummet. :D

Men snyggt var det ändå.
Leif

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2008-08-14 10:23

Jo, de blev riktigt snygga!
(skrivet på en campingplats i just - Rättvik!)

\\sky

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-08-14 12:49

sky_eye skrev:Jo, de blev riktigt snygga!
(skrivet på en campingplats i just - Rättvik!)

\\sky

Då känner du igen färgen .... :wink:

Användarvisningsbild
DIRAVI

Inläggav DIRAVI » 2009-02-27 08:19

Nattlorden skrev:

Alternativt uppenbart synliga skarvar, 1.5mm försänkt baffel.
Saliga äro de träskalliga, ty de skola alldrig drunkna.

//Magnus

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2009-02-28 06:52

Alternativt uppenbart synliga skarvar, 1.5mm försänkt baffel.

Trevligt... men varför inte fasa av kanterna 45 grader till skarven.

mvh

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-09-30 13:10

Jg får intrycket av att bäverns horn har rent för stort utrymme vid högtalaren och om så är faller så går man miste om finessen, fast det kanske inte behövs så mycket finess om magnetflödet är tillräckligt i högtalaren.
Är där inte ett stort utrymme på många liter?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-09-30 13:12

Menar du kaviteten bakom elementet? Deär kan det vara någon liter kanske.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-09-30 13:32

Hur lät de när de var färdigmålade, inplacerade och inlyssnade då...........?
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-09-30 13:39

nadifierad skrev:Hur lät de när de var färdigmålade, inplacerade och inlyssnade då...........?

Hade de inte varit målade i den röda färgen tror jag de låtit sämre ... 8)
Jag trivs mycket bra med dem. Där finns ingen avgrundsbas men de låter fint i mellanregistret och i diskanten. Egentligen saknar jag inte bas, den som är där räcker gott för mig (så länge).
Nu ligger priserna på Sonido-elementen ganska mycket högre än när jag handlade min element, så det är inte riktigt aktuellt med större element.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-09-30 15:03

soundbrigade skrev: Och den gode Hummer-mannen väntar med sin ultra-renoverade Fjord Fjokus på gården.

Bild

Men det där är väl en Mondeo?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-09-30 15:05

Nä, en Fjord Fikus.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-09-30 15:08

soundbrigade skrev:Nä, en Fjord Fikus.

Du kan kalla den Ficus eller Fonus eller vad du vill, men detta är inte en sådan.

Focus:
Bild

Mondeo:
Bild
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-09-30 15:14

Om man tar efter "känslan" så borde där inte vara mer än max 2l. Ok min känsla är kanske fel men den vill ha ett utrymma som till viss del dämpar och gör det Trögt. Och var det 5tummare är ju inte så stora så det behövs en del för att dom skall hålla sig i skinnet. Är det mer än jag som går efter känslor, nix jag är nog den enda. Vad får man allt ifrån, kan det vara från ett tidigare liv.

Med dina huggtänder borde du bygga en drömlåda så du fick höra på riktig bas, det enda som kan hända och förmodligen händer är att du slänger ut allt annat i högtalarväg genom fönstret. Du jäklar i det skall det ut!!!!!! Jag kan se dig lasta ut så det stänker om det. :D :D

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-09-30 15:19

SUCK, DUBBELSUCK och STÖN! :roll:

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-09-30 18:40

Det är ingenting att sucka åt, riktigt ljud med dynamik men du har väl för mycket att göra precis som pensionärer? :D

Eller du tror inte att en som haft Koss ESP-9 i 30år vet hur ljud skall låta i lurar.

Citat:Jag har haft Koss esp 9 som är föregångaren till esp 950.Det är en gammal studio hörlur som jag har tyckt väldigt mycket om. Esp 950 har fått varierade omdömmen men jag tror att de är riktigt bra. Esp 9 var det och de ändå ifrån 70-talet.

Jag anser att ska man ha lurar så är elektrostatiska en klass för sig. de har en underbar ljudkaraktär.

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-09-30 20:54

Får jag presentera gymnastik för dina horn och rörare. :)
http://www.youtube.com/watch?v=KO46ClKM ... re=related

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-09-30 20:59

Hum! Gör något oväntat!
Bygg eller köp ett par Fullregisterhögtalare :D

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-09-30 21:01

nadifierad skrev:Hum! Gör något oväntat!
Bygg eller köp ett par Fullregisterhögtalare :D

Köp mina Fostexelement. Du får dem för halva (HiFi-kit)priset. :wink:

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-09-30 21:06

Kan du testa på denna om dom tål och klarar av?

http://www.youtube.com/watch?v=KO46ClKM ... re=related

När det gäller diskant är är jag kräsen, hörs dom som Elac-s bandhögtalare?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-09-30 21:27

Har aldrig hört dem.

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-09-30 22:16

Det behövs inte eftersom ett sådant band väger ytterst lite i förhållande till sin rörelse vilket borgar för bra ljud, känslan vet du.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-09-30 22:20

Hum skrev:Det behövs inte eftersom ett sådant band väger ytterst lite i förhållande till sin rörelse vilket borgar för bra ljud, känslan vet du.

De här tror jag att du trivts med Hum!
Det gör jag i alla fall! :)
http://www.behringer.com/EN/Products/B3031A.aspx

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-10-01 08:02

Jo den såg inte alls dum ut, undrar hur dom får bandet att hålla. Är nog inte så svårt i dagens läge eftersom det måste gå att dra över en tålig plast.
Det finns prylar i dagens läge. :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-10-01 09:20

nadifierad skrev:
Hum skrev:Det behövs inte eftersom ett sådant band väger ytterst lite i förhållande till sin rörelse vilket borgar för bra ljud, känslan vet du.

De här tror jag att du trivts med Hum!
Det gör jag i alla fall! :)
http://www.behringer.com/EN/Products/B3031A.aspx

Trevliga/prisvärda monitorer det där ! :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Samppo

Inläggav Samppo » 2009-10-02 13:07

Kan varmt rekommendera både Sonido Aion (DIY200) och DIY145. Dom låter lite olika, men klart släktskap hörs. 145 är ljusare i klangbalansen medan Aion spelar mera explosivt genom hela registret och går djupare i basen.

Bild

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-10-02 13:23

ÅFAN!!!!!! 8O 8O 8O 8O 8O 8O

Du har ett par Aion!!!!!!

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-10-02 14:57

Har do inget samppo?

Samppo

Inläggav Samppo » 2009-10-02 15:53

Hum: Jo det är mitt lyssningsrum. DIY200 är mycket simpel i konstruktionen och lik Aion förutom utseendet.
Senast redigerad av Samppo 2009-12-22 22:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-10-02 16:02

Snygga.....! :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Återgå till DIY-forum