Moderator: Redaktörer
Richard skrev:Min fråga är, vad händer rent elektriskt ? Vad försämras ? Blir någonting teoretiskt bättre ?[/i]
Dahlqvist skrev:Richard skrev:Min fråga är, vad händer rent elektriskt ? Vad försämras ? Blir någonting teoretiskt bättre ?[/i]
När man gör vad då? Det var så många trådar på en gång före din fråga.
/D
Chris_Lymme skrev:Det vore ju roligt om det fanns en enkel fix så att alla LTS-are kunde "laga" sina F/E-korrekta CD-spelare. I smyg, förstås, så att inte IÖ får reda på det.
IngOehman skrev:Suck. Jag tycker jag har ett bra svar på frågan och hade tänkt att göra ett inlägg i den här tråden,
men skall man behöva stå ut med Chris_Lymmes aldrig sinande ström av påhopp så får det vara.
Varför beter du dig på det där viset?
Vh, iö
Chris_Lymme skrev:Det vore ju roligt om det fanns en enkel fix så att alla LTS-are kunde "laga" sina F/E-korrekta CD-spelare. I smyg, förstås, så att inte IÖ får reda på det.
rikkitikkitavi skrev:de resitorerna är nog mera för att dämpa strömpulserna som uppkommer när man drar ström från nätdelen till förstärkaren.
beroende på inre resistans i dioder och transformator och själva ripplet kan strömpulserna uppnå förvånasvärt höga värden vilket gör att de inducerar störningar i andra kretsar.
Max_Headroom skrev:Chris_Lymme skrev:Det vore ju roligt om det fanns en enkel fix så att alla LTS-are kunde "laga" sina F/E-korrekta CD-spelare. I smyg, förstås, så att inte IÖ får reda på det.
Finns att köpa rör-buffer-stegatt koppla in mellan t.ex.CD och förstärkare. Ger lite trevlig 2a tonsdist bl.a.
Om man ordnar så att man har en mycket stor reservoar så åtgår det mindre ström för att fylla reservoaren men ju större reservoar desto lägre impedans har den och strömpulserna ökar i takt med att impedansen minskar.
Chris_Lymme skrev:Max_Headroom skrev:Chris_Lymme skrev:Det vore ju roligt om det fanns en enkel fix så att alla LTS-are kunde "laga" sina F/E-korrekta CD-spelare. I smyg, förstås, så att inte IÖ får reda på det.
Finns att köpa rör-buffer-stegatt koppla in mellan t.ex.CD och förstärkare. Ger lite trevlig 2a tonsdist bl.a.
Har testat Musical Fidelitys buffertsteg men tyckte inte att det gav så mycket, egentligen. Ljudet blev lite mer glättigt och lättlyssnat men saknade karaktär.
En fråga som kan vara intressant är om det är enklare att bygga en icke färgande CD-spelare än en CD-spelare som färgar på ett visst, behagligt sätt.
Öhman kanske har lite upplysningar om det?
Piotr skrev:En fråga som kan vara intressant är om det är enklare att bygga en icke färgande CD-spelare än en CD-spelare som färgar på ett visst, behagligt sätt.
Tror jag inte det är.
/Peter
Chris_Lymme skrev:Max_Headroom skrev:Chris_Lymme skrev:Det vore ju roligt om det fanns en enkel fix så att alla LTS-are kunde "laga" sina F/E-korrekta CD-spelare. I smyg, förstås, så att inte IÖ får reda på det.
Har testat Musical Fidelitys buffertsteg men tyckte inte att det gav så mycket, egentligen. Ljudet blev lite mer glättigt och lättlyssnat men saknade karaktär.
En fråga som kan vara intressant är om det är enklare att bygga en icke färgande CD-spelare än en CD-spelare som färgar på ett visst, behagligt sätt.
Öhman kanske har lite upplysningar om det?
guldfisk skrev:Separat Noolom-tråd FTW!
Richard skrev:Tack Ingvar för detta lärorika inlägg!
Jag menade inte att trådens syfte på något sätt skulle vara att ogiltigförklara cd-systemet som sådant.
I verkligheten väljer ju en del (men inte alla ) audiofiler cd-spelare som färgar ljudet, därför att man subjektivt gillar det. Ibland tror köparen dessutom att det färgade ljudet är ett ofärgat sådant.
Att ljudet kanske inte är F/E transparent bortser man ibland från.
Ibland väljer köparen ett färgat ljud med ren vilja.
Jag tyckte därför att det skulle vara trevligt med en rent subjektiv tråd som denna, där avsikten inte varit att degradera cd-systemet ( som ju är bra ), utan istället belysa de olika tankar som finns kring olika konstruktionsfilosofier bakom cd- spelare.
Sedan kan man ju säkert tycka att vissa konstruktionsinlägg är litet tokiga ( inte minst från min sida ) - detta är ju en subjektiv tråd, om den subjektiva ljudupplevelsen.
Jag tycker en del trevligt kommit fram, av de olika forummedlemmarna.
Tack Peter Stendl, Piotr, IÖ, Chris Lymme, ricki, Kaffekoppen, mfl.
H. Richard.
Kort sagt: Synpunkter som "Chris Lymme och Bill 50x är t.ex. inte så förtjusta i ljudet" tycker jag är lite olyckliga, eftersom de sementerar missuppfattningen att det skulle vara CD-systemets egenskaper som sådana, eller apparat-tillkortakommanden som varit problemet.
Synpunkten: "Peter Steindl påstår i en annan tråd att mediet misslyckats att övertyga konsumenterna om att det är ett välljudande sådant", har liknande tendens, det låter det vara underförstått att mediet har något med brist på välljud att göra.
Det vore också intressant med input från Ingvar Öhman.
Hur konstuerar man, enligt dig, en "öronvänlig cd-spelare" ?
Att då söka lösningen på det STORA problemet endera genom att nittpicka med kretslösningar eller att försöka hitta en metod att "färga snyggt", är båda irrfärder.*
*Därmed inte sagt att nittpickande med kretslösningar för att optimera prestanda hos enskilda apparater inte är av godo, det är det definitivt och det gör apparaterna bättre om man vet vad man gör, men det är åtgärder som inte hjälper knappt ett endaste något mot de totalt dominerande problemen som drabbar de som lyssnar på inspelningar, mixade, mastrade, lagda CD, avspelade i CD-spelare, nivåkontrollerade i kontrollförstärkarkretsar, förstärkta i slutsteg, omvandlade till ljud i högtalare och sedan påverkade av tidiga reflexer och efterklang i lyssningsrummet.
IngOehman skrev:Synpunkten: "Peter Stendl påstår i en annan tråd att mediet misslyckats att övertyga konsumenterna om att det är ett välljudande sådant", har liknande tendens, det låter det vara underförstått att mediet har något med brist på välljud att göra. .
rikkitikkitavi skrev:guldfisk skrev:Separat Noolom-tråd FTW!
går OT i en i övrigt intressant och lärorik tråd:
det finns en tråd om detta redan. Sök så hittar du (jag har inte luskat ut hur man länkar)
petersteindl skrev:Jag vill ge en kort kommentar till det som Ingvar skrivit.
Ingvar skriver följande:Kort sagt: Synpunkter som "Chris Lymme och Bill 50x är t.ex. inte så förtjusta i ljudet" tycker jag är lite olyckliga, eftersom de sementerar missuppfattningen att det skulle vara CD-systemets egenskaper som sådana, eller apparat-tillkortakommanden som varit problemet.
Synpunkten: "Peter Steindl påstår i en annan tråd att mediet misslyckats att övertyga konsumenterna om att det är ett välljudande sådant", har liknande tendens, det låter det vara underförstått att mediet har något med brist på välljud att göra.
Det som jag menar är just det som jag åtminstone försökte skriva nämligen att mediet är ett välljudande sådant d v s underförstått är att jag definierar det i och med detta som välljudande, men att man misslyckats med att övertyga konsumenterna om detta. Misslyckandet är alltså i själva övertygelsen och inte i mediet som sådant.
Nåt annat anser jag mig inte själv ha påstått. Jag hoppas att min förklaring räcker, jag kan nämligen själv inte riktigt se hur det kan tolkas på annat sätt.
Jag anser att det är av flera orsaker som man misslyckats i själva övertygandet, men jag kommer inte att gå på detta eftersom det är ej frågan i den här tråden.
Som jag har förstått så frågar trådskaparen Richard detta:Det vore också intressant med input från Ingvar Öhman.
Hur konstuerar man, enligt dig, en "öronvänlig cd-spelare" ?
Här står ingenting skrivet om mjukt. Jag har därför utgått från att det inte är mjukt ljud som gäller utan enkom öronvänligt.
Richard skrev:Min första fråga är, eftersom det finns så många kompetenta audioingenjörer på detta forum- hur gör man för att få ljudet mera mjukt och öronvänligt ? ( att det innebär en objektiv försämring är jag fullt medveten om ).
petersteindl skrev:För mig betyder öronvänligt samma sak som transparent ljud d v s icke-färgande. Så har jag tolkat det hela. Ljudet i konserthuset är för mig öronvänligt och jag kan bara utgå från min egen värdering. Andra får ha sin värdering.
T ex är en mjuk pianoklang för mig samma sak som en icke-transparent pianoklang. För mig har t ex pianot hårda klanger och inte mjuka. Jag gillar inte mjukt ljud. Jag gillar heller inte vasst ljud eller gällt ljud fast naturligtvis under förutsättning att originalljudkällan som man vill återge inte har ljust eller vasst eller gällt eller mjukt ljud.
Ingvar Öhman skriver detta:iö skrev:Att då söka lösningen på det STORA problemet endera genom att nittpicka med kretslösningar eller att försöka hitta en metod att "färga snyggt", är båda irrfärder.**Därmed inte sagt att nittpickande med kretslösningar för att optimera prestanda hos enskilda apparater inte är av godo, det är det definitivt och det gör apparaterna bättre om man vet vad man gör, men det är åtgärder som inte hjälper knappt ett endaste något mot de totalt dominerande problemen som drabbar de som lyssnar på inspelningar, mixade, mastrade, lagda CD, avspelade i CD-spelare, nivåkontrollerade i kontrollförstärkarkretsar, förstärkta i slutsteg, omvandlade till ljud i högtalare och sedan påverkade av tidiga reflexer och efterklang i lyssningsrummet.
Min fråga till dig Ingvar Öhman är:
Är det mina inlägg i tråden som du anser vara nittpickande med kretslösningar?
petersteindl skrev:Som tillverkare av utrustning för ljudåtergivning så väljer jag att försöka optimera varje enskild produkt för sig genom att bygga bort de faktorer i varje enskild produkt som bidrar till att minska transparens. Kedjan är lång från konserthus eller ljudstudio till vår hjärna som är slutdestinationen. Att på något sätt försöka motverka någon annan svag del i kedjan genom att införa motfel i en apparat får andra syssla med.
petersteindl skrev:Jag har blivit ombedd genom ett PM att ur min synvinkel svara på frågor. Det har jag försökt göra. Ur detta PM har jag fått den uppfattningen att tråden är till för att öka förståelsen i att konstruera en icke färgande CD-spelare och detta just för att öka ljudkvaliteten för att öka den subjektiva förståelsen för att mediet är bra.
petersteindl skrev:Vad jag förstår har du blivit ombedd att svara på frågor ur din synvinkel och din synvinkel om oss andra våra synvinklar har du ju nu redogjort för.
IngOehman skrev:Bland annat tror jag att jag skall sätta igång och laga middag snart. Det skall bli gott!![]()
Användare som besöker denna kategori: radelius och 13 gäster