Hur konstruerar man en "öronvänlig" cd-spelare ?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Richard
Inaktiverad
 
Inlägg: 9603
Blev medlem: 2006-12-17
Ort: Perceived pitch byn

Hur konstruerar man en "öronvänlig" cd-spelare ?

Inläggav Richard » 2008-02-13 13:37

Detta är inte en tråd om sökande efter F/E-transparens.
Det är en tråd om den subjektiva upplevelsen av cd-mediet.
Chris Lymme och Bill 50x är t.ex. inte så förtjusta i ljudet.
Peter Stendl påstår i en annan tråd att mediet misslyckats att övertyga konsumenterna om att det är ett välljudande sådant.
Dom är inte ensamma om dessa åsikter, som det verkar.
Ja, många tycker inte om cd-ljudet. En del tycker att det låter hårt och sterilt, även om det ofta rör sig om ett mastringsproblem på skivorna.

Det finns en del firmor som försöker göra cd-ljudet mera öronvänligt, dvs. " lättare att lyssna till, även vid dåliga inspelningar ". Dessa firmor är t.ex. Audio analogue, musical fidelity, Rega, Marantz, Linn, Naim mfl.

Min första fråga är, eftersom det finns så många kompetenta audioingenjörer på detta forum- hur gör man för att få ljudet mera mjukt och öronvänligt ? ( att det innebär en objektiv försämring är jag fullt medveten om ).

Några funderingar och erfarenheter har jag dock snappat upp:

Jag har själv under 90-talet märkt att cd-spelaren Marantz:s 63:s HDAM buffert färgade ljudet på ett varmt sätt- kopplade man bort bufferten och drev den direkt med IC:n ( I/V ) innan, lät den som alla andra billiga cd-spelare, mera sterilt, eller korrekt hur man nu uppfattar det.

En annan sak jag provade var att driva I/V IC:n ( som jag bytte till opa 2604 ) högimpedivt.
I original satt det 4 st. 10 ohms motstånd i serie med strömförsörjningen, efter råd av andra moddare tog jag bort dessa och ersatte med fyra kopparbyglingar istället. Resultatet blev ett mera distinkt- och hårt ljud. På dåliga inspelningar lät det hemskt.
Ett talande exempel var min fru, som just kom in i rummet, som spontant sade: " Men vart tog musiken vägen " ?

Jag provade därefter att driva opa 2604 med 4 st. 100 ohms motstånd istället. Resultatet blev subjektivt ett verkligt fint, " flytande ljud ".
Denna modifiering fick sitta kvar ett antal år innan spelaren såldes.

Min fråga är, vad händer rent elektriskt vid högimpediv drivning av analogsteget ? Vad försämras ? Blir någonting teoretiskt bättre ?


En spelare som påstås ha en " högimpediv stömförsörjning " av analogsteget enligt John Atkinson, är cd-spelaren Rega Apollo, testad i Stereophile. Detta är ju en spelare, prisad för sitt "öronvänliga" ljud. Något jag kan hålla med om, efter ingående lyssningar.
Länk till testen:
http://stereophile.com/cdplayers/606rega/index4.html

(Det lättlyssnade ljudet från cd-spelaren ovan kan dock kanske bero på andra saker än högimpedivt drift av analogsteget..)

Ett annat sätt att få ett " annorlunda sound " är väl att skippa översamplingen samt filtrering och låta högfrekvensskräpet speglas ned i det hörbara området, såsom Pioneers " legato link" eller Wadias dito.
Klockningens eventuella inverkan har ju redan diskuterats mycket, här på forumet.

Finns det någon moddningserfarenhet från forumets medlemmar om detta ?

Vad säger t.ex. Peter Stendl, , Morello, Svante,Piotr m.fl ( som moddat/konstruerat dacar ) om detta ?

( undertecknad kan ju inte speciellt mycket alls om analog/digitalteknik, men vill lära mera )

H. Richard.
Senast redigerad av Richard 2008-02-13 18:17, redigerad totalt 10 gånger.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad
 
Inlägg: 25219
Blev medlem: 2005-10-29
Ort: STREJKAR

Inläggav soundbrigade » 2008-02-13 14:48

Bara för att jag vill ha lite bevakning på något som kan bli spännande, slänger jag in en brandfackla ...

Det är ganska populärt bland en del som konstruerar egna DACar att sätta rör på utgången istf transistorer eller opampar.
Jag känner å ena sidan att ett rör (triod) egentligen inte skulle softa ljudet så som en hel effektförstärkare gör men det kanske händer något "magiskt".
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Richard
Inaktiverad
 
Inlägg: 9603
Blev medlem: 2006-12-17
Ort: Perceived pitch byn

Inläggav Richard » 2008-02-13 15:09

Tja, ökad andratonsdist. är kanske öronvänligt, vid användandet av rör.
Musical fidelity använder ju denna teknik, i vissa av sina spelare.

H. Richard.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Hur konstruerar man en "öronvänlig" cd-spelare

Inläggav DQ-20 » 2008-02-13 17:01

Richard skrev:Min fråga är, vad händer rent elektriskt ? Vad försämras ? Blir någonting teoretiskt bättre ?[/i]


När man gör vad då? Det var så många trådar på en gång före din fråga.

/D

Richard
Inaktiverad
 
Inlägg: 9603
Blev medlem: 2006-12-17
Ort: Perceived pitch byn

Re: Hur konstruerar man en "öronvänlig" cd-spelare

Inläggav Richard » 2008-02-13 17:13

Dahlqvist skrev:
Richard skrev:Min fråga är, vad händer rent elektriskt ? Vad försämras ? Blir någonting teoretiskt bättre ?[/i]


När man gör vad då? Det var så många trådar på en gång före din fråga.

/D


Jo, jag menade:
Vad händer då man driver en analogdel högimpedivt ? ( mot att köra lågimpedivt ).
Edit:Har korrigerat detta, så att det jag skriver i första inlägget blir tydligare.

Vilka andra elektriska trick kan man ta till för att få det mera åt " vinylhållet " ?
Hur konstruerar man en analogljudande cd-spelare?

H. Richard

Användarvisningsbild
Chris_Lymme
 
Inlägg: 505
Blev medlem: 2007-09-12
Ort: Innerstan

Inläggav Chris_Lymme » 2008-02-13 18:27

Det vore ju roligt om det fanns en enkel fix så att alla LTS-are kunde "laga" sina F/E-korrekta CD-spelare. I smyg, förstås, så att inte IÖ får reda på det.
--- Medlem i VMGÖ ---

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2008-02-13 18:29

Suck. Jag tycker jag har ett bra svar på frågan och hade tänkt att göra ett inlägg i den här tråden,
men skall man behöva stå ut med Chris_Lymmes aldrig sinande ström av påhopp så får det vara.

Varför beter du dig på det där viset?


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Richard
Inaktiverad
 
Inlägg: 9603
Blev medlem: 2006-12-17
Ort: Perceived pitch byn

Inläggav Richard » 2008-02-13 18:44

Chris_Lymme skrev:Det vore ju roligt om det fanns en enkel fix så att alla LTS-are kunde "laga" sina F/E-korrekta CD-spelare. I smyg, förstås, så att inte IÖ får reda på det.


Inget trollande nu Chris. Förstör inte denna tråd.

H. Richard.

Richard
Inaktiverad
 
Inlägg: 9603
Blev medlem: 2006-12-17
Ort: Perceived pitch byn

Inläggav Richard » 2008-02-13 18:45

IngOehman skrev:Suck. Jag tycker jag har ett bra svar på frågan och hade tänkt att göra ett inlägg i den här tråden,
men skall man behöva stå ut med Chris_Lymmes aldrig sinande ström av påhopp så får det vara.

Varför beter du dig på det där viset?


Vh, iö


Jag ser fram mot inlägget !

H. Richard.

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Inläggav Piotr » 2008-02-13 19:09

Motstånden i serie med matningen är en del av ett lågpassfilter som filtrerar bort störningar från nätdelen. Dessa störningar kan komma från dioderna som likriktar i nätdelen till analogdelen men kan också vara störningar från andra delar i CD-spelaren.. beroende på hur dessa delar nätdel.

Efter dessa motstånd sitter det alltid en konding till jord som en energireserv nära inpå IC'n. Seriemotståndet "bromsar" strömmen som kommer in och då smiter gärna de högfrekventa signalerna i matningen ner till jord i stället för att störa IC'n på ingångarna för spännings/strömmatningen.

Ett större motstånd ger effektivare isolering från nätdelen och dess störningar men samtidigt blir energitillförseln "strypt" i synnerhet vid stora amplituder dvs. när IC'n svingar uppemot full utstyrning vilket resulterar i distortion och kompression.

Lagom är bäst således! :)


psst! sen kan du ju inte nämna mig i samma mening som de andra gubbarna. Dom är ju riktiga konstruktörer/ingenjörer och jag bara en glad amatör. :oops: :)



/Peter

Richard
Inaktiverad
 
Inlägg: 9603
Blev medlem: 2006-12-17
Ort: Perceived pitch byn

Inläggav Richard » 2008-02-13 19:36

Ja, men du kan ju mycket!

Detta med att störningar som " flyter" kan förhindras med motstånd har jag läst någonstans förut. Det stämmer säkert.
Intressant detta med att stora motstånd vid matningsspänningen kan komprimera ljudet vid kraftiga transienter. Det är kanske därför jag upplevde ljudet som " lättflytande " med 100 ohms motstånden, litet åt vinylhållet...

Edit: Om man sätter större kondingar i närheten av ic:n kan man väl ha stora motstånd till stömmatningen, och både få en låg störnivå samt strömreserver ( från kondingen ) för att undvika hörbar kompression av ljudet? Eller har jag fattat det fel ?

H. Richard.
Senast redigerad av Richard 2008-02-13 19:56, redigerad totalt 1 gång.

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2008-02-13 19:56

PM skickat till moderatorerna.

Richard
Inaktiverad
 
Inlägg: 9603
Blev medlem: 2006-12-17
Ort: Perceived pitch byn

Inläggav Richard » 2008-02-13 19:59

Kaffekoppen skrev:PM skickat till moderatorerna.

:?:

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2008-02-13 20:02

Det rör inte dig Richard :)

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Inläggav Piotr » 2008-02-13 20:03

Kaffekoppen skrev:PM skickat till moderatorerna.


Nä det var väl onödigt.. Richard verkar ha goda avsikter med tråden ju! :)

Sen om andra inte kan hålla sig på mattan.. ja det får vi ta då tycker jag. Eller?

edit: okey, klarnar lite nu!

/Peter

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2008-02-13 20:07

Jag tror inte de kommer göra något åt tråden. Tvärtom ser jag fram emot att alla som anser sig ha något vettigt att skriva i den skall tycka att det är kul att bidra :)

Hoppas verkligen att det blir så :)


Kul tråd!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 41365
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2008-02-13 20:09

:D Hej

Jag skall försöka bena lite ire tekniska istället för att larva mig med semantiskt snack vilket jag ju redan i och med denna mening har trampat över :) 8) :D :D Sådär nu har jag lagt till en massa smileysar så att mina ord kan tolkas på vilket sätt som helst :)

I/V omvandlare är ström/spänning omvandlare. PCM omvandlare har ofta strömutgångar istället för spänningsutgångar. De kan således vara behäftade med högre impedans runt omkring. D v s drivimpedansen är oftast mellan till högimpediv.

Vid ström/spänningsomvandlingen har man satt utnivån d v s den spänning man vill uppnå för given ström in. Spänningsutgången har normalt låg impedans.

Normalt sett kommer det en filterkrets som tar bort HF efter denna omvandling.

Nånstans har man ofta kretsar för att eliminera switchströmmar som uppstår i pcm-tekniken. Om switchströmmen från MSB t ex är större än LSB så kan det bli lite problem med linjäriteten.

Ofta har man problem med inkommande HF från krets till matning men ibland har man även problem med utgående HF från sin krets som smutsar ner matningarna till andra kretsar. Då kan det vara aktuellt med en lite högre impedans på matningsspänningen till kretsen ifråga. Det åstadkommer man med att sätta in ett motstånd i serie med matningen som t ex 10 ohm. En liten drossel kan också användas men man får se upp så man inte skapar onödiga resonanskretsar som ökar på strömdraget istället för minskar som ju var det man ville uppnå.

Därav detta motstånd som det berättades om. Motståndet är alltså inte till för att mjuka till ljudet utan för att koppla av matningen mellan stegen och/eller att minska Q-värdet på resonans vid switchögonblicket då kretsarna är öppna och det förekommer svängningskretsar mellan induktans och kapacitans. Jag har själv labbat med att kortsluta sådana motstånd eller att lägga till en kondensator för att minska impedansen på matningsspänningen. I båda fallen skapades det resonans och med sämre egenskaper än vad man först trodde det skulle bli. Det spelade ingen roll vilket värde på kondensatorn eller om man parallellkopplade kondensatorer med olika intern resonansfrekvens. Strömmarna från matning blev alltid väsentligt högre i själva switchögonblicket än då ett litet motstånd fanns i serie utan efterföljande kondensator. Allt syntes med oscilloskop. Jag vill poängtera en sak. Så länge jag ser skit på oscilloskopet så lyssnar jag inte på grejerna ensingång. Jag anser det vara bortkastad tid och då är motivationen ej på topp. Men det är bara att prova.
Det här är nog Svantes hemmaplan. IÖ har säkert labbat med sånt här också.

I vilket fall som helst så har jag använt mig av enbitsomvandlare med spänningsutgång och då slipper man just den problematiken, åtminstone med det D/A-omvandlarchip som jag använde.

Ett annat problem vid ström/spänningsomvandling i D/A sammanhang har varit att man vill ha en fungerandes omvandling d v s open-loop förstärkningen måste vara extrem ända upp till dom frekvenser man vill pressa igenom omvandlaren och eftersom även HF pressas igenom så bör kretsen vara linjär vid dessa frekvenser också. Det är inte det lättaste. Dessutom så blir känsligheten för brus mer påtaglig med högre impedans. Kort sagt, det är inte det lättaste att göra en sådan krets som fungerar bra.

Mitt recept på att fixa till ett naturligt ljud som ju oftast också är behagligt är att öka på transparensen och att hålla HF-störningar minimalt, även på jordplanet. Alla komponenter som har inbyggt ”minne” såsom elektrolytkondensatorer i signalväg har en tendens att minska transparensen.

En gång i tiden då man ville förbättra ljudet och allt var analogt så pratade man inte om att analogisera ytterligare utan man pratade om att öka transparensen för att slippa höra distorsion och modulationsbrus så jag får nog tyvärr meddela att jag varken eftersträvar analogt ljud eller digitalt ljud utan jag eftersträvar snarast inget xyz-ljud; inget mastertape ljud, inget vinylljud, inget rörljud, inget transistorljud, inget triodljud, inget oljud utan snarast en form av nollljud. Det skall helt enkelt inte låta. Vad skall man med xyz-ljud till? Enklast är ju förstås att stänga av apparaterna men det är ju heller inte någon lösning för att få transparent ljud.

Det är ofta så att hur man än bär sig åt så har man ändan bak men nånstans finns en gyllene kompromiss, den som jag kallar för Bremens kompromisslösa kompromiss :-)

Jag använde 1-bitsomvandlare i min D/A. Den hade lösningar med Switched capacitor network. Det är ett annat sätt att skyffla elektroner på så man uppnår önskad filtrering. Allt det jag kunde påverka var att alla kretsar får möjlighet att fungera så optimalt som möjligt enligt skolboken. Matningsspänning skall vara en absolut ren DC; jord skall vara en absolut ren DC och impedansen dem emellan skall vara absolut noll. Sen ere bara o koppla. Piece of cake :-)

Så småningom kommer jag kanske att ta upp enbitsföden och linjäritet. Jag tror det finns viss missuppfattning av hur det i praktiken förhåller sig.

Väl mött
PS

Richard
Inaktiverad
 
Inlägg: 9603
Blev medlem: 2006-12-17
Ort: Perceived pitch byn

Inläggav Richard » 2008-02-13 20:26

Tack för detta intressanta inlägg ! Mycket intressant.
1-bitaren var väl en DAC från crystal, inte sant ?

H. Richard.
Senast redigerad av Richard 2008-02-13 21:34, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2008-02-13 20:45

Ja, jag blev ombedd att skriva nåt här men jag har ju aldrig byggt någon CD-spelare, inte heller någon DAC av hög kvalitet. Så jag får gissa.

Jag tror att de hörbara skillnader som finns beror på DACens antivikningsfilter och då framför allt hur den beter sig i passbandet. Kanske spelar störningar roll om man inte har gjort sin läxa i kretskortslayout. Dels kan de ge additiva störningar. men det är nog inte så farligt, dels kan de påverka klockan.

...fast jag vet ju inte. Det finns det nog inte många på faktiskt som har förstahandsinfo om vad som egentligen är viktigt.

Och jag hör ju till de som hellre ägnar mig åt högtalarna och det akustiska eftersom de skillnaderna är så mycket större.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Richard
Inaktiverad
 
Inlägg: 9603
Blev medlem: 2006-12-17
Ort: Perceived pitch byn

Inläggav Richard » 2008-02-13 21:28

Tack ändå !( fast du inte konstruerat någon Dac ).


H. Richard.

Richard
Inaktiverad
 
Inlägg: 9603
Blev medlem: 2006-12-17
Ort: Perceived pitch byn

Inläggav Richard » 2008-02-13 22:00

Peter Stendl, om jag inte fattat dig fel, så använde du inte kopplingskondensatorer i omedelbar närhet till IC:n, p.g.a de resonanser som du skriver om, påverkade ljudet negativt.(?)
endast ett motstånd i serie med matningsspänningen, alltså ?
( Var din DAC uppbyggd så, den du gjorde på 90-talet ? )

Är det dessa resonanser som, enligt din subjektiva uppfattning, bär anledningen till att cd-ljudet av en del upplevs som litet hårt och pressat ? ( förutom mastringen, förstås )
Hur viktig är transporten enligt dig ? Spelar den mekaniska uppbyggnaden samt det sätt klockningen görs på, någon större roll för ljudet, enligt dig ?

Många frågor.
Men, det är ju oerhört intressant att få ta del av dina erfarenheter ! Speciellt då din dac togs emot mycket väl av den samlade hifipressen, den tid då det begav sig.

Väl mött.
H. Richard.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19285
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Inläggav Max_Headroom » 2008-02-13 22:46

Chris_Lymme skrev:Det vore ju roligt om det fanns en enkel fix så att alla LTS-are kunde "laga" sina F/E-korrekta CD-spelare. I smyg, förstås, så att inte IÖ får reda på det.


Finns att köpa rör-buffer-stegatt koppla in mellan t.ex.CD och förstärkare. Ger lite trevlig 2a tonsdist bl.a.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 41365
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2008-02-13 23:14

Richard

På din första fråga:

Svar Nej, jag undvek kretsar som hade denna olägenhet eftersom ljudet nästan alltid på nåt sätt lät pressat. Det gick helt enkelt inte att få det tillräckligt bra.

Transporten ansåg jag vara viktig. Beroende på hur känslig DACarna är så inverkar jitter och HF störningar olika på olika DACar.

Balanserad AES/EBU eller de moderna ljusledarna är enligt mitt tycke de bästa överföringarna av digitala signaler med rimligt frekvensinnehåll såsom CD systemet har. OBS! HDMI har jag aldrig kollat in.

Osymmetrisk överföring med vanliga phonokontakter var för mig helt oanvändbart då jag ville ha önskvärd ljudåtergivning. Då det bara skulle komma ljud och inget annat alternativ fanns så fick det väl duga men runt omkring skärm o jord så såg det alltid ut som helvetet hade brakat lös på mitt oscilloskop d v s det var mycket utstrålad HF.

Mekanisk uppbyggnad? Vete fåglarna men en balanserad symmetrisk strömmatning av det mekaniska innebar väsentligt mindre störningar på jordsystemet.

Men skälva känslan av ett stabilt drivverk förhöjer plaseboeffekten o kulighetseffekten o vinet smakar godare. Det är ju inte att förakta. :-)

Klockningen var för mig A och O för ljudet då jag konstruerade min krets i drivverk.

Då använde jag SONY spelare med balanserad matning till i stort sätt alla matningar.
Den hade minst skräp på jord o matning och minst HF som virvlar omkring i chassi o luft.

Idag skulle jag stoppa in oscillatorn i DACen och ha separat ljusledare på klockfrekvensen från DAC till drivverk och sen skulle jag ha en nyklockning av signalen innan D/A chipet och detta D/A chip skulle ha en samplingsfrekvens på mellan 700 Megahertz och 1 Gigahertz och allt skulle vara oversamplat oavsett om det är 44.1 eller 48 eller 96 eller 192 kHz eller 2,8 megahertz. Jag har en superkrets som klarar att switcha detta som om det vore ingenting. Sen fixar man det analoga med motstånd och konding. Lätt som en plätt men vem f-n kan oversampling eller upsampling. Finns det nån därute som kan hjälpa? Jitter? Jag har en ugnskontrollerad oscillator som är specad till mindre än 0,26 pS nollkommatjugosex Picosekunder. Det är mätt ända ner till 1 Hz. Räcker det? Jag tippar det. :-)

Den är dyr och används till digital navigering på de däringa militära flygplanen som kostar åtskilliga miljarder styck o flyger omkring o förpestar livet för en del folk. Fasbruset och Short term stability som tillsammans ger jitter är dom två faktorer som påverkar hur långt radarn fungerar. Jag har en känsla av att det på nåt sätt är viktigt i dessa flygplan. Det gäller att upptäcka fienden först. :-)
Då jag köpte dessa oscillatorer fick man fylla i en del papper angående vad de skulle användas till och på vilket sätt min export av produkter skulle gå till. Jag vet inte om det fortfarande är så.
Nåväl, då jag tidigare köpte dessa så var det med lägre frekvens än vad jag idag vill ha och dom finns med högre frekvens fast då blir det lite mer jitter förstås men jag vet inte men hur mycket mer dock låter dessa som jag har som jag vill att det skall låta d v s transparent ljud i dom applikationer där jag använder dom.

Väl Mött
PS

Richard
Inaktiverad
 
Inlägg: 9603
Blev medlem: 2006-12-17
Ort: Perceived pitch byn

Inläggav Richard » 2008-02-14 09:44

mycket, mycket intressant, Peter !

H. Richard.

Olika konstruktörer tänker säkert olika.

Det vore också intressant med input från Ingvar Öhman.
Hur konstuerar man, enligt dig, en "öronvänlig cd-spelare" ?

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1520
Blev medlem: 2007-07-24

Inläggav Helmut » 2008-02-14 13:09

För ett tiotal år sedan byggde jag en effektförstärkare efter en ritning i Allt om Elektronik I kondensator paketet fanns Lågohmiga motstånd före och efter kondensatorpaketet. Om jag inte gillar ljudet i en effektförstärkare är det då värt att försöka löda motstånd. Eller är det bara i förförstärkare som dessa motstånd påverkar ljudet?
Jag har kvar 5 förstärkarna men kan konstatera att jag inte monterade in motstånden när jag byggde förstärkaren. Fundera därför på om det skulle vara värt att damma av förstärkarna och göra en a-b test.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 12061
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Somewhere nice

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-02-14 13:19

de resitorerna är nog mera för att dämpa strömpulserna som uppkommer när man drar ström från nätdelen till förstärkaren.

beroende på inre resistans i dioder och transformator och själva ripplet kan strömpulserna uppnå förvånasvärt höga värden vilket gör att de inducerar störningar i andra kretsar.

Användarvisningsbild
snillet
 
Inlägg: 184
Blev medlem: 2008-02-03
Ort: Ytterby / Kungälv

Inläggav snillet » 2008-02-14 13:31

rikkitikkitavi skrev:de resitorerna är nog mera för att dämpa strömpulserna som uppkommer när man drar ström från nätdelen till förstärkaren.

beroende på inre resistans i dioder och transformator och själva ripplet kan strömpulserna uppnå förvånasvärt höga värden vilket gör att de inducerar störningar i andra kretsar.


Det måste väl ändå vara en avvägning mot transientsvarkapacitet ?

Ibland känns det som om ALLT inom hifi är en avvägning mellan transientsvar eller välljud :lol:
Tekniknörd
Samlar på högtalare
Besiktigar hissar
Å sådär.

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Inläggav Piotr » 2008-02-14 13:31

Ja, värt att notera också att även om man lyckas avkoppla så pass så att matningen är kalasfin framme vid komponentbenen så kan dessa strömpulser leta sig fram genom luften och därmed inducera störningar i signalvägar.. motkopplingsslingor osv.


/Peter

Användarvisningsbild
Chris_Lymme
 
Inlägg: 505
Blev medlem: 2007-09-12
Ort: Innerstan

Inläggav Chris_Lymme » 2008-02-14 13:53

Max_Headroom skrev:
Chris_Lymme skrev:Det vore ju roligt om det fanns en enkel fix så att alla LTS-are kunde "laga" sina F/E-korrekta CD-spelare. I smyg, förstås, så att inte IÖ får reda på det.


Finns att köpa rör-buffer-stegatt koppla in mellan t.ex.CD och förstärkare. Ger lite trevlig 2a tonsdist bl.a.


Har testat Musical Fidelitys buffertsteg men tyckte inte att det gav så mycket, egentligen. Ljudet blev lite mer glättigt och lättlyssnat men saknade karaktär.

En fråga som kan vara intressant är om det är enklare att bygga en icke färgande CD-spelare än en CD-spelare som färgar på ett visst, behagligt sätt.

Öhman kanske har lite upplysningar om det?
--- Medlem i VMGÖ ---

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 41365
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2008-02-14 14:38

Vad gäller motstånden före kondensatorpaketet instämmer jag med rikkitikkitavis inlägg förutom att jag vill specificera att det normalt sett är själva kondensatorbankens låga impedans som man vill åtgärda genom att där höja impedansen något. Varför vill man det?

Kondensatorbanken är som en reservoar med lagrad laddning. Denna reservoar laddas ur via switchar och laddningen passerar därefter genom igenom lasten.
Vad är då dessa switchar för något?
Switcharna kan vara rör i form av pentoder eller trioder. De kan också vara solid state i form av bipolära transistorer eller Mos Fet. Det finns andra typer men dessa är de vanligaste.
Vad är lasten för något?
Lasten är högtalare, om man vill lyssna på musik eller ljud förstås. IÖ skulle kanske fylla i med att det även finns konstlast som är användbar vid lyssning av differenser och vid mätning.

Dessa switchar styrs på deras ingång, ofta kallad styre. Vad styrs switcharna då av?

Det bestämmer du. Det är alltså musiksignalen som styr :-) Vi talar nu om linjära switchar d v s utströmen skall följa inspänningen så linjärt som möjligt.

Då strömmen passerar genom högtalaren minskas laddningen i reservoaren.

Reservoaren behöver alltså fyllas på. I det här fallet sker det med transformerad nätspänning med efterföljande likriktare i form av solid state dioder, normalt sett kiseldioder.

Denna påfyllnad skall ske snabbt för att fylla reservoaren så att någorlunda konstant likspänning erhålles över reservoaren d v s kondensatorerna medans de töms. Det är alltså genom strömpulser som reservoaren fylls på.

Om man ordnar så att man har en mycket stor reservoar så åtgår det mindre ström för att fylla reservoaren men ju större reservoar desto lägre impedans har den och strömpulserna ökar i takt med att impedansen minskar.
Nu finns ett alternativ. Man kan införa en tidskonstant för att fylla på reservoaren. Det gör man genom att seriekoppla ett litet motstånd med kondensatorena d v s reservoaren. Nu tar det längre tid att fylla reservoaren och då blir strömpulserna mindre. Detta ger normalt sett bättre ljud i lasten d v s i högtalarna.
Varför då?
Med det där beryktade oscilloskopet kan man mäta HF runtomkring och framför allt de svängningar som varje diod uppvisar då dessa öppnar för att fylla på strömen. Kisel är beryktat för sin ketchupeffekt d v s transistorer är som smålänningar d v s snåla, dom vill inte öppna och lämna ifrån sig saker. Med motstånd blir de som fulla nollåttor d v s de är öppna under en längre tid och tiden för själva öppnandet bestäms av tidskonstanten d v s går långsammare och de behöver inte öppna så mycket. Det är en avsevärd skillnad på utstrålad HF då nätdelen görs lite segare. Denna HF sprider sig tyvärr ganska bra i förstärkare som andra nyss påpekat.

Det finns ytterligare en fördel med motstånden därför att det blir en effektivare filtrering av den likriktade spänningen. Motstånd och kondensator utgör filterfunktionen. D v s det resterande överlagrade ripplet över kondensatorerna i reservoaren innehåller mindre HF rippel.

Dessutom fungerar motstånden som en liten ”separator” mellan nät och reservoar och denna ”separator” är dubbelriktad d v s det blir även mindre skräp bakåt ut på nätet.

Jag har själv jobbat med drosslar istället för dessa motstånd med ypperligt resultat.
Ripplet blir snarare en sinusformad våg istället för sågtand. Amplituden på ripplet minskade från +/- 0,5 volt sågtand vid full utstyrning till ynka 5 millivolt sinuston. De gäller vid 100 watts uttag i 4 ohm i mina gamla slutsteg.

Jag kör även ICEpower med drosselkoppling och kondensatorbankar på varsin sida av drosseln. 3:e ordningens filter. Inte mycket rippel kvar :-) Mina drosslar är ganska stora.

Jag hade även drosslar i några av mina D/A-omvandlare. Så det går att tillämpa denna teknik lite överallt om man har lust. Att jobba med drosslar är inte det lättaste eftersom de fungerar lite som konstantströmgeneratorer. D v s då man vill stänga av apparaten så vill drosseln fortfarande leverera ström men det finns ingen och då blir det spänningsspikar istället som kortsluts i dioderna då dessa går sönder av för hög spänning 8O :-( Det brukar ryka rätt bra. :-( Det kan man i och för sig ta hand om på annat sätt :-) 8) Elektronik, hå, hå, ja, ja.

Vad gäller motstånden efter kondensatorpaketet är svaret inte lika entydigt. Jag är själv inte så förtjust i att öka drivimpedansen från reservoar till sluttransistorer. Skärpa och transientåtergivning blir lidande och det blir för avslaget.
Livekänslan avlägsnar sig in i dimman. Musikens nerv somnar.

Men nu är vi inne på slutsteg och inte på trådens ursprungliga ide, nämligen att fixa ljudet i CD-spelare som består av CD-drivverk och D/A omvandlare. Dock är principerna densamma oavsett om lasten är lågohmig d v s högtalare eller om lasten är högohmig.

Väl mött
PS

Richard
Inaktiverad
 
Inlägg: 9603
Blev medlem: 2006-12-17
Ort: Perceived pitch byn

Inläggav Richard » 2008-02-14 15:46

Väldigt kul och lärorikt, detta, Peter!

Förresten, har du några favorit IC att använda vid I/V omvandling samt buffert i cd-spelare ?

NE 5534 gillas ju på detta forum. Likaså OPA 2134. Som jag lärt mig är det ingen större ljudande skillnad på olika IC:s . Åtminstone inte på detta forum.
Skillnaderna brukar bero på kringkonstruktionen.

På den tid det begav sig, så bytte jag IC i min marantz 63 ( från en JRC-34 någonting ) till först AD 275, som jag inte tyckte lät tillräckligt bra, till OPA 2604. OPA 2604 har ju väldigt hög bandbredd i sina specifikationer. Kanske därför den fungerade bra i marantz cd-63 spelaren, vid I/V omvandlingen? Eller jag kanske talar placebo, här ?

Linn, för att ta ett företag som kanske ibland är intressant, inte minst marknadsföringssmässigt 8O fullständigt gödslar sina försteg, slutsteg, aktiva filter, cd och DVD-spelare med opa 604/2604. Man använder kretsen genomgående i alla sina apparater, åtminstone i förra generationen. I Linn Ikemi satt det 12 st. opa 604, både till I/V omvandling samt buffert,samt till de balanserade utgångarna. Deras cd-spelare sägs ju låta åt det " analoga " hållet. Kan det, enligt dig, bero till viss del på valet av IC ?

Vilka favorit IC:s har du, Peter ?

Väl mött.
V.H. Richard.

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Inläggav Piotr » 2008-02-14 16:10

Peter,

Om man ordnar så att man har en mycket stor reservoar så åtgår det mindre ström för att fylla reservoaren men ju större reservoar desto lägre impedans har den och strömpulserna ökar i takt med att impedansen minskar.


Så.. blev det mer eller mindre ström? :)

Vi hade en diskussion här för nåt år sen.. herrar Morello samt Öhman m.fl deltog.

Minns inte vad slutsatsen i den diskusisonen var.

Nåväl, idealet måste väl vara en STOR kondingbank med en relativt hög impedans mellan likriktare och bank. Hur denna höga impedans realiseras, av en resistans eller utformas som ett C-L-C filter (ja dom kallar denna typ av nätdel för detta over there), kan väl lämpligen styras av den aktuella applikationen.


/Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 41365
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2008-02-14 16:20

Piotr

Jag menar för att kontinuerligt fylla på reservoaren.

Då man startar upp apparaten och kondensatorerna är tömda så åtgår det naturligtvis mer ström för att fylla reservoaren i startögonblicket.

Sedan är det är strömuttaget i lasten som i slutändan bestämmer strömpåfyllningen i reservoaren.

Richard, jag har inte hållit på med OPampar sen början på 90-talet.

Idag skulle jag prova de där nyutvecklade High End OPamparna som det skrivs om i amerikanska hifiblaskor. Är det National som gör OPamparna? Jag kommer inte ihåg. Ska kolla upp det.

Väl mött
PS

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 12061
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Somewhere nice

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-02-14 16:30

Peter, din förklaring är intressant, jag har varit inne i de banorna med PI-filter på nätdelen , nackdelen är att spolar med tolerans för DC blir stora om de inte skall gå i mättnad vid stora strömpulser.

Och skärmningen så klart!!! En spole är värre en än ledare på att generera magnetfält

Tips på OPs som har bra data

NE5534, OPA2134 (pris/prestanda winner all time, dessutom mumlas det om lite lyssningstester mm i databladet vilket nog måste sägas vara ett stort steg för Burr Browns hårdkokta mäta-designa-ingenjörer)

För att ta mig friheten o svara i Peters ställe när det gäller coola OPs med så låg distortion att det inte finns något sätt att mäta den direkt:
"coola op is the shit"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 41365
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2008-02-14 17:02

Jag använder ringkärneformade drosslar med ett magnetmaterial som är bra vid mättnad. Om jag inte minns fel så mättas mina slutstegsdrosslar vid 70 ampere. :D Det räcker för mig. Strålningen är inte så stor som med andra typer av drosslar. Funderar på att bygga in dom i µ-metall för nollstrålning åt alla håll o kanter.

Kan nämna att jag hade 17 dB lägre utstrålad HF ur slutstegen i basmodulen som jag byggde åt SMS med 500 W ICEpower slutsteg i än vad B&O själva åstadkom med samma slutsteg. Detta var enligt B&Os CE märkningsprotokoll i jämförelse med CE-märkningsprotokollet för SMS basmodul. I denna konstruktion var nätdelen switchad d v s utan mina drosslar men väl med befintliga ICEpowerdrosslar + en massa andra filter på alla inkommande och utgående kablar.

I själva verket kunde mätlabbet inte detektera någon förhöjning av HF i deras HF-täta lokal i förhållande till bakgrundsstrålningen d v s då slutsteget var helt avslaget och frånkopplat från nätet. Då kände jag mig stolt. :)
Jag tror att denna isoleringsteknik går att applicera på andra apparater som t ex Blue Ray spelare som även tar CDskivor eller varför inte till en sån däringa HDD maskin.

Väl mött
PS

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Inläggav Piotr » 2008-02-14 18:33

Rikki,

min nya favvo designer Bruno Putzeyz kan ju bygga grejor med låg dist och han har varit skeptisk till OP's men håller denna nya från National för att vara den bästa there is!

Ska testa den i min AD/DA såsmåningom.


/Peter

Richard
Inaktiverad
 
Inlägg: 9603
Blev medlem: 2006-12-17
Ort: Perceived pitch byn

Inläggav Richard » 2008-02-14 20:02

Chris_Lymme skrev:
Max_Headroom skrev:
Chris_Lymme skrev:Det vore ju roligt om det fanns en enkel fix så att alla LTS-are kunde "laga" sina F/E-korrekta CD-spelare. I smyg, förstås, så att inte IÖ får reda på det.


Finns att köpa rör-buffer-stegatt koppla in mellan t.ex.CD och förstärkare. Ger lite trevlig 2a tonsdist bl.a.


Har testat Musical Fidelitys buffertsteg men tyckte inte att det gav så mycket, egentligen. Ljudet blev lite mer glättigt och lättlyssnat men saknade karaktär.

En fråga som kan vara intressant är om det är enklare att bygga en icke färgande CD-spelare än en CD-spelare som färgar på ett visst, behagligt sätt.

Öhman kanske har lite upplysningar om det?


Intressant frågeställning, Chris.


H. Richard.

Användarvisningsbild
guldfisk
 
Inlägg: 3657
Blev medlem: 2005-10-11
Ort: Stockholm

Inläggav guldfisk » 2008-02-14 22:41

Håller med.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Inläggav Piotr » 2008-02-15 11:47

En fråga som kan vara intressant är om det är enklare att bygga en icke färgande CD-spelare än en CD-spelare som färgar på ett visst, behagligt sätt.



Tror jag inte det är.


/Peter

Användarvisningsbild
snillet
 
Inlägg: 184
Blev medlem: 2008-02-03
Ort: Ytterby / Kungälv

Inläggav snillet » 2008-02-15 11:50

Piotr skrev:
En fråga som kan vara intressant är om det är enklare att bygga en icke färgande CD-spelare än en CD-spelare som färgar på ett visst, behagligt sätt.



Tror jag inte det är.


/Peter


Inte jag heller.
Dessutom finns det alltid några skivor i samlingen där just DEN färgningen förstör musiken, så det blir ju aldrig genomgående behagligt med färgning.
Tekniknörd
Samlar på högtalare
Besiktigar hissar
Å sådär.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2008-02-15 14:03

Chris_Lymme skrev:
Max_Headroom skrev:
Chris_Lymme skrev:Det vore ju roligt om det fanns en enkel fix så att alla LTS-are kunde "laga" sina F/E-korrekta CD-spelare. I smyg, förstås, så att inte IÖ får reda på det.


Finns att köpa rör-buffer-stegatt koppla in mellan t.ex.CD och förstärkare. Ger lite trevlig 2a tonsdist bl.a.


Har testat Musical Fidelitys buffertsteg men tyckte inte att det gav så mycket, egentligen. Ljudet blev lite mer glättigt och lättlyssnat men saknade karaktär.

En fråga som kan vara intressant är om det är enklare att bygga en icke färgande CD-spelare än en CD-spelare som färgar på ett visst, behagligt sätt.

Öhman kanske har lite upplysningar om det?

Det där är ju en psykologisk fråga faktiskt. :wink:

"Icke färgande" är en väldigt tydligt definierad egenskap, medan en som "färgar på ett visst sätt" är en som har egenskaper som man får förmoda måste bedömas helt subjektivt.
(Det går inte att undersöka med någon metod påminnade om F/E-lyssning, att färgningen verkligen är på det där vissa viset, med mindre än genom att jämföra med en annan, som färgar precis rätt.)

Så jag tror det är rimligt att förmoda att den som gör en CD-spelare som färgar på ett "visst behagligt vis" kommer att vara mera tolerant för små avvikelser runt de där "behagliga egenskaperna". :wink:


Men oräknat detta är det nog inte svårare att optimera apparategenskaperna till "ingen färgning" än att få en apparat att låta på ett visst vis, med samma hyperprecision.

Däremot finns det ju en specialsvårighet om målet är "ingen färgning", och det är att man har även systemegenskaperna att handskas med. CD-systemet som sådant har ett S/N-förhållande som är en hörbar degradering jämfört med verkligheten, och det kommer man inte runt hur bra CD-spelare man än gör. :? Men hur stort problem det är kan man diskutera. Jag skulle gärna ha sett att det givits 24 eller i varje fall 20 bitars upplösning.


Men - trådskaparens fråga, hur gör man för att få ljudet mera mjukt och öronvänligt?, skulle jag vilja kommentera på ett helt annat sätt än någon gjort hittills i tråden. Min respons blir en fråga tillbaka:

Om konsekvensen av förefintliga inspelningar spelade genom en rimligt transparent kedja är att människor tycker att det inte låter tillräckligt bra - varför skall just CD-spelaren utnämnas till problemet, och få uppdraget att åstadkomma en mjuk och öronvänlig färgning?

CD-spelaren är ju inte skyldigare till problemet än någon annan del av kedjan.


Eller med andra ord: Jag får för mig att trådfrågan på något sätt lyckats väva in en antydning om att CD-spelarna är problemet, och att de därför behöver (borde) tillhandahålla medicinen, men det ifrågasätter jag å det bestämdaste! :twisted:

I varje fall om man talar om CD-spelare som apparater som skulle representera en massa systemproblem. Visst finns en viss oundviklig brusnivå som inte går att bli av med, men bortsett från det är CD-systemet vädigt styvmoderligt behandlat, och de fel och fulheter som människor lider av när de spelar CD är varken CD-spelarnas fel (apparatfel) eller CD-systemets fel (systemfel). Det är nästan alltid andra saker som är problemet!

Det kanske kan verka vara ett vågat påstående, men det är min uppfattning efter att ha ägnat en himla massa tid åt att kartlägga vad det finns för orskaer till de icke-optimala ljudupplevelser som klingar i hemmen.

Kort sagt: Synpunkter som "Chris Lymme och Bill 50x är t.ex. inte så förtjusta i ljudet" tycker jag är lite olyckliga, eftersom de sementerar missuppfattningen att det skulle vara CD-systemets egenskaper som sådana, eller apparat-tillkortakommanden som varit problemet.

Synpunkten: "Peter Stendl påstår i en annan tråd att mediet misslyckats att övertyga konsumenterna om att det är ett välljudande sådant", har liknande tendens, det låter det vara underförstått att mediet har något med brist på välljud att göra.

Jag vet att han underförstår motsatsen, alltså att mediet INTE bär skulden. Men det citerade kan få någon att tro att en kritik mot mediet skall underförstås.


Missförstå mig inte - jag påstår inte att CD-spelare är varken perfekta eller identiska med varandra, bara att de fel som en normal lyssnare tycker sig höra där hemma vid spelning av CD (när fel upplevs), nästan undantagslöst domineras av andra problem än de som har med CD-spelaren eller CD-systemet att göra.

Att då söka lösningen på det STORA problemet endera genom att nittpicka med kretslösningar* eller att försöka hitta en metod att "färga snyggt", är båda irrfärder.


När CD låter illa beror det pratiskt taget alltid på något av följande fall:

1. Programmaterialet låter just så illa.

2. Programmaterialet låter egentligen bättre (vilket hördes på de äldre vinylutgåvorna) men är för utgiving på CD söndermastrat så att det låter så illa.

3. Ens egna anläggning ställer till med ljudkvalitetsproblem både på grund av egen distorsion (gäller hela anläggningen) och på grund av att den inte adresserar stereosystemfelen och motverkar dem (gäller främst högtalarna).

4. Rummet man spelar i adderar förfulande ljud i sådan utsträckning att det inte låter kul att lyssna på inspelningarna man spelar på CD.


Egenskaperna som beskrivs i punkt 4 och punkt 3 bör man ta hand om på platsen (rum + högtalare), men de i punkt 2 och 1 kan tas om han om i princip var som helst i kedjan. Vi kan inte gå tillbaka om fixa dem där det hade vart bäst att göra det, så vi får nöja oss med att kompensera dem, och dår är min uppfattning denna:

Det vilktiga är inte var denna kompensation (som får ljudet att låta mjukt och behagligt) ligger någonstans i kedjan, utan det viktiga är att det är en kompensation som är borkopplingsbar. Kompensation av fel som bara finns ibland, vill man ju bara ha inkopplad ibland. Det är i varje fall min uppfattning.

Min uppfattning är att det logiska är att lägga sådana funktioner någonstans antingen i kontroll/förförstärkaren (/förstärkaren/receivern, om man inte har delarna uppdelade) eller i dess närhet. Att den skall sitta i just CD-spelaren verkar bara konstigt, tycker jag.

Kompensation av sönderkomprimering låter sig inte göras med några rimliga medel. Men - ofta kan man ta hand om vissa av de mest illa ljudande konsekvenserna av kompressionen - de klangliga.

Kompression leder ofta till att registret runt 3,5 kHz (som från levande musik aldrig blir starkare i förhållande till grundtonerna än vad man upplever vara behagligt, eftersom fula ljud som finns live, med tiden som domare, har valts bort :P ) blir "igenfyllt" (en kompressor lyfter ju hänsynslöst och utan urskillning, och lyfts något mer än något annat, så är det just det som var tillbakahållet från början :( ), och det blir olidligt att lyssna på programmaterialet på högre ljudstyrka än mycket svagt. Denna klangliga bieffekt av kompressionen kan motverkas med ett anti-filter för detta register.

I övrigt är många inspelningar behäftade med en massa obehagliga klangfel (inte sällan beroende på brister i monitorlyssningar med eller utan att vara i kombination med typiska fel som hamnar på inspelningar på grund av valda utrustningar, främst mikrofoner), och även dessa klangfel går ju med fördel att kompensera.


Jag skrev för 18 år sedan en artikel om grunden till många av de vanligaste "oavsiktliga" klangfelen på inspelningar. I artikeln fanns även ett förslag till hur de skulle kunna kompenseras. Anti-filtret hette Noolom.

Om det finns intresse av det och någon är intresserad av att sätta sådana i produktion (färdiga eller i byggsats) i modern reviderad variant, till självkostnadspris, så bjuder jag med glädje på själva konstruktionen. Gör man den batteridriven blir det en mycket enkel konstruktion (kretskortet kan göras 4 * 6 cm stort). Den kan alltså byggas på ett litet kretskort där det även finns knappkontakter för två 9V-batterier och där både RCA-kontakter och omkopplare sitter direkt på kortet.

Är någon intresserad av projektet?

(Jag försäkrar att den gör MÅNGA CD som upplevdes som i det närmaste ospelbara, fullt spelbara. :) )


Vh, iö

- - - - -

*Därmed inte sagt att nittpickande med kretslösningar för att optimera prestanda hos enskilda apparater inte är av godo, det är det definitivt och det gör apparaterna bättre om man vet vad man gör, men det är åtgärder som inte hjälper knappt ett endaste något mot de totalt dominerande problemen som drabbar de som lyssnar på inspelningar, mixade, mastrade, lagda CD, avspelade i CD-spelare, nivåkontrollerade i kontrollförstärkarkretsar, förstärkta i slutsteg, omvandlade till ljud i högtalare och sedan påverkade av tidiga reflexer och efterklang i lyssningsrummet.

Edit: Röd text tilllagd.
Senast redigerad av IngOehman 2008-02-25 02:43, redigerad totalt 2 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
guldfisk
 
Inlägg: 3657
Blev medlem: 2005-10-11
Ort: Stockholm

Inläggav guldfisk » 2008-02-15 14:13

Separat Noolom-tråd FTW!
...perspektiv...

Richard
Inaktiverad
 
Inlägg: 9603
Blev medlem: 2006-12-17
Ort: Perceived pitch byn

Inläggav Richard » 2008-02-15 14:42

Tack Ingvar för detta lärorika inlägg!

Jag menade inte att trådens syfte på något sätt skulle vara att ogiltigförklara cd-systemet som sådant.
I verkligheten väljer ju en del (men inte alla ) audiofiler cd-spelare som färgar ljudet, därför att man subjektivt gillar det. Ibland tror köparen dessutom att det färgade ljudet är ett ofärgat sådant.
Att ljudet kanske inte är F/E transparent bortser man ibland från.
Ibland väljer köparen ett färgat ljud med ren vilja.

Jag tyckte därför att det skulle vara trevligt med en rent subjektiv tråd som denna, där avsikten inte varit att degradera cd-systemet ( som ju är bra ), utan istället belysa de olika tankar som finns kring olika konstruktionsfilosofier bakom cd- spelare.
Sedan kan man ju säkert tycka att vissa konstruktionsinlägg är litet tokiga ( inte minst från min sida ) - detta är ju en subjektiv tråd, om den subjektiva ljudupplevelsen.

Jag tycker en del trevligt kommit fram, av de olika forummedlemmarna.

Tack Peter Stendl, Piotr, IÖ, Chris Lymme, ricki, Kaffekoppen, mfl.

H. Richard.
Senast redigerad av Richard 2008-02-15 14:54, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 12061
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Somewhere nice

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-02-15 14:45

guldfisk skrev:Separat Noolom-tråd FTW!


går OT i en i övrigt intressant och lärorik tråd:
det finns en tråd om detta redan. Sök så hittar du (jag har inte luskat ut hur man länkar)

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2008-02-15 15:25

FTW?

Richard skrev:Tack Ingvar för detta lärorika inlägg!

Jag menade inte att trådens syfte på något sätt skulle vara att ogiltigförklara cd-systemet som sådant.
I verkligheten väljer ju en del (men inte alla ) audiofiler cd-spelare som färgar ljudet, därför att man subjektivt gillar det. Ibland tror köparen dessutom att det färgade ljudet är ett ofärgat sådant.
Att ljudet kanske inte är F/E transparent bortser man ibland från.
Ibland väljer köparen ett färgat ljud med ren vilja.

Håller såklart med om allt det där.

Ville bara säga att jag inte ser något skäl till att tillgripa några speciella "förskönande" trick i CD-spelaren, som skiljer sig från de "förskönande trick" som man skulle tillgripa någon annanstans i kedjan, för att göra totalresultatet av samma kedja trevligare att lyssna till. Syftet är ju detsamma - att skapa något man gillar bättre.

Man lyssnar ju alltid på HELA kedjan, och är något fel (oavsett om felet i kejdan ligger före eller i den egna kedjan (hifi-apparaterna man äger)) så vill man ju kompensera det, om man nu vill det. Det är endast om ett fel uppstår i en specifik apparat som det kan vara en poäng att istället för att kompensera det, åtgärda det.

Jag tyckte därför att det skulle vara trevligt med en rent subjektiv tråd som denna, där avsikten inte varit att degradera cd-systemet ( som ju är bra ), utan istället belysa de olika tankar som finns kring olika konstruktionsfilosofier bakom cd- spelare.

Okej. Alltså ventilera tankar om hur man åstadkommer färgningar i just en CD-spelare?

Helt ok, men jag har inget att tillföra. Jag vill inte göra det nämligen (åstadkomma färgningar som sitter fast i en apparat).

"Vanliga problem i CD-spelare och hur de kan undvikas" skulle jag i och för sig kunna skriva en massa om, men det är ju inte vettigt att angripa sådana ur en helt subjektiv synvinkel, där ursprungstrohetsperspektivet inte finns med. :?

Då trevar man bara omkring i blindo.

Sedan kan man ju säkert tycka att vissa konstruktionsinlägg är litet tokiga ( inte minst från min sida ) - detta är ju en subjektiv tråd, om den subjektiva ljudupplevelsen.

Jo, det tyckte jag att jag förstod, och det var förför jag tyckte att placeringen av den där "mjuka trevliga" färgningen inte var det viktiga. Utan att det viktiga var att en sådan "effektkrets" (det heter ju så i proffsvärlden) är urkopplingsbar, alltså att den inte permenentas som en konstruktionsdetalj i en CD-spelare.


Jag tycker en del trevligt kommit fram, av de olika forummedlemmarna.

Tack Peter Stendl, Piotr, IÖ, Chris Lymme, ricki, Kaffekoppen, mfl.

H. Richard.

Jag tyckte det var en intressant fråga, inte minst var det intressant att ifrågasätta dess infallsvinkel. 8) Så det gjorde jag.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 41365
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2008-02-15 16:29

Jag vill ge en kort kommentar till det som Ingvar skrivit.

Ingvar skriver följande:
Kort sagt: Synpunkter som "Chris Lymme och Bill 50x är t.ex. inte så förtjusta i ljudet" tycker jag är lite olyckliga, eftersom de sementerar missuppfattningen att det skulle vara CD-systemets egenskaper som sådana, eller apparat-tillkortakommanden som varit problemet.

Synpunkten: "Peter Steindl påstår i en annan tråd att mediet misslyckats att övertyga konsumenterna om att det är ett välljudande sådant", har liknande tendens, det låter det vara underförstått att mediet har något med brist på välljud att göra.


Det som jag menar är just det som jag åtminstone försökte skriva nämligen att mediet är ett välljudande sådant d v s underförstått är att jag definierar det i och med detta som välljudande, men att man misslyckats med att övertyga konsumenterna om detta. Misslyckandet är alltså i själva övertygelsen och inte i mediet som sådant.

Nåt annat anser jag mig inte själv ha påstått. Jag hoppas att min förklaring räcker, jag kan nämligen själv inte riktigt se hur det kan tolkas på annat sätt.

Jag anser att det är av flera orsaker som man misslyckats i själva övertygandet, men jag kommer inte att gå på detta eftersom det är ej frågan i den här tråden.

Som jag har förstått så frågar trådskaparen Richard detta:

Det vore också intressant med input från Ingvar Öhman.
Hur konstuerar man, enligt dig, en "öronvänlig cd-spelare" ?


Här står ingenting skrivet om mjukt. Jag har därför utgått från att det inte är mjukt ljud som gäller utan enkom öronvänligt. För mig betyder öronvänligt samma sak som transparent ljud d v s icke-färgande. Så har jag tolkat det hela. Ljudet i konserthuset är för mig öronvänligt och jag kan bara utgå från min egen värdering. Andra får ha sin värdering.

T ex är en mjuk pianoklang för mig samma sak som en icke-transparent pianoklang. För mig har t ex pianot hårda klanger och inte mjuka. Jag gillar inte mjukt ljud. Jag gillar heller inte vasst ljud eller gällt ljud fast naturligtvis under förutsättning att originalljudkällan som man vill återge inte har ljust eller vasst eller gällt eller mjukt ljud.

Ingvar Öhman skriver detta:
Att då söka lösningen på det STORA problemet endera genom att nittpicka med kretslösningar eller att försöka hitta en metod att "färga snyggt", är båda irrfärder.*

*Därmed inte sagt att nittpickande med kretslösningar för att optimera prestanda hos enskilda apparater inte är av godo, det är det definitivt och det gör apparaterna bättre om man vet vad man gör, men det är åtgärder som inte hjälper knappt ett endaste något mot de totalt dominerande problemen som drabbar de som lyssnar på inspelningar, mixade, mastrade, lagda CD, avspelade i CD-spelare, nivåkontrollerade i kontrollförstärkarkretsar, förstärkta i slutsteg, omvandlade till ljud i högtalare och sedan påverkade av tidiga reflexer och efterklang i lyssningsrummet.

Min fråga till dig Ingvar Öhman är:
Är det mina inlägg i tråden som du anser vara nittpickande med kretslösningar?


Som tillverkare av utrustning för ljudåtergivning så väljer jag att försöka optimera varje enskild produkt för sig genom att bygga bort de faktorer i varje enskild produkt som bidrar till att minska transparens. Kedjan är lång från konserthus eller ljudstudio till vår hjärna som är slutdestinationen. Att på något sätt försöka motverka någon annan svag del i kedjan genom att införa motfel i en apparat får andra syssla med.
Det står alla fritt fram att försöka lösa problem på sitt eget sätt. Men kom ihåg, jag väljer mitt sätt.

Jag har blivit ombedd genom ett PM att ur min synvinkel svara på frågor. Det har jag försökt göra. Ur detta PM har jag fått den uppfattningen att tråden är till för att öka förståelsen i att konstruera en icke färgande CD-spelare och detta just för att öka ljudkvaliteten för att öka den subjektiva förståelsen för att mediet är bra. Jag nappade på denna begäran just därför att jag tycker att det är en bra ide eftersom jag tycker mediet är bättre än utförandet av många CD-spelare och speciellt tyckte jag det var en bra ide därför att vi tillsammans kanske kunde tillföra något.

Vad jag förstår har du blivit ombedd att svara på frågor ur din synvinkel och din synvinkel om oss andra våra synvinklar har du ju nu redogjort för.

För mig är lösningen på det stora problemet att jag gör min del av det stora genom att lösa den del i problemställningen som berörs av just den produkt som jag utvecklar.

Jag hoppas att jag har lyckats bringat lite klarhet över hur jag tänker.

Jag vill påpeka att detta mitt inlägg är skrivet som ett svar på Ingvars inlägg skrivet 13:03. Om det på tråden har kommit mer inlägg efteråt vet jag inte. Jag har hållit på att skriva mitt inlägg sen 13:08 ungefär.

Väl mött
PS

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2008-02-15 17:43

IngOehman skrev:Synpunkten: "Peter Stendl påstår i en annan tråd att mediet misslyckats att övertyga konsumenterna om att det är ett välljudande sådant", har liknande tendens, det låter det vara underförstått att mediet har något med brist på välljud att göra. .


Den kopplingen tycker iallafall jag är rätt svår att göra.

Läser man det Peter skriver tycker jag han påstår, och förmedlar att han har direkt motsatt åsikt.

Användarvisningsbild
snillet
 
Inlägg: 184
Blev medlem: 2008-02-03
Ort: Ytterby / Kungälv

Inläggav snillet » 2008-02-15 20:23

rikkitikkitavi skrev:
guldfisk skrev:Separat Noolom-tråd FTW!


går OT i en i övrigt intressant och lärorik tråd:
det finns en tråd om detta redan. Sök så hittar du (jag har inte luskat ut hur man länkar)


http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ght=noolom

TADA !
Öhman får gärna utveckla detta, låter högst intressant.
Tekniknörd
Samlar på högtalare
Besiktigar hissar
Å sådär.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2008-02-25 02:57

petersteindl skrev:Jag vill ge en kort kommentar till det som Ingvar skrivit.

Ingvar skriver följande:
Kort sagt: Synpunkter som "Chris Lymme och Bill 50x är t.ex. inte så förtjusta i ljudet" tycker jag är lite olyckliga, eftersom de sementerar missuppfattningen att det skulle vara CD-systemets egenskaper som sådana, eller apparat-tillkortakommanden som varit problemet.

Synpunkten: "Peter Steindl påstår i en annan tråd att mediet misslyckats att övertyga konsumenterna om att det är ett välljudande sådant", har liknande tendens, det låter det vara underförstått att mediet har något med brist på välljud att göra.


Det som jag menar är just det som jag åtminstone försökte skriva nämligen att mediet är ett välljudande sådant d v s underförstått är att jag definierar det i och med detta som välljudande, men att man misslyckats med att övertyga konsumenterna om detta. Misslyckandet är alltså i själva övertygelsen och inte i mediet som sådant.

Nåt annat anser jag mig inte själv ha påstått. Jag hoppas att min förklaring räcker, jag kan nämligen själv inte riktigt se hur det kan tolkas på annat sätt.

Jag anser att det är av flera orsaker som man misslyckats i själva övertygandet, men jag kommer inte att gå på detta eftersom det är ej frågan i den här tråden.

Som jag har förstått så frågar trådskaparen Richard detta:

Det vore också intressant med input från Ingvar Öhman.
Hur konstuerar man, enligt dig, en "öronvänlig cd-spelare" ?


Här står ingenting skrivet om mjukt. Jag har därför utgått från att det inte är mjukt ljud som gäller utan enkom öronvänligt.

Njae.. I ursprungsfrågan stod:
Richard skrev:Min första fråga är, eftersom det finns så många kompetenta audioingenjörer på detta forum- hur gör man för att få ljudet mera mjukt och öronvänligt ? ( att det innebär en objektiv försämring är jag fullt medveten om ).



petersteindl skrev:För mig betyder öronvänligt samma sak som transparent ljud d v s icke-färgande. Så har jag tolkat det hela. Ljudet i konserthuset är för mig öronvänligt och jag kan bara utgå från min egen värdering. Andra får ha sin värdering.

T ex är en mjuk pianoklang för mig samma sak som en icke-transparent pianoklang. För mig har t ex pianot hårda klanger och inte mjuka. Jag gillar inte mjukt ljud. Jag gillar heller inte vasst ljud eller gällt ljud fast naturligtvis under förutsättning att originalljudkällan som man vill återge inte har ljust eller vasst eller gällt eller mjukt ljud.

Ingvar Öhman skriver detta:
iö skrev:Att då söka lösningen på det STORA problemet endera genom att nittpicka med kretslösningar eller att försöka hitta en metod att "färga snyggt", är båda irrfärder.*

*Därmed inte sagt att nittpickande med kretslösningar för att optimera prestanda hos enskilda apparater inte är av godo, det är det definitivt och det gör apparaterna bättre om man vet vad man gör, men det är åtgärder som inte hjälper knappt ett endaste något mot de totalt dominerande problemen som drabbar de som lyssnar på inspelningar, mixade, mastrade, lagda CD, avspelade i CD-spelare, nivåkontrollerade i kontrollförstärkarkretsar, förstärkta i slutsteg, omvandlade till ljud i högtalare och sedan påverkade av tidiga reflexer och efterklang i lyssningsrummet.

Min fråga till dig Ingvar Öhman är:
Är det mina inlägg i tråden som du anser vara nittpickande med kretslösningar?

Nej, min kommentar berör frågeställningen, som efterlyser "kompenserande färgningar" - inte ditt inlägg, som jag i det stora hela uppfattar som ett inlägg som inte besvarar frågan.

(Vilket ju inte mitt heller gjorde :oops:, eftersom jag uppfattar frågan som irrelevant. Men att diskusionen startade är ju självklart en bra konsekvens. Även "felställda frågor" kan vara bra och leda till mycket kreativa och bra diskussioner! :) All heder till Richard!)


petersteindl skrev:Som tillverkare av utrustning för ljudåtergivning så väljer jag att försöka optimera varje enskild produkt för sig genom att bygga bort de faktorer i varje enskild produkt som bidrar till att minska transparens. Kedjan är lång från konserthus eller ljudstudio till vår hjärna som är slutdestinationen. Att på något sätt försöka motverka någon annan svag del i kedjan genom att införa motfel i en apparat får andra syssla med.

Det är en uppfattning som jag delar, som du vet. Och har haft i hela mitt audioaktiva liv, det vill säga ändå tillbaka från 60-talet.


petersteindl skrev:Jag har blivit ombedd genom ett PM att ur min synvinkel svara på frågor. Det har jag försökt göra. Ur detta PM har jag fått den uppfattningen att tråden är till för att öka förståelsen i att konstruera en icke färgande CD-spelare och detta just för att öka ljudkvaliteten för att öka den subjektiva förståelsen för att mediet är bra.

Jag blev också ombedd att delta, men uppfattade tråden som en fråga om hur man skall färga CD så att det låter bra, vilket jag inte ville svara på. :wink:

(I frågan innehölls ju både fraserna "mjukt ljud" och ett förtyligande om att det handlade om "objektiv försämring". Jag tyckte det var svårt att tolka det som något annat än en fråga om hur man skulle färga så att det skulle bli bra, "trots" CD-systemets tillkortakommande. Därför lade jag själv tyngdpunkten vid att klargöra att CD-systemet inte är ett problem som är ens i närheten av att vara huvudskuld för det dåliga ljud som många CD innehåller, eller som så ofta ställs till med senare i kedjan.)

petersteindl skrev:Vad jag förstår har du blivit ombedd att svara på frågor ur din synvinkel och din synvinkel om oss andra våra synvinklar har du ju nu redogjort för.

Njae, det var inte min mening att det skulle uppfattas så. :o

Jag har kommenterat ursprungsfrågan (som jag uppfattade den) ur min synvinkel, och jag har konstaterat att mitt svar skiljer sig mycket från det som alla andra givit. Det är väl bra? :)

Om alla svarade lika kunder det ju räcka med ett svar.

Min ambition med det jag skrev var att "ogiltigförklara" ursprungsfrågans ansats, och klargöra att det som behövs är åtgärder som tar hand om felen, och inte åtgärder som kompenserar ett påhitt om ett undermåligt medium.

Det sistnämnda behövs inte, eftersom mediet inte är undermåligt! :wink: (Hur många som än tror att det är det*)


Vh, iö

- - - - -

*Sakfrågors sanna svar har inget med majoritetsuppfattningar eller demokrati att göra. Massmissförstånd är inga ovanligheter. 8)


Edit: Några små tillägg och stavningsrättningar.
Senast redigerad av IngOehman 2008-02-25 03:40, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 41365
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2008-02-25 03:10

Ok, Ingvar

Efter telefonsamtal och ditt svar i tråden känns frågan utredd. Skilda svar ger en större helhet, ty vi ser ju ur varsin synvinkel.

Lycka till med att stiga upp i dag på morgonen. :D

Väl mött
PS

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2008-02-25 03:32

Det blir nog inte så svårt. Det är ju inte förrän vid 9 jag skall upp, och än på ett tag behöver jag inte gå och lägga mig, däremot skall jag ju hinna med en himla massa saker innan jag går och lägger mig.

Bland annat tror jag att jag skall sätta igång och laga middag snart. Det skall bli gott! :wink:


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 22744
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Inläggav E » 2008-02-25 13:32

IngOehman skrev:Bland annat tror jag att jag skall sätta igång och laga middag snart. Det skall bli gott! :wink:

Borde det inte kallas något annat än middag så där dags? :) Hur som
helst: Vad blev det för något gott?

(Eller vad brukar det bli för något gott när Ing. lagar middag, undrar jag
nog i själva verket. :o )

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 41365
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2008-02-25 15:00

Ingvar, sen när har du börjat med vanlig sketen svennistid för middagar? 8O

De e ju löjligt, jag e djupt chockerad, du brukar ju aldrig käka middag klockan kl 6 pm 8O

Du får ta å skärpa dig. :) Middagar skall käkas klockan 9 pm inte på såna där löjliga lagomtider som klockan 6 pm som vanliga medelsvenssonfamiljer med ungar, hund å V70 gör :D Nu fåru fan ta å skärpa dig! :?

Vi pratar ju naturligtvis Los Angeles time :D för det är ju den som gäller, eller hur. :D Thou shalt käka middagar klockan 06:00 -06:30 på morron svensk tid, hajjaru! :D

PS


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: radelius och 13 gäster