Hypex HG moduler

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
R1T

Hypex HG moduler

Inläggav R1T » 2008-02-13 19:43

Är det någon som har provat (lyssnat på) Hypex HG moduler, UcD180HG eller UcD400HG och gärna jämfört med de lite äldre modulerna ST och AD8620.

Har nämligen tänk bygga ett stereo slutsteg (kanske fler om det blir bra) med någon av modulerna, och undrar om ni tycker att det är värt den prisskillnaden som det är upp till HG modulerna.

Mvh R1T

Användarvisningsbild
R1T

Inläggav R1T » 2008-02-13 20:30

Har ni provat och jämfört ST och AD8620 Moduler, så får ni gärna dela med er av det också.

Mvh R1T

Användarvisningsbild
paradigm

Hypex

Inläggav paradigm » 2008-02-14 00:07

Jag har använt vanliga Hypex UcD180 och UcD400 i ett par år nu och jag saknar absolut ingenting, varken, kraft, upplösning, eller detaljrikedom och har svårt tänka mig, att jag skulle höra någon skillnad mot AD och HG.

/Rolle

Användarvisningsbild
R1T

Inläggav R1T » 2008-02-14 16:59

Ja det lutar väl mot att det blir UcD400ST, men efter som det bla. Sitter olika OpAmp:ar på dom så tänkta jag att det kanske är lite olika ljud i dom.

Hur viktigt är det med strömförsörjningen, kan det var ide att lägga lite mer pengar där istället?

Jag kommer att använda deras moduler till strömförsörjningen, men det finns några olika att välja på, power supply ST och HG, sen kan man bygga upp den som två monoblock, med två trafo och två power supply eller en trafo två power supply och sen vidare.
Kanske någon som har någon ide om vad som är vettigast?

Mvh Åke

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-02-14 22:03

R1T skrev:Ja det lutar väl mot att det blir UcD400ST, men efter som det bla. Sitter olika OpAmp:ar på dom så tänkta jag att det kanske är lite olika ljud i dom.

Hur viktigt är det med strömförsörjningen, kan det var ide att lägga lite mer pengar där istället?

Jag kommer att använda deras moduler till strömförsörjningen, men det finns några olika att välja på, power supply ST och HG, sen kan man bygga upp den som två monoblock, med två trafo och två power supply eller en trafo två power supply och sen vidare.
Kanske någon som har någon ide om vad som är vettigast?

Mvh Åke

Vad som är bäst beror lite på hur stor låda du ska ha. 2 trafos kan vara bra om du vill ha en väldigt låg låda. Ekonomiskt så är väl en trafo med en kondensatorbank att föredra.

Vad skiljer det i pris? Rent tekniskt så känns ju en trafo & kondingbank per modul som en bättre lösning.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
R1T

Inläggav R1T » 2008-02-15 00:37

Lådan är invändigt B=410 D=280 H=77, så jag tror inte att det är några problem med att få plats med 2 trafo om man vill, då power supply och slutstegs modulerna är ganska små.

Om man utgår från slutstegs modulen ovan UcD400ST så är priset med billigaste power supply och en trafo alltså en kondensatorbank och en trafo till två kanaler ca: 3500-4000:-

Men det dyraste alternativt med samma slutstegs modul så blir priset ca: 5500-6000:-
Då är det en kondensatorbank och en trafo till varje kanal, iof inte så dyrt om man vet att det blir bra.

Priserna har jag hittat på BMM Audio Electronics i Holland, skiljer rätt så mycket mot HiFi-kit

Länk till BMM http://www.bmm-electronics.com/Producte ... p_A_ID=193

Mvh Åke

Återgå till DIY-forum