Isobarik

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Isobarik

Inläggav Kraniet » 2008-02-26 17:51

Grävde upp lite gamla synder.. eh eller oavslutade projekt.

Byggde för ett par år sen ett par baslådor som aldrig blev färdiga. har plockat fram dom nu. prosan 12" fatboy i isobarik.
Jag blev lite fundersam bara, de är ju 4 ohm så jag har kopplat dom i serie så slutsteget ska orka med. men fungerar isobarik med elementen i serie?
Får en del missljud när jag spelar högt, som ett komprimeringsljud. Lådorna är ju ganska små och jag har inget rör än bara en öppning.

Vad är fel? Måste isobarik vara i parallell så lådan är alldeles för liten? Eller är det bara så enkelt att den korta porten överstyr alldeles för lätt?
Mvh
Magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-02-26 18:05

hmm ja lite snabbt test visar att det var parallelkoppling som ska till..
har faktiskt inte funderat på det förut.. :oops:
Mvh
Magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-02-27 14:44

en annan fråga. är det nån vits att jag ens portar lådan? tänte från början ha ett 69mm rör och det är vad det finns plats för. ca 30cm långt ger en avstämning kring 25-30 hz. men är röret tillräckligt stort till två isobarikkopplade 12or? eller ska jag bara stoppa igen hålet?
det saknas ju lite av den lägsta basen både vid lyssning och mätning (rullar av vid 30 hz) men samtidigt lyckas jag överstyra aeroporten som sitter monterad
Bild

om redan den överstyrs hur blir det då med ett 30cm rör?
spelar jag sen lite högre så är det ventilationen genom polstycket på basen som börjar väsnas.. nåt man kan göra åt den saken? (typ lägga en bit polyster över hålet eller nåt?).

basarna själva verkar inte ha några problem får allt i lägenheten att skramla då jag vrider upp volymen och då utan att de rör sig speciellt mycket. och då spelar jag bara en av två baslådor..

ska se om jag kan få upp några bilder.

men frågan är alltså kommer 69mm port att sätta stopp och därmed vara onödig att montera?
Mvh
Magnus

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-02-27 15:25

Kraniet skrev:en annan fråga. är det nån vits att jag ens portar lådan? tänte från början ha ett 69mm rör och det är vad det finns plats för. ca 30cm långt ger en avstämning kring 25-30 hz. men är röret tillräckligt stort till två isobarikkopplade 12or? eller ska jag bara stoppa igen hålet?

Glöm att det sitter 2st 12" element i lådan. Isobarik gör i princip bara att du halverar storleken på lådan, och en port kommer bara se ett element.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-02-27 16:20

Kaffekoppen skrev:Glöm att det sitter 2st 12" element i lådan. Isobarik gör i princip bara att du halverar storleken på lådan, och en port kommer bara se ett element.

ja det är ju sant förstås. om säger som så då.. räcker en rördimension på 69mm till för en långslagig 12tummare? Fast det e klart det beror ju på hur högt man ska spela också..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-02-27 16:47

Kraniet skrev:hmm ja lite snabbt test visar att det var parallelkoppling som ska till..
har faktiskt inte funderat på det förut.. :oops:

Varför skulle det inte fungera med seriekoppling?

/Jocke

PS. Det som händer vid isobarikkoppling är att Compliansen halveras (halva lådvolymen) och M fördubblas (dubbelt så lång tunnel).

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-02-27 16:55

Vet inte om isobarik-konfigurationer är så passande för hemmabruk eftersom portlängderna blir långa. Eller är det för bilen som element/konstruktion är ämnad? I så fall är det ju en annan sak eftersom avstämningen generellt är högre i en bil pga att kupén "hjälper till" med den lägsta basen.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-02-27 17:15

nej det är två hemmalådor. inte riktigt mitt val av element men de var redan inköpta och jag gjorde det bästa jag kunde av situationen. lådorna är på cirka 45 liter och låter riktigt bra med tanke på att det är proson basar och bassteg.

det är bara det att efter parallelkopplingen och de började fungera som det ska så blev det klart att lådorna kan spela väldigt högt utan att elementen sätter stopp. (ja det kan man ju tolka lite som man vill då blåset genom polstycket sätter lite stopp..)
ja jag tror jag provar montera ett rör så får man väl se. Med lite tur kommer de väl aldrig spelas så högt så blåsljud i röret blir problem.

Ang parallelkoppling eller serie så vet jag ärligt talat inte. Provade ju serie först eftersom det blir en snällare last (två 4ohm element) men då verkade lådan alldeles för liten, som att det inte var isobarik. Efter parallelkopplingen är det ett helt annat djup. Nackdelen är dock att bassteget blir väldigt varmt..

Är det så att seriekopplade element gör att isobarik inte fungerar som det ska?
Mvh
Magnus

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-02-27 17:23

Kraniet skrev:nej det är två hemmalådor. inte riktigt mitt val av element men de var redan inköpta och jag gjorde det bästa jag kunde av situationen. lådorna är på cirka 45 liter och låter riktigt bra med tanke på att det är proson basar och bassteg.

det är bara det att efter parallelkopplingen och de började fungera som det ska så blev det klart att lådorna kan spela väldigt högt utan att elementen sätter stopp. (ja det kan man ju tolka lite som man vill då blåset genom polstycket sätter lite stopp..)
ja jag tror jag provar montera ett rör så får man väl se. Med lite tur kommer de väl aldrig spelas så högt så blåsljud i röret blir problem.

Ang parallelkoppling eller serie så vet jag ärligt talat inte. Provade ju serie först eftersom det blir en snällare last (två 4ohm element) men då verkade lådan alldeles för liten, som att det inte var isobarik. Efter parallelkopplingen är det ett helt annat djup. Nackdelen är dock att bassteget blir väldigt varmt..

Är det så att seriekopplade element gör att isobarik inte fungerar som det ska?

Ojh,oj,oj bara 45 liter! DÅ blir det långa rör (om du ska stämma av under 30 Hz)! För du bör ju ha åtminstone 10 cm-rör till 12-tummare. Skippa isobariken och kör stora volymer istället. Inte för stora dock så att du får chebyshev-karakteristik med lång grupplöptid som foljd. Jag vet att Kaffekoppen brukar komma springande då... :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-02-27 17:28

-Martin- skrev:Jag vet att Kaffekoppen brukar komma springande då... :)
:lol:

Man kan ju göra lådan större så man får plats med sitt rör också :)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-02-27 17:33

ja.. nu är lådorna redan byggda och elementen monterade. min kompis som ska ha lådorna är nöjd med storleken. När jag skissade på lådorna (typ 3 år sen nu..) så var frågan om han ville ha fyra lådor på 80-90 liter eller två på 45. Isobarikkopplingen ser kanske dessutom till att styra upp elementen lite. Jag antar att de inte har de lägsta disten osv. Mottaktkopplade bör disten gå ner lite iaf..
får plats med ett 30 cm rör vilket räcker till en avstämning kring 26 hz med dimensionen 69mm. större rör än så blir förstås väldigt svårt :)
I värsta fall får ajg väl stänga porten och vara nöjd..

När jag väl fått till dessa ska jag bara montera frontarna också.. Där är det iaf "riktiga" element med peerless HDS 5 tum och åttor plus en focal diskant.. Dom med bra minne kanske kommer ihåg att jag skrev om detta för några år sen? Saker kom dock emellan så de färdigbyggda lådorn och elementen har bara legat i.. oj fyra år ser jag.. :oops:

Aja får se var det slutar.. :)

edit: hehe kom just på en annan möjlig lösning. om jag låter röret sticka ut ur lådan så kan jag nog använda 60 cm långt rör.. återkommer med bilder senare så ni får se hur det ser ut..
Mvh
Magnus

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-02-27 17:41

Kraniet skrev:
edit: hehe kom just på en annan möjlig lösning. om jag låter röret sticka ut ur lådan så kan jag nog använda 60 cm långt rör.. återkommer med bilder senare så ni får se hur det ser ut..

Funktionellt, men kanske inte så snyggt. Glöm ej heller blåsljuden som hamnar närmare "passbandet" med långa rör. Men det har ju Svante en lösning på som dämpar dessa 10 dB eller nåt.

Användarvisningsbild
snillet

Inläggav snillet » 2008-02-28 17:42

Har också gjort iakttagelsen att isobarik kopplade element jobbar bäst om man lägger spolarna paralellt. Vad orsaken är kan man fundera på för i mitt fall handlar det om att jag drev elementen med var sitt slutsteg, blev inte riktigt bra..., lite som du beskrev att det liksom komprimerade och blev lite "otajt" på lite högre volym.

Paralellkopplade elementen till ett slutsteg istället och vips så spelade det tajt och högt som det skall, lät även mer "rätt" på låg volym.

Nu är ju min iakttagelse och din inte helt lika, men vi fick bägge två förbättring med paralellkopplade element......

Någon som vet ??
(min är alltså den 81 liters låda med 2 audax 12:or i som det finns en tråd om här på DIY).
Tekniknörd
Samlar på högtalare
Besiktigar hissar
Å sådär.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-02-28 18:07

Om du seriekopplar dem blir det ju för elementet nummer två som om du lägger en resistor före. Det förändrar ju en del...

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-02-28 18:22

ja tydligen är det så att de två elementen inte "ses" som ett när man seriekopplar.

verkar inte kunna kontakta ftpn så får vänta med bilder
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2008-02-28 20:49

Jag märkte dock stor skillnad (vill jag tro) när jag gick från parallell till serie. Men det var ju mitt steg som inte orkade driva den låga impedansen.
/J

Cygnus resurectum

Återgå till DIY-forum