"Smygtittat" på sidan under en tid och lägger nu in en fråga/undran.
Texten kan te sig lång för frågan men har av erfarenhet förstått att det kan vara både intressant och behjälpligt med att lägga ut saker och ting. Döm själv.
Bakgrund:
Byggde ett par s k Speak monitorer (hi-fidelitys projekt runt 1996) med Skaaning 5 tummare och scan speakD2905/9700. Elementen köptes via Golden Age Music (GAM) och filter (efter övertalning av Lars Mikkelssen) från Mito Nord i Danmark. MDF-Lådan på ca 15 liter är onödigt stum (går det) med 88mm i baffel och 44mm i väggar samt viskoelastiskt dämplim, separat utrymme för filter. Det är tunga lådor, runt 28kg styck varför jag ogärna släpar runt dem utan ett tydligt mål:?
En av diskanterna hade fellindad talspole, varför GAM returnerade elementet till fabrik för omlindning. Vore även intressant att veta om någon annan har erfarenhet av detta bygge?
Herr Stridbeck ("galningen på Gibraltargatan"
Nuläge:
Ända sedan elementet kom tillbaka från GAM har jag hört antydningar till sibilanser och/eller resonanser från båda diskanterna (dock mer på det som omlindades) speciellet med klassiskt/opera på moderat lyssningsnivå. Direkt obehagligt för örat emellanåt och söker nu svar på frågan. Är det filterfel eller åter ett havererat element? Behöver därför mäta upp eller få kontakt med någon som har möjlighet att utröna vari problemet ligger. Om någon här på faktiskt (i GBG-området) erbjuder hjälp utgår givetvis ersättning. Annars vore jag tacksam för tips till proffshjälp. Tar emot att skrota bygget s a s.
Saknas någon uppgift för att kunna rådge ska jag försöka svara. Är hyfsad på att skilja mellan väl- och missljud men obevandrad i elemäntär ellära och allt vad filterekvationer och värden heter.
Tackar, bugar och bockar på förhand!