Hi-fidelitys Speak bygge för mätning?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
reflekt

Hi-fidelitys Speak bygge för mätning?

Inläggav reflekt » 2004-03-11 09:39

Hej, är ny här på Faktiskt.
"Smygtittat" på sidan under en tid och lägger nu in en fråga/undran.
Texten kan te sig lång för frågan men har av erfarenhet förstått att det kan vara både intressant och behjälpligt med att lägga ut saker och ting. Döm själv.

Bakgrund:

Byggde ett par s k Speak monitorer (hi-fidelitys projekt runt 1996) med Skaaning 5 tummare och scan speakD2905/9700. Elementen köptes via Golden Age Music (GAM) och filter (efter övertalning av Lars Mikkelssen) från Mito Nord i Danmark. MDF-Lådan på ca 15 liter är onödigt stum (går det) med 88mm i baffel och 44mm i väggar samt viskoelastiskt dämplim, separat utrymme för filter. Det är tunga lådor, runt 28kg styck varför jag ogärna släpar runt dem utan ett tydligt mål:?

En av diskanterna hade fellindad talspole, varför GAM returnerade elementet till fabrik för omlindning. Vore även intressant att veta om någon annan har erfarenhet av detta bygge?

Herr Stridbeck ("galningen på Gibraltargatan" ;-) hade burkarna hos sig under ett par dagar och tyckte de lät bra, han anmärkte dock på viss nasal betoning i röster. Ut med en del dämpull och det blev bättre.

Nuläge:
Ända sedan elementet kom tillbaka från GAM har jag hört antydningar till sibilanser och/eller resonanser från båda diskanterna (dock mer på det som omlindades) speciellet med klassiskt/opera på moderat lyssningsnivå. Direkt obehagligt för örat emellanåt och söker nu svar på frågan. Är det filterfel eller åter ett havererat element? Behöver därför mäta upp eller få kontakt med någon som har möjlighet att utröna vari problemet ligger. Om någon här på faktiskt (i GBG-området) erbjuder hjälp utgår givetvis ersättning. Annars vore jag tacksam för tips till proffshjälp. Tar emot att skrota bygget s a s.

Saknas någon uppgift för att kunna rådge ska jag försöka svara. Är hyfsad på att skilja mellan väl- och missljud men obevandrad i elemäntär ellära och allt vad filterekvationer och värden heter.

Tackar, bugar och bockar på förhand!

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2004-03-11 13:25

Har du gamla filtret med 9V batteri?

Användarvisningsbild
reflekt

Filterversion

Inläggav reflekt » 2004-03-11 14:12

När komponenterna till filtret skulle köpas kom jag i kontakt med Mito Nord och L. Mikkelssen, en kabinettsnickare med gott rykte. Han föreslog sitt egetkonstruerade/modifierade filter utan batteri (kul att du nämnde det där med batteriet, vissa minnen poppade upp). Mikkelssen hänvisade till Skaaning audiotechnologys utlåtande av detta filter (i konstruktionen) som ansåg att det mätte ovanligt bra med deras använda element. Filterpriset med bra komponenter och färdiglött motsvarade lös komponentkostnad +ca 500kr. Det var det värt tyckte jag. Kruxet var att när det löstes ut från posten och packades upp så hade den "spjuvern" spraymålat alla delar i svart. Dessutom förbjöd han skriftligen kopiering eller vidareförsäljning. Värdena är därför obekanta, men går att mäta, (vilket aldrig gjordes) sa Bo Medin på GAM. Han mätte dock upp den färdiga högtalaren vid diskantproblemet och bekräftade den raka frekvensgången i övrigt. Vad jag kommer ihåg var det ett 6/12 db filter kvasi-1:a ordningen s a s.

Användarvisningsbild
reflekt

Inläggav reflekt » 2004-03-15 08:57

Börjar denna regniga måndag med en omformulering. Har någon här erfarenhet av Speakbygget och har någon stött på liknande diskantbekymmer?
Filtret är som sagt inte enligt originalet med batteriet.

Hoppas på svar, i all ödmjukhet. :)

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2004-03-17 10:43

scan speakD2905/9700 kan låta :evil: eller :D beroende på filter/baffel. Fast det kanske inte var till någon hjälp att veta... :oops:

Användarvisningsbild
reflekt

Inläggav reflekt » 2004-03-22 00:16

Alla bidrag mottages tacksamt! Hade ingen aning om den effekt scan speak diskanten kunde generera. Får nog ta reda på filterkomponentvärdena och därefter gå vidare.
:?

Återgå till DIY-forum