-Förslag på analog 5.1 switch

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Lennart

-Förslag på analog 5.1 switch

Inläggav Lennart » 2008-04-20 15:55

-Jag behöver en analog 5.1 switch så att jag kan växla mellan två eller tre olika HD/DVD-spelare till en hemmabioprocessor med endast en analog 5.1 ingång.

Så behovet är 3x6 phono in och 1x6 phono ut! (Alt. 3x8 resp. 1x8)

Har någon förslag på hur jag ska bygga en sådan? Att hitta en bra omkopplare vore ju det bästa? Men jag kan även tänka mig att kompromissa och använda tex. 3-4 st vippomkopplare.

Tack på förhand för Edra tips!

/Lennart

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2008-04-20 18:51

Sex- och åttapoliga strömställare för audiobruk verkar vara svårt att finna. På Elfa finns denna välkända vridomkopplare från Elma i en variant med 4 poler och 3 lägen (artikelnummer 35-493-67). Två sådana borde kunna lösa saken:

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... 009708.htm

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Lennart

Inläggav Lennart » 2008-04-20 19:07

-Tack för tipset, ska man köpa "kortslutande" omkopplare eller inte?

När det gäller internkablage, vilken typ av kopplingstråd är lämplig och är kabeldragningen känslig för tex. "överhörning"

Mer, hur gör jag med internjordningen?

/Lennart

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2008-04-20 19:20

Du ska ha den icke kortslutande typen som ingångsväljare. För intern kabeldragning fungerar EKUA, dvs telefonkabel, utmärkt. När jag byggde en liten testlåda med fem ingångar, en utgång och en motsvarande tvåpolig omkopplare monterade jag in- och utgångskonktakter isolerade från lådan och drog sedan alla jordtåtar till ett lödöra som jag medelst en skruv och mutter jordade i den lilla aluminiumlådans baksida (här kanske någon mer elektronikapparatkonstruktionskunnig person skulle kunna bekräfta eller förkasta?). Du växlar alltså bara signal, inte jord, med omkopplarna. Om du håller kabellängderna korta och drar dem fritt i luften mellan ingångskontakt och omkopplare borde du inte få några problem med överhörning mellan kanalerna. En bra metod för att hålla kabellängderna korta är att montera omkopplarna långt bak i lådan och förlänga axlarna fram till och genom frontplåten. Eftersom det är lite svårt att komma åt att löda på omkopplarna när de är monterade, löd först kablarnas ena ände i omkopplarna, montera omkopplarna och löd sedan fast andra änden i in- och utgångskontakter.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Återgå till DIY-forum