laga tv-fjärr

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Kraniet

laga tv-fjärr

Inläggav Kraniet » 2008-10-12 14:28

Flickvännen har en panasonic wide-tv till vilken fjärrkontrollen slutat fungera efter att ena barnet slog den flera gånger i bordet. En ny fjärr kostar 700 kr ungefär vilket känns rätt meningslöst när tvn finns begagnad för 1000kr. Har öppnat fjärren och rengjort den och kikat och jag kan inte se nåt direkt fel (mekaniskt). Nåt är ju dock fortfarande fel och det enda jag riktigt kan komma på är att dioden skulle vara trasig. Men jag vet ju inte...

Är det nåt som har koll på fjärrkontroller och hur man skulle kunna bära sig åt för att fixa den?

Har en alternativ fjärr nu men den saknar knappar för zoom-funktionen. Läget som är inställt nu gör att text faller ur bild när man ser på film nämnligen..
Mvh
Magnus

Pitts

Inläggav Pitts » 2008-10-12 14:36

...Halloj.. :)

Du är inne på rätt väg, dioden brukar vara den som ger opp om man slår dom i borden, i skall'n på fruar, på makar osv..... 8O ...Kolla först lödningen till dioden som sänder och löd om den oavsett om Du hittar någe fel på'n eller inte. Funkar det inte efter detta så testa med att byta dioden till en ny.

Lycka till med fjärren...... :wink:
...MVH:// Harry S, Arboga.

**What goes up must come down**

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2008-10-12 14:36

Titta efter små sprickor i kortet eller lödningar som släppt (speciellt vid tunga komponenter, t.ex. vid batterierna).

MP

Inläggav MP » 2008-10-12 14:37

Får du någon slags indikering överhuvudtaget på tv'n att den tar emot signal från fjärren? typ blinkande lampa eller så...
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2008-10-12 14:40

För att testa om fjärrkontroller sänder ut IR kan man rikta den mot en digitalkamera, i kamerans display blir det då en ljus punkt (iaf på de kameror jag testat)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-10-12 16:01

På ungefär samma tema. Min originalfjärr har lagt av till hälften och jag misstänker att det fattas något radioaktivt kol på tangenterna (gummiplutten som kortsluter kretskortsmönstret). Extrafjärren har inte funktioner för bildinställningar (färgbalans/kontrast mm) varför alla program vi tittar på verkar inspelade i en ångbastu.
ELFA verkar dock ha någon gucka (som smakar banan och är dyr) som kan penslas på tangenterna. MEN kan detta fungera?
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-10-12 16:44

Som sagt... är du säker på att det är fjärrkontrollen som felar?
Själv råkade jag ut för att mottagardelen i TVn la av.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-10-12 16:55

Vem? Jag??
Jag är säker.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-10-12 17:37

jo tvn fungerar ju som den ska, utbytesfjärren funkar ju helt ok förutom att den saknar vissa funktioner.
någon reaktion från tvn får jag dock inte med originalfjärren. ska testa kameratricket och se om det lyser. lödo om dioden också. men om man ska ha en ny diod vart hittar man det då? ELFA?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2008-10-12 18:01

soundbrigade skrev:På ungefär samma tema. Min originalfjärr har lagt av till hälften och jag misstänker att det fattas något radioaktivt kol på tangenterna (gummiplutten som kortsluter kretskortsmönstret). Extrafjärren har inte funktioner för bildinställningar (färgbalans/kontrast mm) varför alla program vi tittar på verkar inspelade i en ångbastu.
ELFA verkar dock ha någon gucka (som smakar banan och är dyr) som kan penslas på tangenterna. MEN kan detta fungera?

Ta en vanlig blyertspenna & skrapa blyerts över knapparna,torka bort lite överflöd.Funkar kanon.Annars är det vanligt att kristallen lägger av.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-10-12 18:27

RMA skrev:Ta en vanlig blyertspenna & skrapa blyerts över knapparna,torka bort lite överflöd.Funkar kanon.Annars är det vanligt att kristallen lägger av.

Å fasiken ... 8O Så enkelt. Tack ska han, RMA-mannen. Måste kollas på stört .... när jag får lust. :roll:

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-10-12 19:36

tog en lite närmare titt nu på fjärren och ser att kretskortet fått sig en kyss och flera banor är av.. blir ett jäkla pill att fixa det. silverfärg och en hel mängd svordomar antar jag.. för det väl att skrapa av färgen och försöka koppla ihop banorna på nåt sätt..

edit: det som finns i fjärren är för ovrigt några små millimeterstora motstånd eller vad det nu är, en ic-krets, en brytare (för dvd(/tv), diod och en liten kondensator.
inte mycket i en fjärr mao..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-10-12 19:40

Är banorna inte för tunna, kan det räcka med att skrapa av skyddslacken och para dra över lödtenn över avbrotten. Alternativt lägga dit en liten fin (förtennt) koppartråd över sprickan och löda.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-10-12 20:36

jajjemen! :D skrapade banorna och drog med lödpennan över banorna och nu funkar det. men lite pilligt var det med 5 banor på 3-4 millimeters bredd..

hmm fått en cd-spelare att läsa skivor, ett ps2 att stänga släden och lagat fjärrkontrollen.. ligger nog på plussidan idag :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-10-12 20:39

Kraniet skrev:hmm fått en cd-spelare att läsa skivor, ett ps2 att stänga släden och lagat fjärrkontrollen.. ligger nog på plussidan idag :)

Hur mycket ska du ha för att komma hem till mig och bygga klart 6-7 rörförstärkare (ett försteg ska förresten upp till Umeå när det är klart), sy klart en CheongSam och fodra en damkavaj? Samt fixa min fjärrkontroll? :roll:

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-10-12 21:27

hehe.. ja fast jag e kass på att bygga elektronik.. har fortfarande inte fått ihop nagrefs enkla förförstärkare.. :oops:
fick förresten inte "aspect"knappen att funka heller vilket ju förtar glädjen lite.. å andra sidan kollade jag dvdns inställningar och ställde om till 16:9 så nu kommer texten i bilden..
man förutsätter ju att sånt är inställt trots att man blivit förvissad om att det inte är så folk tänker i allmänhet.. :roll:
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-10-12 21:37

Kraniet skrev:hehe.. ja fast jag e kass på att bygga elektronik.. har fortfarande inte fått ihop nagrefs enkla förförstärkare.. :oops:

Aha ... då kan du få träna hos mig - en riktig win/win-grej. Du lär dig löda och jag får byggt klart allt mitt gamla mög. :D

Återgå till DIY-forum