Stone´s biorum renovering

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Stone

Stone´s biorum renovering

Inläggav Stone » 2008-10-24 10:48

Har idag ett biorum som fungerar men inte imponerar, dax att uppgradera.

Bild:
Tv Sony Bravia 40 tum
Projektor mitsubishi HC 1100
Duk Grandview 90 tum rullgardinmodell

Ljud idag som skall bytas:
Reciver Harman Kardon AVI 200
Cd Onkyo dv-sp404e

Högtalare som garanterat skall bytas:
Nåt gammalt sony system som kommer dyka upp på blocket snart
sub Cerwin Vega 12 LW X

Storlek på rum:
2,9 m x 3,9 m takhöjd 2,7 meter
1 större fönster på vänster sidoväg, 1 dörr på bakreväggen samt 1 dörr på där högersidovägg möter främre väggen.

Kommande förändingar som jag är säker på:
Helsvart framvägg, mörka sidoväggar samt ikeas tupplur panelgardiner över fönstret(mörkblå)
Utnyttja klädkammaren bakom till kommande reciver samt blueray spelare(ev playstation 3) och projektor.
ca 12 st mupps lämpligt placerade

Användarvisningsbild
Stone

Inläggav Stone » 2008-10-24 11:01

Då ommålningen är ett försäkringärende (de sprängde en väg här och väggarna fick sprickor) så är det lite brått för mig att placera ut högtalarn samt tv´n.

Ang tv så har jag tänkt väggmontera den och fräsa ut en kanal för kablage. inga problem med detta och lätt att ordna. Visar det sig vara för klurigt att komma djupt nog kommer jag bygga en panel i Mdf och klä denna med skiffer eller liknande.

Ang högtalarna så blir det det främre systemet BOSSO högtalarna designade av Naqref. Dock lite fundersam ang väggmonteringen av dessa. Upplys mig gärna

Bakre och sidosystemet blir Stenberg breda och inte så djupa surround variant. Naqref har ett finger med i spelet där med.
Det blir en på varje sida och minst 4 baktill.
Optimalt skulle sido högtalarna sitta lägst och de bakre gå upp i en båge om jag förstått saken rätt.
Dock kommer det bli en heldel jobb att fräsa in kablarna i väggen istället för att sätta dem att högt och gömma kablarna bakom taklisten.

Är det värt det extra jobbet?

Användarvisningsbild
Stone

Inläggav Stone » 2008-10-27 14:09

Har idag mät hur mycket jag kan sänka sidohögtalarna och det var 20 cm så det känns inte som om det är någon ide.

Återgå till DIY-forum