hifi sub, ~1000kr bas?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
farbrorbarbro

hifi sub, ~1000kr bas?

Inläggav farbrorbarbro » 2008-12-28 21:45

Jahopp efter att läst lite på detta forum så har jag förstått att en "bilbas" ej är något att ha till hemmet?

kollade då på Peerless P830669 SLS 12" Woofer.
Men denna verkar omöjlig att få ned lågt i hz (F3 ~25) utan att X-max överskrids kraftigt (kan man uttrycka sig så?) vid hög volym/effekt?

Är då lite trotsig o kikar på JBL GT4-12/CS1204.
Hittar dock ej fullständig spec på detta element (har mailat jbl men ej fått svar ännu), men det verkar snarlikt med JBL GT120. http://manuals.harman.com/JBL/CAR/Boxes ... T120_f.pdf

Är detta helt galet som hembio/hifi sub?

testat lite med bassbox 6 pro och unibox i ventilerad låda trots qts över 0.4. (utan högpass 12db/oct eq filter)
Skärmdump-> http://img187.imageshack.us/img187/2695 ... mp1tn6.jpg
(i bassbox är den röda linjen "förstärkt" med 3db från 50hz, vardagsrum?)

Tänkt att driva eländet med ett Zachry DSW-250. Finns det någon ytterligare info om lågpass 24 dB / oktav, högpass 12 dB / oktav filtret? Ställbart?

Om man iaf ska kosta på ett bättre element så ska ju peerless XLS med fs på ~18hz vara helt otroligt bra (vad man läst).. Men hur ska lådan se ut? Har testat med alla möjliga lådor men jag får riktiga skitkurvor.?!

"Mellan tummen o pekfingret". Hur mycket o vid vilken frekvens förstärks ljudtrycket i ett normal rum med gipsväggar med subben placerad i ett hörn?

Många frågetecken men frågar man inte så får man inget veta. :)
Hoppas någon orkar svara.

/Peter

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2008-12-29 01:26

Två slutna lådor med SLS 10" (alternativt underavstämda).

Zachrysteget utan inkopplat ökänt filter.

Billigt och bra :)
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
farbrorbarbro

Inläggav farbrorbarbro » 2008-12-29 05:40

ok

Men hur blir det? Vill ha bra skjut vid låg frekvens.
Så fort man går upp lite i lådstorlek så sjunker max power input som en sten på sls elementen (i teorin iaf).
hur mycket kan man överskrida peak cone excursion?

hur mycket ökar ljudet med en till högtalare? 6db?

och 2st 10or blir ju nästan 2000:-

Vilket steg är trevligast?
zachry dsw-250
zachry p-250 (där finns ju iaf en knapp för bas filtret)
Hypex DS 2.0 (mycket inställningsmöjligheter men räcker krämen till?)

mvh/Peter

Användarvisningsbild
HenrikS

Inläggav HenrikS » 2008-12-29 13:02

Ifall du köper ifrån BMM-Electronics blir det billigare.

10" http://www.bmm-electronics.com/Product. ... ct_ID=5046

2st inkl frakt går på 1200kr, jag har själv köpt 2st likadana därifrån, jag hade dom efter ett par dagar.

Användarvisningsbild
farbrorbarbro

Inläggav farbrorbarbro » 2008-12-29 21:58

2 subbar var tydligen inget alternativ enligt regeringen här hemma. :(

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-12-29 22:07

farbrorbarbro skrev:2 subbar var tydligen inget alternativ enligt regeringen här hemma. :(

2-subbar är det minimalistiska alternativet.
Mata dem med slutsteg på minst 100W RMS och du kommer att ernå Nirvana i proportion till övrig satsad elektronik. :lol:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2008-12-29 22:08

farbrorbarbro skrev:2 subbar var tydligen inget alternativ enligt regeringen här hemma. :(

Men då bygger du väl en låda, internt avdelad i 2 kaviteter, med 2 element i. :)

/Erik
”Klaga inte på att du inte får det du vill ha, var glad att du inte får vad
du förtjänar!”

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2008-12-29 22:50

Erik_Johansson skrev:

Men då bygger du väl en låda, internt avdelad i 2 kaviteter, med 2 element i. :)

/Erik

3-4 m lång så kan den ligga på golvet med en bas i vardera ände.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
farbrorbarbro

Inläggav farbrorbarbro » 2008-12-30 01:21

ok säger ni att den relativt höga F3 som verkar krävas räcker för bra lågbas så får jag väl tro på er :) ingen annan högtalare om man plussar på några 100lappar som lämpar sig bättre?

Vad är tokigt med kurvorna som jag fick med jbl subben (tänkte för eget utbildningssyfte)

mvh/Peter

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2008-12-30 01:31

Lite sent i tråden, men vadå inte använda bilbas hemma? Detta har som sagt diskuterats tidigare, men för att bevisa motsatsen gjorde jag förstås ett projekt med feta 10" bilbasar som nu spelar skjortan av allt vad tidigare svulstiga XLS 12:or åstadkommit hemma hos mig tidigare.

Välkommen att följa bygget och resultatet i min byggtråd:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pgradering

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2008-12-30 01:45

Två lådor på 40-50 liter kan du gömma undan lätt, blir inte lika placeringskänsliga som en ensam låda. Och som sagt blir det inte så dyrt.
Kom ihåg att du har dubblerat konytan.

Var tänkte du dela?

Kalejdom, klart du kan få bas med bilbasar. Klart att du kan få massa bas. men det beror ju på vad man sätter i ordet bas.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
farbrorbarbro

Inläggav farbrorbarbro » 2008-12-30 05:11

@kalejdokom

mycket intressant, blir en funderare.
Vilka inställningsmöjligheter på ljupbas filter har du på zachry dsw-400 steget? är väl lika som 250 modellen fast med lite extra krut.
eller va tror du om http://www.hifikit.se/index.php?id=1502

@tvett

Är inte superkräsen, lägger inte pengar på dyra kablar o.s.v (om det inte behövs). Gillar bra ljud men också högt de få gånger jag ensam i huset.. :roll:
Så det är väl en avvägning pris/prestanda då jag hellre lägger pengar på att vässa V8a :)
Har någon "no name" 12tum hifisub nu som jag fick för att steget hade lagt av. Låter skapligt gör den, men inte som jag vill varken i volym eller ned i frekvens.

Vet ej vart jag tänkt dela ännu, ~100hz kanske?.. Får se vart det låter bäst?
Fronthögtalare är technics sb-m500 tycker de spelar rent o fint.
http://www.avland.co.uk/technics/sbm500/
http://audio-heritage.jp/TECHNICS/speaker/sb-m500(1).JPG

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-12-30 09:28

Att spela lågbas på stark volym distfritt är inget som är billigt.

Att ge råd är vanskligt eftersom det verkar som många tror att lågbas är discobasen vid 80-120hz :)

Att nå både basåtergivning, filtrering och element för det syftet för nån tusenlapp går inte ihop. Det hade varit trevligt, men det går inte.

Kan du inte försöka smussla in två stycken 50liters lådor i rummet om de görs smakfullt?

Då skulle jag föreslå Bremenbasarna som Peter Steindl säljer trots att du hamnar på 3000:- - utan vare sig filter eller föörstärkning. Är det omöjligt så köp en sådan bas. Och bygg en till i smyg :lol:

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2008-12-30 11:24

farbrorbarbro skrev:Vilka inställningsmöjligheter på ljupbas filter har du på zachry dsw-400 steget?

Som du skriver så är de exakt lika DSW-400/250 förutom effekten. Mitt projekt inkluderar ju en eq för att åstadkomma den Linkwitz Transform som ger "rak" kurva nästan ner till 20Hz, med bibehållet dB.

Betr kvalitet och mängd bas i mitt system så pågår (om än långsamt) en uppgradering där dessa subbar endast är tänkt som komplement absolut längst ner i frekvens (och troligen endast som filmbasar). Ordinarie högtalare front/back kommer att ha rejält basstöd hela vägen ner. Kolla gärna Steg 3 i min uppgradering(som pågår). Nästa steg är nya frontar med ytterligare eq och Linkwitz-Transform-kompenserade slutna lådor. Så det lär nog inte saknas bas när jag är klar...

Användarvisningsbild
farbrorbarbro

Inläggav farbrorbarbro » 2008-12-30 17:36

Kaffekoppen skrev:
Att spela lågbas på stark volym distfritt är inget som är billigt.

Nej självklart, men jag vill ändå få det så bra som möjligt. Har en kompis som spenderat mer "än en ny v70" på sin anläggning. Makalöst trevligt ljud men så bra behöver jag inte. (om jag inte vinner på lotto) :)

Att ge råd är vanskligt eftersom det verkar som många tror att lågbas är discobasen vid 80-120hz :)

De brukar bli förvånade om man kör en test skiva som stegar ned i frekvens till 10hz i 10hz/steg, Hade det bara handlat om musiklyssna så hade det nog blivit en sls bas utan att tveka. Då hade nog denna tråd ej dykt upp.

Att nå både basåtergivning, filtrering och element för det syftet för nån tusenlapp går inte ihop. Det hade varit trevligt, men det går inte.

ok, finns inget bättre än sls basen(12")/basarna(10") för 1000-1500? Blir trots allt mest filmtitta de kommer användas till.

Kan du inte försöka smussla in två stycken 50liters lådor i rummet om de görs smakfullt?

Då skulle jag föreslå Bremenbasarna som Peter Steindl säljer trots att du hamnar på 3000:- - utan vare sig filter eller föörstärkning. Är det omöjligt så köp en sådan bas. Och bygg en till i smyg :lol:

Det kan säkert gå med 2st, men kvinnan är en komplex, olågisk, mycket envis och principfast varelse som tycker ett "5.1kitt på siba" för 1500:- vore jätte bra med små fina högtalare som man kan hänga på en spik i gipset. Så en sub vore helt klart enklast :lol:

Kalejdokom skrev:
farbrorbarbro skrev:Vilka inställningsmöjligheter på ljupbas filter har du på zachry dsw-400 steget?

Som du skriver så är de exakt lika DSW-400/250 förutom effekten. Mitt projekt inkluderar ju en eq för att åstadkomma den Linkwitz Transform som ger "rak" kurva nästan ner till 20Hz, med bibehållet dB.

tänkte mest på om det går att stänga av filtret utan att öppna o löda?
Subsonic filter?

Betr kvalitet och mängd bas i mitt system så pågår (om än långsamt) en uppgradering där dessa subbar endast är tänkt som komplement absolut längst ner i frekvens (och troligen endast som filmbasar). Ordinarie högtalare front/back kommer att ha rejält basstöd hela vägen ner. Kolla gärna Steg 3 i min uppgradering(som pågår). Nästa steg är nya frontar med ytterligare eq och Linkwitz-Transform-kompenserade slutna lådor. Så det lär nog inte saknas bas när jag är klar...

iallaffall imponerande "db kurva" med lite hög fs o slutna lådor. Möjligt p.g.a ganska hög x-max på elementet eller? (vill lära mig)

Hur mycket förstärker hörnplacering ljudet på ett ungefär o vid vilken hz, alltså bara på ett ungefär så man har något att gå på?
Normalt vardagsrum alltså, inga källare eller små lägenheter med stenväggar.

Har en EQ liggandes. http://www.avland.co.uk/technics/shge90/ http://www.audioallies.com/GetItem.asp?Item=SH-GE90
Finns någon användning för en sådan? eller är det skräp?

eller DIY Linkwitz Transform? http://www.trueaudio.com/downloads/linkxfrm.xls Verkar ju snorenkelt att löda ihop själv.
Senast redigerad av farbrorbarbro 2008-12-30 19:12, redigerad totalt 1 gång.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-12-30 19:10

Försök övertala kvinnan - berätta hur lycklig du skulle bli - och hur fint det är 8)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2008-12-30 20:16

Livet är fullt av kompromisser. Visa kvinnan först vad du egentligen vill ha för baslådor; många och stora. Säg sedan att du förstår om det verkar orimligt och att du faktiskt kan tänka dig en minimal lösning med endast två 'små' lådor... Då kanske du kan vinna lite medkänsla och faktiskt få gehör för dina idéer.

Betr filtret i DSW-250/400 så har jag inget kretsschema, men tror att det blir svårt att gå förbi filtret - sådan burkar brukar vara ganska integrerade med allt på ett kort. Men om du ställer upp delningsfrekvensen till max så tror jag inte att det ställer till med några problem. Har du dessutom eq så kan du ju mäta dig till rätt resultat och då spelar det väl ingen roll om filtret bidrar med någon olinjäritet.

Eq'n som du länkar till duger säkert för att få till en bra Linkwitz kurva. Jag använder själv en 31-bands grafisk eq och har även provat med en 15-bands och nått ungefär samma resultat. Det handlar ju bara om att putta på lite bas i de lägsta oktaverna.

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2008-12-30 21:58

Kalejdokom skrev:Säg sedan att du förstår om det verkar orimligt och att du faktiskt kan tänka dig en minimal lösning med endast två 'små' lådor.

Helt rätt, varför inte med två cylindrar, cirka 1200 höga med basen i botten, kallas pedistal, eller om lådorna bara går 200 ut från väggen, bara att bygga på höjden då, blir inte då dominanta, låt tjejen vara med och bestämma färgen på lådorna så kanske du ror hem två baslådor.
Amatörakustiker, utnämd av Niclas enmansklubb

Användarvisningsbild
farbrorbarbro

Inläggav farbrorbarbro » 2008-12-31 00:12

Hehe tackar för många bra tips. :D

zachry p-250 modellen då? Knapp som det står bas på, är detta delningsfiltret eller basförstärkning?

Kalejdokom
Lite sent i tråden, men vadå inte använda bilbas hemma? Detta har som sagt diskuterats tidigare, men för att bevisa motsatsen gjorde jag förstås ett projekt med feta 10" bilbasar som nu spelar skjortan av allt vad tidigare svulstiga XLS 12:or åstadkommit hemma hos mig tidigare.
Kalejdokom
Ljudnivån är i detta läge starkare än vad som är behagligt - tavlorna darrar på väggarna och löst liggande föremål vandrar i väg. Jag kan dock inte uppfatta några missljud direkt från högtalarna - inga blåsljud, distande konutslag eller andra mekaniska biljud, bara avgrundsdjup ren bas!

Önskar en bra förklaring.. Vill veta varför, inte bara "gör så, punkt"
Varför ska jag välja sls basen? Kommer den inte bottna? XLSen är väl mer lämpad som sub än SLSen? Men ovan upplevs BX 10" bilbasar som överlägset..

Ursäkta om jag är besvärlig. :oops:

edit:stavning
Senast redigerad av farbrorbarbro 2008-12-31 00:36, redigerad totalt 2 gånger.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-12-31 00:21

Knappen det står bas på är det dödsstraff på att trycka in!

Användarvisningsbild
Baronen

Inläggav Baronen » 2008-12-31 10:09

Kaffekoppen skrev:Knappen det står bas på är det dödsstraff på att trycka in!

Instämmer!
audigy 2 -> rg59(D) -> Denon 2807 -> lts-kabeln -> Ino piP
| & -> rg59(A) -> Zachry D 250 -> ekk -> Prof. x2
| & -> sennheiser hd600

Användarvisningsbild
farbrorbarbro

Inläggav farbrorbarbro » 2008-12-31 17:30

ok, då går det alltså att stänga av på p modellen :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-12-31 17:41

P-modellen?

Jag pratar iallafall om D-250

Användarvisningsbild
farbrorbarbro

Inläggav farbrorbarbro » 2009-01-01 02:56

Ja sorry p existerar inte.

effekten 250W/4Ohm 120W/8Ohm
Är detta "RMS"? Är det ett bra steg(för 2000:-)?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-01-01 12:46

Åh, sök på blocket :)

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2009-01-01 17:02

farbrorbarbro skrev:Hehe tackar för många bra tips. :D

zachry p-250 modellen då? Knapp som det står bas på, är detta delningsfiltret eller basförstärkning?

Kalejdokom
Kalejdokom
Ljudnivån är i detta läge starkare än vad som är behagligt - tavlorna darrar på väggarna och löst liggande föremål vandrar i väg. Jag kan dock inte uppfatta några missljud direkt från högtalarna - inga blåsljud, distande konutslag eller andra mekaniska biljud, bara avgrundsdjup ren bas!

Önskar en bra förklaring.. Vill veta varför, inte bara "gör så, punkt"
Varför ska jag välja sls basen? Kommer den inte bottna? XLSen är väl mer lämpad som sub än SLSen? Men ovan upplevs BX 10" bilbasar som överlägset..

Ursäkta om jag är besvärlig. :oops:

edit:stavning

Över reklamerat skit

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-01-01 17:21

Vilket av dem? :)

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2009-01-01 17:28

Kaffekoppen skrev:Vilket av dem? :)
'
sls xls nöjd

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-01-01 17:32

Du får gärna berätta på vilket sätt.

Jag har hört mycket imoonerande system med SLS basen, dock inget system alls med XLS..

Däremot har XXLS varit fina..

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2009-01-01 17:36

Kaffekoppen skrev:Du får gärna berätta på vilket sätt.

Jag har hört mycket imoonerande system med SLS basen, dock inget system alls med XLS..

Däremot har XXLS varit fina..

funkar inte till film men till musik så går det an

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2009-01-01 19:40

Inga problem att kringgå filtrena i DSW-modellerna :wink:
Anar att 250/400 har samma kretslösning som mitt dsw-150.
Kolla Rummel-tråden för lite isobarik-bygge med SLS 10" och Dsw.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
farbrorbarbro

Inläggav farbrorbarbro » 2009-01-02 01:58

Tackar! Sparar ifall det blir ett sådant.

Kaffekoppen skrev:Åh, sök på blocket :)

Vågar man köpa utan att provlyssna? Inget i närheten..

Återgå till DIY-forum