DIY-signalkabel

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
teosig

DIY-signalkabel

Inläggav teosig » 2009-01-11 19:27

Hej sitter och funderar över ett litet projekt, nämligen att byta ut alla rca-kablar i min anläggning till egna handgjorda.

Men nu skulle jag behöva en guide eller dylikt till hur jag ska gå till väga
har sökt runt här på faktiskt.se men inte direkt hittat nått matnyttigt.

nån som kan dela med sig av nån länk till nån guide, eller rent av nått riktigt bra tips.

tack på förhand.

/ Jag
What arrests my attention is the fact that this space is inhabited......

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-01-11 19:47

Bra och billigt:

Köp antennkabel och kontakter hod Biltema. Löd :)

Bra, men lite dyrare:

Starta ett gruppköp och köp in 100m CT100 kabel från Farnell (någon måste ha firma) och kontakter med fjädrande jord. Enklare är att köpa RG62 kabel på tex Elfa...

Bra, men dyrare utan att tillföra funktion:

Köp lite krymslang och en snygg kabelstrumpa till kablarna ovan.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-01-13 23:58

Allvar? Funkar antennsladd? Är det i så fall bättre än något annat?
Låter spännande! Hade varit kul med en utveckling!? 8O
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
teosig

Inläggav teosig » 2009-01-14 00:13

Tack ska du ha Kaffekoppen, tror det får blir RG62 kabeln.

hittade dessutom ett litet "reportage" om min fråga så nu är det bara till att köra igång.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-01-14 00:17

Tja, det är väl bra att det inte behövs så mycket mer.

CT100 kabeln med sin kopparledare och dubbla skärmar (folie+fläta) samt luftfyllda isolering (minskar risken för att ledaren skadas vid böjning) har ju naturligtvis sina poänger.

Men den är ju dyr, nästan sju (7) kronor metern eller så...

Användarvisningsbild
teosig

Inläggav teosig » 2009-01-14 00:37

ska nog o gå fråga ifall den lokala elektrikern har några meter CT100 kabel att undvara.

Nåväl sånt löser sig.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-01-14 09:21

teosig skrev:ska nog o gå fråga ifall den lokala elektrikern har några meter CT100 kabel att undvara.

CT100 lär nog ingen elektriker ha på hyllan...

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-01-14 09:34

Gick in på Farnells hemsida och snokade lite.

Please note: this product will no longer be stocked.

Förresten, är den vit eller svart, den är svart på bild men det står att bilden bara är illustrativ? -> Den var svart :-(

Mvh
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2009-01-14 09:49

Jo, men det är inget som hindrar att man tar en vit strumpa till en svart kabel eller en svart strumpa till en vit kabel. :wink:

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2009-01-14 09:54

dum fråga kanske med är antennkabel lämpligt som balanserad kabel, ska ha mellan mixer och delningsfilter, sen mellan filter och slutsteg med en avstickare obalaserat till en förstärkare. tänkte om det var nån speciell resistans eller så till balanserade kablar. skulle vilja handla på rulle iaf så affärer typ biltema/elfa är det som gäller.
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-01-14 10:38

Till balanserat kablage använder du en partvinnad kabel med skärm, typ mikrofonkabel. Dvs. två eller fyra ledare i mitten och en skärm runtom.

/Peter

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2009-01-14 11:53

Jag har använt 55-911-85 från Elfa då CT 100 inte längre lagerförs. den har inte kopparskärm men förefaller vara lik CT 100 i övrigt. :)

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2009-01-14 12:29

Köp CT100 från engelska Ebay, brukar finnas gott om dem där till bra pris.
--------------------------------------------------

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2009-01-14 17:35

Ett alternativ är CX100. Den är väldigt nära CT100 men har skummad PE som isolator istället. Samma med kopparledare+kopparfolie+kopparfläta.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-01-14 22:57

[quote="Kaffekoppen"]Bra och billigt:

Köp antennkabel och kontakter hod Biltema. Löd :)

Menar du allvar med antennsladd? :)
Och i så fall, vad har den för fördelar mot färdiga signalkablar :?:

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2009-01-14 23:24

Antennsladd har omtalats tidigare på faktiskt.se och fungerar utmärkt som signalkabel. Den har solid mittledare, både aluminiumfolie och -fläta som skärm och är rimligt lågkapacitiv, ca 55 pF/m.

Tyvärr är den tidigare rekommenderade Biltema-kontakten utgången numera, men jag tror att liknande budgetmodeller finns i andra butiker. Med kontakter förhåller det sig dock i högre grad än med kabel att bättre kvalitet (framför allt passform och skydd mot ofrivilliga smällar) kostar mer. Vissa batcher av Biltema-kontakten är nästan omöjlig att dra ur apparaterna, medan andra är hur smidiga som helst.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-01-14 23:29

PekkaJohansson skrev:Antennsladd har omtalats tidigare på faktiskt.se och fungerar utmärkt som signalkabel. Den har solid mittledare, både aluminiumfolie och -fläta som skärm och är rimligt lågkapacitiv, ca 55 pF/m.

Tyvärr är den tidigare rekommenderade Biltema-kontakten utgången numera, men jag tror att liknande budgetmodeller finns i andra butiker. Med kontakter förhåller det sig dock i högre grad än med kabel att bättre kvalitet (framför allt passform) kostar mer. Vissa batcher av Biltema-kontakten är nästan omöjlig att dra ur apparaterna, medan andra är hur smidiga som helst.

Med vänlig hälsning

Pekka

Tackar! Där ser man :)

Användarvisningsbild
attah

Inläggav attah » 2009-07-18 14:28

Hoppas det är okej att jag lånar ett hörn på den här tråden...

Härom veckan fick jag också för mig att det kunde vara kul att ha byggt sina signalkablar själv. Det gör ju att man kan välja innehåll och utseende helt och hållet utifrån vad man tycker/tänker/tror är bra.

Ett litet krav jag gav mig själv var att hålla kapacitansen extra låg och inte vara helt konventionell i konstruktionen. Guldpläterade kontakter, eller kontakter helt i en lämplig metall känndes som en rimlig amitionsnivå till jag såg prislappen...

Visst är det väl så att utseendet inte påverkar ljudet, men jag ville försöka bygga riktigt snygga kablar också.

Jag vill alltså helt enkelt be om input på val av ledare och kabelkonstriktion, samt kontakter.

Designen på den här tilltalar mig något enormt!

Bild

Något jag redan har hemma är enkardelig kopparledare, i form av telefontråd. (Med wire, om någon undrade) Den har jag ingen aning om hur bra den skulle kunna fungera.

Kan man göra så här kanske? (Dimitri länkar till det i en annan tråd om ämnet...) http://www.venhaus1.com/diysilverinterconnects.html

Användarvisningsbild
snubber

Inläggav snubber » 2009-07-18 16:41

Jag använder försilvrad teflonkoax med ca. 60 - 70 pF/m och en ytterdiameter på ca. 2mm, lite pilligt att skala men attans enkelt att löda.

Höljet är vitt och fint, och den ringa diametern gör den enkel att förlägga.

Det hala höljet gör att man slipper mycket av kabeltrassel etc bakom alla prylar.

Lite dyr kanske, men finns till och från på bättre elektronikloppisar eller auktioner. Vanlig som industrisurplus.
Leif

"man lär så länge man har elever"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-07-20 17:17

attah skrev:Något jag redan har hemma är enkardelig kopparledare, i form av telefontråd. (Med wire, om någon undrade) Den har jag ingen aning om hur bra den skulle kunna fungera.

Kan man göra så här kanske? (Dimitri länkar till det i en annan tråd om ämnet...) http://www.venhaus1.com/diysilverinterconnects.html

Ett tips, gör kabeln skärmad! I annat fall fungerar den mer eller mindre som en antenn.

Användarvisningsbild
attah

Inläggav attah » 2009-07-20 18:09

RogerGustavsson skrev:
attah skrev:Något jag redan har hemma är enkardelig kopparledare, i form av telefontråd. (Med wire, om någon undrade) Den har jag ingen aning om hur bra den skulle kunna fungera.

Ett tips, gör kabeln skärmad! I annat fall fungerar den mer eller mindre som en antenn.

Misstänkte väl egentligen att det var så.. Skärmade kablar är (precis som alla andra kablar) en veritabel djungel.. Så alla förslag på specifika kablar uppskattas.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-07-21 14:17

Finns ju redan nämnt i tråden men du kan kolla på t.ex. http://tinyurl.com/kkxyhv
Den är lite smidigare än de tjockare varianterna.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2009-07-21 14:40

RogerGustavsson skrev:Finns ju redan nämnt i tråden men du kan kolla på t.ex. http://tinyurl.com/kkxyhv
Den är lite smidigare än de tjockare varianterna.

bedea kabeln har en kärna av stål

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-07-21 15:24

RG59 är ritkigt bra kablar, kör på dom ! :)
smidiga dimensioner och lätta att handskas/arbeta med.

dom finns båda med hel koppar kärna och med koppar överdraget stål, men jag kör på dom med 100% koppar :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-07-21 15:37

[quote="boom]
bedea kabeln har en kärna av stål[/quote]

Nej, det har den inte!

Technical data: KTV 0.5/2.2 CV
Diameter conductors: 0.5 mm Cu
Diameter insulation: 2.2 mm Cell PE
Overall diam: 3.7 mm PVC
Capacitance: 55 pF/m

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2009-07-21 15:49

Jag har för mig att det är Elfas RG62 som har en stålkärna!

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2009-07-21 18:49

Tycker huvudproblemet är snarare kontakterna och hurpass väl de är lödda (i bästa fall!) till kabeln.

Får man det rätt fungerar väl de flesta skärmade enkelledare bra.
Mundus Vult Decipi

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2009-07-21 21:21

RogerGustavsson skrev:[quote="boom]
bedea kabeln har en kärna av stål

Nej, det har den inte!

Technical data: KTV 0.5/2.2 CV
Diameter conductors: 0.5 mm Cu
Diameter insulation: 2.2 mm Cell PE
Overall diam: 3.7 mm PVC
Capacitance: 55 pF/m[/quote]

Den bedea kabel jag har rg62 har ett överdrag med koppar och stålkärna
och hur kan du vara så säker har du kollat med en magnet om inte gör det.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-07-22 08:48

Den enda av Elfa's KTV-kablar som har kopparöverdragen stålkärna är KTV 0.7/4.8 HV i länken längre upp. Vi får väl anta att specifikationen stämmer. RG62 har alltid stålkärna.

Användarvisningsbild
PungRaeV

Inläggav PungRaeV » 2011-09-04 20:04

Jag behöver göra/köpa coaxkablar för att kunna köra 5.1 ut analogt ifrån min kommande blu-rayspelare. Och extremt snål som man är vill man ju inte lägga ut mer än man behöver.
Och eftersom det verkar krångligt att beställa från ELFA tänkte jag fråga er experter om det blir dugligt resultat med dessa komponenter :

Kabel:
RG6T
Ø mantel 7.06 mm
Ledare 1x 1.02 mm
Diam innerledare 1.02 mm
Skärmningsmaterial Aluminium-polyesterskärm
Kapacitans 53 pF/m
Impedans 75 Ω

http://kabelgiganten.se/artiklar.asp?id=7171

Kontakter:

http://kabelgiganten.se/artiklar.asp?id=271

Eller helt enkelt köra 3st av dessa och dela :
http://kabelgiganten.se/artiklar.asp?id=9342

Så, kommer kabeln vara helt fel ? Och skiljer dig sig så pass mycket på kontakter att det är värt att lägga flera hundra på den? Behöver trots allt 12sr :)
Ino Audio piP | Profundus p-2 | Denon AVR-2105 |

http://minhembio.com/pungraev <- Lite gammla bilder...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-09-05 09:01

Elfa är väl inte svåra att göra med? Dock är ofta såväl pris och fraktkostnad högre än på andra ställen.

Om kabeln i sista länken har rätt impedans (den ska vara 75 Ohm), tycker du kan köra med den.

Länk nummer två visar en RCA-kontakt som har det där tveksamma böjskyddet i form av en fjäder, vilket om det är i magnetiskt material (och det är det ofta) har visat sig vara mindre bra.

Användarvisningsbild
PungRaeV

Inläggav PungRaeV » 2011-09-05 11:15

RogerGustavsson skrev:Elfa är väl inte svåra att göra med? Dock är ofta såväl pris och fraktkostnad högre än på andra ställen.

Om kabeln i sista länken har rätt impedans (den ska vara 75 Ohm), tycker du kan köra med den.

Länk nummer två visar en RCA-kontakt som har det där tveksamma böjskyddet i form av en fjäder, vilket om det är i magnetiskt material (och det är det ofta) har visat sig vara mindre bra.

Kanske de inte är, men det var nå Referens man behövde. Vilket jag inte förstod :)

Men jag mailade kabelgiganten och den färdiga kabeln var på 75 Ohm. Så blir ett par sådana.

(Kom förövrigt på att det blir billigare att köpa 3 par sådana kablar och sedan slakta dem så får man ju 12st kontakter för 117 istället för 180. Ifall någon annan nu tänkte samma sak :) )

// Penga_spararen
Ino Audio piP | Profundus p-2 | Denon AVR-2105 |

http://minhembio.com/pungraev <- Lite gammla bilder...

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2011-09-26 21:02

Lånar denna tråden lite.

Har lött egna RCA kablar. Men med de kontakterna jag köpte så tyckte jag att skärmen hamnade lite för nära ledaren.

Jag har inte sett några bilder på folk som har använt smältlim för att vara på säkra sidan? Tänkte att jag skulle dra i lite smältlim bara för att vara safe att det inte blir kortslutning. Finns det någon anledning till varför jag INTE skulle göra såhär?

Tacksam för svar :)

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2011-09-27 07:04

Jag har fyllt mina kontakter med smältlim, både för att isolera mellan ledarna, men det hjälper också till att stabilisera upp hela kontakten på kabeln så att den sitter som berget.

Det enda negativa är ju att det blir lite bökigt att få loss kontakterna igen om man någon gång skulle vilja löda av dem.

Återgå till DIY-forum