Data på okända element, hur?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DIRAVI

Data på okända element, hur?

Inläggav DIRAVI » 2009-02-09 16:32

Jag har ju nu fått ett nyväckt intresse för högtalarbyggen, och har börjat inventera mitt föråd, för att se vad jag kan snickra ihop, som övningslek, innan jag har råd att handla lite mer seriösa prylar.

Jag har hittat en del gammalt godis, som jag inte vet vad det är, och undrar om det finns något sätt att få fram uppgifter på ett befintligt element, utan att veta vad det heter.

Går det att mäta upp (hjälpligt) utan att ha ett ljudlabb för en hel förmögenhet?

Så kanske man kan snickra ihop någe lådor utifrån materialtillgången, utan att det blir helt junkartat.

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2009-02-09 17:05

Går att ta reda på ganska mycket med hand av en multimeter, tongenerator och en miniräknare. Men det ska vara en väl kalibrerad multimeter i så fall. Lite avvikelse ger stort fel i resultatet.

Rekommenderar denna produkt även om den är dyr att få till Sverige: http://www.parts-express.com/pe/showdet ... er=390-803

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-02-09 18:12

Du kan ju göra den här labben hemma:

http://www.csc.kth.se/utbildning/kth/ku ... metrar.pdf

Eller så kan du gå kursen i höst ;)

http://www.csc.kth.se/utbildning/kth/kurser/DT242V/
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
DIRAVI

Inläggav DIRAVI » 2009-02-09 19:09

Nwalmaer skrev:Går att ta reda på ganska mycket med hand av en multimeter, tongenerator och en miniräknare. Men det ska vara en väl kalibrerad multimeter i så fall. Lite avvikelse ger stort fel i resultatet.

Rekommenderar denna produkt även om den är dyr att få till Sverige: http://www.parts-express.com/pe/showdet ... er=390-803

En tongenerator, det borde man kunna köra i mjukvara från datorn, ut på ljudkortet?

Synd jag förlagt min fluke multimeter, men jag får leta så kanske jag hittar igen den.

Annars får jag låna någon av en bekant.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-02-09 19:10

är det en caterham på avataren?

att mäta element är plättlätt med arta, jag har inte länken framför mig men gör en sök så finner du, arta är gratis
Bikinitider

Användarvisningsbild
DIRAVI

Inläggav DIRAVI » 2009-02-09 19:10

Svante skrev:Du kan ju göra den här labben hemma:

Labben verkar kul, får se om jag hinner med den i helgen, kursen verkar ligga lite väl ocentralt till, så den får jag nog tyvärr stå över ;)

I skriften näms datorprogrammet "IMP" och ett programm "tone". Är det någon som vet var man kan få tag i dem, eller motsvarande, gjärna i linuxversion, men finns inte det så går det ju att installera windows på nån dator med.
Senast redigerad av DIRAVI 2009-02-09 22:21, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
DIRAVI

Inläggav DIRAVI » 2009-02-09 19:17

celef skrev:är det en caterham på avataren?

att mäta element är plättlätt med arta, jag har inte länken framför mig men gör en sök så finner du, arta är gratis

Bilen jag sitter i på avataren är i grunden en DD7, den första byggda från den giggen, så lite skiljer från seriebilarna.

DD7 bygger i princip på bokritningar, men har vissa förstärkningar, men måtten är desamma.

Motorn jag hadde i den var fel, bakaxeln var fel, och framvagnen var inge vidare, men det var endå en väldigt rolig bil ;)

Jag och en kompis håller nu på att bygga en ny, fast då från scratch med egen gigg, och egendesignade hjulställ, mm. Även den blir bokmått utvändigt.

Användarvisningsbild
DIRAVI

Inläggav DIRAVI » 2009-02-25 00:07

celef skrev:att mäta element är plättlätt med arta, jag har inte länken framför mig men gör en sök så finner du, arta är gratis

Jag har letat en del, men inte hittat, någon som kan bistå?
Saliga äro de träskalliga, ty de skola alldrig drunkna.

//Magnus

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2009-02-25 00:24

DIRAVI skrev:
celef skrev:att mäta element är plättlätt med arta, jag har inte länken framför mig men gör en sök så finner du, arta är gratis

Jag har letat en del, men inte hittat, någon som kan bistå?

http://www.fesb.hr/~mateljan/arta/ :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-02-25 00:29

DIRAVI skrev:
Svante skrev:Du kan ju göra den här labben hemma:

Labben verkar kul, får se om jag hinner med den i helgen, kursen verkar ligga lite väl ocentralt till, så den får jag nog tyvärr stå över ;)

I skriften näms datorprogrammet "IMP" och ett programm "tone". Är det någon som vet var man kan få tag i dem, eller motsvarande, gjärna i linuxversion, men finns inte det så går det ju att installera windows på nån dator med.

http://user.faktiskt.io/svante/imp/imp.exe
http://user.faktiskt.io/svante/tone/tone.exe
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-02-25 00:34

Mm, det är ju bra.

...fast pedagogen i mig vill ändå varna för det plättlätta, eftersom det ofta inte ger förståelse. Risken är att man sitter med en massa siffror som man inte förstår. Man bör nog åtminstone någon gång i sitt liv mäta upp elementen för hand om man vill ha en chans att begripa vad man har mätt.

...vilket inte ska tolkas som kritik mot ARTA, jag har aldrig kört det så jag har ingen aning om hur bra det är. Det är säkert jättebra.

Användarvisningsbild
DIRAVI

Inläggav DIRAVI » 2009-02-25 00:47

Jo, jag tänkte ta en dag frammöver här med mätande, har bokat in en god vän som är kunnig i annat mätande av elektronik, och som ibland kan vara hyfsad pedagog.

Så vi får se hur mycket jag förstår när vi är klara med det :)

//Magnus

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-02-25 13:19

Svante skrev:

Mm, det är ju bra.

...fast pedagogen i mig vill ändå varna för det plättlätta, eftersom det ofta inte ger förståelse. Risken är att man sitter med en massa siffror som man inte förstår. Man bör nog åtminstone någon gång i sitt liv mäta upp elementen för hand om man vill ha en chans att begripa vad man har mätt.

...vilket inte ska tolkas som kritik mot ARTA, jag har aldrig kört det så jag har ingen aning om hur bra det är. Det är säkert jättebra.

jo det är nog den ideala vägen att gå, men det betyder ju inte per automatik att de som använder snabbmetoder inte vet vad dom sysslar med
Bikinitider

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-02-25 13:30

celef skrev:
Svante skrev:

Mm, det är ju bra.

jo det är nog den ideala vägen att gå, men det betyder ju inte per automatik att de som använder snabbmetoder inte vet vad dom sysslar med

Absolut inte. Det vore ju tex dumt att sitta och mäta stickprov ur produktion med manuella metoder. Var sak har sin plats.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-02-25 18:03

mätprogrammen för oss hobbygubbar kanske skulle ha två mätmetoder, en old school och en snabb, där snabbmetoden inte skulle öppnas förrän man hade kört old school-metoden tre gånger 8)
Bikinitider

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-02-25 23:04

Med risk för att bli lynchad, så kommer här ett förslag som jag själv har använt mig av! :?
Skicka elementen till "Backes ljudbyggeri" på ekerö! De tar en hundring per element vid uppmätning, och då får du alla väsentliga värden. :)
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2009-02-25 23:06

nadifierad skrev:Med risk för att bli lynchad, så kommer här ett förslag som jag själv har använt mig av! :?
Skicka elementen till "Backes ljudbyggeri" på ekerö! De tar en hundring per element vid uppmätning, och då får du alla väsentliga värden. :)

Det var faktiskt inte så farligt! Sen tillkommer ju i och för sig frakten, blir dyrt med 25kg-element...

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-02-25 23:08

Det var faktiskt inte så farligt! Sen tillkommer ju i och för sig frakten, blir dyrt med 25kg-element...[/quote]

Förvisso! Man får mena allvar innan man bestämmer sig! :D

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2009-02-25 23:23

:) - jag har alldeles slutat med dom där mätningarna av element -
Ger för lite iaf på element som har kända värden. Andra element har jag mätt upp förut men om jag inte vet elemenets x-max så är det meningslöst att bygga nåt på det om det skall sitta i basen. Man äventyrar hela bygget när en sådan viktig parameter okänd.

Förtydligande..
x-max = (talspolehöjden - polstyckets tjocklek) / 2
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-02-25 23:27

Kan man inte elliminera vikten av att veta X-max, genom att ha flera basmoduler? Som kaffekoppen!? :?:
Eller spelar X-max roll vid val av sluten kontra basreflex också?

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2009-02-25 23:37

nadifierad skrev:Kan man inte elliminera vikten av att veta X-max, genom att ha flera basmoduler? Som kaffekoppen!? :?:
Eller spelar X-max roll vid val av sluten kontra basreflex också?

Nä de e ju klart man kan alltid suboptimera :lol: (som kk)

Jag glömde tvåan... I en sluten låda tycker jag personligen att baselementet skall ha en större slaglängd (läs större luftpumpkapacitet)
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-02-25 23:45

nadifierad skrev:Eller spelar X-max roll vid val av sluten kontra basreflex också?

Ja ;)

Gissa nu på vilket sätt :)

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-02-25 23:48

Har det med talspoleöverhäng att göra, och i så fall hur?
Har väl själv bara använt qts för att avgöra om sluten eller basreflex är lämpligt! :D

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-02-25 23:54

Jo, så avgör man ju ofta om ett element är lämpligt för det ena eller det andra, men precis som skrutten vill jag ha lite mer luftpumpningskapacitet från element i en sluten låda.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-02-25 23:56

Och X-max är den linjära längden memranet kan röra sig +/- :?:

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-02-26 00:07

skrutten skrev::) - jag har alldeles slutat med dom där mätningarna av element -
Ger för lite iaf på element som har kända värden. Andra element har jag mätt upp förut men om jag inte vet elemenets x-max så är det meningslöst att bygga nåt på det om det skall sitta i basen. Man äventyrar hela bygget när en sådan viktig parameter okänd.

Förtydligande..
x-max = (talspolehöjden - polstyckets tjocklek) / 2

det finns olika tekniker för att mäta xmax på okända element, ett är ju att demontera hela elementet. andra lyser med en stark lampa in under spidern och förflyttar konen och måttar konens lägen. ett annat sätt är att enbart ta reda på när elementet tar skada - måtta avståndet från viloläget till att det tar i polstycket

men det är väl få som fläskar på så jävligt att man ligger hela tiden och spelar på gränsen till ett haveri, elementparametrarna är ju till nytta även på moderata ljudnivåer
Bikinitider

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-02-26 00:16

Finns det något värde som anger upphängningens styvhet?

Jag minns i 20 årsåldern så hade jag coral 15 tummare, och polaren hade ett par billigare fostex 15" (MW401, hette dom visst :) ). Jag hade byggt lådorna åt både honom och mig, och ganska irriterande var att hans fostex gav samma bastryck, fast utan att membranen flyttade sig nämnvärt!!?? Vad fasen beror sånt på :?:

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2009-02-26 00:23

nadifierad skrev:Finns det något värde som anger upphängningens styvhet?

Jag minns i 20 årsåldern så hade jag coral 15 tummare, och polaren hade ett par billigare fostex 15" (MW401, hette dom visst :) ). Jag hade byggt lådorna åt både honom och mig, och ganska irriterande var att hans fostex gav samma bastryck, fast utan att membranen flyttade sig nämnvärt!!?? Vad fasen beror sånt på :?:

cms är nog värdet du tänker på, brukar mätas mm/newton, tror jag...

Men den är väldigt olinjär, så fort membranet rört sig en mm i någon riktning så blir det genast styvare (och ännu mer ju längre det rör sig från centrum)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-02-26 00:27

nadifierad skrev:Och X-max är den linjära längden memranet kan röra sig +/- :?:

Det brukar talas om xmax linjärt och xmax mekaniskt (då slaglängden fysiskt begränsas).

Det finns element med stor slaglängd, men som börjar dista efter några millimeters slaglängd.... :(

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2009-02-26 00:31

Det finns också element med stor slaglängd som inte börjar distas efter bara några millimeter också :)

Användarvisningsbild
DIRAVI

Inläggav DIRAVI » 2009-02-26 01:20

nadifierad skrev:Med risk för att bli lynchad, så kommer här ett förslag som jag själv har använt mig av! :?

Lynchad kommer du nog inte bli. Men en stor del av poengen är att jag skall lära mig något.

Ett enklare sätt, som förmodligen inte blir dyrare i slutänden. Är att kasta allt gammalt skrot man har, och istället köpa färdiga högtalare. ;)

Men då blir det som inget DIY-projet av det.

Har i dag börjat mäta lite smått, och som det ser ut nu kommer jag initialt bygga ett par baslådor med ett par tiotumms element som ursprungligen suttit i ett par trevägshögtalare från hitatchi.

Bara för att öva, så får jag se sedan.

//Magnus

Återgå till DIY-forum