Digitalfilter, guld vid högtalarbygge...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Digitalfilter, guld vid högtalarbygge...

Inläggav avr7000 » 2004-07-13 14:45

Digitala delningsfilter är ju nästan fusk :D

De är så ortoligt lätt att få det att låta bra, kanske inte perfekt med en gång, men bra...

Jag slängde ihop ett par lådor i går med en seas P17RCY och en Audaxdiskant, -den som sitter i gamla Heybrook HB2...

Kopplade upp det på 4 slutsteg och satte mig i sweetspot men en gammal Laptop kopplad till Behringer digitalfiltret...

Efter 30 minuters pillande hade jag något som lät riktigt bra :D

Bild

Bild

Om det behövs kan man ju sedan "backa" det resultat man fått genom ett delningsfilterberäkningsprogram och bygga en passiv variant...

Det blir till att bygga fler lådor och få användning av de element som ligger i källaren...

/Stefan

Allbinn

Inläggav Allbinn » 2004-07-13 23:21

Kan tipsa om ett "gratis" sätt att prova ut högtalar-filter.
Behövs bara en dator och ett ljudkort med 6-kanaler eller fler, + naturligtvis några förstärkare.
Använd "Frequency Divider" plugin till Foobar2000.
http://www.hydrogenaudio.org/forums/ind ... opic=22605

Lycka till.

Användarvisningsbild
Mr_Miyagi

Inläggav Mr_Miyagi » 2004-07-14 13:41

Jag slängde ihop ett par lådor i går med en seas P17RCY och en Audaxdiskant, -den som sitter i gamla Heybrook HB2...

Nu blev jag lite nyfiken om du vet vad för diskanter som sitter i HB1:orna.
Det är nämligen så att HB1:orna var min första kärlek... :oops:
Jag sålde dem till en kompis. Sist jag såg dem var de rätt slitna, alla skumkanter var bortfrätta och även min gamla kärlek, en luxman förstärkare, var bränd på ena kanalen (förhoppningsvis en säkring).
Har lite sug efter att köpa tillbaka det hela om ett tag, vill ju inte att de ska plågas på detta sätt. Funderar på att starta en militant rörelse liknande den där franska "trädgårdstomtarnas befrielse front".
Men vore som sagt lite intressant om du visste lite mer om elementen i HB:orna.

Digitalfilter, jo jag har funderat över det. Måste ju vara rätt överlägset, enda problemet är väl alla DA-omvandlare som krävs, och förstärkare naturligtvis. Visst borde man väl kunna ta ett sketet ljudkort med digitalutgång och koppla det till en bra dac och få "superljud" :?:
Har nämligen haft lite våta drömmar om att göra på detta sätt. Tänkte sätta upp en dator vid nåt tillfälle som musikkälla. Varför inte lägga in alla cd-skivor i FLAC-format (komprimerat men ej förstörande) och koppla in lite rumskorrigering och digitalfilter plus ett par bra dacar som man byggt själv.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2004-07-14 16:02

Om jag inte minns fel (jag har själv startat hifikarriären med ett par HB1) så är det följande element i dem...

Basar i HB1: Vifa M21WG-09-08
http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=266
Basarna går ju att kanta om om man inte kört sönder talspolen på dem...

Diskanter: Vifa D26TG-05-06
http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ljudia-online.cgi?id=245523%20&cart_id=

Mvh

/Stefan

Användarvisningsbild
Mr_Miyagi

Inläggav Mr_Miyagi » 2004-07-16 23:42

Tackar!
Intressant, så de elementen säljs fortfarande altså....jodå, jag har då alltid tyckt att de låtit förbannat bra. 800:- för ett baselement, det var vad jag gav för båda högtalarna inkl. stativ och kabel. Då var högtalarna i nyskick då de "hittats" i en garderob och legat där i nio år, inget soljus eller någonting på elementen med andra ord....som nya.

Återgå till DIY-forum