Moderator: Redaktörer
Discovery
Our newest product line, which consists of a wide range of woofers, midrange, and tweeters, offers all the high-quality sound and build we're known for, but does so at a new price point. It's mission? To challenge new market segments and to make them discover what we're all about: the best of the best within transducers.
Kraniet skrev:om jag inte är helt ute och cykla skulle jag kunna tro att denna serie är grunden till diskant och bas i bremens ägg.
Naqref™ skrev:Kraniet skrev:om jag inte är helt ute och cykla skulle jag kunna tro att denna serie är grunden till diskant och bas i bremens ägg.
Fortsätt du på velocipeden.
Kraniet skrev:BMM har redan börjat saluföra Discovery. Verkar ligga rätt bra till i kurs.
http://www.bmm-electronics.com/brands.asp?ID2=118
-Martin- skrev:Kraniet skrev:BMM har redan börjat saluföra Discovery. Verkar ligga rätt bra till i kurs.
Shit, jag ser att priset på HDS-diskanten är lägre än priset jag fick på hifi-kit för 12 stycken...![]()
Kraniet skrev:Naqref™ skrev:Kraniet skrev:om jag inte är helt ute och cykla skulle jag kunna tro att denna serie är grunden till diskant och bas i bremens ägg.
Fortsätt du på velocipeden.
det låg ju nära till hands om inte annat då de både har dx diskanten från vifa och basar med glasfiberkon i serien. men allt behöver ju inte vara som det ser ut.
-Martin- skrev:Kraniet skrev:BMM har redan börjat saluföra Discovery. Verkar ligga rätt bra till i kurs.
Shit, jag ser att priset på HDS-diskanten är lägre än priset jag fick på hifi-kit för 12 stycken...![]()
celef skrev:varför valde man discovery som namn, något annat närbesläktat vore väl mer passande, eller hur
Kraniet skrev:celef skrev:varför valde man discovery som namn, något annat närbesläktat vore väl mer passande, eller hur
tror det är för att det ingångsserien till scan-speak. dvs serien med vilken man "upptäcker" (discover) scan-speak.
bilder på bremenhögtalaren finns bla här http://www.bremen.se/main/HT12.0/HT12.0.html
det är en variant av dx-diskant (som jag förstår det) och en femtummare med glasfiberkon (antagligen sourcead från scan-speak men jag kan ha fel).
celef skrev:Kraniet skrev:celef skrev:varför valde man discovery som namn, något annat närbesläktat vore väl mer passande, eller hur
tror det är för att det ingångsserien till scan-speak. dvs serien med vilken man "upptäcker" (discover) scan-speak.
nämnda element är alltså scan-speak-konstruktioner men sålda under lågprismärkena vifa/peerless? för inte köper man en fiat för att upptäcka ferrari, typ
celef skrev:okej, vet du förresten hur hds presterar jämfört med exempelvis dx25:an?
celef skrev:varför valde man discovery som namn, något annat närbesläktat vore väl mer passande, eller hur
Man går till en bondgård och ber dem märka dem med "Bremen"hifitrollet skrev:apropå bremen, hur köper man bremen ägg?
MagnusÖstberg skrev:Man går till en bondgård och ber dem märka dem med "Bremen"hifitrollet skrev:apropå bremen, hur köper man bremen ägg?
Högtalarna är på prototypstadiet. Icke köpbara. Dröjjer "an extended amount of time" innad de är - om de blir - tillgängliga alls. Tiden får visa..
celef skrev:danmark = scan-speak?
petersteindl skrev:celef skrev:danmark = scan-speak?
Nej
celef skrev:danmark = scan-speak?
jag tänkte prova dx25:an, vilken ska man köpa, vifa eller scan-speak?
De från Danmark
vilka är de då? jag gissar på scan-speak, har jag rätt?
danmark = scan-speak?
Nej
det är alltså vifa man ska välja? detta är ju minst sagt lite rörigt
Det finns alltså fler tillverkare av högtalarelement i Danmark än Scan-Speak. Vifa är tveksamt om det används som varumärke längre. Du kanske menar Tymphany eller peerless?
housemicke skrev:har jag förstått allt rätt nu? scanspeak saluför nu gamla vifa och peerless (som var vifa en gång det med va), som scanspeak? revolutionerande.
såg att peerless hds-diskanten på scanspeaks bild t o m har kvar peerless numren på klistermärkena. det skiljer dock på scanspeaks och peerless kurvor (hittade dom via hifikit).
är det scanspeak som utvecklat dom här elementen eller är det vifa/peerless?
har scanspeak köpt rättigheterna till dessa eller var det kanske nåt man fick med sig när man delade på företagen?
MagnusÖstberg skrev:Det är väl inte bara "diskanten" däremot, det är väl ett antal produkter som tidigare salufördes av Vifa/Peerless - oavsett vem som var underleverantör - som nu säljs under namnet Scan-Speak. En del som bara fortsätter produceras med annat namn, och några som återkommit.
Det har aldrig varit fel att säga att Scan-Speak = Danmark, för det har det alltid varit, alltså ett företag med sin huvudplacering i Danmark, både vad det gäller ledning och produktion.
rikkitikkitavi skrev:när blandar man in seas i det hela?
Här väljer Peter att säga att Scan Speak inte alls ligger i Danmark bara för att han inte tycker att Danmark är detsamma som Scan Speakpetersteindl skrev:celef skrev:danmark = scan-speak?
Nej
MagnusÖstberg skrev:Skaaning=Danmark motsätter varken Dynaudio=Danmark eller Scan Speak=Danmark!
Nu håller jag nämligen med celef och tycker att det istället för raka puckar så skall det knölas till och inte ges raka besked. Tråkig trend. Tycker Peter Steindl krånglar till det i onödan med att istället för att besvara rakt och enkelt, bara säger nej utan att utveckla det:
Här väljer Peter att säga att Scan Speak inte alls ligger i Danmark bara för att han inte tycker att Danmark är detsamma som Scan Speakpetersteindl skrev:celef skrev:danmark = scan-speak?
NejJag är rätt övertygad om att celef anser att det svaret var mer missinformativt än hjälpfullt
Det märks på de efterföljande frågorna rätt tydligt.
Just nu känner jag för att skriva en förklaring till beteendet, men jag tror jag skall äta lunch istället eftersom jag känner att jag nog skulle vara rätt mycket bitskare än jag är annars.
Ja, Scan Speak har sin verksamhet i Danmark . I Danmark finns även Skaaning och Dynaudio med tillverkning.
petersteindl skrev:Då kan en fabrik i Danmark eller i Kina beställa dessa två delar och limma ihop dessa två färdigmonterade delar i Danmark och högtalarelementen blir då made in Denmark. Tjusigt va![]()
celef skrev:för att göra en lång historia kort så valde jag scan-speak, å det verkar vara det enda rätta valet
Användare som besöker denna kategori: eljulio och 12 gäster