Resistansmatchning

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
d_anders

Resistansmatchning

Inläggav d_anders » 2004-07-31 21:40

Finns det något sätt att matcha resistorer till 0,1% tolerans endast mha någon smart koppling och en vanlig multimeter som mäter ca 1% fel?
Spontant känns det osannolikt, men jag tänkte att det kanske finns ett sätt iom att inte värdet utan endast differensen behöver bestämmas.
0.1%-motstånd (icke-smd) är så rackarns dyra...

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-07-31 22:04

Medelst en Wiener-brygga. Testa att "googla", så hittar du schema 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
d_anders

Inläggav d_anders » 2004-07-31 22:30

En sån där oscillerande sak?
Hittade inga bra sidoe när jag sökte, kan du förklara lite närmare hur den kan användas?
Menar du att man ska utgå från två idiotmatchade kodensatorer och sen matcha motstånd med dem?

Användarvisningsbild
d_anders

Inläggav d_anders » 2004-07-31 22:44

Fast du skrev nog fel, du menar wheatstone?
Den känner jag ju till men har inte tänkt på att den kan användas för att bestämma resistanser såpass exakt.

Användarvisningsbild
d_anders

Inläggav d_anders » 2004-07-31 23:06

Fast nej, den funkar visst inte. Även om man kan mäta spänningen exakt och har tre +-0,1%-motstånd så kan man väl ändå bara bestämma det fjärde motståndet på +-0,3% när.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-01 17:37

Alltså, det är mycket möjligt att multimetern är tillräckligt noggrann för matchning. Jag menar om den visar 10,32 kohm, 10,33 kohm och 10,36 kohm för tre 10k-motstånd så är de två första säkert bäst matchade. Kanske är de på 10,15 och 10,16 kohm i själva verket, men de är i alla fall likast.

Bygga gainclone?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2004-08-01 17:46

En DMM brukar ha ganska bra repeterbarhet i sina mätningar. Detta kan kontrolleras genom att mäta samma motstånd flera gånger om detta går bra kan man mäta ett motstånd som referens först och sen kontrollera detta igen efter avslutade mätningar. Om resultatet då är samma så torde multimetern ej drivit under själva matchnings proceduren....
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
d_anders

Inläggav d_anders » 2004-08-01 18:48

Jag har funderat på att bygga en bryggparallellad sak ifall jag får mina lm4780 från national nån gång. Det kommer inte att bli något finbygge i så fall, utan mer för att testa och eventuellt driva sub/datorhögtalare. Har planerat att hardwira en enkel 4780 först för att se hur det verkar. Det står ju i databladen att motstånden som sätter gain helst ska ha 0.1% tolerans när man parallellkopplar, men frågan är om det egentligen blir någon större katastrof ifall ena steget får jobba lite mer än det andra, borde inte resultatet bara bli något lägre uteffekt?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-08-01 18:56

Det enklaste är trots allt att köpa motstånd med 0.1% tolerans. Man kan ju till och med lyxa till det och köpa sådana med 50 ppm temp-koeff 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
d_anders

Inläggav d_anders » 2004-08-01 19:19

Jo, men de är verkligen svindyra på elfa, 30 kronor + moms, har sett att de är klart billigare på de flesta andra ställen. Kanske ska avvakta och gå med i admittansen (liu:s elektronikförening) först och se ifall de har några, de säljer visst komponenter till sina medlemmar för 1/3 av elfas priser.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-01 19:37

d_anders skrev:Jag har funderat på att bygga en bryggparallellad sak ifall jag får mina lm4780 från national nån gång. Det kommer inte att bli något finbygge i så fall, utan mer för att testa och eventuellt driva sub/datorhögtalare. Har planerat att hardwira en enkel 4780 först för att se hur det verkar. Det står ju i databladen att motstånden som sätter gain helst ska ha 0.1% tolerans när man parallellkopplar, men frågan är om det egentligen blir någon större katastrof ifall ena steget får jobba lite mer än det andra, borde inte resultatet bara bli något lägre uteffekt?

Njae, problemet är om förstärkarna är lite oeniga om vad utspänningen ska vara. Låt säga att det sitter två 0.1 ohms motstånd på utgångarna. Om den ena i ett ögonblick strävar till 10 volt och den andra till 10.2 volt, så kommer det att gå 1 ampére genom de två motstånden till ingen nytta.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2004-08-01 22:22

Jo 0.1% motstånd är nog en förutsättning, parallell kopplingen gör att IC:arna skall dela på lasten, och inte belasta varandra. Jag har använt mig av 1% som jag matchat till under 0.1% i mina LM3886 steg och detta går bara fint.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2004-08-09 09:39

Notera att vanliga 1% motstånd ligger på ungefär 0.3% statistiskt och repeternoggrannheten på en simpel DMM är alldeles tillräcklig.

Om du ska åstadkomma hyggligt identisk förstärkning för parallellkoppling så är 1% tillräckligt stabila och en DMM räcker. Sträva efter att matcha så bra som det går men tänk på att matcha resp motstånd.

Om du kör med ickeinvertande koppling (som exempel) så ska du matcha återkopplingsmotstånden (de mellan minusingången och utgången) för sig och de mellan minusingången och jord för sig. Det absoluta värdet är okritiskt, bara att de är lika.
/Per-Anders
Ny audiolänksamling Lägg till länkar själv om så önskas.
http://sjostromaudio.com/links

Återgå till DIY-forum