Högtalarbygge max 4000kr

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
arghe

Högtalarbygge max 4000kr

Inläggav arghe » 2004-08-05 14:50

Halloj

Har fått uppgiften att hjälpa en vän, som bor i Linköping, som vill bygga sig ett par golvhögtalare.
Han har aldrig byggt högtalare tidigare, men är duktig med lödkolv, och har inte tummen helt felplacerad. Maxpriset för två högtalare får inte överstiga 4000kr. Han är som sagt ute efter någon byggbeskrivning till en välljudande golvhögtalare med hyfsad basbotten.
Är mycket glad om sub kan undvikas.

Han har tittat lite på Hifi-kits Acoustic Neon med Seaselement, Seas byggbeskrivning på deras Njordmodell, samt S600 från Backes Ljudbyggeri (denna modell ser ut att även den bruka enbart Seaselement).... men vill allra allra helst löda ihop filter själv!

Vad tror ni? Har ni några andra bra förslag? Kanske, men bara väldigt kanske, kan han tänka sig en större stativare. Högtalarna ska användas som fronthögtalare vid hembio, dvs både musik och film.

Finns det någon golvversion av EPS med dubbla basar?

Acoustic Neon http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=38
Seas Njord http://www.seas.no/kit/Njord.pdf
S600 http://www.backesljudbygg.se/home.htm

Tacksamma för eventuella tips, råd och hjälp

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2004-08-06 12:14

piP kanske ?

har för mig den kostar 4000:- i byggsats dock omålad/fanerad...........lådan e dock färdigbyggd då..........
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2004-08-06 14:13

LTS F1 kan nog byggas för 4000 pix tror jag.

En MYCKET bra högtalare för det priset!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-08-06 14:26

LTS-F1 (för LTS medlem) från Hifi-kit: 2745:-/st

Och det lär väl vara ex. frakt.

Så det kommer inte ned i 4000:- för två...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-08-06 14:42

Skulle också tro att LTS-f1 är ett mycket vettigt alternativ att kolla in även om det blir lite dyrare än 4000... (element + filter går väl på ca 1900kr/st och lådan fixar man ihop med lite spillbitar :wink: )

Har byggbeskrivningen på dessa och de verkar vettiga och genomtänkta.

piP har jag byggt ett par (fast inte åt mig själv tyvärr..) och lyssnat på en del. Låter riktigt bra och presterar en förvånande djup bas, dock kan de inte spela så högt. (fast man blir ändå förvånad över hur högt de kan spela om man tänker på hur små de är). De är ju inte direkt några golvare iof.. :)

Vet inget om de hifikit-byggsatser du nämner. De kanske också kan vara bra, iaf om det är vettigt konstruerade filter (t.ex. av seas). I en del byggsatser slänger hifikit in nåt "standardfilter" och då låter det nog ganska illa...(här gissar jag litegrann..)

Ett hett tips är nog att lyssna lite själv på olika varianter innan man bestämmer sig.

Användarvisningsbild
arghe

Inläggav arghe » 2004-08-07 12:20

Tack för tipsen

Tror dock inte LTS-burken är någon egentlig kandidat. Den e lite för dyr, samt jag personligen (men min polare kanske gillar den :roll: ) tycker den låter lite **** ;)

Det är svårt nog att komma underfund med vad man själv vill ha, o inte är det lättare att hjälpa någon annan med tips...

Personligen litar jag på Seas framtagna grejer av egen erfarenhet.

Vad tror ni om denna grej från Tony Gee då? Tempo, en golvare med Vifa PL18W0-09-08 bas och Seas 27TFF-H831 diskant... om det går att skrapa ihop delarna för 4kkr
http://home.hetnet.nl/~geenius/Tempo.html

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2004-08-07 17:14

arghe skrev:Tack för tipsen

Tror dock inte LTS-burken är någon egentlig kandidat. Den e lite för dyr, samt jag personligen (men min polare kanske gillar den :roll: ) tycker den låter lite **** ;)

Det är svårt nog att komma underfund med vad man själv vill ha, o inte är det lättare att hjälpa någon annan med tips...

Personligen litar jag på Seas framtagna grejer av egen erfarenhet.

Vad tror ni om denna grej från Tony Gee då? Tempo, en golvare med Vifa PL18W0-09-08 bas och Seas 27TFF-H831 diskant... om det går att skrapa ihop delarna för 4kkr
http://home.hetnet.nl/~geenius/Tempo.html

ursäkta att jag nämner ett annat forum, men du har redan fått det ett tips med det baselementet på de andra forumet? samt med en väldigt trevlig diskant tillhörande (tro mig jag vet) ;)

Användarvisningsbild
arghe

Inläggav arghe » 2004-08-07 18:28

ursäkta att jag nämner ett annat forum, men du har redan fått det ett tips med det baselementet på de andra forumet? samt med en väldigt trevlig diskant tillhörande (tro mig jag vet)

Jo, det stämmer ju! Men som sagt -min hombre är lite omotiverat överförtjust i golvare så...

Men Vifa-basen verkar ju onekligen som ett bra val med rätt filter... Får nog bli så!

Soft att ni tar er tid o hjälper till iaf :)[/quote]

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2004-08-07 20:08

arghe skrev:
ursäkta att jag nämner ett annat forum, men du har redan fått det ett tips med det baselementet på de andra forumet? samt med en väldigt trevlig diskant tillhörande (tro mig jag vet)

Jo, det stämmer ju! Men som sagt -min hombre är lite omotiverat överförtjust i golvare så...

Men Vifa-basen verkar ju onekligen som ett bra val med rätt filter... Får nog bli så!

Soft att ni tar er tid o hjälper till iaf :)
[/quote]

gör den till en golvare isf? visuellt sett iaf ? den låter inte mindre än en vanlig golvare om du tror det...absolut toppklass för dom småpengarna... det e mycket jobb att bygga en "ny" högtalare...plus att du i princip måste ha mätprylar för 10flagg minst

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-08-07 20:57

Mja mätprylar för 10 papp behöver man inte om man vet vad man gör. Kanske 2 papp om man pillar lite själv. Max. Och visst låter HFLS-1 bra (jag var ju med att ta fram den) men den når inte riktigt upp i ljudtryck och basförmåga till LTS-F1 (vilket vore konstigt). Den är ungefär jämbördig med piP i ljudtrycksförmåga så länge det inte gäller den djupare basen (subjektivt då). Men den är bra! :) Det finns bättre och mer välgenomtänkta projekt men med tanke på förutsättningarna så blev det en fantastisk högtalare :)

Nu kom jag nog från topic.... :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
jonasz

Inläggav jonasz » 2004-08-07 22:21

Den här kanske? http://murphyblaster.com/content.php?f= ... Tower.html

Designad av Dennis Murphy som har ett väldigt gott rykte i DIY-kretsar "over there". :D

Borde gå att bygga ett par för 4000:-
"Det är bara Joakim von Anka och andra med personlighetsstörning som har pengar som mål" Hans Rosling

Återgå till DIY-forum