Synkronmotor?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Synkronmotor?

Inläggav Thomas_A » 2004-08-08 18:44

Jag fundrerar på att gå igenom mitt motorstyrningskort på Linn Axis och byta ut kondingar (>15 år gamla).

I samma veva undrar jag om det finns ersättningsmotorer att köpa? Linnen har ju en gammal Philips/Airpax motor, 24-polig.

Var kan man hitta bra och billiga motorer?

T

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-08-09 00:40

Kan detta vara nåt som kan användas som ersättningsmotor i Linn?

Premotec:

Bild

Portescap:

Bild

Svenska Promoco verkar ta in motorer, men blir förvirrad. De saluför Premotec men uppvisar Portescap/Thomson i sitt sortiment.

http://www.promoco.se/motion/motion_spe ... otorer.htm

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2004-08-09 08:03

Först hette de airpax, sedan philips och nu premotec.

Linn handlarna säljer ju kompletta motorkit för runt 800 har jag för mig. De motorerna är moddade med extra understycke som det ligger en liten dank i (äldre linnar saknar denna), pulley och monteringsdetaljer ingår givetvis.

Jag vet detta eftersom jag byggde min (nu sålda) LP12 av reservdelar som jag köpte en i taget när jag hade råd.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-08-09 08:34

Postpunk,

jo det kanske är bättre att gå till en Linn-handlare. Fast det tar emot; 800:-. Det är säkert 10 x mer än premotec motorn kostar. Sen om den är moddad; Linn Axis motorn sitter med underdelen mot ett kort. Så jag vet inte om en LP12 motor skulle få plats, om den är högre.

T

Användarvisningsbild
Kaha

Inläggav Kaha » 2004-08-09 22:14

Alla Airpax/Impex/etc. motorer behöver någon form av lager på undersidan (då dom egentligen inte är gjorda för att monteras i den possitionen.

En variant finns till salu här:
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=3283&item=5712958908
(Den ser ut att vara en seriös konstruktion)

Annars har det funnits lite olika mer avancerade varianter, bland annat hade Mantra ett helt nytt hölje till Impexen.

En helt annan väg är ju annars att byta motorn helt. Origin Live säljer bl a ett DC-motor kit till skivspelare med Impex motorer

Återgå till DIY-forum