Moderator: Redaktörer
slockna skrev:Man har väl lockats av rörbygge mer än en gång, så varför inte. Det rimmar tyvärr lite illa med batteridrift (tror jag)
variosboy skrev:Vet att det är som å svära i kyrkan när man i ett DIY-forum skriver om färdiga produkter, men jag gör det ändå!![]()
Kolla in Insigna HPA-3 på tex komplett.se, kostar 179:- och är tämligen smidig!
ollebolle skrev:Men OPA2134 mår väl inte bra av att driva 32ohm?
Borde den inte ha en buffert efter sig?
Alltså opa 2134 till spänningsförstärkning (om man behöver det) och en buffert som gör det möjligt att dra ström.
Edit: Borde inte R10 och R11 kopplas innan utgångsmotstånden?
Edit 2: Ingångsfilter kan vara bra...
Ja, jag också, om jag tänker efter. Om du har tur finns det med i specifikationen, vilken utgångsresistans en lur ska drivas med ...Piotr skrev:ollebolle skrev:... Själv har jag dålig koll på vilken impedans olika lurar är tänkta att drivas med.
ollebolle skrev:Men OPA2134 mår väl inte bra av att driva 32ohm?
Borde den inte ha en buffert efter sig?
Alltså opa 2134 till spänningsförstärkning (om man behöver det) och en buffert som gör det möjligt att dra ström.
Edit: Borde inte R10 och R11 kopplas innan utgångsmotstånden?
Edit 2: Ingångsfilter kan vara bra...
ollebolle skrev:C3 och C4 är ett sorts ingångsfilter med iofs
Det skyddar ingången från DC-spänning.
Jag menade ett RF-filter som skyddar ingången från radioinstrålning.
Första ordningens filter blir bra! R och C bara.
Piotr skrev:R10-11 ska vara ung. som nu. Opampen driver ju dessa i serie med R6-7 till jord och de utgör därmed en belastning.
RF-filter är bra!
Vidare bör det sitta något på utgången som är större än 0.1 ohm.
/Peter
Piotr skrev:
Edit: jag har drivit ett par HD580 med en sådan där krets och det lät inget vidare. Detta trots att vi snackar om ca. 300 ohm last. Med en BUF634 blev det en helt annan kvalitet på ljudet. Även med denna i open loop, dvs. utan en opamp innan med feedback runt bufferten.
Du kommer att få övergångsdistortion från opampen och det låter rått. BUF634 kan ställas i klass A.
Piotr skrev:Själv har jag dålig koll på vilken impedans olika lurar är tänkta att drivas med.
IngOehman skrev:Den enda kommersiellt tillgängliga hörlursförstärkare som jag varit inblandad
i konstruktionsmässigt, har omkopplingsbar utgångsimpedans. Man kan välja
mellan 0,1 ohm och 100 ohm. Så tycker jag att det skall vara. Det finns ju
dessa två standarder (och IEC-standarden om 120 ohm därtill, men skill-
naden är ju väldigt liten med tanke på att de lurar som är konstruerade för
att drivas av högre impedanser än 0 ohm, alltid i sig är högohmiga (oftast
>500 ohm) så skillnaden mellan 100 och 120 ohms drivning är typiskt avse-
värt mindre än ± 0,15 dB), så vill man kunna använda vilka lurar som helst
(med ett bra resultat, eller rättare sagt ett resultat som överensstämmer
med lur-tillverkarens ambitioner) så är det självklart nödvändigt att utimpe-
dansen är omkopplingsbar.
Hum skrev:Usch då dom visade fyrkantsvågor vad är det för förtappade typer som kör med sådana, borde skämmas.
Fyrkantvåg är en bra testsignal för att utröna om förstärkaren är stabil eller hur nära till ostabilitet den har. Man kan också beräkna bandbredden med hjälp av uppmätt stigtid som Russinskrynklaren är inne på.Hum skrev:Usch då dom visade fyrkantsvågor vad är det för förtappade typer som kör med sådana, borde skämmas.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster