Snubblade just på
det här och kom ihåg att jag sett någon fråga om högtalarskydd på faktiskt.se ...
Men nu ser jag att det är ett skydd bara mot inkopplingstransienten du söker. Eftersom den är så kort brukar det inte behövas! Visserligen är spänningen vid tillslag maximalt lika med matningsspänningen, men bara under den korta tid som utgångskondensatorn laddar upp sig. Så denna maxeffekt borde högtalaren tåla, om den är vettigt dimensionerad i förhållande till förstärkaren.
Är den inte det, och du vill köra ändå, så sätt ett relä med en fördröjande elektrolytkondensator över och ett motstånd till matningen efter strömbrytaren. (Det har jag haft i min förförstärkare för säkerhets slull, så att slutstegen kopplas på senare och inte förstärker inkopplingstransienten från förförstärkaren.) En diod från relälindning//kondensator till matningen laddar ur den, så att skyddskretsen snabbt är aktiv igen, ifall någon stänger av förstärkaren och snart slår på den igen.
Om det är någon här som jag inte har förolämpat i kväll, så ber jag denne om ursäkt. (J. Brahms)