Hur viktigt är det med rätt skumkanter?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

mrBuffy

Hur viktigt är det med rätt skumkanter?

Inläggav mrBuffy » 2009-09-02 21:24

Håller på att renovera en gamla philips bas. Har fått tag på skumkanter som passar men som inte är exakt i samma storlek som orginalet.

Orginalkanten var fäst under konen. Med den nya kanten måste jag fästa ovanpå konen för att den ska passa.

Hur mycket påverkar kantupphägning högtalarens parametarar? Är det en kritisk komponent eller räcker det med att den passar även om den inte blir exakt som orginalet?

En annan fråga: kan man sätta dit en större dammkåpa utan att det påverkar allt för mycket?

Hälsningar Marcus

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2009-09-03 08:01

Ett tips är att lattja lite i något simuleringsprogram där du varierar kompliansen (Vas) för elementet en aning (kompliansen påverkas som ju åt det ena eller andra hållet iom kant-bytet) för att se hur responsen blir i den lådda som elementen huserar i. Om du har de ursprungliga parametrarna vill säga. Vad gäller dammkåpan borde den påverka masssan enbart. Så prova och mät upp hur mycket tyngre (eller lättare) den är. Observera att detta enbart ger ett litet hum hur stor påverkan blir eftersom vi inte känner till skumkantens egenskaper (även de resistiva delarna).

Testade att variera Vas för ett Seas element (CA22RNY) som jag själv håller på att bygga med. Det hände faktiskt inte så där jättemycket när jag varierade Vas med 20% uppåt och nedåt. Beror ju förstås vad elementet sitter i för låda. En portad konstruktion blir ju generellt mer påverkad än en sluten.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Re: Hur viktigt är det med rätt skumkanter?

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-03 08:17

mrBuffy skrev:En annan fråga: kan man sätta dit en större dammkåpa utan att det påverkar allt för mycket?

Hälsningar Marcus
Det vill du inte.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-09-03 08:41

om elementet i fråga bara sla spela bas, (under 120Hz typ..) så blir inverkan inte lika kritisk, jobbigare högre upp...
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

mrBuffy

Inläggav mrBuffy » 2009-09-03 09:16

MagnusÖstberg
InläggSkrivet: tor sep 03, 2009 4:17 pm Ämne: Re: Hur viktigt är det med rätt skumkanter?
mrBuffy skrev:

En annan fråga: kan man sätta dit en större dammkåpa utan att det påverkar allt för mycket?

Hälsningar Marcus
Det vill du inte.

ska jag tolka det som att det har en stor inverkan? Är det främst högre upp i frekvens i så fall.

Är det främst i mellanregistret som det kan bli problem vid byte av kant och dammkåpa. Basen ska arbeta i ett tvåvägssystem så jag antar att det kan vara ganska kritiskt i så fall.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-09-03 09:28

-Martin- skrev:Ett tips är att lattja lite i något simuleringsprogram där du varierar kompliansen (Vas) för elementet en aning (kompliansen påverkas som ju åt det ena eller andra hållet iom kant-bytet)

Hur stor är egentligen kantens påverkan på kompliansen? Jag vill minnas att jag sett uppgiften att det absolut största bidraget är från spindeln (heter det så på svenska?).
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-09-03 10:29

Jepp, så heter det på svenska :)

Jo, men upp i frekvens så kan det (av vad jag fått förklarat för mig) påverka spridningsmönster och resonans betenden väldigt, när man byter upphängning på ett element.
Därför så (om man inte mäter upp och kan sätta på en exakt lika dan upphängning igen) är det rekommenderat att bara göra det på "basar" och inte på bas/mellanregister t.ex...
Mvh//David

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-09-03 10:53

DVD-ai skrev:Jepp, så heter det på svenska :)

Jo, men upp i frekvens så kan det (av vad jag fått förklarat för mig) påverka spridningsmönster och resonans betenden väldigt, när man byter upphängning på ett element.

Tack, det var ett bra klargörande! Jag har basar hemma som behöver omkantning, vilka jag funderat på att skicka bort, men nu fick jag argument för att fixa det själv i stället. Dessa basar sitter i SW-63, som har rätt brant delning vid 110Hz, vilket torde vara en låg frekvens i det här sammanhanget.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2009-09-03 10:54

mrBuffy skrev:Håller på att renovera en gamla philips bas. Har fått tag på skumkanter som passar men som inte är exakt i samma storlek som orginalet....Marcus

Tror inte att du behöver känna någon större oro! Viktigast är väl att få dem att lira! :) Om skälen är sentimentala eller att det helt enkelt inte finns rätt grejer eller ersättningselement som passar spelar ju mindre roll.

-Martin- skrev:...
Testade att variera Vas för ett Seas element (CA22RNY) som jag själv håller på att bygga med. Det hände faktiskt inte så där jättemycket när jag varierade Vas med 20% uppåt och nedåt.

Så är det så länge avvikelsen håller sig till en enskild komponent. Skulle flera värden variera ogynnsamt kan de samverka till en större avvikelse som ger ett helt annat element!

/Jocke

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-09-03 11:39

Vill bara berätta om när jag kantade om mina OA2212 med felaktiga skumkanter. Ett j*vla jobb och resultatet en frustrerande besvikelse.
Blev till att köpa nya element. :(
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2009-09-03 12:26

Ragnwald skrev:Vill bara berätta om när jag kantade om mina OA2212 med felaktiga skumkanter. Ett j*vla jobb och resultatet en frustrerande besvikelse.

Vad var problemet? Nu är det ju inte OA2212 och en gammal Pholipsbas riktigt samma sak heller! Dessutom finns det väl hyggligt med erfarenhet om vad som funkar i gamla Carlsson?

/Jocke

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2009-09-03 12:53

perstromgren skrev:
-Martin- skrev:Ett tips är att lattja lite i något simuleringsprogram där du varierar kompliansen (Vas) för elementet en aning (kompliansen påverkas som ju åt det ena eller andra hållet iom kant-bytet)

Hur stor är egentligen kantens påverkan på kompliansen? Jag vill minnas att jag sett uppgiften att det absolut största bidraget är från spindeln (heter det så på svenska?).

Du har nog rätt att spindeln är största bidraget. (Det är ju den som påverkas när ett element "spelas in" i form av de krackeleringar som bildas.) Så man har nog ganska stor frihet.
Senast redigerad av -Martin- 2009-09-03 12:56, redigerad totalt 1 gång.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2009-09-03 12:56

Jocke skrev:
Så är det så länge avvikelsen håller sig till en enskild komponent. Skulle flera värden variera ogynnsamt kan de samverka till en större avvikelse som ger ett helt annat element!

/Jocke

Du har naturligtvis rätt. Dock hade vi ju i det här fallet i princip bara två parametrar som påverkas; kompliansen och de resistiva delarna i kantmaterialet.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-09-03 14:12

perstromgren skrev:
DVD-ai skrev:Jepp, så heter det på svenska :)

Tack, det var ett bra klargörande! Jag har basar hemma som behöver omkantning, vilka jag funderat på att skicka bort, men nu fick jag argument för att fixa det själv i stället. Dessa basar sitter i SW-63, som har rätt brant delning vid 110Hz, vilket torde vara en låg frekvens i det här sammanhanget.

jo, under 200Hz skulle jag våga säga är det ganska lungt :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-09-03 16:22

Jocke skrev:
Ragnwald skrev:Vill bara berätta om när jag kantade om mina OA2212 med felaktiga skumkanter. Ett j*vla jobb och resultatet en frustrerande besvikelse.

Vad var problemet? Nu är det ju inte OA2212 och en gammal Pholipsbas riktigt samma sak heller! Dessutom finns det väl hyggligt med erfarenhet om vad som funkar i gamla Carlsson?

/Jocke

Det här var på den tiden innan Carlsson planet och Faktiskt.se fanns tillgängligt.

Det går naturligtvis att sätta vilken kant som helst, som passar rent mekaniskt och få vilken högtalare som helst att fungera. Men de kommer att mäta olika beroende på valet.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2009-09-03 17:09

Ragnwald skrev:
Jocke skrev:

/Jocke

Det här var på den tiden innan Carlsson planet och Faktiskt.se fanns tillgängligt.

Det går naturligtvis att sätta vilken kant som helst, som passar rent mekaniskt och få vilken högtalare som helst att fungera. Men de kommer att mäta olika beroende på valet.

Ett par 2212-or ska man naturligtvis vara rädd om! :)

/J

MP

Inläggav MP » 2009-09-06 08:48

Ja det vore väl trist att förkorta slaglängd i onödan pga fel skumkanter men vad är det för Philips basar
Låt mig gissa på AD80602?
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

mrBuffy

Inläggav mrBuffy » 2009-09-06 12:05

stämmer bra det. har suttit i ett par audio pro 2-25

MP

Inläggav MP » 2009-09-06 18:49

Vad är det för skumkanter, bild, pris?
Men du kanske skulle kolla runt efter skumkanter från USA och Kanada också om du inte har gjort det.
Det finns de som bara tar ett par dollar stycket.
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

mrBuffy

Inläggav mrBuffy » 2009-09-08 22:54

saken är att jag har köpte skumkanter från usa. Angav de mått som de ville ha. När jag sedan fick kanterna så gick det inte att fästa dem under konen som de gamla, lite för stora. Har nu satt dit dem i alla fall fast ovanpå konen istället.

Bättre med kant än ingen kant alls. Tycker det låter helt ok.

Återgå till DIY-forum