Moderator: Redaktörer
KarlXII skrev:Är det ett nono att blanda material i högtalarlådor?
KarlXII skrev:T.ex. ha en låda i MDF och en av sidorna i något lämpligt massivt/limmat skivmaterial?
Naqref skrev:KarlXII skrev:Är det ett nono att blanda material i högtalarlådor?
Du menar typ att ha en högtalare som betongblandare?
KarlXII skrev:Är det ett nono att blanda material i högtalarlådor??
DrBoar skrev:Bästa resonansdämpningen får man inte genom att laminera väggar med sand asfalt eller annat utan att staga ordenligt.
Så här:
-----------------------------------------------
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
Inte så här
| |
| |
| |
| |
| |
| |
Fjonkalicious skrev:Men hur är det med resonanser? Om materialen har olika egenresonans så kanske man får en högtalare med flera frekvenser av egenresonans istället för en (som kanske kan till viss del hanteras)?
Eller blir det så att man få mindre starkare egenresonanser fast flera= fördel?
Från en novis.
Mvh
F
KarlXII skrev:Är det ett nono att blanda material i högtalarlådor?
T.ex. ha en låda i MDF och en av sidorna i något lämpligt massivt/limmat skivmaterial?
Kan tänka mig att materialen kan tänkas få olika expansiva egenskaper vad gäller fukt , men är de gjorda för inomhusbruk kan det väl inte spela så stor roll?
Finns det andra anledningar att inte göra på det viset?
norman skrev:KarlXII skrev:Är det ett nono att blanda material i högtalarlådor?
T.ex. ha en låda i MDF och en av sidorna i något lämpligt massivt/limmat skivmaterial?
Kan tänka mig att materialen kan tänkas få olika expansiva egenskaper vad gäller fukt , men är de gjorda för inomhusbruk kan det väl inte spela så stor roll?
Finns det andra anledningar att inte göra på det viset?
Jag byggde för länge sen ett par högtalare där jag limmade på en extra baffel av ihoplimmade mahognystavar utanpå MDF:en, när det sedan blev vinter blev det sprickor i mahognyn..... Så det är inte alltid helt lätt med massivt limträ....
4mm kvistfri björklplywood ovanpå 19mm MDF funka fint med.KarlXII skrev:Nu är det inte säkert att det blir blandat, jag kanske klär lådorna delvis med annat material, men ändå.
Fjonkalicious skrev:Men hur är det med resonanser? Om materialen har olika egenresonans så kanske man får en högtalare med flera frekvenser av egenresonans istället för en (som kanske kan till viss del hanteras)?
Från en novis.
Mvh
F
soundbrigade skrev:DrBoar skrev:Bästa resonansdämpningen får man inte genom att laminera väggar med sand asfalt eller annat utan att staga ordenligt.
Och då ska stagningarna vara sådana att de ligger på tvärsan över långa ytor:
- Kod: Markera allt
Så här:
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
Inte så här
| |
| |
| |
| |
| |
| |
Svante skrev:Fjonkalicious skrev:Men hur är det med resonanser? Om materialen har olika egenresonans så kanske man får en högtalare med flera frekvenser av egenresonans istället för en (som kanske kan till viss del hanteras)?
Från en novis.
Mvh
F
Resonansfrekvenser bestäms av materialegenskaper och geometri. Resonansfrekvens är mao inte en materialegenskap, och de olika sidorna i en låda har redan olika egenskaper pga att de är olika stora.
Fjonkalicious skrev:Sorry för trådlån 12:an.
Keld skrev:O så placerar man stagningen osymetriskt.
Fjonkalicious skrev:1. Om vi talar om geometri osv, om vi tittar på hur mycket något resonerar så tror jag att flata/raka ytor/sidor resonerar mer än t.ex. en böjd yta, stämmer det?
2. Dock måste ju den böjda ytan också resonera?
3. Om vi endast ser ut resonanssynpunkt så borde väl ett klot vara optimalt?
4. Kan man bygga ett kabinett för stumt/dött? Jag har fått för mig att vissa konstruktioner kräver att lådan spelar med i viss utsträckning?
Sorry för trådlån 12:an.
Mvh
F
Vad sägs om att inte få två eller fler resonanser som återger samma frekvens och blir dubbelt så stora, dvs 1+1=2?KarlXII skrev:Keld skrev:O så placerar man stagningen osymetriskt.
Det där har jag också hört....men kommer inte ihåg tänket bakom längre.
Vad var det nu igen?
soundbrigade skrev:Skissen visar EN skiva av högtalaren, t ex en sida. Och tanken var att man limmar/skruvar en läkt tvärs över skivan för att staga upp den. På så vis skulle resonansfrekvensen flyttas uppåt.
Fjonkalicious skrev:Svante skrev:Fjonkalicious skrev:Men hur är det med resonanser? Om materialen har olika egenresonans så kanske man får en högtalare med flera frekvenser av egenresonans istället för en (som kanske kan till viss del hanteras)?
Från en novis.
Mvh
F
Resonansfrekvenser bestäms av materialegenskaper och geometri. Resonansfrekvens är mao inte en materialegenskap, och de olika sidorna i en låda har redan olika egenskaper pga att de är olika stora.
Tack, det är ju egentligen ganska självklart. Men man har ju läst mycket goja när man var liten och läste i Bilsport. Följdfrågor:
1. Om vi talar om geometri osv, om vi tittar på hur mycket något resonerar så tror jag att flata/raka ytor/sidor resonerar mer än t.ex. en böjd yta, stämmer det?
2. Dock måste ju den böjda ytan också resonera?
3. Om vi endast ser ut resonanssynpunkt så borde väl ett klot vara optimalt?
4. Kan man bygga ett kabinett för stumt/dött? Jag har fått för mig att vissa konstruktioner kräver att lådan spelar med i viss utsträckning?
Sorry för trådlån 12:an.
Mvh
F
soundbrigade skrev:Imperfektion. Så stumma material finns inte. Fysikens lagar är fula och sällsynt dumma.
Tänk dig att du har en projektil som kan penetrera alla material och fienden bygger en bunker som kan stå emot alla sorts projektiler ....
celef skrev:jag undrar en sak, om ett material är helt stumt så kan det inte resonera? isåfall, om man gör lådväggarna så tjocka att det precis är omöjligt för ljudtrycket eller elementvibrationer, eller vad det nu är som skapar resonanserna, att sätta väggarna i rörelse, hur tjocka måste väggarna då typiskt vara?
och hur är det med det där andra problemet, det där med hur ljudet fortplantas i lådmaterialet, det är väl det största hindret på vägen till det optimala lådfria högtalarljude?
MagnusÖstberg skrev:celef skrev:jag undrar en sak, om ett material är helt stumt så kan det inte resonera? isåfall, om man gör lådväggarna så tjocka att det precis är omöjligt för ljudtrycket eller elementvibrationer, eller vad det nu är som skapar resonanserna, att sätta väggarna i rörelse, hur tjocka måste väggarna då typiskt vara?
och hur är det med det där andra problemet, det där med hur ljudet fortplantas i lådmaterialet, det är väl det största hindret på vägen till det optimala lådfria högtalarljude?
Tja, du kan ju göra som B%W gjorde med sina matrislådor annars, flytta upp resonansen svinhögt samdigt som lådan blir apstyv och tung..
Sedan kan man ju fundera på hur jäkla skadligt lådvibrationer är i en adekvat vanlig, dämpad låda är..
Har man stagat lådan lite och gjort dubbla väggar med dämplimm emellan samtidigt som lådan har en vik av över 1000 ggr den rörliga massan så lär du inte höra något från den..
Jag skulle göra baffeln 25mm och sidaväggarna 19mm, men stag kommer du inte undan latmask..celef skrev:eftersom jag är lat av naturen vill jag undvika stag och lamineringar, ett solitt material är då önskvärt, vilken väggtjocklek ska jag då sträva efter om lådmåtten skall vara, som exempel, 100x20x30cm?
nadifierad skrev:Är det till fullregister, eller basmoduler?
Är det fråga om flera kammrar i samma låda?
(ledande frågor)
MagnusÖstberg skrev:Jag skulle göra baffeln 25mm och sidaväggarna 19mm, men stag kommer du inte undan latmask..celef skrev:eftersom jag är lat av naturen vill jag undvika stag och lamineringar, ett solitt material är då önskvärt, vilken väggtjocklek ska jag då sträva efter om lådmåtten skall vara, som exempel, 100x20x30cm?
Aerob skrev:Angående stagning, hur kommer det sig att Ino´s infraX inte är stagade?
Baffeln ser inte heller särskilt grov ut, gissar på 19mm.
Gäller andra regler för slutna lådor?
Aerob skrev:Nadifierad: Du har nog helt rätt i att baslådor spelar under egenresonansen
på lådsidorna, men jag blir ändå lite nyfiken. Så gott som alla bas-byggen
jag sätt här på faktiskt så väl som på andra ställen har stagning.
MÖs till exempel, och dina..![]()
I Inos profundusX sitter det stag, säkerligen i dom större också.
Varför behöver inte infraX stagas?
celef skrev:MagnusÖstberg skrev:Jag skulle göra baffeln 25mm och sidaväggarna 19mm, men stag kommer du inte undan latmask..celef skrev:eftersom jag är lat av naturen vill jag undvika stag och lamineringar, ett solitt material är då önskvärt, vilken väggtjocklek ska jag då sträva efter om lådmåtten skall vara, som exempel, 100x20x30cm?
men om vi skippar stagen, hur tjocka väggar tror du det krävs?
Stagar man lite kan den göras riktigt klen, OB51 basmodulen är byggd i 16mm MDF med endast ett ynka stag....celef skrev:du har helt rätt att det nästan är omöjligt att svara på frågan
en låda kan/måste inte vara stendöd, inte ens med örat dikt an, utan bara vara tillräckligt bra, alltså inte höras vid lyssningsplats
jag tror det räcker med en ganska klen lådvägg för att uppfylla det senare kravet, iallafall lär ljudet från den vibrerande ytan vara låg, större problem är väl läckljudet från lådan, men det kanske är samma sak?
Mich skrev:Läckljud tycker jag låter (på ordet) som om det skulle vara ljud som läcker ut genom springor.
Annars var väl magnus svar bra, kör med 19 mm, baffeln kanske lite tjockare och så lite stag inuti. En svag punkt brukar bli mellan de två elementen, kan bli smalt där. Där kan det vara bra med ett stag. Jag själv tycker inte riktigt om att man utsätter diskanten för tryck inifrån. Så jag brukar göra som en egen liten låda/utrymme för den. Eventuellt skulle man kunna tänka sig att motera filtret i det utrymmet.
//Michael
MagnusÖstberg skrev:Stagar man lite kan den göras riktigt klen, OB51 basmodulen är byggd i 16mm MDF med endast ett ynka stag....celef skrev:du har helt rätt att det nästan är omöjligt att svara på frågan
en låda kan/måste inte vara stendöd, inte ens med örat dikt an, utan bara vara tillräckligt bra, alltså inte höras vid lyssningsplats
jag tror det räcker med en ganska klen lådvägg för att uppfylla det senare kravet, iallafall lär ljudet från den vibrerande ytan vara låg, större problem är väl läckljudet från lådan, men det kanske är samma sak?
piP är väl gjord i 16mm eller kanske tom 12mm... ett stag.
Stag som ser till att inte stora lådväggsytor kan vibrera gör susen.
MagnusÖstberg skrev:ok, då återstår att bygga låda i lådan med dämplimm emellan "lådorna".
Men låt mig spekulera (har inte testat, men det borde rimmligen bli så) om det inte gör att lådan trots allt kan flexa lite, lite beroende på ljudtrycket i lådan och volymen ändrasvilket torde medföra enorma ljudliga irregulariter.
Nä, men vill inte att lådan flexar, även om det inte hörs ut genom lådväggen eftersom du har ett tunnt membran på drivelementet som kommer släppa igenom skiten hur bra lådan än är. Du vill helt enkelt hindra uppkomsten - inte berarbeta effekterna. Det är bla pga det här jag är tveksam till om det verkligen är värt den enorma merkostnaden det innebär att bygga dubbla lådväggar - och definitivt om de inte kompletteras med stagning. I vilket fall som helst är det inte många procents förbättring det skulle ge.
Iallafall vill du staga i de fall där drivelementet skall spela de frekvenser som kan komma att exiteras i lådan.
Men det vore ju kul om någon orkade bygga en enkel 16mm låda, en låda med 12+16mm låda med dämplimm emellan, en 16mm låda med stag och till sist en 12+16mm låda med stagning och dämplimm - och jämföra dessa.
Jag orkar inte, utan skulle ng bygga lådan med 25mm baffel och 16-19mm lådväggar - stagade.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster