Blanda material i högtalarlådor

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Blanda material i högtalarlådor

Inläggav KarlXII » 2009-09-15 21:14

Är det ett nono att blanda material i högtalarlådor?
T.ex. ha en låda i MDF och en av sidorna i något lämpligt massivt/limmat skivmaterial?

Kan tänka mig att materialen kan tänkas få olika expansiva egenskaper vad gäller fukt , men är de gjorda för inomhusbruk kan det väl inte spela så stor roll?
Finns det andra anledningar att inte göra på det viset?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-09-15 21:26

Det är väl bara bra att blanda material. Jag tänker då på ur resonanssynpunkt.

/ B

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-15 21:26

Nopp, inga problem, du tätar med gosig silicone invändigt iallafall, eller hur ;)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Re: Blanda material i högtalarlådor

Inläggav Naqref » 2009-09-15 21:27

KarlXII skrev:Är det ett nono att blanda material i högtalarlådor?

Du menar typ att ha en högtalare som betongblandare? 8)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-09-15 22:09

KarlXII skrev:T.ex. ha en låda i MDF och en av sidorna i något lämpligt massivt/limmat skivmaterial?

Du menar så här :):

http://www.faktiskt.se./modules.php?nam ... c&start=14

Jag har byggt alla mina senaste projekt på det viset och det blir superstabilt och resonansfritt. Ordentligt med lim mellan skivorna och ordentligt tryck med så många tvingar som möjligt - i flera timmar. Där det är möjligt skruvar jag även från insidan. På det här sättet minimeras ju även risken att limträet ska spricka eller slå sig.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-09-15 22:12

Naqref skrev:

Du menar typ att ha en högtalare som betongblandare? 8)

Kalle dussin tänker blanda en GT i sina högtalare 8)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-09-16 11:27

KarlXII skrev:Är det ett nono att blanda material i högtalarlådor??

NEJ FÖR HELVETTE!!!!! Blanda inte material eftersom Vibbätarna inte fungerar så bra då.
Bild

Varför skulle materialblandningar vara av ondo. Jag tycker det är käckt att göra en låda i MDF och ha fronten/baffeln i ett fint träslag. Ögat måste ju också få lite att glädja sig åt.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-09-16 13:20

Men hur är det med resonanser? Om materialen har olika egenresonans så kanske man får en högtalare med flera frekvenser av egenresonans istället för en (som kanske kan till viss del hanteras)?

Eller blir det så att man få mindre starkare egenresonanser fast flera= fördel?

Från en novis.

Mvh

F
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2009-09-16 16:03

Om vi talar om en vanlig låda så är varje yta fri att ha sina resonanser. dvs i huvudsak sprids inte resonanserna från en yta tlll en annan.
Vill man få olika resonanser så skall man ha olika material i höger och vänster sida eller toppen-botten. Frånt och ryggstycke kommer pga urtag för element att ha olika resonanskarakteristik.

Bauhaus säljer polerade granitstycken i storleken 40x40cm och även 30x60cm, det kan väcka ideér :idea:

Bästa resonansdämpningen får man inte genom att laminera väggar med sand asfalt eller annat utan att staga ordenligt.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-09-16 16:24

blanda material tycker jag är jättesnyggt
Bikinitider

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-09-16 16:24

DrBoar skrev:Bästa resonansdämpningen får man inte genom att laminera väggar med sand asfalt eller annat utan att staga ordenligt.

Och då ska stagningarna vara sådana att de ligger på tvärsan över långa ytor:

Kod: Markera allt
Så här:
-----------------------------------------------
|               |              |               |

Inte så här
|                                             |
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-09-16 16:52

Fjonkalicious skrev:Men hur är det med resonanser? Om materialen har olika egenresonans så kanske man får en högtalare med flera frekvenser av egenresonans istället för en (som kanske kan till viss del hanteras)?

Från en novis.

Mvh

F

Jag sätter en krona på detta, men det gäller inte alltid att fler små resonanser är bättre än en stor om den stora resonansen lätt kan dämpas ut. Dessutom är det så att om man har mdf-bitarna olika stora så blir resonansfrekvenserna ändå olika.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-09-16 17:39

Ett antagande är att materialtjockleken bör vara densamma eller tjockare i det avvikande materialet?

Baffel i bomull? ;-)

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2009-09-16 17:50

T.ex. ha en låda i MDF och en av sidorna i något lämpligt massivt/limmat skivmaterial?

Kan tänka mig att materialen kan tänkas få olika expansiva egenskaper vad gäller fukt , men är de gjorda för inomhusbruk kan det väl inte spela så stor roll?

Jag byggde för länge sen ett par högtalare där jag limmade på en extra baffel av ihoplimmade mahognystavar utanpå MDF:en, när det sedan blev vinter blev det sprickor i mahognyn..... Så det är inte alltid helt lätt med massivt limträ....

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-16 18:05

Jag har testat med MDF och Björkplywood med fint resultat.

Jag har också (rätt ofta faktiskt) blandat in stål, eller åtminstonde metall i konstruktionen. Alltså sådanna lustiga saker som ser ut som en korkskruv (som man öppnar vinflaskor med fast mycket mindre och med två stycken skåror i toppen istället för handtag) som jag liksom tvingat ner så att sådanna ligger inbäddat i lådmaterialet, Ofta ligger dessa i eller mellantvå olika sidor, men ibland bara i en sida. 8O :roll:

Det har också hänt att jag blandat in träspackel (med halvbra resultat) och tvåkomponentsspackel (med bättre resultat).

Hoppas det här svaret ger lite ljus åt frågan.

8O :D
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-09-16 18:12

Jamen dåså.

Då var den myten avlivad. Inte för att jag vet var jag fått den ifrån, men iallafall... :roll: :)

Nu är det inte säkert att det blir blandat, jag kanske klär lådorna delvis med annat material, men ändå.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-09-16 18:16

norman skrev:

Jag byggde för länge sen ett par högtalare där jag limmade på en extra baffel av ihoplimmade mahognystavar utanpå MDF:en, när det sedan blev vinter blev det sprickor i mahognyn..... Så det är inte alltid helt lätt med massivt limträ....

Det där är mycket viktigt att tänka på.
Många träslag kräver lika behandling på båda sidor, annars blir det sprickor och/eller så slår sig trät.
Det fick jag lära mig när jag köpte bänkskivor till köket som skulle oljas. :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-16 18:23

KarlXII skrev:Nu är det inte säkert att det blir blandat, jag kanske klär lådorna delvis med annat material, men ändå.
4mm kvistfri björklplywood ovanpå 19mm MDF funka fint med.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2009-09-16 20:02

Dämplim kan användas mellan två olika träskivor (t.ex. MDF och något fint massivt trä). Segheten i dämplimmet gör att de kan rör sig lite, utan att det blir kraftiga spänningar.

Har sett sådana lådor hos snickarn. Där det var en inner låda i MDF och en ytterlåda i något fint trä, med dämplim emellan. Hade inte gått så bra med trälim.

Sedan beror det lite på tjocklekarna också. Om ena är mycket tunnare så blir det inte så mycket kraft i det, t.ex. tunnt faner.

//Michael

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2009-09-16 20:57

Har byggt med blandade material, 19mm mdf +18mm stavlimmad ek som lådsidor. Trots att jag missade att behandla insidan av eken syns ingen negativ effekt efter 1 1/2 år. Har kanske haft tur.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-09-16 21:56

Fjonkalicious skrev:Men hur är det med resonanser? Om materialen har olika egenresonans så kanske man får en högtalare med flera frekvenser av egenresonans istället för en (som kanske kan till viss del hanteras)?

Från en novis.

Mvh

F

Resonansfrekvenser bestäms av materialegenskaper och geometri. Resonansfrekvens är mao inte en materialegenskap, och de olika sidorna i en låda har redan olika egenskaper pga att de är olika stora.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-09-16 21:59

soundbrigade skrev:
DrBoar skrev:Bästa resonansdämpningen får man inte genom att laminera väggar med sand asfalt eller annat utan att staga ordenligt.

Och då ska stagningarna vara sådana att de ligger på tvärsan över långa ytor:

Kod: Markera allt
Så här:

Inte så här

??

Laminering, med ett dämpande skikt mellan två skivor lär vara det effektivaste enligt en gammal Isidor-tråd som jag tror är klistrad.

Och varför skulle tvärstagning vara bättre? Det kommer ju att öka böjstyvheten på den ledd som minst behöver den, förutsatt isotropt skivmaterial.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-09-16 22:22

Skissen visar EN skiva av högtalaren, t ex en sida. Och tanken var att man limmar/skruvar en läkt tvärs över skivan för att staga upp den. På så vis skulle resonansfrekvensen flyttas uppåt.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-09-16 22:28

Vad är dämplim egentligen?
Märke, modell?

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-09-16 22:47

Svante skrev:

Från en novis.

Mvh

F

Resonansfrekvenser bestäms av materialegenskaper och geometri. Resonansfrekvens är mao inte en materialegenskap, och de olika sidorna i en låda har redan olika egenskaper pga att de är olika stora.

Tack, det är ju egentligen ganska självklart. Men man har ju läst mycket goja när man var liten och läste i Bilsport. Följdfrågor:

1. Om vi talar om geometri osv, om vi tittar på hur mycket något resonerar så tror jag att flata/raka ytor/sidor resonerar mer än t.ex. en böjd yta, stämmer det?

2. Dock måste ju den böjda ytan också resonera?

3. Om vi endast ser ut resonanssynpunkt så borde väl ett klot vara optimalt?

4. Kan man bygga ett kabinett för stumt/dött? Jag har fått för mig att vissa konstruktioner kräver att lådan spelar med i viss utsträckning?

Sorry för trådlån 12:an.

Mvh

F

Användarvisningsbild
Keld

Inläggav Keld » 2009-09-16 22:51

O så placerar man stagningen osymetriskt. :)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-09-16 22:55

Fjonkalicious skrev:Sorry för trådlån 12:an.

Kör på bara! Vad mig bekommer är det ontopic. :D

Keld skrev:O så placerar man stagningen osymetriskt. :)

Det där har jag också hört....men kommer inte ihåg tänket bakom längre. :oops:
Vad var det nu igen?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-16 23:34

Fjonkalicious skrev:1. Om vi talar om geometri osv, om vi tittar på hur mycket något resonerar så tror jag att flata/raka ytor/sidor resonerar mer än t.ex. en böjd yta, stämmer det?

4. Kan man bygga ett kabinett för stumt/dött? Jag har fått för mig att vissa konstruktioner kräver att lådan spelar med i viss utsträckning?

Mvh

F

1. Pratar vi bas så behöver man ju inte staga som en tok, bara se till att de fria ytorna inte har en våglängd som återges av högtalaren. I Inos erkänt duktiga basmoduler sker stagningen av ett enkelt kors asymetriskt placerat i lådan. Rakare ytor resonerar mer än böjda, åtminstonde känns det tokigt om det inte vore så.

2+3. Olle Mirsch stagade inte sina klothögtalare alls, men det är ju inte detsamma som enkom en böjd yta. I ett klot är det ju inte så lätt att fås att vibrera eftersom det inte är särskillt stor yta som har en motstående yta mot vilken en resonans kan anbringas.

Jag ror att detsamma sker om bara den ena ytan är böjd, dvs att lådan vibrerar mindre än om båda motstående ytorna är raka.

4. Det beror på konstruktionen. Det finns högtalare som kalkylerar med sidoväggarnas energitillskott, men det hör nog till ovanligheterna.

Ett element som spelar bas/mellanregister stagas ju ofta mer, och amatörer stagar ofta mer än de behöver - det är ju en lättare faktor att hantera än filterkonstruktion ;) Man stagar sådan låda så att de fria ytorna har en våglängd som ligger över elementets arbetsområde, eller åtminstonde så att energiinnehållet blir så lågt att resterande dämpning minimerar resonanspåverkan.

En baslåda däremot kan ju antingen byggas så regid, dvs tung och vibrationssäker att elementet inte kan få den att vibrera, tex dubbla lådväggar med sand emellan - eller rimmligt tung och erfoderligt styv. Många överdriver lådkonstruktionen.

Jag har lyssnat på 118L baslådor i 19mm spånskiva - utan stag - som definitivt inte haft resonanser som ljudligt påverkat. Nåja, lite stag skadar inte så att man får ner de fria ytornas längd och höjjer lådans resonansfrekvens över arbetsområde. Det är ju varken svårt eller dyrt.

Mitt tips till K12:

Gör baffeln som elementen sitter i relativt grov, gärna 22+16mm och resten av konstruktionen i 16-19mm godstjocklek och se till att hålla de fria ytorna under 50cm så har du stora marginaler.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-16 23:36

KarlXII skrev:
Keld skrev:O så placerar man stagningen osymetriskt. :)

Det där har jag också hört....men kommer inte ihåg tänket bakom längre. :oops:
Vad var det nu igen?
Vad sägs om att inte få två eller fler resonanser som återger samma frekvens och blir dubbelt så stora, dvs 1+1=2?

Bättre med två mindre potentiella resonanser än en som får sådan amplitud att den riskerar bli hörbar.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-09-17 08:19

soundbrigade skrev:Skissen visar EN skiva av högtalaren, t ex en sida. Och tanken var att man limmar/skruvar en läkt tvärs över skivan för att staga upp den. På så vis skulle resonansfrekvensen flyttas uppåt.

Ja, men nu svarar du inte på varför det skulle vara bättre på kortledden än på långledden.

Alltså, man får ju resonansmoder på olika ledder i skivan (det är mer komplicerat än så eftersom skivan sitter fast i kanterna i andra sidor som också kommer i resonans och deras egenskaper kombineras, dessutom finns det snedmoder, men iaf). Alltså, första längsmoden i skivan ligger på en lägre frekvens än första tvärmoden om materialet är isotropt.

Alltså menar jag att längsmoden är i störst behov av stagning. Listen ska alltså ligga på längden. Böjstyvheten i längsled påverkas ju inte av lister på tvären, snarare kommer de att sänka den resonansfrekvensen pga den ökade masslasten.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-09-17 08:54

Följdfråga. Om man nu vill gardera sig i ett högtalarbygge och funderar på den mest lämpliga formen tillsammans med att man stundvis kan tycka att fyrkantiga högtalare är lite trista samt att man tycker böjda former och klot är svåra att jobba med. Då borde väl en 100 sidig polygon eller liknande vara en fördelaktig form? (även om det inte heller är helt lätt)

Eller kommer man då få problem med 100 små ytor som svänger?

Hmm, jag har fler frågor, antar att jag borde ställa dom i en separat tråd eller köpa en bok. Jag kikade i den där cookbooken på bibblan, huvva mig vad tråkig den var, kändes inte jättepedagogisk.

Mvh

Filip (som är överlycklig att jag får svar på mina frågor, TACK!)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-09-17 08:57

Fjonkalicious skrev:
Svante skrev:

Från en novis.

Mvh

F

Tack, det är ju egentligen ganska självklart. Men man har ju läst mycket goja när man var liten och läste i Bilsport. Följdfrågor:

1. Om vi talar om geometri osv, om vi tittar på hur mycket något resonerar så tror jag att flata/raka ytor/sidor resonerar mer än t.ex. en böjd yta, stämmer det?

Mvh

F

Ja, en böjd yta gör ju att krafterna i ökad utsträckning blir tryck- och dragkrafter i stället för böjkrafter, så det ger ökad styvhet. Det är därför man har högtalarkoner och mer sällan platta högtalarmembran.

Ökad fjädringsstyvhet flyttar resonanserna uppåt i frekvens, vilket kan vara bra. Det finns dock risk att de blir kraftigare eftersom enbart ökad fjädring ger med reaktans och därmed högre Q-värden.

Tanken med klot är inte ny. Nu är de inte fria från resonanser heller, vilket man kanske kan tro.

Att lådan ska spela med tror jag är oftare olycksfall i arbetet än en planerad verkan som man använder.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2009-09-17 12:11

KarlXII skrev:Vad är dämplim egentligen?
Märke, modell?

DG-A 2 från SWEDAC

Bild

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-09-17 12:17

Svar på tal! Tack Mich!

Det där ska jag köra, det verkar ju seriöst. 8)
Någon som vet en firma som för produkten i Stockholm?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-17 13:03

Du har inte funderat på varför du skall använda det? :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-09-17 13:05

MagnusÖstberg skrev:Du har inte funderat på varför du skall använda det? :)

Jo-o. Det är ju seriöst sa jag ju. 8)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-09-17 17:11

jag undrar en sak, om ett material är helt stumt så kan det inte resonera? isåfall, om man gör lådväggarna så tjocka att det precis är omöjligt för ljudtrycket eller elementvibrationer, eller vad det nu är som skapar resonanserna, att sätta väggarna i rörelse, hur tjocka måste väggarna då typiskt vara?

och hur är det med det där andra problemet, det där med hur ljudet fortplantas i lådmaterialet, det är väl det största hindret på vägen till det optimala lådfria högtalarljude?
Bikinitider

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-09-17 17:14

Imperfektion. Så stumma material finns inte. Fysikens lagar är fula och sällsynt dumma.

Tänk dig att du har en projektil som kan penetrera alla material och fienden bygger en bunker som kan stå emot alla sorts projektiler ....

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-09-17 17:23

soundbrigade skrev:Imperfektion. Så stumma material finns inte. Fysikens lagar är fula och sällsynt dumma.

Tänk dig att du har en projektil som kan penetrera alla material och fienden bygger en bunker som kan stå emot alla sorts projektiler ....

om du bygger en låda på en liters innervolym med extremt tjocka väggar, typ på ett par tre meter eller mer om du så vill, så lär lådväggarna inte röra sig mycket även vid mycket höga ljudtryck skapat av typ en 4tummare
Bikinitider

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-17 17:55

celef skrev:jag undrar en sak, om ett material är helt stumt så kan det inte resonera? isåfall, om man gör lådväggarna så tjocka att det precis är omöjligt för ljudtrycket eller elementvibrationer, eller vad det nu är som skapar resonanserna, att sätta väggarna i rörelse, hur tjocka måste väggarna då typiskt vara?

och hur är det med det där andra problemet, det där med hur ljudet fortplantas i lådmaterialet, det är väl det största hindret på vägen till det optimala lådfria högtalarljude?

Tja, du kan ju göra som B%W gjorde med sina matrislådor annars, flytta upp resonansen svinhögt samdigt som lådan blir apstyv och tung..

Sedan kan man ju fundera på hur jäkla skadligt lådvibrationer är i en adekvat vanlig, dämpad låda är..

Har man stagat lådan lite och gjort dubbla väggar med dämplimm emellan samtidigt som lådan har en vik av över 1000 ggr den rörliga massan så lär du inte höra något från den..
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-09-17 18:56

Det kan inte vara enbart materialets tjocklek, som avgör resonanser!
Det måste stå i paritet till arean.
En kvadratcentimeter 22mm spånplatta måste ju ha högre egenresonans, än en kvadratmeter!?

Altså höjs egenresonansen med stagning. :)
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-09-17 19:38

MagnusÖstberg skrev:
celef skrev:jag undrar en sak, om ett material är helt stumt så kan det inte resonera? isåfall, om man gör lådväggarna så tjocka att det precis är omöjligt för ljudtrycket eller elementvibrationer, eller vad det nu är som skapar resonanserna, att sätta väggarna i rörelse, hur tjocka måste väggarna då typiskt vara?

Tja, du kan ju göra som B%W gjorde med sina matrislådor annars, flytta upp resonansen svinhögt samdigt som lådan blir apstyv och tung..

Sedan kan man ju fundera på hur jäkla skadligt lådvibrationer är i en adekvat vanlig, dämpad låda är..

Har man stagat lådan lite och gjort dubbla väggar med dämplimm emellan samtidigt som lådan har en vik av över 1000 ggr den rörliga massan så lär du inte höra något från den..

helt riktigt, det räcker att göra väggarna i lådan tillräckligt bra, överbra är ju enbart slöseri, men var gränsen går är lite svår att veta

eftersom jag är lat av naturen vill jag undvika stag och lamineringar, ett solitt material är då önskvärt, vilken väggtjocklek ska jag då sträva efter om lådmåtten skall vara, som exempel, 100x20x30cm?
Bikinitider

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-09-17 19:41

Är det till fullregister, eller basmoduler?

Är det fråga om flera kammrar i samma låda?

(ledande frågor :wink: )

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-17 19:57

celef skrev:eftersom jag är lat av naturen vill jag undvika stag och lamineringar, ett solitt material är då önskvärt, vilken väggtjocklek ska jag då sträva efter om lådmåtten skall vara, som exempel, 100x20x30cm?
Jag skulle göra baffeln 25mm och sidaväggarna 19mm, men stag kommer du inte undan latmask..
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-09-17 20:46

nadifierad skrev:Är det till fullregister, eller basmoduler?

Är det fråga om flera kammrar i samma låda?

(ledande frågor :wink: )

om du frågar mig så är det fullregister som gäller, tvåvägs sådana, basmoduler och sånt där begriper jag mig inte på
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-09-17 20:54

MagnusÖstberg skrev:
celef skrev:eftersom jag är lat av naturen vill jag undvika stag och lamineringar, ett solitt material är då önskvärt, vilken väggtjocklek ska jag då sträva efter om lådmåtten skall vara, som exempel, 100x20x30cm?
Jag skulle göra baffeln 25mm och sidaväggarna 19mm, men stag kommer du inte undan latmask..

men om vi skippar stagen, hur tjocka väggar tror du det krävs?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2009-09-17 21:03

Angående stagning, hur kommer det sig att Ino´s infraX inte är stagade?
Baffeln ser inte heller särskilt grov ut, gissar på 19mm.

Gäller andra regler för slutna lådor?

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-09-17 21:49

Aerob skrev:Angående stagning, hur kommer det sig att Ino´s infraX inte är stagade?
Baffeln ser inte heller särskilt grov ut, gissar på 19mm.

Gäller andra regler för slutna lådor?

Jag gissar på att stagningen, för att eliminera "medspelande", är viktigast på fullregisterhögtalare!

Rena baslådor spelar frekvenser under lådsidornas egenresonanser.

Detta är en ren gissning! :D

Jag inbillar mig dock att man ska staga en baslåda, för att få den stum, för att lådan inte ska kunna spela med överhuvudtaget, utan baselementet får stå för tonerna........ 8)

Där stack man ut hakan.......får se när giljotinen kommer svischande :wink: :)

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2009-09-17 21:55

Nadifierad: Du har nog helt rätt i att baslådor spelar under egenresonansen
på lådsidorna, men jag blir ändå lite nyfiken. Så gott som alla bas-byggen
jag sätt här på faktiskt så väl som på andra ställen har stagning.
MÖs till exempel, och dina.. :wink:

I Inos profundusX sitter det stag, säkerligen i dom större också.
Varför behöver inte infraX stagas?

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-09-17 22:49

Aerob skrev:Nadifierad: Du har nog helt rätt i att baslådor spelar under egenresonansen
på lådsidorna, men jag blir ändå lite nyfiken. Så gott som alla bas-byggen
jag sätt här på faktiskt så väl som på andra ställen har stagning.
MÖs till exempel, och dina.. :wink:

I Inos profundusX sitter det stag, säkerligen i dom större också.
Varför behöver inte infraX stagas?

Som sagt, bara en gissning :wink:

Får se om någon som vet besöker tråden.............. :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-17 23:04

Man behöver inte så mycket stagning i baslådor, som nämts, men det skadar inte.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2009-09-18 11:59

celef skrev:
MagnusÖstberg skrev:

men om vi skippar stagen, hur tjocka väggar tror du det krävs?

Nu är inte jag "du", men...

Det är nog svårt att svara generellt på, man kan ha otur som jag. Noterade att du angivit storlek på lådan och det är nog ungefär i den storleken som två av mina byggen. Den första gjord i 30 mm MDF och en hel del sand. Thjohej va det lät om lådan, i alla fall om man la örat till på sidan. Till saken hörde också att det element som satt i hade en resonans vid några kHz. Nästa bygge blev i 16MDF+dämplim+16MDF också den med sand i delar av lådan (i tomma utrymmen). Mycket bättre, men då med annat element och annan utformning inuti lådan. Det är dessa som är blå <- :wink:

//Michael

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-09-18 13:53

du har helt rätt att det nästan är omöjligt att svara på frågan

en låda kan/måste inte vara stendöd, inte ens med örat dikt an, utan bara vara tillräckligt bra, alltså inte höras vid lyssningsplats

jag tror det räcker med en ganska klen lådvägg för att uppfylla det senare kravet, iallafall lär ljudet från den vibrerande ytan vara låg, större problem är väl läckljudet från lådan, men det kanske är samma sak?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2009-09-18 18:39

Läckljud tycker jag låter (på ordet) som om det skulle vara ljud som läcker ut genom springor.

Annars var väl magnus svar bra, kör med 19 mm, baffeln kanske lite tjockare och så lite stag inuti. En svag punkt brukar bli mellan de två elementen, kan bli smalt där. Där kan det vara bra med ett stag. Jag själv tycker inte riktigt om att man utsätter diskanten för tryck inifrån. Så jag brukar göra som en egen liten låda/utrymme för den. Eventuellt skulle man kunna tänka sig att motera filtret i det utrymmet.

//Michael

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-18 18:46

celef skrev:du har helt rätt att det nästan är omöjligt att svara på frågan

en låda kan/måste inte vara stendöd, inte ens med örat dikt an, utan bara vara tillräckligt bra, alltså inte höras vid lyssningsplats

jag tror det räcker med en ganska klen lådvägg för att uppfylla det senare kravet, iallafall lär ljudet från den vibrerande ytan vara låg, större problem är väl läckljudet från lådan, men det kanske är samma sak?
Stagar man lite kan den göras riktigt klen, OB51 basmodulen är byggd i 16mm MDF med endast ett ynka stag....

piP är väl gjord i 16mm eller kanske tom 12mm... ett stag.

Stag som ser till att inte stora lådväggsytor kan vibrera gör susen.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-09-18 19:10

Mich skrev:Läckljud tycker jag låter (på ordet) som om det skulle vara ljud som läcker ut genom springor.

Annars var väl magnus svar bra, kör med 19 mm, baffeln kanske lite tjockare och så lite stag inuti. En svag punkt brukar bli mellan de två elementen, kan bli smalt där. Där kan det vara bra med ett stag. Jag själv tycker inte riktigt om att man utsätter diskanten för tryck inifrån. Så jag brukar göra som en egen liten låda/utrymme för den. Eventuellt skulle man kunna tänka sig att motera filtret i det utrymmet.

//Michael

jag inbillar mig att det finns två typer av lådljud; lådvibrationer och läckljud, och där läckljuden är mer störande än lådvibrationerna

med läckljud menar jag inte ljud som kommer ut via otätheter utan ljud som hörs genom lådmaterialet, kallas det ljudtransmittering eller kanske överhörning?

lådvibrationer kan väl liknas vid ett membran

det jag menar liknar mer den funktion som fortplantar ljud i en byggnad
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-09-18 19:15

MagnusÖstberg skrev:
celef skrev:du har helt rätt att det nästan är omöjligt att svara på frågan

Stagar man lite kan den göras riktigt klen, OB51 basmodulen är byggd i 16mm MDF med endast ett ynka stag....

piP är väl gjord i 16mm eller kanske tom 12mm... ett stag.

Stag som ser till att inte stora lådväggsytor kan vibrera gör susen.

jag betvivlar inte stagens funktion, jag önskar mer att införa förluster än att styva upp lådan, är det gummi som gäller då?
Bikinitider

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-18 19:58

ok, då återstår att bygga låda i lådan med dämplimm emellan "lådorna".

Men låt mig spekulera (har inte testat, men det borde rimmligen bli så) om det inte gör att lådan trots allt kan flexa lite, lite beroende på ljudtrycket i lådan och volymen ändras :D vilket torde medföra enorma ljudliga irregulariter.

Nä, men vill inte att lådan flexar, även om det inte hörs ut genom lådväggen eftersom du har ett tunnt membran på drivelementet som kommer släppa igenom skiten hur bra lådan än är. Du vill helt enkelt hindra uppkomsten - inte berarbeta effekterna. Det är bla pga det här jag är tveksam till om det verkligen är värt den enorma merkostnaden det innebär att bygga dubbla lådväggar - och definitivt om de inte kompletteras med stagning. I vilket fall som helst är det inte många procents förbättring det skulle ge.

Iallafall vill du staga i de fall där drivelementet skall spela de frekvenser som kan komma att exiteras i lådan.

Men det vore ju kul om någon orkade bygga en enkel 16mm låda, en låda med 12+16mm låda med dämplimm emellan, en 16mm låda med stag och till sist en 12+16mm låda med stagning och dämplimm - och jämföra dessa.

Jag orkar inte, utan skulle ng bygga lådan med 25mm baffel och 16-19mm lådväggar - stagade.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-09-18 21:28

MagnusÖstberg skrev:ok, då återstår att bygga låda i lådan med dämplimm emellan "lådorna".

Men låt mig spekulera (har inte testat, men det borde rimmligen bli så) om det inte gör att lådan trots allt kan flexa lite, lite beroende på ljudtrycket i lådan och volymen ändras :D vilket torde medföra enorma ljudliga irregulariter.

Nä, men vill inte att lådan flexar, även om det inte hörs ut genom lådväggen eftersom du har ett tunnt membran på drivelementet som kommer släppa igenom skiten hur bra lådan än är. Du vill helt enkelt hindra uppkomsten - inte berarbeta effekterna. Det är bla pga det här jag är tveksam till om det verkligen är värt den enorma merkostnaden det innebär att bygga dubbla lådväggar - och definitivt om de inte kompletteras med stagning. I vilket fall som helst är det inte många procents förbättring det skulle ge.

Iallafall vill du staga i de fall där drivelementet skall spela de frekvenser som kan komma att exiteras i lådan.

Men det vore ju kul om någon orkade bygga en enkel 16mm låda, en låda med 12+16mm låda med dämplimm emellan, en 16mm låda med stag och till sist en 12+16mm låda med stagning och dämplimm - och jämföra dessa.

Jag orkar inte, utan skulle ng bygga lådan med 25mm baffel och 16-19mm lådväggar - stagade.

det har du ju alldeles rätt i, högtalarkonen är ju ganska tunnväggig, så turen är väl att ytan är ganska liten i förhållande till hela lådytan, men oturen att den nästan är direkt riktad mot lyssnaren, hmm, det är fet akustisk dämpning ivändigt alternativt öppen baffel som gäller om ljudläckaget ska hållas så låg som möjlig

angående sandwich med dämplim så förespråkade den store isidor två identiska skivmaterial med lim emellan, hade nåt med skjuvningen att göra
Bikinitider

Återgå till DIY-forum