Moderator: Redaktörer
Kraniet skrev:jag skulle nog föreslå en lägre avstämning. kanske kring 17hz. Ser väldigt bra ut i sim. Om man antar en generell rumskurva som startar vid 60hz med 10db ökning vid 20hz så passar kurvan precis.
Två rör på 69mm på 67 cm blir det då ungefär.
Vet inte vad det är för rör du tänkt använda. Kör du ett rör på 104mm så får du samma avstämning vid 77cm. De båda ger ungefär samma lufthastighet i röret(n).
Men jag skulle nog gå på två 69mm (3tum) rör med trattar både på insidan och utsidan.
Placeringen av porten bör vara sådan att den inre öppningen inte är i närheten av basen. Änden bör vara minst halva rördiametern från en vägg. Den inre tratten kan med fördel få sitta i en egen liten baffel.
Jag skulle nog låta rören sitta på samma sida. För att inte få öppningen vid basen så sitter basen då gärna på den sidan av lådan också då.
för mer info kolla här http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pic&t=3140
LasseA skrev:Jag ser inte riktigt fördelen med 2 BR-rör, om man använder rör som har samma tvärsnittsarea så blir de (marginellt) längre än ett ensamt rör, i alla fall då jag simulerar i basta.
För att få en så slät kurva som möjligt ser den låga avstämning som Kraniet rek ut att vara det som gäller, då blir dock BR-röret(-en) rätt långa(svåra att få plats med i lådan)..
Jag skulle ha använt ett rör, varför krångla till saker i onödan? I Basta! ser längderna ut att bli lite kortare än de Kraniet rekommenderat, vid 104mm rör blir det 622mm långt rör. Denna skillnad blir ju inte dramatisk och jag har inte en aning vilken simulerad längd som ligger närmast sanningen, det kan skilja i avstämningsfrekvens på 2-2.5Hz kanske..
MagnusÖstberg skrev:Du har ju ofta åsikter om hur andra tänkt, så nu måste man ju fråga sig om du tänkt alls?
Därför tänkte jag att två rör, som sitter i den avlånga lådan- på var sin kortsida om subbasen dels kanske sprider basen bättre åt höger och vänster, samt att rören ju får plats i lådan.
Densen skrev:Därför tänkte jag att två rör, som sitter i den avlånga lådan- på var sin kortsida om subbasen dels kanske sprider basen bättre åt höger och vänster, samt att rören ju får plats i lådan.
Och detta medför att basreflexrörens ändar kommer i närheten av baselementet, om jag fattat saken rätt?
Förbjudet!! Eller vad säger Sonic design artiklarna?
MagnusÖstberg skrev:Nej, jag tänkte mest på att du ens funderar på de dimensionerna eller den elementplaceringen om du är inresserad av bra basåtergivning.
MagnusÖstberg skrev:Vad är effekten av en placeringen av:
a) ett element precis mitt i en lång låda?
b) en låda som är 240cm lång?
Att ens fundera på det är ju modigt
Richard skrev:.. som skjuter åt höger samt vänster sida ? Subbasen är 122 cm bred, på 103 liter med elementet peerless 12´xxls 835017. Avstånden blir alltså rätt långa mellan vänster och höger rör. Elementet är monterat nedåt. Avståndet element/golv är 9 cm. Har rörens placering någon som helst betydelse för ljudet ? Rummet är 40 kvm. Subbasen kommer att stå mot en vägg- dold bakom en bänk, med öppningar vid golvet, samt vid höger och vänster sida.
Vad säger IÖ, Nagref, Piotr, Svante, Phon, Paa, Maxheadroom, Kraniet mfl. ?
Länk till elementet: http://www.tymphany.com/files/products/pdf/835017.pdf
Hur långa blir de båda rören, vid en avstämningsfrekvens på 24 hz ?
Lyssningspositionen är i mitten av rummet- vilket gör att roomgain troligen inte är att räkna med, alls. Är det då bättre med en högre avstämningsfrekvens, tex 30 hz ?
Är det bättre med ett enda- nedåtriktat rör ?
Vad tycker ni ? Elementet är ett splitter nytt supersubbas-element, från peerless, med aluminiumkon.
Jag antar att många funderar på att bygga med detta nya element- som numera finns att köpa på hifikit. jag har redan köpt elementet- och byggt lådan. Men rören är kvar att beräkna.
Vad säger expertisen ?
BraRichard skrev:MagnusÖstberg skrev:Vad är effekten av en placeringen av:
Hade lådan varit 240 cm lång, hade den ju varit på över 200 liter.![]()
Du har inte läst ordentligt. Subbaslådan är 122 cm lång- det är bänken som är 240 cm bred.
Det är väl inget problem med stående vågor i en subbas med dessa mått, om man delar brant vid 80 hz ?
Hur ser dina simuleringar ut med ett respektive två rör? Hur ser kurvan ut för portens lufthastighet?
MagnusÖstberg skrev:BraRichard skrev:MagnusÖstberg skrev:Vad är effekten av en placeringen av:
Hade lådan varit 240 cm lång, hade den ju varit på över 200 liter.![]()
Du har inte läst ordentligt. Subbaslådan är 122 cm lång- det är bänken som är 240 cm bred.
Det är väl inget problem med stående vågor i en subbas med dessa mått, om man delar brant vid 80 hz ?
Bättre att jag läser fel.
Richard skrev:Steveo skrev:Hur ser dina simuleringar ut med ett respektive två rör? Hur ser kurvan ut för portens lufthastighet?
Detta är en sak jag vill ha litet hjälp med.
Richard skrev:Anledningen till att jag vill använda två rör, är baslådans geometri- den är 122 cm bred, men endast 35 cm djup. Den kommer att sitta gömd bakom en ekbänk ( hemmabyggd) som är 240 cm bred. Ekbänken har helt öppna kortsidor. Bänken är öppen framåt också- men bara vid golvet på längden, 9 cm öppning från golvet. Baselementet sitter monterat riktat mot golvet- i mitten av sublådan. Subbaslådan står alltså på 4 st. 9 cm höga träfötter. Den kommer inte att synas alls i lyssningspositionen.*
Baslådans konstruktion gör att rör som pekar nedåt inte kommer att ha tillräcklig längd. Därför tänkte jag att två rör, som sitter i den avlånga lådan- på var sin kortsida om subbasen dels kanske sprider basen bättre åt höger och vänster, samt att rören ju får plats i lådan. Och två rör minskar ju turbulensen jämfört med ett rör. Enligt det som Isidor och Svante skriver i länken ovan så kan det dock kanske bli problem med turbulens ändå- beroende på att rörens mynningar på insidan vid denna placering kommer onödigt nära baselementet.
Richard skrev:Vad säger IÖ, Nagref, Piotr, Svante, Phon, Paa, Maxheadroom, Kraniet mfl. ?
paa skrev:Richard skrev:Vad säger IÖ, Nagref, Piotr, Svante, Phon, Paa, Maxheadroom, Kraniet mfl. ?
Jag säger slitsport. I vilket fall hade jag sagt det om frågan ställts i tid.
paa skrev:Richard skrev:Vad säger IÖ, Nagref, Piotr, Svante, Phon, Paa, Maxheadroom, Kraniet mfl. ?
Kraniet skrev:paa skrev:Richard skrev:Vad säger IÖ, Nagref, Piotr, Svante, Phon, Paa, Maxheadroom, Kraniet mfl. ?
jag hade också idkat på det. men jag antog att lådan redan var byggd.
ang två eller ett rör så är det lite som det där. i praktiken tror jag inte du märker så stor skillnad. rent teoretiskt bör luften hålla sig linjär enklare i flera små rör än ett stort. Men om det är märkbart i detta fall mellan två 3" eller ett 4" rör vet jag faktiskt inte.
Enligt LspCAD så ger det samma lufthastighet i porten och liknande utseende på kurvan.
mikgr2 skrev:Hej Richard!
Vad kommer det sig att du har valt Peerless xxls-elementet?
Av andra inlägg här på forumet får jag intrycket av att du gillar Ino`s produkter. . Varför satsar du t.ex. inte på px-2?
Obs. Inlägget är inte illa menat, jag går själv funderingar på vilka element jag skall välja till mitt kommande basbygge och funderar på vad jag skall välja, både Ino och Peerless har intressanta alternativ. Förhoppningsvis kan jag lära mig något av ditt val.
Richard skrev:Jag kommer att prova med endast ett rör med 7,5 cm diameter- men med kraftiga flänsar vid båda ändor. Blir resultatet tillräckligt bra, kommer jag att köra på det.
Richard skrev:Jag kommer att prova med endast ett rör med 7,5 cm diameter- men med kraftiga flänsar vid båda ändor. Blir resultatet tillräckligt bra, kommer jag att köra på det.
MagnusÖstberg skrev:Richard skrev:Jag kommer att prova med endast ett rör med 7,5 cm diameter- men med kraftiga flänsar vid båda ändor. Blir resultatet tillräckligt bra, kommer jag att köra på det.
Det är inga problem så länge du inte spelar starkt.
Baselementet hr ganske hög mms, har du verifierat att det inte tar skada, om du som jag förstått det, monterar det riktat nedåt? Med skada menar jag att spidern hänger ner sig och du förlorar injär slaglängd.
Svante skrev:Jag tror jag skulle försöka få ner fh till 20 Hz, med frågetecknet om rören blir för långa då.
Basreflexrören kan sitta ungefär var som helst, men de bör ha fritt utrymme framför båda mynningarna, vara trattade i båda mynningarna och inte sitta nöra elementet vid någondera mynningen. Det sista för att man inte vill excitera pipresonansen så mycket.
phon skrev:Knappa på tube sections.
LasseA skrev:phon skrev:Knappa på tube sections.
Sermanpå, tackar så mycket!
När vi ändå diskuterar Basta och basreflexrör (eller ja, jag gör iaf), hur påverkar peak excursion? När det blir för höga flödeshastigheter i röret (vent velocity) så börjar det låta illa (blåsljud), det käns rätt intuitivt. Hur märker man av max excursion och vad händer om man överskrider 50% (defaultinställningen i Basta)?
nolimitsoya skrev:Varför skulle den gå förlorad?
nolimitsoya skrev:Men spelar det någon roll när man ju matat in lika mycket luft som man pressat ut? Jag menar, man har ju alltid [s]samma[/s] lika hög massa i själva röret... eller?
niklas skrev:Ska du bara ha en basmodul? I så fall tror jag inte det spelar så stor roll hur mycket bättre än SLS det är.
phon skrev:Lite knöligt med rören, men jag håller nog med Svante. Försök få ner avstämningen till runt 20Hz. Jag tror nog du kan räkna med lite roomgain, speciellt därnere.
Med två 70mm Highpowerportar HP70 per sida (aka Phontratt) skarvade utan att kapas så hamnar du ungefär rätt. Rören blir då 32cm,det går åt fyra rörhalvor totalt då. Nu tänkte jag mig horisontellt i varje gavel ...
Du behöver stoppa i en hel del isotermisering, trots att lådan är stor så är den ändå liten. Kanske du kan fylla lådan runt rören från respektive gavel och fram till där porten är på insidan. Det är ung halva lådan då.
Möjligen kan du få plats med en eller två stående tunna skivor också,en längs framkant och en längs bakkant förbi elementet kanske?
Nu hamnar innerportarna antagligen rätt nära basen, möjligen kan två bra placerade stag tvärs över lådan förbättra strömningen, alt hindra störningen lite. Vet inte riktigt hur det ser ut,men det är lite obehagligt symmetriskt.
Richard skrev:niklas skrev:Ska du bara ha en basmodul? I så fall tror jag inte det spelar så stor roll hur mycket bättre än SLS det är.
Nej, niklas. Jag börjar att bygga en.![]()
Och jag är säker på att jag inte hade nöjt mig med SLS. SLS är bra- men det handlar trots allt om budgetkompromisser och några sådana är jag inte intresserad av. Det är väl endast TC, och Inos större basmoduler som kan konkurrera- och då till helt andra priser.
Richard skrev:Någon som kan räkna ut max spl vid 30 hz- inklusive room-gain ?
Edit: Såg att det redan fanns att utläsa under svantes kurva.
Richard skrev:Någon som kan räkna ut max spl vid 30 hz- inklusive room-gain ?
LasseA skrev:Richard skrev:Någon som kan räkna ut max spl vid 30 hz- inklusive room-gain ?
Svante har inte med room gain i sin simulering så vitt jag kan se. Svante har nog inte elementet i en låda heller utan har simulerat med "disable baffle step" tror jag.. Men jag är inte helt säker..
Då jag simulerar ger 17Hz avstämning den rakaste kurvan med room gain. Max SPL vid 30 Hz blir då ca 108dB.
LasseA skrev:Ser också att mina simuleringar inte stämmer överens med Svantes riktigt 100%, elementet på www.tolvan.com har Le på 1 men den har 1,8 enl tymphany (som jag använde). Vet inte vad som är mest korrekt. Det verkar som om man får acceptera att vissa av parametrarna inte överensstämmer med databladen eftersom Basta räknar ut data också...
Svante skrev:Ja, just så har jag simulerat. Man kan ju diskutera hur baffelsteget ser ut i en högtalare där elementet pekar nedåt. Därför lät jag bli det. Och room gain är ju olika i olika rum och det vete 17 om det inte är mest informativt att simulera utan den om man ska visa grafer för varandra. Bara för att man ska veta vad som är gjort, typ.
Svante skrev:Le i Basta! är något annat än i de flesta datablad. Basta! använder en annan modell med Le loss, vilket gör att Le får ett annat numeriskt värde. Det är fö rätt spretigt i datablad också, man kan aldrig riktigt veta vad en Le-siffra betyder. Filen som ligger på Tolvan lade jag upp efter jämförelse med impedanskurvan på Tymphanys sida.
LasseA skrev:På samma spår: hur meningsfullt är det att jaga simuleringsresultat inom några få dB i basen då placeringen ändå gör att resultatet varierar med 6-10dB beroende på placering? Om du sätter en subwoofer i hörnet eller mellan huvudhögtalarna t.ex. torde ju ge en rätt rejäl skillnad i basstöd i de lägre frekvenserna!?
LasseA skrev:Aha! Jag har försökt få kurvorna att se bra ut genom att ändra Le loss men med Le från databladet (lyckas sällan).
Ja, om det räcker.steveo1234 skrev:Det finns minst 5 andra tillverkare som bygger element som är lika bra eller bättre än TC´s.
MagnusÖstberg skrev:Felaktig kunskap har väl ingen nytta av?
MagnusÖstberg skrev:Ja, om det räcker.steveo1234 skrev:Det finns minst 5 andra tillverkare som bygger element som är lika bra eller bättre än TC´s.
Richard borde lära sig kursen om skillnaden mellan är och tycker eller tror![]()
![]()
Risken är att någon annan auktoritärokritisk tror på det man säger. Då har man ju lurat någon, och det till vilken nytta? Felaktig kunskap har väl ingen nytta av?
LasseA skrev:Richard skrev:Någon som kan räkna ut max spl vid 30 hz- inklusive room-gain ?
Svante har inte med room gain i sin simulering så vitt jag kan se. Svante har nog inte elementet i en låda heller utan har simulerat med "disable baffle step" tror jag.. Men jag är inte helt säker..
Då jag simulerar ger 17Hz avstämning den rakaste kurvan med room gain. Max SPL vid 30 Hz blir då ca 108dB.
Ser också att mina simuleringar inte stämmer överens med Svantes riktigt 100%, elementet på www.tolvan.com har Le på 1 men den har 1,8 enl tymphany (som jag använde). Vet inte vad som är mest korrekt. Det verkar som om man får acceptera att vissa av parametrarna inte överensstämmer med databladen eftersom Basta räknar ut data också...
Richard skrev:MagnusÖstberg skrev:Ja, om det räcker.steveo1234 skrev:Det finns minst 5 andra tillverkare som bygger element som är lika bra eller bättre än TC´s.
Richard borde lära sig kursen om skillnaden mellan är och tycker eller tror![]()
![]()
Risken är att någon annan auktoritärokritisk tror på det man säger. Då har man ju lurat någon, och det till vilken nytta? Felaktig kunskap har väl ingen nytta av?
Visst finns det det. Och bland de bästa är TC och Inos toppmodeller. Med det finns ju andra.
Jo, det är alltför sant. Tyvärr.Svante skrev:MagnusÖstberg skrev:Felaktig kunskap har väl ingen nytta av?
Åjo. Det finns många företag vars hela verksamhet bygger på sånt.
Svante skrev:LasseA skrev:På samma spår: hur meningsfullt är det att jaga simuleringsresultat inom några få dB i basen då placeringen ändå gör att resultatet varierar med 6-10dB beroende på placering? Om du sätter en subwoofer i hörnet eller mellan huvudhögtalarna t.ex. torde ju ge en rätt rejäl skillnad i basstöd i de lägre frekvenserna!?
Mja, några dB är ju några dB och hörs ungefär lika mycket oavsett placering. När man konstruerar optimerar man ju konstruktionen, dvs man jämför olika möjliga konstruktioner med varandra. Men visst, allt ska ses i sitt sammanhang.

Svante skrev:LasseA skrev:Aha! Jag har försökt få kurvorna att se bra ut genom att ändra Le loss men med Le från databladet (lyckas sällan).
Nej, det borde inte ens gå.
Svante skrev:LasseA skrev:På samma spår: hur meningsfullt är det att jaga simuleringsresultat inom några få dB i basen då placeringen ändå gör att resultatet varierar med 6-10dB beroende på placering? Om du sätter en subwoofer i hörnet eller mellan huvudhögtalarna t.ex. torde ju ge en rätt rejäl skillnad i basstöd i de lägre frekvenserna!?
Mja, några dB är ju några dB och hörs ungefär lika mycket oavsett placering. När man konstruerar optimerar man ju konstruktionen, dvs man jämför olika möjliga konstruktioner med varandra. Men visst, allt ska ses i sitt sammanhang.
Richard skrev:MagnusÖstberg skrev:Ja, om det räcker.steveo1234 skrev:Det finns minst 5 andra tillverkare som bygger element som är lika bra eller bättre än TC´s.
![]()
Visst finns det det. Och bland de bästa är TC och Inos toppmodeller. Med det finns ju andra.
MagnusÖstberg skrev:+1
Richard ger inte intryck av att kunna bedömma sådanna saker, utan för mig ter det mer som hörsägen.
Förövrigt har TC Sound haft rätt stora kvalitetsskillnader på många serier, men visst kan de göra fina element.
MagnusÖstberg skrev:+1
Richard ger inte intryck av att kunna bedömma sådanna saker, utan för mig ter det mer som hörsägen.
Förövrigt har TC Sound haft rätt stora kvalitetsskillnader på många serier, men visst kan de göra fina element.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster