Det slutade med ett enda basrör, pekandes nedåt, med 7,5 cm total inre diameter. Kraftiga flänsar dock både på in/och utsidan.
Jag följde mångas rekommendation att tuna lådan vid 20 hz- vilket jag gjorde. Jag följde Öhmans algoritm i Svantes eminenta Basta!-program.
Ett Pa-steg, mac 3,2 -740 watt driver subbasen, helt utan inbyggt filter. Filtret i min denonreceiver används däremot. Jag delar vid 80 hz.
Lyssningsintryck:
Basen går djupt- fruktansvärt djupt. Vid filmvisning känns det ibland som att hela huset ska braka ihop, tex om jag ser "världarnas krig. Det finns ingen känsla av att det är subbasen som lägger av först. En trevlig bi-effekt av den potenta basen är att allting låter renare- tom mina inwallhögtalare, av fabrikat Mirage låter riktigt fint. Men vid 2-kanalslyssning får de naturligtvis spö av piP.
Basen går väldigt jämnt ut i rummet- men troligen blir det ju bättre med en subbas till.
Jag skall prova med pluggning av porten- det verkar som att subbasen går tillräckligt djupt ändå. Men någon ljudmässig anledning till pluggning finns egentligen inte. Basen bumlar inte det minsta. Det är lätt att höra vilka bastoner som spelas. Artikulationen är på topp, utan pluggning av porten. Men prova ska man ju. Förresten- inga blåsljud från porten kan höras överhuvudtaget.
Med svepton från skivan "audio technical cd" från denon går den ned till 20 hz. Och det är tillräckligt för mig, åtminstone just nu.
Om jag tunat ned mot 17 hz- hade röret/rören varit tvungna att gå på ena kortsidan av subbasen- pga längden.
Kommentarer?
http://user.faktiskt.io/Ragnwald/Richard/xxls1.JPG[/img]
[/quote]