Lyssningsintryck och bilder- DIY subwoofer peerless 835017

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Richard
Inaktiverad

Lyssningsintryck och bilder- DIY subwoofer peerless 835017

Inläggav Richard » 2009-11-01 09:39

Litet subjektiva lyssningsintryck nu. Subbasen är beskriven i tråden "dubbla basreflexrör till peerless 835017" ? det handlar om en 12´-tumsbas med svart aluminiumkon i en drygt hundra liter stor basreflexlåda.

Det slutade med ett enda basrör, pekandes nedåt, med 7,5 cm total inre diameter. Kraftiga flänsar dock både på in/och utsidan.

Jag följde mångas rekommendation att tuna lådan vid 20 hz- vilket jag gjorde. Jag följde Öhmans algoritm i Svantes eminenta Basta!-program.

Ett Pa-steg, mac 3,2 -740 watt driver subbasen, helt utan inbyggt filter. Filtret i min denonreceiver används däremot. Jag delar vid 80 hz.
Lyssningsintryck:

Basen går djupt- fruktansvärt djupt. Vid filmvisning känns det ibland som att hela huset ska braka ihop, tex om jag ser "världarnas krig. Det finns ingen känsla av att det är subbasen som lägger av först. En trevlig bi-effekt av den potenta basen är att allting låter renare- tom mina inwallhögtalare, av fabrikat Mirage låter riktigt fint. Men vid 2-kanalslyssning får de naturligtvis spö av piP.

Basen går väldigt jämnt ut i rummet- men troligen blir det ju bättre med en subbas till.

Jag skall prova med pluggning av porten- det verkar som att subbasen går tillräckligt djupt ändå. Men någon ljudmässig anledning till pluggning finns egentligen inte. Basen bumlar inte det minsta. Det är lätt att höra vilka bastoner som spelas. Artikulationen är på topp, utan pluggning av porten. Men prova ska man ju. Förresten- inga blåsljud från porten kan höras överhuvudtaget.

Med svepton från skivan "audio technical cd" från denon går den ned till 20 hz. Och det är tillräckligt för mig, åtminstone just nu.
Om jag tunat ned mot 17 hz- hade röret/rören varit tvungna att gå på ena kortsidan av subbasen- pga längden.

Kommentarer?

http://user.faktiskt.io/Ragnwald/Richard/xxls1.JPG[/img]
Bild
Bild
Bild
[/quote]
Senast redigerad av Richard 2010-01-06 14:41, redigerad totalt 7 gånger.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-11-01 11:39

Kul att det blev bra.

Hur långt blev röret, för oss som inte orkar simulera?

Det verkar som om den basen som du länkade till har någon alukon, däremot så finns det en i arkivet som har det.

Det verkar som om de håller på och plockar bort lite basar ur sitt sortiment, antingen så tycker de inte att alla behövs.

Eller så kanske de har något nytt på G?
Det hade jag gillat, en efterföljare till (X)XLS.

Undar hur den skulle te sig?
Det känns inte riktigt som om de behöver gå på längre slaglängd, då får man ju göra en betydligt större låda för att hålla nere disten.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-11-01 12:57

SlaitH skrev:Kul att det blev bra.

Omkring 20 cm, + baffeln under subbasen, kontra golvavståndet.Edit: ca 20,3 cm.

Det verkar som om den basen som du länkade till har någon alukon, däremot så finns det en i arkivet som har det.

Det verkar som om de håller på och plockar bort lite basar ur sitt sortiment, antingen så tycker de inte att alla behövs.

Eller så kanske de har något nytt på G?
Det hade jag gillat, en efterföljare till (X)XLS.

Undar hur den skulle te sig?
Det känns inte riktigt som om de behöver gå på längre slaglängd, då får man ju göra en betydligt större låda för att hålla nere disten.
[/quote]

Det element jag använder har alu-kon, men den är svartfärgad, istället för det äldre elementet, som ju var silverfärgat.
Senast redigerad av Richard 2009-11-02 20:12, redigerad totalt 1 gång.

LasseA

Re: Lyssningsintryck- diy subwoofer peerless 835017

Inläggav LasseA » 2009-11-01 17:52

Richard skrev:<snip>drygt hundra liter stor basreflexlåda.

Det slutade med ett enda basrör, pekandes nedåt, med 7,5 cm total inre diameter. Kraftiga flänsar dock både på in/och utsidan.

Jag följde mångas rekommendation att tuna lådan vid 20 hz- vilket jag gjorde. Jag följde Öhmans algoritm i Svantes eminenta Basta!-program.
<snip>

Richard skrev:
SlaitH skrev:Kul att det blev bra.

Omkring 20 cm, + baffeln under subbasen, kontra golvavståndet.

Nu förstår jag inte riktigt.. Du har använt Öhmans algoritm säger du, den säger 78L och 24Hz avstämning då jag simulerar i Basta, inte drygt 100L och 20Hz.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2009-11-01 18:01

Richard skrev:Omkring 20 cm, + baffeln under subbasen, kontra golvavståndet.

Ok, så porten är 20 cm och nedtryckt i baffeln så det blir några, kanske 10, millimeter till. På vilket sätt kommer avståndet till golvet in i bilden?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-11-01 21:32

Nu har jag lyssnat litet mera på musik och laborerat med pluggning av basreflexporten, kontra opluggat. Resultatet blev att basreflex föredrogs i samtliga musikstycken. Sluten låda låter bra- men inte lika bra som basreflex i detta fallet. Jag drar då slutsatsen att rörets dimension är rätt , för just mitt rum.

LasseA: Kanske har jag simulerat fel på något sätt, men jag får det till 103 liter samt dryga 20 hz avstämning i basta, med detta element. Jag har inte aktiverat roomgain.

Niklas: Baffeln med element och rör är ju riktad nedåt mot golvet. Avståndet rörmynning till golv är ca 8,5 cm Det är väl ca 18 cm till två av lådkanterna från basrörets synvinkel, vilket ju ger en försumbar ( några mm ) extra effektiv basrörslängd.*

* är medveten om att mera optimalt avstånd vore över 15 cm ( ca 2 gånger rördiametern) men nu är ju subbaslådans höga waf-tal** det som är avgörande, här.

** En snygg subwoofer- är en osynlig subwoofer.

LasseA

Inläggav LasseA » 2009-11-01 21:56

Richard skrev:LasseA: Kanske har jag simulerat fel på något sätt, men jag får det till 103 liter samt dryga 20 hz avstämning i basta, med detta element. Jag har inte aktiverat roomgain.

Du sa att du hade använt Öhmans algoritm, hur menar du då?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-11-01 22:11

Richard skrev:Sluten låda låter bra- men inte lika bra som basreflex i detta fallet. Jag drar då slutsatsen att rörets dimension är rätt , för just mitt rum.

Det var ett annorlunda sätt att utröna om den teoetiska beräkningen av ett basreflexsystem stämmer med det faktiska utfallet 8O

Jag rekommenderar snarare att man letar efter impedansförändringar eller den frekvens där det aktiva elementets kon inte rör sig.

Du har snarare bestämt dig för att vad den än är för avstämning på basreflexsystemet så föredrar du det över det sluna alternativet (med vad det nu blev för q-värde på det systemet).

Hursomhelst, hur du än har gått till väga, och vad du än jämfört, så är det ju kul att du är nöjd.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-11-01 22:22

Oavsett vilket så är det kul att veta att Richard är nöjd med resultatet. :D
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-11-01 22:54

Naqref skrev:Oavsett vilket så är det kul att veta att Richard är nöjd med resultatet. :D

+1
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Maarten

Inläggav Maarten » 2009-11-01 22:58

Nice!
Pris på grejerna? (Eller länk till annan tråd.)
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-11-01 23:00

Gärna en bild också :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2009-11-01 23:14

MagnusÖstberg skrev:eller den frekvens där det aktiva elementets kon inte rör sig.

inte? alls ? trots signal ?

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-11-01 23:26

Kom igen med bilder nu.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-11-01 23:38

slockna skrev:
MagnusÖstberg skrev:eller den frekvens där det aktiva elementets kon inte rör sig.

inte? alls ? trots signal ?
Det är bara porten som jobbar då.

Båda metoderna är inte 100% exakta, men tillräckligt bra för att inte komplicera saken.
Jag saknar dig.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-11-02 10:00

MagnusÖstberg skrev:
Richard skrev:Sluten låda låter bra- men inte lika bra som basreflex i detta fallet. Jag drar då slutsatsen att rörets dimension är rätt , för just mitt rum.

Det var ett annorlunda sätt att utröna om den teoetiska beräkningen av ett basreflexsystem stämmer med det faktiska utfallet 8O

Jag rekommenderar snarare att man letar efter impedansförändringar eller den frekvens där det aktiva elementets kon inte rör sig.

Du har snarare bestämt dig för att vad den än är för avstämning på basreflexsystemet så föredrar du det över det sluna alternativet (med vad det nu blev för q-värde på det systemet).

Hursomhelst, hur du än har gått till väga, och vad du än jämfört, så är det ju kul att du är nöjd.

Jag jämförde ju med helt sluten låda. ( Dock med en sådan som var aldeles för stor.)
Men du har rätt- det subjektiva intrycket övervägde ju, och besväret för att prova andra längder på röret kommer jag inte att göra. Det lät bättre med basreflex- med den tuning av röret jag gjort, och i det rum jag använder. Det kan förstås hända att det låter än bättre med annan avstämningsfrekvens- men jag är rätt nöjd med att ljudet låter mycket bättre än med min förra ace-bass 2, som förövrigt lät bättre än de flesta konstruktioner under 7000:-, då jag jämförde, subjektivt, för ett antal år sedan.

Och det är min subjektiva uppfattning.

Sedan käkar ju mitt rum bas- till frukost. 8)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-11-02 10:20

Jättekul att du är nöjd. Det är ju det allt går ut på!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-11-02 10:28

kul bygge, och verkligen kul att du e nöjd ! :D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-11-02 14:35

DVD-ai skrev:kul bygge, och verkligen kul att du e nöjd ! :D

Tja- detta blev ju verkligen en "lyssna och tyck"- konstruktion ! :D

Men jag blev nöjd-och jag fick bygga litetgrann.

Tack Ragnwald för din hjälp med en av bilderna från bygget, som han hjälper mig att lägga ut snart åt mig, i denna tråd. Då kommer kanske litet bilder från piP-bygget, också. :)

Subbasen har mycket låg waf- men den kommer att sitta helt dold. Subbasen är vänd uppochned, på bilden, så man kan se röret, och elementen.
Senast redigerad av Richard 2009-11-02 18:01, redigerad totalt 2 gånger.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-11-02 14:47

Maarten skrev:Nice!
Pris på grejerna? (Eller länk till annan tråd.)

Ca 2300:- för baselementet inklusive frakt från hifikit och ca 600:- totalt för 22 mm MDF-lådan, utsågad på k-rauta.
Lådan är spikad med mycket trälim. Stagen är skruvade.
Teminaler är två 4,5 cm spikar ( slagits genom lådan ) som lötts med ekk 1,5 mm kabel. :) Fult som stryk- men tekniskt bra.
Senast redigerad av Richard 2009-11-02 19:33, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2009-11-02 15:47

Jag tycker det är kul att Richard DIY:ar! :)
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-11-02 19:53

Det finns en bild där vi jämför linn komponent 104 ( 7000:-) med MuPPs- i A/B-test. Vi får se om Ragnwald lägger ut den. MuPPs avgår med klar seger. :)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-11-02 20:18

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av Ragnwald 2009-12-29 22:55, redigerad totalt 1 gång.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-11-02 20:26

Tackar Ragnwald!

Överst på bilden är själva elementet- som är en efterföljare till det förra, silverfärgade xxls-elementet. De har rätt lika data- detta element har dock en svart kon av aluminium. Mycket stabilt, gjutet chassie används, som synes. Hifikit har precis fått in elementet.

Nedanför är en bild på själva subbaslådan- ståendes uppochned, helt färdig. Spikteminalerna är på sidan av subbasen, och syns inte på bilden. Lådan är stagad på tre ställen, och dämpning med 7 cm glasfiberull har använts, utom vid rörets inre mynning. Vid kortsidorna är det 14 cm glasull.

Sedan följer bilder på subbasen intryckt under min ekbänk- den passar med några centimeters spelrum. Ekbänken är helt öppen på kortsidorna.

Och så- mina piPhögtalare i ek. De är inte optimalt uppställda på just denna bild.

Och sist- en jämförande test av MuPPs och en god väns linn komponent 104 för ett antal veckor sedan, där Mupps avgick med klar seger. Under bänken syns dacen till squeezebox duet, en acebass 2, samt ett par välbekanta högtalare.... :) Och infällda i väggen är mina mirage-inwallhögtalare, som är 5-stycken identiska högtalare, med 6,5 tum i basen och en 1-tummare aludome till diskanten.
Senast redigerad av Richard 2009-11-02 22:33, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-11-02 20:37

Vackert Richard.
Men blir det inte resonanser under bänken?
Har du hunnit testa den vid sidanom, för jämförelse?

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2009-11-02 20:43

Det där är väl ganska högt på waf-skalan? :)
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-11-02 20:45

Verkligen en annorlunda men snabb lösning på terminaler.

Kommer vi se en framtid där man jämför vilken typ av spik som är bäst till terminaler i hifi-tidningarna?

Den galvade 4-tummaren känns stark och har kraftig tyngd. Däremot saknar den den skira och luftiga diskant som möbelmässingsspiken ger. Bästa universalspiken är 2-tums rostfri som inte sticker ut på något vis alls. Bästa hammaren var en 14 oz. guldpläterad med läderhandtag.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-11-02 20:46

Ragnwald skrev:Vackert Richard.
Men blir det inte resonanser under bänken?
Har du hunnit testa den vid sidanom, för jämförelse?

Jag har provat olika placeringar med flera olika subbasar, också denna- och mitt rum ger nästan inget tillskott vid hörnplacering. Däremot låter det mycket sämre då. Subben precis i mitten låter bäst. Och det beror kanske på att det bara är en ena subbas.

Angående resonanser så är det förbluffande litet sådana. Ekbänken* har ju ingen fysisk kontakt med subbasen alls.
Förresten- själva bänken är 50 cm hög. Rätt optimalt för ett par piP.

* och denna består av två 240 cm*40 cm stavad ekskiva, som bara snikrats ihop med alustag, samt fäst vid väggen. 800 kr på k-rauta..
Senast redigerad av Richard 2009-11-02 21:33, redigerad totalt 1 gång.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-11-02 20:49

Fjonkalicious skrev:Verkligen en annorlunda men snabb lösning på terminaler.

Kommer vi se en framtid där man jämför vilken typ av spik som är bäst till terminaler i hifi-tidningarna?

Den galvade 4-tummaren känns stark och har kraftig tyngd. Däremot saknar den den skira och luftiga diskant som möbelmässingsspiken ger. Bästa universalspiken är 2-tums rostfri som inte sticker ut på något vis alls. Bästa hammaren var en 14 oz. guldpläterad med läderhandtag.

Det vore kul med en test i en hifitidning- synd jag inte är journalist. :D

Jag sågade upp alla hål, sedan gick sågklingan av. :? Märkte då att teminalen fanns kvar för utsågning. :?
Vad göra? Jo,spik leder väl ström, tänkte jag... spiken slogs igenom lådan så spikändorna stack ut ca. 1 cm, -sedan lött på insidan och utsidan- insidan med strippad EKK ( tvinnad, utan vithöljet ) och utsidan med vanlig EKK. Detta borde väl tekniskt sett bli minst lika bra som en plasterminal- om inte bättre .
Senast redigerad av Richard 2009-11-02 21:40, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-11-02 21:04

Sådana lösningar gillar jag, att få undan allt kablage od ur blickfånget.

Tycker mig skymta ett armstöd och med ledning av dess avstånd till TVn, skulle jag föreställa mig att piParet kan stå placerade någon dm om ömse sidor av TVn. Flytta in apparaterna mellan piParna. De ska ju vinklas in så att vinkeln korsar strax framför huvudet i bästa lyssnarposition, vill jag minnas.
Kör inte riktigt så själv, men nästan.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-11-02 21:18

Ragnwald skrev:Sådana lösningar gillar jag, att få undan allt kablage od ur blickfånget.

Tycker mig skymta ett armstöd och med ledning av dess avstånd till TVn, skulle jag föreställa mig att piParet kan stå placerade någon dm om ömse sidor av TVn. Flytta in apparaterna mellan piParna. De ska ju vinklas in så att vinkeln korsar strax framför huvudet i bästa lyssnarposition, vill jag minnas.
Kör inte riktigt så själv, men nästan.

...Och det är precis så jag kör nu- bilderna på piP stående provisoriskt på bänken är några veckor gamla.
Och det låter bra. Jag delar vid 80 hz med subbasen.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-11-02 21:33

ollebolle skrev:Det där är väl ganska högt på waf-skalan? :)

Frun tycker det är acceptabelt. Kanske en 7:a på den tiogradiga Waf-skalan. 8)

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-11-02 22:03

Jag tycker att det blev väldigt bra faktiskt, snyggt när det gömmer sig så.

Hade det var luckor vid sidorna om basen så hade du kunna ha elektroniken i bänken också, då hade frugan varit ännu lyckligare.

Men på det hela tycker jag att du ska vara nöjd, det ser riktigt smutt ut.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-11-05 00:45

SlaitH skrev:Jag tycker att det blev väldigt bra faktiskt, snyggt när det gömmer sig så.

Hade det var luckor vid sidorna om basen så hade du kunna ha elektroniken i bänken också, då hade frugan varit ännu lyckligare.

Men på det hela tycker jag att du ska vara nöjd, det ser riktigt smutt ut.

Ska fundera allvarligt på detta med luckor på sidan av bänken. kan höja wafen till en 8, eller kanske en 9:a. :)

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-11-05 10:22

Richard skrev:

En 7á ?!
Det är ju en toksnygg lösning!

Oj, då hade nog min lösning fått -32 av samma person...
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-11-05 10:31

steveo1234 skrev:
Richard skrev:

En 7á ?!
Det är ju en toksnygg lösning!

Oj, då hade nog min lösning fått -32 av samma person...

Men betänk att frugan min är en 10:poängare på den 10-skaliga WAS-skalan.*, men även på den tiogradiga WKD-skalan** :D

*Wife attractive scale.

** Wife kräsen design- skalan.

Återgå till DIY-forum