DIY Diffusor - Hur bygger man en sån egentligen?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
steveo1234

DIY Diffusor - Hur bygger man en sån egentligen?

Inläggav steveo1234 » 2010-02-22 11:03

Jag har lite funderingar på att sätta upp diffusorer bakom lyssningsplatsen. Då det sitter ett snedtak där så fungerar inte den klassiska bokhyllan och för skojs skull funderar jag dessutom på att bygga den själv. Så, hur gör man och hur mycket yta behövs?
Snedtaket är ca 2 meter högt och lite över 4meter brett. Är det tillräckligt att diffusera säg de tre meterna i bredd bakom soffan och kanske en meter högt, dvs total 3m^2?

Min fundering är att bygga ungefär 4 stycken 117*70cm skivor med 6 stycken segment:
Bild

Varje segment (39*35*15cm) kanske sen ska se ut ungefär såhär i genomskärning:
Bild

Segmenten placeras sen med 90 graders vinkel mot varandra för att skapa ett oregelbundet mönster.

Byggmaterialet blir trä och allt kommer att målas svart.

Kan detta vara en meningsfull ide?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-03-02 09:59

Här var det då ingen jätteaktivitet...

Jag har funderat lite till. Mest på hur jag ska kunna få ner vikten och byggtiden.
Vad tror forumiterna om att istället för att använda sig av ovanstående lösning så skulle man kanske kunna utgå från cellplast!
Kanske några stora skivor av tillräckligt tjock byggcellplast:

http://beijerbygg.se/templates/BB_Produ ... x?id=10637

Isåfall så skulle det vara ganska enkelt att såga ut, säg, 4*4cm stora bitar i olika höjder (1-15cm kanske?) och sen limma på dessa på en tunn masonitskiva som sen går att fästa i ett snedtak. Dessa får sen lackas med någon billack eller liknande.

Vad tror ni?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-03-02 10:17

Det finns flera tillverkare som gör diffussorer av gjuten alt. skuren cellplast.
http://www.rpginc.com/products/skylinelp/skyline.pdf
http://www.auralex.com/sound_diffusor_q ... qfusor.asp
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-03-02 10:40

paa skrev:Det finns flera tillverkare som gör diffussorer av gjuten alt. skuren cellplast.
http://www.rpginc.com/products/skylinelp/skyline.pdf
http://www.auralex.com/sound_diffusor_q ... qfusor.asp

Ser man på! Då kanske jag inte är helt fel ute iallafall. Skyline är precis vad jag tänkte mig att jag skulle försöka efterlikna.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-03-02 10:57

Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-03-02 11:34

Tack för den paa! Ser användbart ut. :)

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2010-03-03 09:17

Är fruktansvärt dålig på just diffusorer,

MEN, eftersom jag tidigare jobbat med bl.a. cellplast så vill jag bara ge ett gott råd på vägen och det är när det är dags för målning.

Välj färg med omsorg annars smälter cellplasten(cellplast tål inte starka lösningsmedel). Testa på en liten bit så slipper du börja om :-)

Fast det visste du säkert redan :oops:

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-03-03 09:34

Cicaro skrev:Är fruktansvärt dålig på just diffusorer,

MEN, eftersom jag tidigare jobbat med bl.a. cellplast så vill jag bara ge ett gott råd på vägen och det är när det är dags för målning.

Välj färg med omsorg annars smälter cellplasten(cellplast tål inte starka lösningsmedel). Testa på en liten bit så slipper du börja om :-)

Jag läste om det på paa´s översta länk. Jag vet bara om att jag ska välja färg med omsorg men inte vilken färgsort det är som faktiskt fungerar.
Men det märker jag väl :D

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-03-03 09:48

jag har blivit lite mer skeptisk till att införa akustiska åtgärder. vid både dämpning och diffusering gäller det ju att rätt åtgärd sätts in. det är inte entydigt bättre att ha en diffusor i rummet, inte så som man inom "populär-HiFi" pratar om det.
Ska man dämpa eller diffusera verkar det helt klart att föredra att man gör det över ett så stort frekvensområde som möjligt. Annars riskerar man att ändra den spektrala balansen och kan införa problem istället för att lösa några.
En diffusor tror jag blir rätt så stor (djup) i dessa fall för att man ska komma ned i frekvens.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-03-03 10:06

Kraniet skrev:jag har blivit lite mer skeptisk till att införa akustiska åtgärder. vid både dämpning och diffusering gäller det ju att rätt åtgärd sätts in. det är inte entydigt bättre att ha en diffusor i rummet, inte så som man inom "populär-HiFi" pratar om det.
Ska man dämpa eller diffusera verkar det helt klart att föredra att man gör det över ett så stort frekvensområde som möjligt. Annars riskerar man att ändra den spektrala balansen och kan införa problem istället för att lösa några.
En diffusor tror jag blir rätt så stor (djup) i dessa fall för att man ska komma ned i frekvens.

Jag förstår din poäng.
Mitt specifika problem är att jag har ett snedtak 120cm bakom lyssingsplats och ljudet som studsar i den reflekteras ner i mina öron. Det subjektiva resultatet av det är att ljudbilden från fronthögtalarna båda kommer mycker närmare och dessutom blir mer diffust. Jag provade att täcka placera 2m^2 absoptionspanel på snedtaket och det blev i alla fall annorlunda. Men, precis det problemet du nämnde dök upp, dvs, panelerna (7-8cm tjocka) absorberade mest mellan 2-6khz ungefär vilket gjorde att ljudbilden förvisso flyttades tillbaka dit den hörde hemma men tyvärr även att ljudet blev lite konstgjort. Denna förändring av tonkurvan syns även i mätningarna jag gjort som ligger i medlemspresentationen.
Nu har jag i alla fall plockat ner panelerna på snedtaket och det låter nu "bättre" igen men jag tror att jag vill försöka att diffusera bort problemet och se om det fungerar bättre.

Jag har redan valt "skyline" varianten av diffusor eftersom det är enklast att tillverka och inte väger särskilt mycket. Nästa fundering är hur mycket den ska få sticka ut från väggen. Jag gissar på att det blir runt 15cm ungefär men vet inte hur diffusionen påverkas av dessa mått. Jag tänkte sätta mig ner och låta programmet ovanför få räkna lite på det ihelgen.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-03-03 10:59

steveo1234 skrev:

Jag läste om det på paa´s översta länk. Jag vet bara om att jag ska välja färg med omsorg men inte vilken färgsort det är som faktiskt fungerar.

Kan tänka mig att en bra utgångspunkt är att prova med vattenbaserade färger.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-03-03 12:51

paa skrev:
steveo1234 skrev:

Kan tänka mig att en bra utgångspunkt är att prova med vattenbaserade färger.

Precis! Vattenbaserad färg har inte lösningsmedel. Eller, finns det kanske vattenlöslig färg som har lösningsmedel i alla fall, även om det är i liten mängd?

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2010-03-03 18:59

De flesta vattenbaserade(=vatten är lösningsmedel) färger brukar gå bra så länge de inte är på sprayburk(drivgasen kan ställa till bekymmer).

Men för att vara på säkra sidan är det bäst att testa på en liten bit och se vad som händer när det torkar.

Etylacetat, aceton, bensin, lacknafta osv brukar däremot gå åt h-sike..

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2010-03-04 21:27

För 2 m² väggyta täckt med skylines tror jag det blir en väldans massa pyssel och dessutom tungt. I exemplet som dök upp på mh-audio-sidan och skulle vara (mest) verksam mellan 688-3440 Hz gick det åt ca 18,4 lpm 50x50 mm fyrkantstav per 0,6x0,6 m² yta. Det blir 46 dm³ x 2/0,36 => 255 liter material på väggen => i runda slängar ska du alltså hiva upp en volym stor som ett badkar på din snedvägg. :? Även med låg densitet på cellplasten blir det tungt.

Mitt förslag är i så fall en kopia på RPGs BAD-panel. En 4 mm plywoodskiva på 2,44x1,22 m väger någonstands mellan 5 och 6 kg, masonit, hård eller oljehärdad mellan 8 och 10 kg. Taklampan / Curved BAD-diffusorn jag byggde var 2x1 m x 26 cm djup, vikten blev knappa 30 kg inklusive spottar och isolering. (Bilder: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... highlight= )

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-03-04 21:48

Adhoc skrev:För 2 m² väggyta täckt med skylines tror jag det blir en väldans massa pyssel och dessutom tungt. I exemplet som dök upp på mh-audio-sidan och skulle vara (mest) verksam mellan 688-3440 Hz gick det åt ca 18,4 lpm 50x50 mm fyrkantstav per 0,6x0,6 m² yta. Det blir 46 dm³ x 2/0,36 => 255 liter material på väggen => i runda slängar ska du alltså hiva upp en volym stor som ett badkar på din snedvägg. :? Även med låg densitet på cellplasten blir det tungt.

Mitt förslag är i så fall en kopia på RPGs BAD-panel. En 4 mm plywoodskiva på 2,44x1,22 m väger någonstands mellan 5 och 6 kg, masonit, hård eller oljehärdad mellan 8 och 10 kg. Taklampan / Curved BAD-diffusorn jag byggde var 2x1 m x 26 cm djup, vikten blev knappa 30 kg inklusive spottar och isolering. (Bilder: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... highlight= )

Storleken är inget problem.
Densiteten på cellplast verkar vara runt 20-40kg/m^3 vilket ger en totalvikt på 5-10kg fördelat över 2m^2. Absolut inga problem det iheller?

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-07-20 18:41

Provbygge finns nu i min medlemspresentation här på forumet.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-07-20 19:14

Ser fram emot både bilder och öronbedömning :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-07-20 19:19

MagnusÖstberg skrev:Ser fram emot både bilder och öronbedömning :)

Bilder finns i min medlemspresentation så jag lägger inte i dem här också. Subjektiva intryck väntar jag med ett tag tills öronen fått vänja om sig. Jag har ju faktiskt inte ens satt upp proverna än :D

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2010-07-21 22:54

Kul program...

Jag skall köra upp ett större gäng av 20 mm cellplastskiva.
1000-8600Hz.

(vad är lämpligt frekvensomfång i bakre delen av ett rum, bakom lyssnaren)

Jag kommer att köra varje "rad" som en remsa med den givna profilen och 2.8 cm kvar i botten som håller ihop det ( 0-kollumnen startar alltså på 2.8 cm och alla andra är oxå 2.8 cm längre än angivet mått).
De blir 24x24 cm kan kombineras ihop då t ex 16 st till en knapp kvadratmeter.

Jag skall vattenskära "remsorna" och då blir det ju en "invers" på varje profil kvar vid varje skärning. Dessa borde ju oxå gå att använda.

Vad händer om man inte målar dem, kör jag utan sand med bara vatten blir bitarna rena vita och snygga. (målning ger ju en tätare yta, -mer reflektion) hur mycket "absorbent" agerar en frigolitskiva?

en standard 21.6 kvm förpackning kommer att räcka till knappt 4 kvm

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2010-07-21 23:13

Kör man med "jackofoam", - den lila hårdare varianten av cellplast, så finns den i 50mm vilket då skull ge en övre frekvens på 3440 Hz...

http://www.byggcenter.se/item_descripti ... ion=insert

Denna måste dock målas då den är lila som gamla damers hår :roll:

Ett sånt paket skulle då räcka till 6 st plattor på 60x60 cm (2.16 kvm) till en kostnad (material) av ca 110 kr st. (baserat på utformningen för 1000-3440 Hz)
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2010-07-21 23:56

Byggde tidigare några andra varianter...

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... n&start=30

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-07-22 18:30

AVR7000: Att vattenskära remsorna är nog en bra ide. Eftersom jag inte brydde mig om hur slutresultatet såg ut så sågade jag med en fogsvans. Gick i alla fall snabbt, men särskilt rakt blev det ju inte.

Jackofoam ser intressant ut, kanske skulle prova det också hmm.

En allmän fundering: Vart bör diffusorerna placeras? För mig känns det intuitivt rätt att placera dem mot högtalarnas förstareflektion på bakväggen. Stämmer det, eller bör jag placera dem någon annanstans på bakväggen istället?

För övrigt undrar jag också hur mycket frigolit absorberar..

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2010-07-24 16:46

Nu har jag kört vattenskärmaskin i 6 timmar och har 6 flyttlådor fulla med frigolitbitar :D

Monterar dem nog på tunn plyfa.

Stefan

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-07-24 18:39

avr7000 skrev:Nu har jag kört vattenskärmaskin i 6 timmar och har 6 flyttlådor fulla med frigolitbitar :D

Monterar dem nog på tunn plyfa.

Stefan

Och mina är färdiga och målade. Men, färgen luktar as så de får ligga i uterummet och stinka av sig lite innan de sätts upp på väggen.

Och sen finns det ju problemet med vart de ska sitta också...

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2010-07-25 08:17

Plockar ihop några remsor som jag tänkte ha vid taklist ovanför fönster.

Bild

Bild

Bild

Bild

Stefan

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2010-07-25 21:47

Satte några på sidovägg ovan fönster.

Bild

Bild

Stefan

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2010-07-25 21:55

tuffa dammsamlare
de hängdes upp efter 1600 antar jag
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2010-07-25 22:58

profbd skrev:tuffa dammsamlare
de hängdes upp efter 1600 antar jag

Ja nått fick jag ju sysselsätta mig med efter att du åkt :)

Magnusjohansson

Inläggav Magnusjohansson » 2010-08-06 18:24

Det är alltså inget problem med att använda "Cellplast Floormate" Alltså den där hårda frigoliten som finns i bygghandeln till att bygga en QRD diffusor?

Det jag tänker på är om materialet möjligen absorberar för mycket. Och det vill jag inte göra bakom lyssningsplatsen där jag tänkte testa med att ha dessa i så fall. Då meningen är att försöka få rummet att låta lite större då det egentligen är ett "för litet" rum.
Fan av Ino audio och DIY..

Återgå till DIY-forum