IKEAhylla -> absorbent?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

soren

IKEAhylla -> absorbent?

Inläggav soren » 2004-10-16 18:29

Jag funderar på om man skulle ta och köpa en sådan här hylla:

http://www.ikea.se/webapp/wcs/stores/se ... 0104*10173

Och såga till nån masonitskiva till baksidan på de två understa nivåerna och stuffa allt med nåt dämpmaterial. Sedan snickra till en lite tunn ram som passar i kvadranterna och häfta fast nåt snyggt tyg på .. kanske färger som ett shackbräde?

Vad tror ni?
Gör en sådan "absorbent" någon nytta överhuvud taget?
Hade tänkt att ha mina på höger/vänster sida i lyssningsrummet och ev. använda någon av kvadranterna som diffusering av första reflexen istället för dämpning.

OBS... jag har inte kollat/räknat nånting på detta ... fick bara iden när jag var på IKEA idag :)

/Sören

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Re: IKEAhylla -> absorbent?

Inläggav Haakan_W » 2004-10-16 18:38

soren skrev:Jag funderar på om man skulle ta och köpa en sådan här hylla:

http://www.ikea.se/webapp/wcs/stores/se ... 0104*10173

Och såga till nån masonitskiva till baksidan på de två understa nivåerna och stuffa allt med nåt dämpmaterial. Sedan snickra till en lite tunn ram som passar i kvadranterna och häfta fast nåt snyggt tyg på .. kanske färger som ett shackbräde?

Vad tror ni?
Gör en sådan "absorbent" någon nytta överhuvud taget?
Hade tänkt att ha mina på höger/vänster sida i lyssningsrummet och ev. använda någon av kvadranterna som diffusering av första reflexen istället för dämpning.

OBS... jag har inte kollat/räknat nånting på detta ... fick bara iden när jag var på IKEA idag :)

/Sören

jag tror den gör större nytta som diffusor om du använder den som bokhylla, beroende på hur stora resonansproblem du har i ditt rum naturligtvis

soren

Inläggav soren » 2004-10-16 18:44

Tja .. betongbunker ca 6x3.5 meter .. relativt kala väggar förutom lite diffusor skummaterial som jag var tvungen att ställa upp för att bli av med ett fladdereko på flera sekunder :)
Iofs några gamla billy bokhyllor med videoband utmed högra sidan (har dock tänkt att slänga dem snarast).

Tror ni inte att min ide skulle göra någon nytta?
Lite energi måste de väl ändå suga upp även om de inte står i nåt hörn?

/Sören

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-10-16 19:02

Sören,

En porös eller resistiv absorbent skall inte alls placeras i ett hörn. De får bäst verkan mitt i rummet, men där är det ju lite otrevligt att ha dem stående. :D
Om du istället vänder din tilltänkta absorbent 90 grader så att vänster eller höger sida av hyllan absorberar första sidoväggsreflexen så kommer det att fungera mycket bra. Kör med 100 mm tjock glasull som du täcker med normalporöst tyg (t.ex bomull). Du kan sedan variera undre gränsfrekvensen för absorptionen genom att variera glasullens avstånd från väggen. Räkna med hygglig absorption ned till ca 1/8 våglängd, d.v.s. ned till drygt 200 Hz om glasullens framsida befinner sig ca 20 cm från väggen och 400 Hz om avståndet är 10 cm.

soren

Inläggav soren » 2004-10-16 19:21

Isidor,

90 grader???

Jag måste ju ha den utmed höger/vänster vägg....

Kod: Markera allt
++++++++++++++
+                          +
+    H               H   +
+                          +
+X                       X+
+                           +
+          JAG           +
++++++++++++++

+ = vägg + 255 cm till tak
H = Högtalare
X = Hyllan/Absorbent
JAG = Sören

Bilden blev lite sned .. men ni fattar nog (rektangulärt)

Om jag fattar dig rätt (förutom 90 grader) så skall man ta en 10 cm tjock skiva av glasull och slå in i poröst tyg (typ kudde/påslakan). Skivan är precis så stor att den går in i kvadranten i hyllan... och man stämmer sedan av absorbenten genom att placera skivan längre ut eller in i kvadranten/hyllan?

Låter ju inte alltför komplicerat .. man kan ju tom använda den som vanlig hylla genom att ta bort glasullskivan :)

Med lite eftertanke ... med 90 grader.. menar du;
Att enligt spegelprincipen hitta studsen i väggen, och ser tilll att studsen i vägen sedan träffar utsidan på hyllan istället för att fortsätta mot lyssnaren?

/Sören

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-10-16 19:43

Jag menar bara att absorbenten hellre skall vara ca 150 cm hög och 75 cm bred istället för tvärtom. Sedan väljer du en placering mitt för positionen för första reflektionen enligt i = r.

För övrigt har du förstått mig rätt. :D

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-10-16 20:27

Isidor säger som vanligt mycket vettiga saker. :) Din ide att använda bokhyllan som en del i en absorbent har jag haft länge. Förvisso då att köra med vanliga Billy och montera in hålad masonite (istället för den ohålade) med dämpning bakom alt göra en membranabsorbent. Finns massa kul saker man kan göra som säkert fungerar bra utan att synas :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

soren

Inläggav soren » 2004-10-16 21:43

Japp .. tror det kan bli hur snyggt som helst med lite fantasi :)

Nu har jag fått blodad tand efter att ha letat igenom hela ikea siten. Blir lite annorlunda än vad jag tänkt mig från början.

Vänstersidan kommer bestå av http://www.ikea.se/webapp/wcs/stores/se ... ctId=16816

Där mellanhyllorna får agera stereohylla (hoppas de inte vibrerar för mycket - får väl bli nån base platta eller nåt under försteg och cd spelare). Några av sidohyllorna kommer att agera som absorbenter.

Antagligen så kommer jag ha motsvarande på högersidan men utan mittenhyllan och med bredare hyllor. Även vissa av dessa kommer att agera absorbenter. Insåg att det blir svårt att ta hand om förstareflexen då mina Ino pi60 stå rätt närma väggen (som egentligen är en dörr) på högersidan.

Kommer för övrigt även att bli en
http://www.ikea.se/webapp/wcs/stores/se ... ctId=14753
med ben, mellan högtalarna som kommer agera bänk för ett Rotel RB991 + Ino i14 som center + 3 Embla monoblock.

F..n om man inte skall kunna med att bjuda hem lite forumsmedlemmar sedan utan att skämmas :)

Anledningen att jag bara har 120 cm hyllor är att jag har 6 st Ino Ambience2 sittande i bakre delen av rummet .. främre paret på en höjd av ca 150 cm.

/Sören

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-10-17 09:40

Kan bli snyggt tror jag. I o f s så lär du nog få en del förbättringar bara du sätter in möblerna rätt utan att bygga om dem men det kan ju göra saker än bättre. :)

soren

Inläggav soren » 2004-10-22 11:54

Är glasull verkligen nåt man vill ha utanför slutna utrymmen som väggar?

Jag vet faktiskt inte om jag sett glasull någon gång (gullfiber .. är det glasull?).

Finns det något annat användbart som är mindre hälsovådligt?

PS. finns det något bra sätt att kolla om ett tyg är lämpligt att använda till att "släppa igenom" ljudet i en absorbent?
Om man blåser genom det, skall det ha så litet motstånd som möjligt ..?

/Sören

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-10-22 12:02

Diskutionen om glasulls eventuella vådlighet har varit uppe tidigare i en rätt omfattande tråd. Ska se om jag hittar den.

Edit: Länk!

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2004-10-22 16:06

Spännande projekt! :)

Har själv en sådan hylla du visade i första länken och den är allmänt jobbig att fylla med vettigt innehåll så det vore kul om man kunda använda delar av den som absorbent.

Hade varit kul med lite bilder sedan när det är klart...

soren

Inläggav soren » 2004-10-23 11:50

Nu blev det 5 st

http://www.ikea.se/webapp/wcs/stores/se ... ctId=43698

I olika variationer.

samt
http://www.ikea.se/webapp/wcs/stores/se ... ctId=14753

mellan högtalarna.

Får återkomma när jag väl fått allt på plats..
Tänkte göra sista svängen till IKEA idag .. blir många transportr om man skall få in hyllorna i en bmw sportcoupe :)

/Sören

soren

Inläggav soren » 2005-04-26 23:07

Så .. efter mycket om och men så tänkte jag äntligen fixa till dessa absorbenter. Jag fick rätt mycket Paroc 45mm stenullsplattor över när jag monterade ihop mina Ino pX-2 basar. De har en densitet på 25 kg /m3.. dvs rätt lösa.

Målet är att använda nedre delen av hyllan nedan:
Bild

Det nedersta hyllplanet skall bort och en 10 cm djup träram skall byggas som passar i nedre delen av hyllan. Det kommer vara ca 30 cm (luft) till bakdelen av hyllan när ramen inte är inskjuten.

Denna träram skall fyllas med 2 st 45 mm stenullsplattor, och tyg skall häftas fast på båda sidor.

Några utestående frågor...

Skall min lilla rambaserade platta vara lätt för ljudet att passera eller skall det vara svårt?

Jag har hittat 2 tyger som kan vara aktuella.
Ett som är lätt att blåsa igenom, och ett som går att blåsa igenom men säkert 3 ggr så svårt som första.
Vilket är lämpligast?

Jag har även "JJlabs A-absorb" liggandes hemma.

Bild

Det är rätt tunna skivor, som jag egentligen tänkt att använda för att ta bort fladderekon.
Skulle jag tjäna på att lägga in denna ytters i ramen innan stenullsplattorna?

/Sören

soren

Inläggav soren » 2005-04-29 11:19

Någon?

/Sören

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-04-29 11:32

Nu vet jag inte hur dina akuskivor är beskaffade, men generellt sätt är det av godo att minska ytreflektionen. Mina dämppaneler är uppbyggda av 9,5 cm stenull, billigt tyg från Bauhaus som dammskydd och tjockare akuskivor ytterst. Ett annat, billigare sätt att minska ytreflektionen är att skära lägga yttersta stenullslagret på tvären, dvs med fibrerna pekande utåt.

Varför vill du bara använda nedre delen av hyllan som absorbent? På plats i ett rum blir det en mycket liten andel av väggreflexen som dämpas. I ditt fall skulle jag använda hela för att få hygglig effekt.

Med vänlig hälsning

Pekka Johansson
Kan inte leva utan pop

soren

Inläggav soren » 2005-04-29 11:58

Pekka,

Det är egentligen basabsobtion jag är ute efter!
Överdelen av hyllan används som .. hylla :)

Vad tror du om att lägga 2 lager 45 mm stenull + skumplattan ytterst .. men innanför tyget?

/Sören

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-04-29 13:06

För att få basabsorbtion behövs, med de våglängder det handlar om, antingen mycket tjocka absorbenter (vi talar över en halv meter) eller någon form av basabsorberande membran alternativt någon slags resonator. Dämpväggarna i mitt förra lyssningsrum hade hålad masonit framför stenullen som fyllde den uppgiften. En sådan konstruktion ska dämpa ner till omkring 100 Hz. Andra har byggt gipsväggar med 60 cm mellan reglarna som fungerar som membran. Det krävs stora ytor för att få märkbar effekt. Därför struntade jag i masoniten på mina nuvarande två paneler som är placerade snett bakom sidosystemen. De är med andra ord uppbyggda ungefär enligt ditt förslag, men är 80 cm breda och går från golv till tak.

Om du tänker använda flera hyllor är det en god idé att placera dem lite oregelbundet, kanske med några cm emellan och med olika djup mot väggen, för att bryta upp ljudvågorna.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

soren

Inläggav soren » 2005-04-29 13:12

Jag tror jag bygger dem som 2 lager 45mm stenull och skippar skumpanelen i dem.

Vi får se hur de dämpar med en luftspalt på 30 cm bakom.

/Sören

nijo

Inläggav nijo » 2005-04-29 13:19

Pekka,

Jag har varit lite intressrad att knåpa ihop en dämpvägg som du beskrev i Molt. Får man fråga varför du har skippat helmholtzresonatorn i din nya dämpvägg. Gav den inte önskat resultat eller har det nya lyssningsrummet bättre basabsortion?

/Jonas

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-04-29 13:45

Hej!

Orsaken till den utelämnade resonatorn är att de två ganska smala panelerna (80 cm) inte skulle ha gjort nämnvärd skillnad i basområdet, så jag valde att bespara mig det förvisso begränsade arbetet med att sätta upp masoniten. Basproblemet (betongbunker igen...) har i stället löst genom att bygga en panelvägg baktill i rummet som motverkar uppkomsten av stående vågor i längsdimensionen. Det är en trettio cm tjock spaltabsorbent som mynnar i rummet bakom. Jag hade förmånen att kunna bestämma valfri längd på lyssningsrummet upp till sju-åtta meter. Hamnade på 5,25 m. I övrigt har jag hängt upp gråa draperier av tyget Soft Velvet (egentligen polyester) som är ihopdragna längst fram vid musiklyssning och går längs hela sidoväggarna i utdraget skick vid filmtittande.

Jag kan väl i sammanhanget komplettera med några lärdomar av dämpväggsbygget i förra lyssningsrummet som jag brukar framföra när folk frågar:

- Mittersta delen av främre väggen ska inte vara heldämpad! Jag löste det genom att ta ner tyget, ta bort akuskivorna och sätta dit tyget igen.
- En dämpvägg kan vara fantastiskt trevlig och effektiv, men efter att förstareflexen dämpats så kraftig (vilket i grunden förstås är bra) avslöjas rummets övriga tillkortakommanden. Man får alltså vara beredd att arbeta vidare med t ex golv- och takreflex samt helst inte sitta för nära väggen bakom soffan. I min lägenhet blev det t ex helt ohållbart med efterklangen från den öppna lösningen till hallen med stengolv. Med ett fyrdubbelt draperi i öppningen blev det bra...
- Basen under 100 Hz kan fortfarande bli problematisk om rummet har ogynnsamma dimensioner och är utfört i ett hårt material, t ex betong. Särskilt jobbigt kan det förstås bli om man sitter nära en vägg. Mitt rum var 412 cm i lyssningsriktningen, så jag hade två rejäla resonanser vid 42 och 84 Hz. Jag använde en Behringer parametrisk eq för att dämpa dessa. Eq:n (DSP-1100P) är förresten till salu för hugade spekulanter...

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

soren

Inläggav soren » 2005-04-29 14:05

Pekka,

Är lite orolig att min dämppanel kommer bli för lätt att ta sig igenom.
Det kanske vore bättre att spika på en perforerad masonitplatta på panelen innanför tyget? Skall en sådan sitta på framför eller bakom stenullen om man ser utifrån hela absorbenten?

Finns det någon länk där man kan läsa om just hur man tillverkar denna typ av absorbenter med en luftspalt bakom.

Vet fortfarande inte vilken effekt en "lättpasserad" absorbent har jämfört med en mellan, trög mm... och vad är en lättpasserad, mellan, trög tillverkad av .. osv.

/Sören

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-04-29 15:10

Hmm, vi börjar närma oss gränsen för vad jag behärskar på detta område - i alla fall för att agera rådgivare åt andra... :-) För något år sedan avhandlades dämpväggar och basabsorbenter ganska flitigt på faktiskt.se. Testa sökfunktionen! I övrigt kanske någon mer akustiskt bevandrad person på forumet är villig att assistera..?

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

soren

Inläggav soren » 2005-04-29 16:17

Jag hittade tyvärr inget vettigt som passade in på min lilla absorbentide med luftspalt... i alla fall inte om hur pass "genomströmmande" plattan skall vara.

/Sören

WuXian

Inläggav WuXian » 2005-05-03 18:45

En annan stil, lägre WAF-faktor.
Fyll den med textilia material för
högre BasAbsorptionsFaktor...

Bild

Bardu heter den,
vad betyder det?

soren

Inläggav soren » 2005-05-06 13:06

Rätt snyggt om jag får säga så själv :)

Bild

Jag har inte fyllt den med dämpmaterial än..
Tvekar fortfarande om jag skall lägga in ""JJlabs A-absorb" plattan ovanpå stenullen eller inte. Vet ju inte om det skulle vara en förbättring eller försämring? Någon?

/Sören

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-05-06 13:20

Tror inte det extra dämpskummet skulle göra så mycket för det område du planerar att dämpa. Möjligen kanske perforerad masonite som man sätter imellan något av minerallullsskikten skulle ge en något ökad dämpning vid lite lägre frekvenser. Kanske 1/3-del in från fronten? Du kan ju dessutom använda Pekkas tips att låta mineralullen ha sidan utåt för det som sitter framför masoniten då och ha det 'plant' bakom.

soren

Inläggav soren » 2005-05-06 14:32

Jag kanske skulle skippa tyget på baksidan och helt enkelt spika fast perforerad masonite istället?

/Sören

Återgå till DIY-forum