Några rörfrågor...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

henriksch

Några rörfrågor...

Inläggav henriksch » 2010-08-23 23:01

Kanske OT , inte ens HiFi men jag gör ett försök i alla fall.

Den senaste tiden har man snöat in på gamla radioapparater, främst transistorradios, har gjort iordning ett gäng. Några exempel:
Bild

I söndags snubblade jag över en liten fin Philetta en liten Philips(?) i mörkrödbrun bakelit för 30 spänn på loppis och en lädertransistor (AGA). Bild

Transitorn är inte testad men Philettan gick igång och lät hur fint som helst, i 5 minuter... Så fort den blir vam så försvinner ljudet nästan. Stänger man av den och låter den svalna så går den snällt igång med sjörapporten igen, tills den blir varm.

Har testat att rengöra och att spreya kylsprej tämligen omsorgsfullt på komponenterna när den är varm men utan förändring. Har inte vågat spreja på rören för risken att de spricker när de kyls då de är varma

Rören som sitter i den är:
ett st ECC85
ett st EBF89
ett st ECH81 samt
ett st ECL86

Har inte en susning om vad de olika rören gör och om det är möjligt att komma över fungerande om de är kass.

Kan Philettas symptom vara "rörrelaterat"
Har någom tips på i vilken ände man börjar byta?

mvh
Henrik

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-08-24 09:31

Hej henriksch, kul hobby du har.

Schaub Lorenz och AGA, gjorde fina bärbara.

EBF89 och ECH81 torde användas i radio/mottagardelen, medan ECC85 används för småsignalförstärkning och ECL86 är effektrören.

Tror inte det är rören som spökar, kolla snarare upptorkade papperskondingar till att börja med. Du kan lugnt sätta dit moderna polyester eller polyprop motsvarande.

Förstärkar-/radiorör finns i massor på Tradera och rören i detta fallet, är mycket vanliga, lätta att få tag på.

I Vintageforumet är det fler som känner till gamla apparater.
Välkommen dit. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

henriksch

Inläggav henriksch » 2010-08-24 20:34

Tack för tips Rangwald!
Dock blir jag lite mer förvirrad när jag letar kondensatorer som skulle kunna vara av papperstyp.
Hittar två , den ena märkt 4700 pF vilket ju känns tryggt som en konding. Papper på ytan, jo det kan ju vara en papperskonding. MEN TRE BEN!?? Inte för att min erfarenhet är så stor men lite komponenter har man ju sett.
Nyfikenheten väcks, är de två ben som kommer ut från den ena änden bara sammankopplade inuti? Om inte så spricker min bild av kondensatorn princip...
mvh
Henrik

Användarvisningsbild
Gastone

Re: Några rörfrågor...

Inläggav Gastone » 2010-08-25 14:11

henriksch skrev:Rören som sitter i den är:
ett st ECC85
ett st EBF89
ett st ECH81 samt
ett st ECL86

Har inte en susning om vad de olika rören gör och om det är möjligt att komma över fungerande om de är kass.

mvh
Henrik

De tre första har jag om du behöver:
http://www.thumper.se/hifi/tubes.htm
/Anders
Bygger: GainClone i ett InterM r500+ chassie. Färdig! DAC med Chrystal chip. Färdig!
Nästa projekt: Rörförsteg

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-08-25 15:52

henriksch skrev:Nyfikenheten väcks, är de två ben som kommer ut från den ena änden bara sammankopplade inuti? Om inte så spricker min bild av kondensatorn princip...

Kondensatorer kan ha många ben, en del ben enbart för att fästa kondingen på kortet med, andra höljen kan innehålla fler kondingar.
Kan du se om det finns någon som helst märkning på höljet?

henriksch

Inläggav henriksch » 2010-08-25 18:23

De tre första har jag om du behöver:
http://www.thumper.se/hifi/tubes.htm[/quote]

Juste, och klart överkomliga priser. Skall kolla upp Rangwalds kondensatortips först bara.

Rangwald, tack jag återkommer när jag hunnit kolla lite mer på dem. Jobbet ockuperar och dessutom fick jag äntligen tag på en Sansui TU555 igår som behöver lite uppmärksamhet. Har letat länge. Den står så fint på kanten på min Sansui AU9500. Inte helt rätt men mycket snyggare än orginalet
orginalet: snyggt men stort och ganska standard
http://audioklassiks.de/Bilder/Sansui/sansui_au_tu-9500_00.jpg
isället denna lilla godbiten:
http://www.vintage-tuner.com/tuner3/sansui/sansui_tu-555-08.jpg

mvh
Henrik

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-08-25 19:47

Jo tusan, va fin den är. Helt otidsenlig, evig läcker design. :)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2010-08-25 19:58

Elektrolyter kan också bytas, om det nu inte redan var nämnt ...
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-08-25 20:49

De va det.
Har du sett en trebent pappers?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2010-08-25 21:05

Frågar du mig? RIFA gjorde ju avstörningskondingar av X- eller vad det Y-typ med två lindor (och tre ben).
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2010-08-25 21:17

HÅ HÅ JAJA...då får vi dra det igen,då...för vilken gång i ordningen?
Byt inga rör!!!
De absolut vanligaste felen på rörradio från 50-talet är 1)glappkontakt 2)kondingar
Det är speciellt en konding som brukar spöka och det är den(i radiokretsar kallade "den där kondingen" eller "that capacitor"på utrikiska)och på en Philetta med ECL86 är det en 4,7 n papperskonding som sitter på stift 9 på detta rör.
Den MÅSTE du byta först av alla.Annars riskerar du att slutrör,utgångstrafo,likriktare eller t.o.m nättrafo går åt pipan.
Övriga (om det är pappers)kan man byta efterhand.
De trebenta är s.k. skärmade kondingar och innehåller en vanlig papperskonding,men med skärm runt av aluminium.Denna skärm är kopplad till ett av benen och ska gå till jord.Brukar inte krångla så ofta,men kan lätt bytas till en modern plastkonding och då behövs knappast skärmen.

Förresten,visste ni att Philettan finns i över 100 varianter....?
Vilken har du?
Senast redigerad av rolfzetterberg 2010-08-25 21:27, redigerad totalt 1 gång.

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2010-08-25 21:27

Så här ser det ut i en B2D23A.Det är alltså C82 som ska bytas först.
Bild

henriksch

Inläggav henriksch » 2010-09-07 22:01

Okej
nu har man testat lite, det gick väl halvbra...

Tämligen säker på att jag hittade "kondensatorn"

Utgick alltså från att det satt en trepinnars kondensator märkt:
ERD100 (någonslags fabrikat?)
4700 pF
500V (likström)
220 V (växelström)

ersatte den med en tvåpinnars 4,7 uF kondensator 100V. Struntade i benet som satt på jord. Vet att det är för lite spänning men vad faen - så jag tryckte i kontakten och väntade på smällen. Det funkade bättre, ljudet finns kvar även efter ett par minuter men tyvärr finns ett brummande i botten som stör för mycket för att det skall skall vara okej.
Jordar jag chassit med fingret ändras brummet något i positiv (mildare) riktning men fortfarande för mycket för att uppnå den sinnesro som bara sjörapporten kan försätta en i.

Hmm, nu började jag fundera om jag slarvat med prefixen här... Skulle jag letat fram en 4,7 nF i stället?

Och sen har jag himla svårt att finna rätt modell, det finns så många olika sorters, och det här med max spänning?

Vad och var skall man leta? Finns det något ställe där man kan köpa en konding på postorder för 15 spänn utan att betala 75 spänn för frakt och exp avg?

mvh
Henrik

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-09-07 23:12

Vet inte om det nämndes tidigare i tråden, men har du inte full koll på vad du gör, så byt för allt i världen inte till kondingar med lägre spänningstålighet (volt).
De flesta moderna plastkondingar med så pass låga kapacitansvärden har ju samtidigt väldigt hög spänningstålighet/voltangivelse och det kostar inget extra. :wink:

Användarvisningsbild
orven

Inläggav orven » 2011-01-23 00:21

henriksch skrev:Kanske OT , inte ens HiFi men jag gör ett försök i alla fall.

Den senaste tiden har man snöat in på gamla radioapparater, främst transistorradios, har gjort iordning ett gäng. Några exempel:
Bild

I söndags snubblade jag över en liten fin Philetta en liten Philips(?) i mörkrödbrun bakelit för 30 spänn på loppis och en lädertransistor (AGA). Bild

Transitorn är inte testad men Philettan gick igång och lät hur fint som helst, i 5 minuter... Så fort den blir vam så försvinner ljudet nästan. Stänger man av den och låter den svalna så går den snällt igång med sjörapporten igen, tills den blir varm.

Har testat att rengöra och att spreya kylsprej tämligen omsorgsfullt på komponenterna när den är varm men utan förändring. Har inte vågat spreja på rören för risken att de spricker när de kyls då de är varma

Rören som sitter i den är:
ett st ECC85
ett st EBF89
ett st ECH81 samt
ett st ECL86

Kan Philettas symptom vara "rörrelaterat"
Har någom tips på i vilken ände man börjar byta?

mvh
Henrik
Vet inte hur det har gått för dig. Lite om rören och dess funktion.
ECC85 Dubbeltriod / FM delen.
EBF89 Dubbeldiod (detektordioder) + pentode / MF delen
ECH81 Triodheptod MF blandare.
ECL86 Tiod + pentode (drivsteg samt slutsteg).

henriksch

Inläggav henriksch » 2011-01-23 09:57

Hej
Det var ett tag sedan och det gick inte så bra... Jag bytte de kondensatorer jag fått rekomenderat i denna tråd utan framgång. Det är väl så enkelt att mina kunskaper i elektronik inte räcker för att få goda ideer/uppslag att gå vidare.
tack för upplysningarna om rören.
mvh
Henrik

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2011-01-23 11:17

henriksch skrev:Hmm, nu började jag fundera om jag slarvat med prefixen här... Skulle jag letat fram en 4,7 nF i stället?

Ja, det skulle du gjort eftersom 4.7uF är 1000 gånger för stor.

Användarvisningsbild
orven

Inläggav orven » 2011-01-23 11:29

Kolla PM:et

Återgå till DIY-forum