Moderator: Redaktörer
skrutten skrev:Scan Speak Discovery 12w är jag nyfiken på - men skulle nog parat den med en D2608/913000
RogerGustavsson skrev:Men pristaket överträds väl rätt snabbt om det står Scan-Speak eller Seas på etiketten?
Kraniet skrev:RogerGustavsson skrev:Men pristaket överträds väl rätt snabbt om det står Scan-Speak eller Seas på etiketten?
beror ju förstås på vilket element man talar om. men visst kan det vara så att man får sträcka sig upp till 600 i vissa fall.
Från europe-audio kan du tex få Seas MCA12 för 540kr och Scan Speak Discovery 12W för 498 kr
RogerGustavsson skrev:Kraniet skrev:RogerGustavsson skrev:Men pristaket överträds väl rätt snabbt om det står Scan-Speak eller Seas på etiketten?
beror ju förstås på vilket element man talar om. men visst kan det vara så att man får sträcka sig upp till 600 i vissa fall.
Från europe-audio kan du tex få Seas MCA12 för 540kr och Scan Speak Discovery 12W för 498 kr
www.lautsprechershop.de ser ut att ha lägre fraktkostnader vid mindre beställningar. Du ska förmodligen beställa allt från Europe-Audio och kvalificerar för fri frakt?
Kraniet skrev:johaneriksson skrev:Med liten diskant skulle du kunna testa visaton al130m
Som diskant tipsar jag om d26nc55.
/Johan
när det kommer till diskant är det ett måste att den är petsäker. D26 verkar dock vara en väldigt fin diskant.
Nattlorden skrev:Ingen av Inos små bredbandare som skulle funka?
Kraniet skrev:Nattlorden skrev:Ingen av Inos små bredbandare som skulle funka?
den (finns väl bara en?) är väl lite liten. Jag har inbillat mig själv att cirka 60cm2 är precis lagom area för den tilltänkta applikationen.
Sen är det ju lite dyrare än budget.
Kraniet skrev:Hade jag lagt såna summor hade jag nog valt al130 utan att blinka (förutom att det är för stort..). Synd att det inte finns ett "al100".. Men för 780 kr är nog al130 det bästa du kan köpa. tror man måste upp till seas W, scan-speak revelator, skaaning eller accuton för att bräcka det elementet.
johaneriksson skrev:Kraniet skrev:Hade jag lagt såna summor hade jag nog valt al130 utan att blinka (förutom att det är för stort..). Synd att det inte finns ett "al100".. Men för 780 kr är nog al130 det bästa du kan köpa. tror man måste upp till seas W, scan-speak revelator, skaaning eller accuton för att bräcka det elementet.
Går det inte att få in al130 i din budget? Känns lite konstigt att medvetet välja sämre element när det bara är några hundralappar som skiljer.
Kraniet skrev:...Ett annat element jag funderat på är Dayton reference [url=http://www.europe-audio.com/document.asp?document_id=2190&link=datasheets\dayton\RS125S-8.pdf]RS125[/url] Det (hela reference serien) hyllas ju i amrikat för att att ha väldigt bra distorsionsegenskaper. Nästan i nivå med det bästa från seas och scan-speak. Känsligheten är ju dock väldigt låg återigen....
Vad är intressant med den? Jag tycker den ser riktigt dålig ut. För låg känslighet och horribel frekvensgång. Jag tycker heller inte att din simulering av beffelstödet verkar direkt hjälpa den usla frekvensgången, möjligen väldigt marginellt i så fall, den fyller ju inte bara i hålet utan förstärker också 500->1000Hz. Inte för att vara negativ men för mina ögon är det bara spridningen som ser bra ut och det kan man hitta på andra element med liknande elementstorlek...Kraniet skrev:Wavecors nya balanced drive ser ju väldigt intressant ut också. http://www.wavecor.com/html/wf120bd01_02.html
LasseA skrev:Vad är intressant med den? Jag tycker den ser riktigt dålig ut. För låg känslighet och horribel frekvensgång. Jag tycker heller inte att din simulering av beffelstödet verkar direkt hjälpa den usla frekvensgången, möjligen väldigt marginellt i så fall, den fyller ju inte bara i hålet utan förstärker också 500->1000Hz. Inte för att vara negativ men för mina ögon är det bara spridningen som ser bra ut och det kan man hitta på andra element med liknande elementstorlek...Kraniet skrev:Wavecors nya balanced drive ser ju väldigt intressant ut också. http://www.wavecor.com/html/wf120bd01_02.html
Aha, ok. Har du tillgång till Voice Coil förresten? Är väldigt intresserad hur SS 12MU klarade sig i deras test men lyckas inte hitta det på nätet och tidningen är ohemult dyr att prenumerera på tyvärr...Kraniet skrev:jo som sagt jag håller mig lite tveksam också till den. de har en annan variant med papperkon som har bättre frekvensgång (dock med några resonanser synliga). motorsystemet är väldigt fint och elementet (med papperskon) fick bra kritik i voice coil magazine.LasseA skrev:Vad är intressant med den? Jag tycker den ser riktigt dålig ut. För låg känslighet och horribel frekvensgång. Jag tycker heller inte att din simulering av beffelstödet verkar direkt hjälpa den usla frekvensgången, möjligen väldigt marginellt i så fall, den fyller ju inte bara i hålet utan förstärker också 500->1000Hz. Inte för att vara negativ men för mina ögon är det bara spridningen som ser bra ut och det kan man hitta på andra element med liknande elementstorlek...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster