fräsfråga

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
brumel

fräsfråga

Inläggav brumel » 2004-11-02 01:44

Min Rusta fräs har ett problem. Det går att montera ett frässtål men det går inte att demontera detsamma. 8O
Låsmuttern lossas enkelt men spännhylsan har låst sig med den medföljande dåliga rustafräsen i. :x
Någon som haft ett liknande problem med den ovanligt icke-intiutiva låsanordningen?
Vad göra? Är det ett fabrikationsfel så är det ju bara att köpa en ny för garantin har nog gått ut. :(
Let forever be

Användarvisningsbild
GrodanB

Re: fräsfråga

Inläggav GrodanB » 2004-11-02 08:57

brumel skrev:Min Rusta fräs har ett problem. Det går att montera ett frässtål men det går inte att demontera detsamma. 8O
Låsmuttern lossas enkelt men spännhylsan har låst sig med den medföljande dåliga rustafräsen i. :x
Någon som haft ett liknande problem med den ovanligt icke-intiutiva låsanordningen?
Vad göra? Är det ett fabrikationsfel så är det ju bara att köpa en ny för garantin har nog gått ut. :(

Har exakt samma uppförande på min.

Fick ett gott råd när jag ställde exakt samma fråga på ett annat forum... Eller om det var här...

Knacka lite på spännhylsan så lossnar fräsen. Fungerade fint för mig i alla fall.
Fick reda på att det inte spelar mycket roll vilken fräs man har (dyr eller billig) de uppför sig alla på liknande sätt enligt svaren jag fick.

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2004-11-07 21:25

jag tog ut spännhylsan och kladdade lite fett utanpå den så vart det inga problem.
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2004-11-07 21:34

Hm tack för tipsen. Jag hade nog skruvat i fräsen för mycket. Jag tyckte bara det var konstigt att behöva skruva ut fräsen ur spännhylsan med en tång. :? Men lite fett kanske hjälper. :)
Let forever be

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-11-07 22:36

är du säker att du skruvat lös muttern tillräckligt? fräsarna har nämnligen en säkerhetsfuktion inbyggd. så du lossar först muttern sen måste du skruva ut den en bit till för att låsningen av stålet ska släppa. man känner att det tar emot om man skruvar ut den en bit till när du skruvat förbi detta stopp går lossnar stålet.
vet dock inte hur det är med rustafräsen men du kan ju alltid prova.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-11-07 22:44

Mina frässtål "nyper" också. Knackar man lite så brukar de släppa, man får vara försiktig bara så att man inte skadar skäret.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Återgå till DIY-forum